پخش زنده
امروز: -
کارشناس مسائل بینالملل گفت: امروز روایت صهیونیستی سقوط و یک روایت جدیدی که همان بیداری جهانی است ظهور کرده است که دیگر قابل بازگشت هم نیست و جهان برای یک نظم نوین جهانی چند محوری آماده میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع: عاشورای غزه و بیداری جهانی میزبان آقای سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و جناب آقای دکتر سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل بینالملل بود.
مجری: غزه قطعهای باریک در جنوب غربی خاک فلسطین اشغالی با مردمانی که بر خلاف وسعت کوچک سرزمین محصورشان از عزم و البته اراده بزرگ برخوردار هستند مردمی که با مقاومت حماسی خودشان در جنگهای ۲۲ روزه ۸ روزه و به خصوص در جنگ اخیر برگ زرین دیگری را در تاریخ مبارزات مردم فلسطین اضافه کردند و در تاریخ ماندگار شدند.
سوال:صحنههایی که ما همیشه و همواره از جنایات صهیونیستها میبینیم در غزه و در فلسطین ما را ناخودآگاه میبرد به حادثه و واقعه کربلا و سوختن خیمهها و مظلومیت زنان و کودکان و تهش ما میبینیم مقاومت مردم مظلوم فلسطین را در مقابل این جنایتها؟
زارعی:همانطور که شما اشاره فرمودید ما یک این همانی را در غزه داریم مشاهده میکنیم، یعنی آن صحنهای که در کربلا پیش آمد که یک طرف با دست باز و با نیروی زیاد با امکانات گسترده مشغول خلق جنایتی شد که در روایات داریم خطاب به امام حسین که فرموده یک صحنهای پر از خشونت جنایت و ستم در اینجا از طرف ابن زیاد ابن سعد و خاندان اموی را ما مشاهده هستیم عین همین الان در صحنه فلسطین شما میبینید یعنی یک طرف با دست باز با هواپیماهای مدرن دارد هر آنچه که در مورد فلسطین میشود اعم از اینکه این انسان باشد یا امکاناتی باشد ظرفیتی باشد،
همین امروز در خبرها شما شنیدید که آن چیزی که مربوط به سوخت مردم میشود اسرائیلیها امروز سعی کردند که ویران کنند و یک بخشی را ویران کردند یا کشتن زنان کشتن کودکان بیرحمی نسبت به نوزادان، خب اینها مسائلی است که ما در این صحنه میبینیم و عین این را ما در صحنه کربلا مشاهده میکنیم و از آن طرف ماجرا هم باز همین است یعنی ما در صحنه کربلا در کنار آن جنایاتی که گفته شده یک صحنهای از مقاومت بزرگی که ما داریم مشاهده میکنیم که عین این را ما باز در غزه از طرف مردم و زنان و کودکان و تودههای مردم غزه این سطح از مقاومت حسینی را مشاهده میکنیم.
سوال: راجع به این مقاومت و همچنین تشابه آنچه که ما در غزه میبینیم و در واقعه کربلا در عاشورا بیشتر راجع بهش صحبت میکنیم در استودیو گفتگوی ویژه خبری اجازه بدهید که از بینندگان شبکه یک سیما خداحافظی کنیم ادامه برنامه در شبکه خبر آقای دکتر زارعی آنچه که اشاره میکردید از مظلومیت مردم غزه و مقاومتی که دارند در برابر جنایت رژیم صهیونیستی؟
زارعی: بله شما در این طرف ماجرا هم واقعاً صحنههای درخشانی را میبینید که شباهت بسیار زیادی دارد به صحنههای عاشورا و کربلا، در آنجا شما خانمها میبینید که در اوج عظمت در عین مصیبت در عین قرار گرفتن در یک وضعیت مصیبت بار، اما چه مقاومت زیبایی را به ثبت میرسانند و یا کودکانی که در این صحنه متاسفانه طعمه جنایات هستند همین کودکان میبینیم که چه مقاومتی و چه ایستادگی دارند در برابر دشمن و همینطور بقیه گروههای اجتماعی در آنجا مثل جوانان پیرمردانی که سنشان از ۸۰ تجاوز کرده مثل حبیب ابن مظاهر اینها همه هستند و دارند در حد اوج نقش آفرینی که یک انسان میتواند در یک چنین شرایطی انجام بدهد را انجام دادند میایم داخل غزه مثل همین را داریم مشاهده میکنیم،
در غزه هم مانند صحنه کربلا مقاومت بزرگ مردم در مقابل جنایت است
یعنی زنانی که در غزه دارند در زیر این بمبارانها مقاومت میکنند حتماً اینها وضعیتشان روحیاتشان و آن شان انسانیشان کمتر از آن مجاهد رزمندهای که آن آر پی جی و یا آن موشک را روی دوش میگیرد و به تانک دشمن میزند و نابود میکند به هیچ وجه کمتر نیست یا آن بچهای که بمباران شده تمام اعضای خانوادهاش از دنیا رفتهاند شهید شدهاند خودش مانده با یک برادر کوچکتر که این برادر به شدت زخمی است دارد از دنیا میرود و شهید میشود این بچه ۵ ساله دارد به برادر سه ساله میگوید که بگو اشهد ان لا اله الا الله بگو اشهد ان محمدا رسول الله این چه صحنهای است این صحنهها اگر مأخوذه از صحنه کربلا نیست مأخوذ از کجا میتواند باشد و اتفاقاً در بیان هم رزمندگان و هم در بیان زنان و هم در بیان کودکان ما در همین ۹ ماه و نیمی که از آغاز این جنایات دارد میگذرد مکرر این مطلب را که ما اقتدا کردهایم به شهید کربلا را ما مشاهده میکنیم یعنی این ادبیات خیلی گسترش پیدا کرده در غزه که این صحنه صحنه کربلا است و ما همه در واقع میراثداران شهدای کربلا هستیم و همان کاری که شهدای کربلا در برابر دشمن انجام دادهاند ما در اینجا در برابر دشمن صهیونیستی انجام میدهیم.
سوال: آقای دکتر سید افقهی مثالها و مصداقهای حماسه کربلا و واقعه عاشورا و آن چیزی که ما امروز در صحنه عمل و در میدان از مردم غزه میبینیم فرهنگ ایستادگی و مقاومت در مقابل ظلمی که ما در سال ۶۱ هجری دیدیم از اهالی واقعه کربلا چطور امروز در غزه در باریکه غزه امتداد پیدا کرده و جاری و ساری شده؟
سید افقهی: ببینید صحنه کربلا یک ظاهری دارد یک باطن دارد واقعه کربلا ظاهرش این است که همین داستانی است که ما هر ساله آن مصائبی که بر اهل بیت جاری شد آن شهادتها آن محاصرهها آن بستن آب شهادت کودکان جسارت و اهانت به بانوان اهل بیت این صحنه ظاهری است که در زیارت عاشورا تحت عنوان مصیبه و رضیه ازش نام برده شده ولی تمام مصیبت این نیست صیبت عظیمتر این است که در لشکر ابن زیاد به روایتی ۴۰۰۰ حافظ و قاری قرآن بودند این مصیبت است وقتی آدم عمق فاجعه کربلا را بخواهد کنکاش بکند به ریشهها باید برسد تا برسیم به آنچه که امروز در غزه میگذرد یک ظاهری دارد همان چیزهایی است که آقای دکتر زارعی فرمودند و هر روز هم دارد تکرار میشود و مطابقت هم دارد حالا آن مسائل کربلا قداست خاص خودش را دارد رسالت خاص خودش را دارد و ظرفیتهای خاص خودش را دارد که متناسب با هر زمان ظرفیتها بزرگتر میشود تجدید میشود و گستردهتر میشود با زبانهای مختلف به دنیا دارد عرضه میشود دلیلش هم این بیاناتی است که بسیاری از کشیشان مسیحی بسیاری از رهبران سیاسی جهان نویسندگان و مولفان مسیحی و هندو و ... و ذالک راجع به سیدالشهدا و قیام سیدالشهدا چه گفتند در غزه هم همین است، یعنی واقعاً در زمانی که ما میبینیم قتل عام در یک بمباران ۳۰۰ نفر درجا شهید میشوند.
تشابه و تطابق وقایع کربلا با جنایات در غزه
حالا غیر از زخمیها و غیر از کسانی که زیر آوار میمانند این دردناک است من یادم است وقتی که جنگ غزه شروع شد یو آف گالانت فیلمش را هم من دارم گفت اولین دستوری که ما صادر کردیم قطع آب غزه است ببینید چقدر تشابه و تطابق است بعد ادامه داشت تمام زیرساختها حالا قبلاً در جنگهای قبلی ۷، ۸، ۱۰ بار مقاومت اسلامی با رژیم صهیونیستی درگیر شد نوعاً هم نوع درگیری پدافندی بود حالا در این عملیات طوفان و الاقصی آفندی بود این حماس و گروههای فلسطینی بودند که حمله کردند به سرزمینهای اشغالی، ما ملاحظه میکردیم که قبلاً حداقل هشدار میدادند صهیونیستها اگر میخواستند برجی را ساختمانهایی را بمباران بکنند میگفتند تخلیه کنید ولی اینجا عمداً وقتی متوجه میشوند که یک خانواده یا یک فامیل یک جایی تجمع کردهاند عمداً میآیند بمباران میکنند.
سوال: حتی حمله میبرند به مناطقی که امن اعلام شده مورد تجاوز قرار میدهند؟
سید افقهی: بله همین خان یونس حالا باطن غزه چیه، چرا مردم غزه که اهل تسنن هم هستند برادران عزیز ما هستند و اکثریت جهان اسلام از اهل تسنن هستند و جهان اسلام مالامال از وزارتهای اوقاف و علمای دین و خطبای جمعه و جماعت و شبکههای ماهوارهای چرا یا سکوت کردند یا از پشت دارند خنجر میزنند، من رصد میکنم برخی از این شبکههای ماهوارهای را یک عالمی حالا نه اسمش را میبرم و نه کشورش را میگویم میگوید آنچه که در غزه میگذرد جهاد نیست این یک فتنه است این مصیبت حقیقی غزه است کما اینکه آن مصیبت کربلا بود که ۴۰۰۰ قاری قرآن و حافظ قرآن در لشکر ابن سعد بودند.
سوال: آقای دکتر زارعی یک نکتهای را آقای دکتر سید افقهی اشاره کردند همین را مورد تحلیل و بررسی بیشتر قرار بدهیم حالا آمارها را که در این ۹ ماهه اخیر بررسی میکنیم این جنایتها این کشتارها این نقض کنوانسیونهای حقوق بشری در غزه و آنچه که شاهد هستیم برمیگردیم به موضوع عملکرد سازمانها و نهادهای بینالمللی بسیاری از آنها سکوت کردند بسیاری از آنها مثل همیشه پاسخی ندادند به آنچه که ما در غزه دیدیم و شنیدیم؟
زارعی: بله این نکتهای است در این صحنه من یک نکته هم میخواهم اضافه کنم اسرائیلیها خیلی تلاش میکنند که وانمود کنند دارند عکسالعملی جنایت میکنند، یعنی یک کاری علیه آنها صورت گرفته و حالا اینها در واکنش به او دارند مصوبان ماجرای ۸ اکتبر را شناسایی میکنند تعقیب میکنند و به آنها ضربه میزنند، کما اینکه جنایتی که در روز شنبه در خان یونس اتفاق افتاد و بیش از ۱۰۰ نفر شهید شدند و حدود ۲۰۰ نفر مجروح شدند ادعا کردند که ما اینجا رد آقای محمد ضیف را گرفته بودیم و در واقع این بمباران با هدف کشتن محمدضیف صورت گرفته که بعداً معلوم شد که اصلاً محمدضیف اینجا نبوده و آسیبی هم به آقای محمدضیف وارد نشده من میخواهم یک نکتهای را اشاره کنم که اصل این ادعا دروغ است که ما واکنشی داریم جنایت میکنیم دلیلش هم این است که اولاً سطح این اقدامات با سطح کاری که در ۷ اکتبر در ۴ ساعت انجام شد قابل قیاس نیست در این صحنه اسرائیلیها بیش از ۴۰ هزار نفر شهید کردند بیش از ۸۰ هزار نفر و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر زخمی شدند بیش از ۸۰ هزار خانه ویران شد ۳۵ بیمارستان داشته کل این منطقه غزه از بالا تا پایین که تقریباً همه اینها منهدم شده تمام زیرساختهای مربوط به آب برق و مربوط به گاز مربوط به تجهیزات دارویی و امثال اینها موضوعات مرتبط با انرژی به طور کلی همه را نابود کرده و میگوید من دارم واکنش نشان میدهم به ماجرای ۷ اکتبر، ۷ اکتبر یک ماجرا بود با یک تعداد مشخصی که اسرائیل تلفات داد دیگر این نه ماه و نیم جنایت نمیتواند واکنش به یک حادثه ۴ ساعته باشد.
جنایات رخ داده در غزه قبل از ۷ اکتبر برنامه ریزی شده بود
از طرف دیگر خود ما به عنوان یک موسسه پژوهشی در همان ابتدای این جنگ سندی را منتشر کردیم که این سند مربوط به دفتر نخست وزیر اسرائیل بود که در این سند آمده بود که این مربوط به اردیبهشت ماه قبل از مهر یعنی در حدود ۴ -۵ ماه قبل از ماجرای ۷ اکتبر یا ۱۵ مهر سندی به دست آمده بود که این سند را ما در رسانهها منتشر کردیم که این سند نشان میداد این کاری که آنها دارند انجام میدهند قبل از ۷ اکتبر برنامهریزی کرده بودند و اینها دارند این جنایت را ادامه میدهند آن طرف ماجرا که همانطور آقای سید افقهی اشاره فرمودند خیلی دردناکتر است حالا دشمن جنایت میکند، خوی بنی امیه خوی جنایت بوده است جمعیتی که در کربلا از سوی این صاحبان حکومت اتفاق افتاده میگوییم بله شأنشان همین بوده جنایتکار بودند، اما این که کسانی این صحنه را ببینند و درصدد توجیه بر بیایند از قبیل این توجیه که حماس حمله کرده حالا این تبعات حمله حماس است و چیزهایی از این قبیل این دردناکتر از اصل جنایتی است که جانی بالفطره یعنی اسرائیل دارد در اینجا انجام میدهد، این زنان، این کودکان در کدام مقررات، در کدام شریعت، در کدام نحله سیاسی به عنوان یک امر قابل قبول تلقی میشود کجای دنیا چنین چیزی را به عنوان دفاع اسم میبرند.
سوال: ما یک سری اتفاقات هم به تازگی دیدیم مثلاً رای دادگاه بین المللی را در مورد توقف کشتار رژیم صهیونیستی داشتیم یا این که رژیم صهیونیستی را رژیم کودک کش خطاب کردند، اینها برای اولین بارها تقریباً اتفاق افتاد که این هم قابل بررسی است.
زارعی: وقتی که سازمان ملل رسماً رژیم اسرائیل را جزو کشورها و دولتهای کودکش قلمداد میکند سازمان مللی که اساساً نقش اول در تاسیس اسرائیل داشته و به نظر ما جرم سازمان ملل در همین جنایات هم جرم مشهود و قطعی است این قدر این جنایت بزرگی است که همین سازمان ملل میگوید اسرائیل کودکش است، ما از عربها میپرسیم آقایان کشورهای عربی شما که برای عربیت یک حرفی دارید، شأنی قائل هستید کجاست عربیت شما، مگر اینها عرب مسلمان نیستند؟ چرا شما از امکانات خودتان برای دفاع از فلسطینیان استفاده نمیکنید؟
سوال: آقای دکتر سید افقهی ظلم، کشتار، تجاوزگری و هر آنچه که ما در رژیم صهیونیستی نسبت به غزه و فلسطین میبینیم سالها است که دارد اتفاق میافتد و سالها است که تلاش کردند موضوع مظلومیتشان، موضوع مقاومت و ایستادگیشان را از صدر موضوعات رسانهها و دنیا خارج کنند، اما ما اتفاق تازهای دیدیم، دیدیم که غزه شد کانون خبرهای رسانههای دنیا، دیدیم تظاهرات مردم در آمریکا و در بسیاری از کشورهایی که همیشه در آنها سکوت بود.
سید افقهی: این برکت فرهنگ عاشورایی است، در دور دوم یا سوم مذاکرات نمایندگان رژیم با حماس و گروههای اسلامی در قاهره بود به نظرم به بنبست رسید مرتب هم نتانیاهو تهدید میکرد که ما آماده حمله به رفح هستیم و چهار گردان بیشتر زیر زمین نماندند ما اینها را نابود کنیم دسترسی به یحیی سنوار را محمدضیف و داستان دیگر تمام میشود، این پیام به آقای یحیی سنوار که الان کل این جنگ را ایشان فرماندهی میکند پاسخ میدهد یا ما پیروز میشویم یا عین کربلا شهید میشویم، این از یک فرماندهای که فلسطینی بوده و از برادران اهل تسنن بوده و این فرهنگ عاشورایی دیگر سنی و شیعه نمیشناسد، هندو و مسیحی نمیشناسد در راهپیمایی اربعین طوایفی میبینید با لباس مخصوصاً میآیند که هیچ ارتباط مکتبی با اسلام ندارند، مسیحی است با فرقههای مختلف، هندو است، حتی یهودیهای غیر صهیونیست اینها اربعین چه کار میکنند، لذا ظرفیت عاشورا برمیگردد وسعت پیدا میکند در سطح تبیین جهان که بیداری جهان امروز واقعاً مسئولیت ما عاشوراییان را، طرفداران مکتب عاشورا سنگینتر میکند که این ظرفیتها را و فلسفه عاشورا را با بهره از همین نویسندگان مسیحی، نویسندگان هندو مانند ماهاتما گاندی که میگوید من جریان کربلا را چندین بار با دقت خواندم از کربلا خیلی چیزها یاد گرفتم و به استقلال هندوستان رسیدم، چارلز دیکنز میگوید مگر ممکن است کسی فقط برای دنیایش قیام کرده باشد اگر برای دنیا است مگر زن و بچهاش را با خودش میبرد؟ پس حتماً یک ماموریت بزرگی را حسین بن علی انجام داده.
آنچه که واقعاً در غزه میگذرد متاثر از فرهنگ عاشورا است
هر کس واقعه کربلا را و طرز شهادت حسین بن علی را بخواند قطعاً بر آشفته میشود. این فرهنگ امروز باید در سطح جهانی تبیین شودآ که آنچه که واقعاً در غزه میگذرد متاثر از فرهنگ عاشورا است یا علمایی از فلسطین که از برادران اهل سنت هستند این جا مکتب یکی میشود و این فرقهها در هم ذوب میشوند، در همان اسلام ناب یا حریت انسان حداقل که در مسئله خطاب به یا شیعته آل ابی سفیان میگوید حضرت سیدالشهدا در لحظات آخر قبل از شهادتشان میفرمایند حالا دین ندارید، حتی از معاد هم نمیترسید، حداقل در همین دنیا که میخواهید زندگی کنید حداقل آزاده مرد باشید، این امروز دارد در سراسر جهان فرهنگ میشود جوانان مظلوم، دانشجویان آمریکایی هستند که چقدر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند ولی دست بردار نیستند، این حریت انسانیشان، این خودآگاهیشان، ضمیر و وجدان انسانیشان بیدار شده است. فرهنگ عاشورا چه بوده عاشورا همین را میخواهد میگویدای انسان بیدار شو در مقابل ظلم، در مقابل بیعدالتی شورش کن همه قید و بندها را بشکن و تو آزادی چه کشته بشوی پیروز میشوی، حسین بن علی روز به روز هم این شعله حسینی همه دنیا را روشن میکند و چه پیروز بشوی که تو به هدفت رسیدهای بنابراین این مسئله غزه واقعاً کانون توجه شده برای این که رنگ عاشورایی به خودش گرفته آن مظلومیتش، مقاومتش. در غزه من در اخبار میخواندم فکر کردم ۹ هزار حافظ قرآن دارد بعد گفتند ۹۰ هزار حافظ قرآن هستند که اکثرشان کودکان و نوجوانان هستند که دارند شهید میشوند.
زارعی: من یک مطلب دیدم نوشته بود همه حافظ هستند منتها حافظ کل حدود ۱۸۰ هزار نفر هستند.
سید افقهی: یعنی این گونه است، از آن طرف در لشکر ابن سعد ۴ هزار حافظ قرآن هستند بر علیه قرآن یا در جنگ صفین قرآن کاغذی را سرنیزه میکنند حضرت علی میگوید من قرآن ناطق هستم ولیای مالک برگرد، چون جان علی در خطر میافتد، جان قرآن ناطق، امروز این بچهها قرآن ناطق هستند روز روشن سر بریده میشوند ولی یک عده مفتیهای کذایی از فرقههای مختلف متاسفانه میگویند آنچه در غزه میگذرد فتنه است، جهاد نیست.
سوال: آقای زارعی ما میبینیم هر زمانی، چون داریم مصداقهای غزه را در واقعه کربلا پیدا میکنیم و تشریح میکنیم، کارشناسانی که موضوع غزه را بررسی میکنند میگویند قبل از طوفان الاقصی و بعد از طوفان الاقصی غزه به دو قسمت و دو برهه متفاوت تقسیم شده است و به نظر میرسد در این موضوع باید منتظر یک نظم جدید باشیم که شاید اتفاق افتاده یا شاید در حال رخ دادن است.
زارعی: نکته مهمی را اشاره فرمودید همان طور که ماجرای کربلا در کربلا نماند و امروز میبینیم جهانی شده و اربعین نماد جهانی شدن حادثه عاشورا است در مسئله غزه هم ما واقعاً شاهد همین مسئله هستیم یعنی خدای متعال برکتی به مقاومت این مظلومین در غزه داده که این برکت از یک قطعه ۳۶۰ کیلومتر مربعی دارد منعکس میشود در یک فراخنای بزرگ جهانی و شما تعبیر میکنید به تاثیر آن در تغییر نظام جهانی، من میخواهم به سه علامت اشاره کنم مبنی بر این که جهان آینده حتماً یک جهانی است که با مختصات جدید خواهد بود و دیگر قلدرها نمیتوانند تعیین کننده معادلات باشند، یکی از علامتها اربعین است، آقای سید افقهی اشاره فرمودند که اربعین از یک نقطهای آغاز شد البته اربعین در تاریخ بوده منتها در این مقطع جدید از حدود ۱۳۹۰ شروع شده.
روح نهضت امام حسینی در سطح جهان منعکس میشود
امروز مراسم اربعین تبدیل شده به مراسمی با مشارکت بیش از ۳۰ میلیون نفر فقط در عراق و، چون مشابه این مراسم است در عراق، در ایران و جاهای دیگر هم برگزار میشود میتوانیم بگوییم که الان بیش از ۱۰۰ میلیون نفر مراسم اربعین را برگزار میکنند. این علامت این است که روح نهضت امام حسینی دارد در سطح جهان منعکس میشود و جایگاه خودش را پیدا میکند.
دومین علامتی که ما میبینیم ماجرای واکنشها به جنایات در غزه است که جهانی شده است یعنی حتی در آن کانون اصلی استعمار و استکبار که آمریکا است و در آمریکا هم در آن موقعیت استکبارساز یعنی دانشگاههایی که مدیران جنایت تربیت میکنند مانند دانشگاه کلمبیا اینها آمدند و تظاهرات میکنند علیه صهیونیستها و در دفاع از مظلومین غزه این هم یک علامت جهانی است علامت جهان جدیدی است.
جهان آینده جهان استکبار و جهان صهیونیسم نیست
سومین مسئله و علامت، گسترش جبهه مقاومت است یک زمانی مقاومت با ندای حضرت امام در ایران آغاز شد در سال ۱۳۵۷ این ندا امروزه بعد از گذشت ۴ دهه از یک ندای یک نفره و در یک جغرافیا تبدیل شده به یک ندای همگانی و جهانی که فقط جغرافیای متصل و مشخص مقاومت از منطقه افغانستان و پاکستان تا میرود مدیترانه را در بر میگیرد، ضمناً آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری دیگر از مناطق را هم تحت تاثیر قرار داده است این هم علامت سوم است و خود غزه و خود این نوع مقاومت منهای انعکاسهایی که پیدا کرده اینکه یک ملتی در محاصره ۹ ماه و نیم آبش بسته باشد، غذایش را قطع کرده باشند، دارویش را قطع کرده باشند، بیمارستانهایش را ویران کرده باشند، جادههای مواصلاتی قطع باشد، تمام زیرساختهای حیات اولیه نه حیات ثانویه، حیاتی که یک موجود به آن نیاز داشته باشد را قطع کنند و یک رژیم با دست باز بمباران هر روزه کند به شکلی که اگر شما بمبها را بشمارید میبینید که گویا این ۳۶۰ کیلومتر مربع را سه بار تکه تکهاش را با بمب ویران کرده باشند، اما یک ملت ایستاده مقاومت میکند و در برابر جنایت سر خم نمیکند اینها علامت این است که جهان آینده جهان استکبار و جهان صهیونیسم، جهان زورگویان، جهان وابستگان و مفسدان نیست و انشاالله همانطور که قرآن وعده داده جهان مومنین و جهان صالحین خواهد بود.
سوال: آقای سید افقهی با نگاه به موضوعاتی که آقای دکتر زارعی به آن اشاره کردند و البته نیم نگاهی به تغییر ماهیت مبارزه مردم فلسطین که نسبت به گذشته تفاوتهایی پیدا کرده بفرمایید آنچه که پیش روی مردم فلسطین و غزه است چه خواهد بود؟
سید افقهی: وعدههایی که مکرر مقام معظم رهبری به عنوان فرجام این جنگ که امروز دیگر جنگ غزه نیست، فرمودند جبهه کفر در مقابل جبهه حق و توحید است، فرجامش قطعاً انشالله پیروزی است، چون چند بار حضرت آقا فرمودند اگر هم بحث غزه تمام شود جهان اسلام و محور مقاومت آرام نخواهد نشست. دیگر این که باز حضرت آقا فرمودند طوفان الاقصی نیاز منطقه بود یعنی واقعاً سخن جدی، عجیب و حساس بود شاید هم حضرت آقا یک بار بیشتر این جمله را نفرمودند که نیاز منطقه بود، چون دشمن طرحش را تکمیل کرده بود دیگر چیزی نمانده بود که مراحل اجرایی اش را شروع کند و واقعاً هماهنگیهای لازم، توطئهها، برنامهها، چینشها، زمانبندیها، اولویتها همه را آماده کرده بودند با توطئه برخی از کشورهای منطقه خودمان که به صورت سریالی داشتند با دشمن عادی سازی میکردند و این عملیات طوفان الاقصی این طرح بین المللی بر علیه منطقه، بر علیه فلسطین، بر علیه منطقه، مقاومت و بر علیه خودکامگی و تسلط و هژمون آمریکا و مزدوران آمریکا در منطقه را خنثی کرد؛ لذا این شدت و این عصبانیت برای این است که طرح طرحی بزرگ بود و طوفان الاقصی آمد و این طرح را از بین برد بنابراین مسئله فقط طوفان الاقصی نیست امروز یک اتفاق بزرگی که افتاده این است که روایت صهیونیستی سقوط کرده است، یک روایت جدیدی که همان بیداری جهانی است و دیگر قابل بازگشت هم نیست کسانی که الان دارند اخراج میشوند، کتک میخورند، در دانشگاههای مختلف تعلیق میشوند بعضی از این دانشگاهها که رئیس جمهورساز است فردا وکیل و قاضی در آمریکا و اروپا میخواهد صاحب منصب شود اینها دیگر با این تفکر خودکامگی، با این تفکر دروغین، روایت دروغ ۷۰ سال هولوکاست دیگر زیر بار نمیروند اینها در واقع معادلات جهان را عوض میکنند و جهان برای یک نظم نوین جهانی چند محوری آماده میشود.