پخش زنده
امروز: -
شهردار مشهد گفت: ۵۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری به حاشیه شهر اختصاص یافته است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، محمدرضا قلندرشریف در نشست اتاق بازرگانی با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یکی از سیاستهای مدیریت شهری را توسعه متوازن و توجه به مناطق کم برخوردار دانست و افزود: مشهد سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر داخلی، سه میلیون زائر خارجی، ۳.۵ میلیون مجاور و یک میلیون میهمان دائمی خارجی است.
وی گفت: با وجود جمعیت ۴.۵ میلیون نفری ثابت مشهد و رفت و آمد زائران، ما در مدیریت شهری با درآمدهای مردمی به دست آمده، مسائل شهر را مدیریت کرده و خدمات ارائه میدهیم و این درآمد کمتر از هزینه هاست، اما برکت کار از وجود مضجع شریف ثامن الحجج (ع) گرفته میشود.
قلندرشریف با اشاره به سیاستهای شورای ششم در راستای توسعه زیرساختهای شهر مشهد، تاکید کرد: با وجود سکونت بسیاری از اتباع در حاشیه شهر، لیکن با تصمیم صحیح اعضای شورای شهر در این دوره، ۵۰ درصد کل بودجه عمرانی شهر به مناطق حاشیهای اختصاص یافت.
به کمک دولت نیاز داریم
وی تصریح کرد: شهرداریها با تمام توان خود در مسیر رشد و توسعه گام بر میدارند، اما با این هزینهها و درآمدها، به نظر میرسد بودجه شهرداریها به زودی پاسخگوی هزینههای آنها نباشد و در این مسیر به کمک دولت نیاز داریم.
شهردار مشهد با اشاره به مشکلات حاشیه شهر در گذشته، یادآور شد: یکی از اصلیترین مشکلات ما در حاشیه شهر، فقدان طرح تفصیلی بود که در این دوره تمامی مناطق حاشیه شهر، صاحب طرح تفصیلی شدند و عقب نشینی معابر، تخریب برخی ساخت و سازهای غیرقانونی و تعیین و تکلیف زمینهای خالی انجام شد.
قلندرشریف گفت: امروز املاک قولنامهای در حاشیه شهر مانع پاسخگویی شهرداری به مردم است و سبب افزایش میزان ساخت و سازهای غیرمجاز شده است.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات حاشیه شهر باید تلاش کرد، تصریح کرد: حاشیه شهر تنهات مختص مشهد نیست؛ اما حاشیه شهر مشهد شرایط بسیار خاص تری را تجربه میکند.
توسعه حمل و نقل عمومی و درون شهری، نیاز شهر مشهد
شهردار مشهد موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و درون شهری را یکی دیگر از اصلیترین اولویتها و نیازهای شهر مشهد عنوان کرد و افزود: کلانشهرها برای توسعه نیاز به حمایتهای ملی دارند؛ مثلا در مسئله توسعه حمل و نقل عمومی، قرار بود دولت برای خطوط قطارشهری تا ۵۰ درصد از هزینههای ساخت تا بهرهبرداری را بر عهده بگیرد، اما این اتفاق تاکنون محقق نشده است.
قلندرشریف با اشاره به راه اندازی دوباره کارگاههای قطار شهری پس از پنج سال رکود، گفت: اکنون هر کیلومتر قطار شهری ۵۰ میلیون دلار برای ما هزینه دارد.
وی بیان کرد: در حال حاضر خط ۱ قطار شهری مشهد به ۶۰ واگن جدید نیاز دارد، اما از روزی که مقرر شد شهرداریها به صورت مستقیم برای خرید واگن اقدام نکنند تا امروز نتوانسته ایم نیاز خود را از شرکت تولید کننده خارجی تامین کنیم.