پخش زنده
امروز: -
توسعه زیرساخت های ایستگاه راه آهن شهید مطهری به تسریع در اسکان کارگران شهرک صنعتی خادم الرضا و تامین نیازهای آنان کمک خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: زمینه اسکان کارگران شهرک صنعتی «خادم الرضا» به وسعت پنج هزار هکتار با توجه به همجواری ایستگاه راه آهن شهید مطهری با این شهرک فراهم می شود.
حسن نوری زاده روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از طرح توسعه ایستگاه راهآهن شهید مطهری مشهد افزود: توسعه زیرساخت های ایستگاه شهید مطهری به تسریع در اسکان کارگران و تامین نیازهای آنان کمک خواهد کرد.
وی در این مراسم که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، از وی خواست تا فرآیند فراهم کردن زمینه حضور و فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی بخش خصوصی در ایستگاه شهید مطهری مشهد و تامین نیازها و زیرساخت های لازم برای آنان را شتاب دهد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ایستگاه شهید مطهری در چهارراه اصلی حوزه ترانزیت و حمل و نقل شرق کشور قرار گرفته است، از این رو تکمیل هر چه سریعتر ساخت پل هوایی در نزدیکی ایستگاه شهید مطهری برای تردد کارگران، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کارگری، احداث ساختمان در محل سکوهای تخلیه و بارگیری واگنها، ایجاد امکان خروج تریلی ها از سکوهای بارگیری ضروری است.
نبود باسکول یکی از مشکلات صادرکنندگان
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این مراسم با قدردانی از برخی زیرساخت های ایجاد شده در ایستگاه شهید مطهری مشهد، گفت: یکی از مشکلات مهم صادرکنندگان نبود باسکول در مسیر برگشت واگنهای صادراتی به ایستگاه شهید مطهری است، چرا که باسکول در زمان رفت واگن ها وجود دارد اما در زمان برگشت مهیا نیست.
کاظم شیردل با اشاره به مواردی که منجر به افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی از طریق راه آهن می شود، افزود: انبارداران از راه آهن محلی را برای انبار عمومی در نزدیکی ایستگاه شهید مطهری اجاره کرده اند، اما استفاده از این انبار به ازای هر ورود کالا ۱۰ میلیون ریال برای صادرکننده هزینه سربار دارد، این انبارداران ۱۰ برابر مبلغی که بابت اجاره محل به راه آهن پرداخت می کنند، از صادرکننده بابت انبار بار دریافت می نمایند.
وی بیان کرد: علاوه بر کرایه حمل و خدماتی که به صادرکننده در ایستگاه راه آهن ارایه می شود، مبلغی بابت بوژی روزانه از واگن بخش خصوصی گرفته می شود، از آنجا که این بوژی (به سامانه حرکتی واگن گفته میشود و متشکل از قاب، فنربندی، چرخ و محور، ترمز و ادوات مربوطه است) چون در رسید پشت بارنامه لحاظ نمی شود، امکان لحاظ کردن آن در مبلغ نهایی واگذاری بار به طرف خارجی از سوی صادرکننده وجود ندارد.
به گفته وی، در این بخش صادرکننده هزینه مضاعفی را بابت بوژی پرداخت می کند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: مبلغی که به عنوان لحاظ نشدن بوژی در رسید پشت بارنامه محاسبه می شود، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز در آن لحاظ شده، اگر قرار است بخش حمل و نقل که طبق قانون معاف از مالیات است به این نحو مشمول پرداخت مالیات شود، بخش خصوصی متضرر خواهد شد. این مالیات باید توسط راه آهن پوشش داده شود در غیر این صورت قیمت تمام شده کالای صادراتی افزایش می یابد.