پخش زنده
امروز: -
راهداری خراسان رضوی برای حذف یا کاهش عوارض متقابل در مرز دوغارون - اسلام قلعه در حال رایزنی با طرف افغانستانی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل راهداری خراسان رضوی گفت : باید توجه داشت آنچه به عنوان حذف عوارض تردد از ناوگان تجاری در مرز دوغارون- اسلام قلعه با افغانستان مطرح شده حذف عوارض متقابل است.جعفر شهامت افزود : راهداری نیز تمایل به حذف عوارض متقابل دارد بنا براین در سطح ملی نشستهای حضوری و مجازی برای کاهش عوارض یا حذف آنها در سه مرز میلک، ماهیرود و دوغارون با افغانستان در حال پیگیری است البته طرف افغانستانی حذف عوارض را پذیرفته است و ما هم آماده ایم عوارض را به همان میزان که طرف مقابل کاهش دهد کسر کنیم.
وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۲ و با توجه به توافقات صورت گرفته بین ۲ دولت وقت ایران و افغانستان برای حذف عوارض تردد مرزی، ایران به مدت بیش از یک هفته دریافت عوارض را حذف کرد، اما کشور افغانستان به توافق حذف عوارض متقابل خود عمل نکرد که در نهایت ایران نیز دوباره دریافت عوارض را از سر گرفت. شهامت افزود: اخیرا افغانستان عوارض تردد در گذرگاه مرزی اسلام قلعه - دوغارون را کاهش داده، اما حذف نکرده است و در نشستهای دوجانبه نیز آنها این موضوع را تایید کرده اند که عوارض را صرفا کاهش داده اند. وی اضافه کرد: عوارض ترددی که ایران در گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام قلعه از ناوگان تجاری دریافت میکند عوارض متقابل است یعنی عوارضی که ما از ناوگان افغانستانی میگیریم در برابر هر آن چیزی است که افغانستان در مرز از ناوگان ایران اخذ میکند و قانون راهداری را به دریافت این عوارض متقابل مکلف کرده است.
مدیر کل راهداری و حمل نقل جادهای خراسان رضوی گفت: در گذشته سهم تردد ناوگان کشور افغانستان در مرز دوغارون حدود ۷۰ درصد و ناوگان ایرانی حدود ۳۰ درصد بود که الان تقریبا این سهم تردد به حالت متعادل رسیده و تقریبا بین ناوگان ۲ کشور به صورت ۵۰ درصد تقسیم شده است. شهامت افزود: عبور بار ترانزیتی از جادهها موجب تخریب و استهلاک راهها میشود و از طرفی بخش خصوصی با عبور ناوگان ترانزیتی درآمد کسب میکند لذا باید عوارضی برای ایمنسازی و بازسازی راهها از این بخش به نفع دولت دریافت شود. وی ادامه داد: آن چه به عنوان عوارض به ازای هر تن کیلومتر تردد از ناوگان تجاری اخذ میشود مربوط به بازسازی زیرساختهای جادهای است که مطابق قانون همچنان از ناوگان بخش خصوصی اخذ خواهد شد و ارتباطی با عوارض تردد از مرز ندارد.
مدیر کل راهداری و حمل نقل جادهای خراسان رضوی گفت: پایانههای مرزی با ساختاری حاکمیتی مستقل از بازارچههای مرزی و یا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند لذا ابتدا ناوگان باری وارد پایانه مرزی شده است و بعد از آن ناوگان وارد بازارچه مرزی یا مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی میشود در غیر این صورت به صورت مستقیم به عمق جادههای کشور وارد میشود و ورود ناوگان به هر بخش تابع قوانین و مقررات مخصوص به خود است. پیش از این اتحادیه شرکتهای ترانسپورتی هرات و انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی حذف کامل عوارض تردد از سوی مسوولان مرزی دوغارون و اسلام قلعه را خواستار شدند.
پارسال حدود ۸۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار و ۶۰۰ هزار تن کالای صادراتی به ارزش حدود ۱۸۰ میلیون دلار از مرز دوغارون به افغانستان ارسال شد همچنین در سال ۱۴۰۲ از طریق این مرز زمینی ۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۵ میلیون دلار از افغانستان به ایران صادر شده است. گمرک دوغارون - اسلام قلعه با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است. بیشترین حجم کار این گمرک و پایانه مرزی ترانزیت کالا از طریق بندر عباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و همچنین دیگر کشورها از جمله هند از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به بنادر جنوبی کشور منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت میشود.