پخش زنده
امروز: -
ارزش گذاری مهارت با هدف سوق دادن جامعه از مدرک گرایی به سمت مهارت گرایی ضروری است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفهای کاشمر گفت: هرچند عموم جامعه سازمان آموزش فنی و حرفهای را به آموزش مهارت میشناسند، اما به جز آموزشهای مهارتی متولی سنجش و ارزشیابی صلاحیت هم هستیم.
مهدی عربی یکی از وظایف آموزش فنی و حرفهای را تولید استانداردهای آموزشی شغل اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ استاندارد در سازمان تبیین و تکمیل شده و قابل استفاده هستند.
وی با بیان اینکه مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان کاشمر در دو بخش دولتی و خصوصی فعالیت دارد، افزود: با امکانات موجود در بخش دولتی در ۱۲ گروه هدف آموزش ارائه میشود.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان کاشمر گفت: گروههای هدف شامل دانشجویان، دانش آموزان، کاریابان، سربازان وظیفه، افراد دارای معلولیت، روستائیان و عشایر، زندانیان و خانوادهها، آسیب دیدگان اجتماعی هستند.
وی با اشاره به اینکه با کمک دستگاههای همکار سال گذشته حدود ۳۵۷ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده است، خاطرنشان کرد: از مجموعه ۲۰۰۰ نفر متقاضی آموزش مهارتی به طور میانگین ۱۷۵ ساعت در بخش دولتی آموزش دیدند.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان کاشمر همچنین از فعالیت آموزشگاههای آزاد زیر نظر مرکز آموزش فنی و حرفهای خبر داد و گفت: حدود ۳۰۰۰ نفر کارآموز با میانگین آموزش ۱۰۰ ساعت در بخش آزاد آموزش دیدهاند.
وی با بیان اینکه در مجموع حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر ساعت را توانستهایم در سال گذشته آموزش دهیم، گفت: تنوع حرفههای آموزشی در بخش آزاد و خصوصی بیشتر از بخش دولتی است.
عربی تعداد حرفههای آموزشی را ۱۸۵ حرفه و در بخش دولتی ۲۵ حرفه اعلام کرد و گفت: تعداد حرفههایی که توسط بخش دولتی آموزش داده میشود در مقایسه با بخش خصوصی بسیار بیشتر است.
وی در ادامه از اجرای طرح دانشآموز ماهر خبر داد و افزود: حدود ۲۷۰۰ نفر از دانش آموزان در مدرسه مهارتهای کوتاه مدت فنی و حرفهای را فرا گرفتند.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان کاشمر همچنین تغییر رویکرد از سمت آموزشهای سنتی به سمت آموزشهای نوین را ضروری دانست و گفت: تلاش شده به سمت مشاغلی برویم که جدید وارد بازار میشوند که آموزشهای هوش مصنوعی و آموزشهای مجازی و آموزشهایی که بشود برای مشاغل جدید و آینده برنامهریزی کرد از آن جمله هستند.