• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۲۸۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
اقتصادی » صنعت

ضرر صنعت خودرو از خام فروشی مواد اولیه

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن می‌گوید: متاسفانه به علت نبود زیر ساخت، مواد اولیه مورد نیاز در صنعت خودرو به صورت خام فروشی صادر می‌شود و به محصول تبدیل و دوباره به ایران وارد می شود.

ضرر صنعت خودرو از خام فروشی مواد اولیه// عکس لوگو دارد عوض شود لطفا
آقای مهدی مطلب زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، گفت: اکنون قطعات اکثر خودرو‌های ساخت داخل مانند خانواده پژو که شامل ۲۰۷ و ۲۰۶, پژو ۴۰۵, پرشیا و سمند (به جز تارا) بالای ۷۰ درصد داخلی سازی شده اند. 
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن افزود: در خودروسازی سایپا نیز قطعات خودرو‌ها به جز خودرو شاهین بالای ۸۰ درصد داخلی سازی شده است؛ یک سال و نیم است که قرارداد ساخت داخل خودرو‌های جدید مانند ریرا که هنوز وارد بازار نشده اند، بسته شده و قرار است با داخلی سازی بالایی وارد بازار شود. 
وی با اشاره به داخلی سازی قطعات هایتک مانند‌ای سی یو (ECU) , گفت: این قطعه شامل بردی است که این برد هرگز ساخت داخل نخواهد شد؛ چند شرکت انگشت شمار در جهان است که این برد الکترونیکی را می‌سازند و به تمام صنایع مانند لوازم خانگی، فناوری و ... اختصاص می‌دهند. موضوع مهم در مورد "ای سی یو" نرم افزار آن است که شرکت‌های داخلی به دانش تولید آن دسته یافته اند و آن را تولید می‌کنند. 
مطلب زاده با اشاره به ارز مصرفی برای واردات قطعات،  افزود: این ارز، برای واردات قطعاتی است که در داخل ساخته نمی‌شود؛ قطعاتی که تولید داخل آنها صرفه اقتصادی ندارد، باید وارد شود، اما قطعاتی که صرفه اقتصادی دارد داخلی سازی می‌شوند. 
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن گفت: به جز رایانه خودرو (ای سی یو) , مواد اولیه، آهن ربا و مواد پلیمری را باید وارد کرد؛ متاسفانه این مواد در داخل کشور موجود است، اما به دلیل نداشتن زیرساخت به صورت خام فروشی صادر می‌شود و با فناوری خارجی ها، تبدیل به موادی می‌شود که در داخل به آن نیاز داریم. معادن با ارزش کشورمان را در اختیار خارجی‌ها قرار داده ایم، در حالی که خودمان می‌توانستیم از آن بهره ببریم. اکنون آنها مس را از ما دریافت کرده و تبدیل به ورق می‌کنند، در نهایت به چند ده برابر قیمت به خودمان می‌فروشند. 
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات در صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری است؛ فرض کنید قیمت تمام شده خودرو در کارخانه ۱۰ ریال باشد,، اما می‌گویند باید آن را ۵ ریال بفروشید، همین کار باعث می‌شود کارخانه‌ها زیان ده باشند. 
مطلب زاده اضافه کرد: متاسفانه در کشور بها به ساخت داخل داده نمی‌شود؛ طی سال‌های اخیر ارز برای مونتاژکاران بیشتر از صنعت داخل اختصاص داده شده، این در حالیست که میزان داخلی سازی مونتاژکاران تا ۲۵ درصد، اما میزان داخلی سازی صنعت داخل ۸۰ درصد است. 
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن تشریح کرد: از طرفی می‌بینیم ارگانی مانند شهرداری که تخصص در صنعت خودرو ندارد، تبدیل به واردکننده اتوبوس می‌شود، این در حالیست که اتوبوس‌های ساخت داخل روی دست خودروسازان مانده است.
به گفته وی، میانگین قیمت یک خودرو چینی حدود ۱۴ هزار دلار است، ارز مورد نیاز خودرو‌های تولید انبوه داخلی ۲ هزار دلار است، از طرفی برای ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده که اگر این اشتغال نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ خودرو، لوکوموتیو صنعت است که ۵۸ صنعت، وابسته دارد و اگر این صنعت نباشد آن صنایع هم تعطیل خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نسل زدی ها دنبال کارمندی نیستند
برگزاری اختتامیه اجلاسیه سراسری نماز در تیپ ۱۸۴ شهید فتح الهی خرم آباد 
تامین گاز مورد نیاز واحد‌های تولیدی استان کرمان
بازآفرینی شهری در هادی‌آباد؛ طرح کلید به کلید با خدمات ویژه برای مناطق کم‌برخوردار
تصویب چارچوب توسعه منظومه‌های روستایی و بلندمرتبه‌سازی بندرعباس
 رسید کارتخوان به‌مثابه صورت‌حساب الکترونیکی
آغاز بیست‌وپنجمین المپیاد دانشجومعلمان کشور به میزبانی مازندران
انتخابات شورا‌ها با رویکرد دولت وفاق ملی برگزار می‌شود
ایران جوان ۱۴۰۴/۱۰/۰۱
پیروزی تراکتور مقابل الدحیل قطر
الزام به الکترونیکی شدن نوبت‌های بیمارستانی
خبر‌هایی از بررسی مشکلات کشاورزان و دامداران شاهرود
پایان اعتبار فاکتور‌های کاغذی از امروز
کشف بیش از ۲۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در تالش
هدیه یلدایی خادمان امام در آباده
بررسی وضعیت برنج خارجی در بازار
جایزه بزرگ فوندو امارات؛ حضور رکابزنان ایرانی در جمع برترین‌های جهان
گلایه شهروندان از مشکلات شهری؛ از آسفالت ناصرآباد تا سگ‌های ولگرد اقبالیه و کمبود آب در الموت غربی
هنرمند باسابقه صداوسیمای مرکز کردستان درگذشت
نماینده‌ای از نسل خدمت در سال‌های نخست انقلاب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران باردار واریز شد
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)