پخش زنده
امروز: -
فناوریهای نوین با تغییر در شکل رسانه، مفاهیم جدیدی مانند انسان رسانه را پدید آورده اند، انسان رسانه فردیست در فضای مجازی که توان اثربخشی در افکار عمومی را دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آرش خوشخو روزنامه نگار، سردبیر و مدیر مسئول روزنامه «هفت صبح»، به مناسبت روز خبرنگار با حضور در استودیو خبر در بخشی از سخنانش در پاسخ به این سوال که فضای مجازی باعث شده دوران روزنامههای به پایان برسد؟ گفت: فضای مجازی یک شوک سنگینی به روزنامهها وارد کرد ه است، در خیلی از کشورهای بویژه کشورهای اروپایی روزنامهها قافیه را باختند، در آمریکا «نیویورک تایمز» و چند تا از روزنامهها موفق شدن بر این موج سوار شوند و کاری که کردند این بود که فضای مجازی را تلفیق کردند با فضای روزنامه، یعنی بعضی از گزارشها در فضای مجازی کار میشود و گزیده اش را در روزنامه چاپ میکنند یا در روزنامه بخش های کار می شود و با دادن کدهایی در فضای مجازی مخاطبان می توانند استفاده کنند، با این کار «نیویورک تایمز» توانسته میزان مشترکانش را برخلاف بعضی روزنامه بالا ببرد.
وی گفت: در کشورهای چین و هند، آمار روزنامه خوانها رو به صعود است، روزنامه هنوز دارد به حیات خودش ادامه می دهد، روزنامه برای خواندن مطالب بلند هنوز کاربرد دارد، چون در فضای مجازی چشم خسته میشود و اینکه بخشی از سرگرمیهای محبوب خوانندههای روزنامه با خودکار و قلم است مثل حل جدول که محبوبیت دارد و هنوز بخش بزرگی از جاذبههای روزنامههای کاغذی مال حل جدول است.
وی درباره الزامات خبرنگاری در دوران جدید گفت: ما با بمباران خبر روبه رو هستیم، در فضای مجازی وقتی این همه خبر وجود دارد، ارزش خبر مدام کمتر کمتر می شود، وقتی فضای مجازی این همه اطلاعات در اختیار شما قرار می دهد خود به خود کار خبرنگاری تغییر می کند، کار خبرنگار یک بخشش پالایش اطلاعات شده اینکه بتواند چندتا اطلاعات متفاوت را باهم تجمیع کند و اطلاعات جدید به دست بیارد.
وی گفت: تشخیص خبر صحیح از خبر نادرست کار سختی شده به خصوص به خاطر هوش مصنوعی. فلسفه کار خبر این است که شما حقیقت را به خواننده یدهید، بعد از چند سال انقدر خبر جعلی زیاد می شود که که پیدا کردن خبر درست از خبر جعلی مشکل و حتی ناممکن خواهد شد. با ورود هوش مصنوعی این کار خیلی سختر خواهد بود تشخیص خبر دروغ از خبر راست.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چقدر سینمای ایران موفق بوده در بازنمایی حرفهای خبرنگار گفت: حرفه خبرنگار، یکی از جذابترین حرفهها در سینمای دنیا بوده، به خاطر اینکه کشف حقیقت در دل خود دارد، بعد از پلیسها و وکیل ها، بیشترین فیلمی که قهرمانش توی سینمای کلاسیک آمریکا و اروپا بوده، خبرنگاران و روزنامه نگارها بودند. در ایران خیلی کم است یکی از نمونههای کلاسیکش فیلم «سرب» مسعود کیمیایی است که هادی اسلامی نقش یک خبرنگار را بازی می کند که کشف می کند قاتل آن خانواده یهودی در ایران چی بودهاست. در دهه ۷۰ فیلم «پارتی» بود در دهههای ۸۰ و ۹۰ بیشتر شده و یکی از فیلمهای خوب خبرنگاری «خاکستر سبز» ابراهیم حاتمی کیاست. ولی کلا روزنامه نگار در سینمای ایران جز شخصیتهای جذاب نیست.
وی درخصوص اینکه یک روزنامه بخواهد تاثیرگذار باشد باید از این کالبد انتقاد سازنده یک قدم جلوتر باشد و مهاجم باشد، این مهاجم بودن یک حدی دارد که آن حدش در واقع معجزه یک بخش خبری یک روزنامه یا یک رسانه است که این را باید سردبیرها کشف کنند.
وی درباره خبرنگاری که تازه می خواهد وارد این عرصه شود گفت: باید به تمام فناوری های روز مسلط باشد، به پادپخش، تدوین فیلمهای ویدئویی و تدوین صدا، بدون اینها با یه قلم و خودکار سخته، ولی با تمام اینها برای یک روزنامه نگاری که بخواهد بنویسد، هنوز مهمترین عنصر لازم کتاب خواندن است باید بتواند روی کلمات مسلط باشه و یک متن خوب تحویل بدهد.