به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری همچنین به دیدار اخیر با آیت الله آملی لاریجانی اشاره کرد و افزود : رئیس قوه قضائیه هم به ثبت اسناد در دفاتر رسمی تاکید کرد و در صورت شکل گیری دعوای حقوقی در دادگاه ها درباره مالکیت خودرو، تنها اسناد رسمی ثبت شده در دفاتر رسمی پذیرفته می شود.
وی دفاتر ثبت اسناد را تنها مرجع اخذ مالیات معاملات خودرو اعلام کرد و هشدار داد: کسانی که خودروهای خود را در دفاتر ثبت نمی کنند، در زمان فروش باید مالیات همه نقل و انتقالات پیشین را نیز بپردازند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین اعلام آمادگی کرد در مراکز تعویض پلاک خودرو در سراسر کشور، دفاتر ثبت اسناد نیز مستقر شوند تا سیر قانونی تغییر مالکیت خوردوها نیز طی شود.
دشتی اردکانی با تاکید بر اینکه، مشاوران املاک تنها حق دلالی در معاملات دارند و نمی توانند سندی حقوقی تنظیم کنند گفت: صدور مبایعه نامه ها در بنگاه های معاملات ملکی جنبه رسمی ندارد و نشان دهنده تغییر مالکیت نیست.
وی درباره آخرین وضع آیین نامه قانون پیش فروش ساختمان و آپارتمان نیز گفت: کار کارشناسی مربوط به این آیین نامه تمام شده است و هفته آینده امیدواریم این آیین نامه به هیات دولت فرستاده شود که بر اساس آن هموطنان برای پیش فروش باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره آخرین وضع ثبت آنی اسناد نیز گفت: ثبت آنی اسناد، مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به پیش گیری از جعل اسناد و کنترل لحظه ای اسناد اشاره کرد.
وی افزود: بر اساس آمار از 26 شهریور تا 18 دی امسال، بیش از پنج میلیون و هشت هزار و 491 سند ثبت آنی شده است.
دشتی اردکانی یکی از ویژگی های ثبت آنی را سهولت رسیدگی و بازرسی دانست و گفت: با توجه به گستردگی جغرافیای دفاتر اسناد رسمی، بازرسی فیزیکی از تمام هفت هزار و 26 دفتر امکان ندارد و این بازرسی باید از طریق سیستم انجام شود که هم اکنون با ثبت آنی اسناد، شاهد کاهش تخلفات هستیم.
وی تاکید کرد: در ثبت آنی باید تلفن همراه دو طرف معامله ثبت شود تا پس از ثبت نهایی از طریق پیامک موضوع قطعی شدن معامله به آنها اطلاع داده شود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره درآمد دفاتر گفت: درآمد دفترخانه ها شامل چند هزینه است؛ حق الثبت، ارزش افزوده و مالیات نقل و انتقال خودرو که به حساب خزانه واریز و فقط حق التحریر است که در دفترخانه ها دریافت می شود.
دشتی اردکانی افزود: میانگین درآمد هر دفترخانه هشت میلیون و پانصد هزار است که 15درصد آن به دفتریار، 15 درصد به پاداش کارکنان، 10 درصد به کانون ثبت سردفتران و دفتریاران و 10 درصد نیز به مالیات مشاغل اختصاص دارد.
وی گفت: بر اساس طرحی که به صورت پایلوت در قزوین اجرا می شود، مشخصات و عکس طرفین معامله به صورت آنلاین نمایش داده می شود.
رئیس کانون سردفتران افزود: در صورت اجرای سراسری این طرح، ارائه اسناد جعلی در دفاتر به کمترین میزان خواهد رسید.
دشتی اردکانی درباره رسیدگی به تخلفات دفاتر ثبت اسناد گفت: تخلفات دفاتر ابتدا در دادگاه های بدوی مراکز استان و در صورت اعتراض، در دو شعبه دادگاه تجدید نظر در تهران رسیدگی می شود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین افزود: بر اساس ماده پنج قانون دفاتر اسناد رسمی به ازای 15 تا 20 هزار نفر جمعیت، باید یک دفتر اسناد رسمی وجود داشته باشد که در سال 86 آزمونی برگزار شد و پس از آن تعداد دفاتر اسناد رسمی کشور، دو برابر شد.
دشتی اردکانی دفاتر مورد نیاز در کشور بر اساس جمعیت را 3500 دفتر اسناد رسمی اعلام کرد که اکنون این تعداد 7026 دفتر است.