پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی در تشریح ویژگیهای بسته حمایتی تولید و تجارت کشور گفت: بهبود فضای کسب و کار، تامین مالی و کاهش هزینههای تولید از موضوعات این بسته حمایتی است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر در برنامه صف اول درباره تولید و تجارت با فرشاد مقیمی ، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفتگو کرد.
سوال: دهم تیر ماه روز صنعت و معدن و رونمایی از برنامهریزیهای مختلفی که در این حوزه برای احیای واحدهای تعطیل وجود دارد، یکی از مهمترین برنامهریزیهای این حوزه تمرکز روی تعداد واحدهای راکد و نیمه تعطیل تمرکز است و متولیان و برنامه ریزان و مسئولان این حوزه همیشه در روز صنعت و معدن به یکی از موضوعاتی که توجه میکنند در تدوین و ارائه بستهها و البته در عملیاتی کردن برنامهریزیها همین موضوع است. به بهانه روز صنعت و معدن از آقای فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران دعوت کردیم.
آقای مقیمی، مشوقهایی که در قالب یک برنامهریزی عملیاتی آن را تدوین کردید و قرار است رونمایی کنید به اجمال کدام موضوعات و حوزهها است؟
مقیمی: من قبل از این که بخواهم به این سوال شما پاسخ بدهم، چون در آستانه روز دهم تیر ماه و روز صنعت و معدن هستیم یک تشکر و قدردانی و سپاسگزاری عرض کنم خدمت همه دستاندرکاران در حوزه بخش صنعت و تولید و تجارت کشور و تمام صنعتکاران، معدنکاران همه عزیزانی که در حوزه تجارت و تجار عزیز، صنوف که پشتیبان اصلی حوزه تولید هستند خدا قوت عرض کنم و فردا بیست و هشتمین سالی است که این رویداد در کشور برگزار میشود و این روز هم نامگذاری شده به نام روز صنعت و معدن از باب تکریم اراده عزیزانمان در حوزه صنعت، معدن و تجارت است من این روز را خدمت همه عزیزان عرض تبریک و تهنیت دارم
با همه چالشها و مشکلاتی که پیش رو دارند توانستهاند اقدامات خیلی خوبی را هم رقم بزنند که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هم هفته گذشته به برخی از دستاوردهای حاصل از این کار پرداختند و فردا هم انشاالله بخش دیگری که تکمیل کننده آن مجموعه اقدامات و دستاوردهایی است که این عزیزان در سال گذشته رقم زدند و توانستند برای پایداری اقتصاد صنعتی کشور قدمهای خوب و قابل تحسینی را بردارند.
سوال: اشاره کردید به سال گذشته، مرور اجمالی داشته باشیم بر آنچه که سال گذشته انجام شد و نگاهی بیندازیم بر آنچه که قرار است تا پایان امسال کمک کند به احیای واحدهایی که به صورت نیمه تعطیل در کشور دارند فعالیتهایی را جسته گریخته انجام میدهند یا حتی در وضعیت راکد قرار دارند.
مقیمی: بحث احیای واحدهای غیر فعال در حوزههای بخش صنعتی کشور با توجه به برنامهای که دولت محترم برای احیای واحدها و نهضت احیای واحدهای صنعتی در نظر گرفت ما هم به عنوان یکی از رکنهای اصلی در این بخش فعالیت را آغاز کردیم، ۴۶۲۷ واحد صنعتی تا به امروز در دولت سیزدهم واحدهایی بودند که فعالیتهایشان متوقف شده بود به چرخه تولید مجدداً برگشتند
البته احیای واحدها به عنوان یکی از اهداف اصلی بوده ولی ما صرفاً موضوع تمرکزمان بر احیای واحدها را متمرکز نکردیم به باز فعال کردن این واحد ها، ما برنامههایی را در نظر گرفتیم مبنی بر این که بتوانیم پیشگیری کنیم از این که واحدی غیر فعال بشود تا این که بخواهیم انرژی صرف کنیم مبنی بر اینکه آنها را راهاندازی کنیم
به همین خاطر در سال گذشته ما بالغ بر ۳۳۰۰ واحد صنعتی که زیر ظرفیت فعالیت میکردند اینها را هم در دستور کار داشتیم که به ظرفیتهای متناسب و شرایط بالاتر از شرایط گذشتهشان رساندیم که این امر خودش منجر به این میشود که، چون عملاً واحد که یک شبه و یک دفعه متوقف نمیشود این واحد معمولا از ظرفیتهای بالا شروع میکند به ظرفیتهای پایین سوق داده میشود و در یک جایی که دیگر نمیتواند ادامه فعالیت بدهد جایی است که متوقف میشود.
تغییر مدیریت ۳۳ درصد از واحدهای احیا شده
سوال: پس الان میتوانیم بگوییم که تمام واحدهای صنعتی ما در شهرکهای مختلف صنعتی در رصد شما و همکارانتان قرار دارند برای اینکه از تعطیلی یا نیمه فعال شدن آنها جلوگیری شود.
مقیمی: همینطور است باید از چند جنبه به سراغ این پدیده برویم تا بتوانیم این مسئله را حل کنیم. برای اینکه بتوانیم از اینکه واحدی متوقف نشود جلوگیری کنیم، چون وقتی واحد متوقف میشود هزینه راهاندازی آن یک مقدار هم کار دشوارتر میشود و هم هزینه راهاندازی آن سختتر هم میشود البته این نکته را هم اشاره کنم که ما صرفاً از طریق منابع مالی هم واحدها را راهاندازی نکردیم،
از نظر آماری ۳۳ درصد از کل واحدهایی که احیا شدند واحدهایی بودند که صاحبان جدیدی به آن بنگاهها حاکم شدند حالا ممکن است در قالب واگذاری آن بنگاهها به صاحبان جدید اتفاق افتاده باشد یا نه اجاره به شرط تملیک بوده در اختیار قرار داده شده یا نه اینها به صورت پیمان مدیریت دادند به واحدهای دیگری که آنها توانستند بیایند آن واحدها را احیا کنند.
رشد ۸ درصدی صنعتی در برنامه هفتم
سوال: یعنی نه تنها بخشی از مشکلات ما مشکلات نقدینگی است که همیشه داریم راجع به آن صحبت میکنیم و برنامهریزی میکنیم، یک بخشی از مشکلات واحدهایی که تعطیل هستند مدیریت است که در نکتهای که الان اشاره کردید این تغییر مدیریت منجر به فعالیت آنها و از سرگیری فعالیت آنها شده است. میخواهیم راجع به رشد ۸ درصدی صنعتی در برنامه هفتم با آقای دکتر مقیمی صحبت کنیم
مقیمی: بیش از ۹ هزار واحد راه اندازی مجدد شدند این ۴۶۲۷ واحد که عرض کردم از مجموع واحدهای صنعتی است ، الباقی واحدها واحدهایی هستند که در سایر حوزههای اقتصادی کشور فعال شدند.
سوال: چقدر تا پایان امسال هدف گذاری شده است؟
مقیمی: ۱۸۱۰ واحد صنعتی هم برنامهریزی کردیم برای راهاندازی مجدد و احیای واحدها در سال ۱۴۰۳ منتها به این نکته اشاره کنم که ما هر چقدر، چون یک روزی تقریباً ۱۷ درصد واحدهای صنعتی ما متوقف بودند تازه آن روز تعداد واحدهای به بهرهبرداری رسیده ما ۴۷ هزار واحد بود امروز رسیدیم به حدود ۵۴ هزار واحد صنعتی و میزان توقف ما حتی کمتر از ۱۲ درصد شده است و عمده مشکلات آنها برخی از آنها مسائلی است که، چون میدانید بحث احیا دو طرف باید هر دو برای احیا بخواهند یک طرف واحد مالک صنعتی و یک طرف حاکمیت برای این که کمک بکند.
برنامه ریزی برای احیای ۱۸۱۰ واحد صنعتی در سال ۱۴۰۳
ما در برخی از این واحدها مالکینی داریم که اصلاً مالکین در دسترس نیستند که بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم از نظر قوانین و مقررات هم ما نمیتوانیم واحدی که مالک دارد و سند رسمی دارد به آنها وارد شویم ولی بخشی از آنها هستند در دسترس هستند و موانع و مشکلاتی ندارند یا کمتر دارند اینها را از طریق ابزارهایی مثل ستاد تسهیل، ابزارهای داخلی وزارتخانه دنبال میکنیم و طرف مقابل هم اراده آنها برای احیای این واحدها بسیار شرط لازمی است برای این که بتوانیم این کار را دنبال کنیم
ولی در حال حاضر تمام برنامه را بر این گذاشتیم و هرچه جلوتر میرویم کار سختتر میشود به دلیل این که واحدهایی که توان و پتانسیل بهتری برای راهاندازی دارند، چون برخی از این واحدها اصلاً چرخه عمر صنعتشان به پایان رسیده است مثلاً در آن صنعت دیگر نمیتوانند راهاندازی مجدد شوند باید صنعت دچار تغییرات شود. برای تغییرات بعضاً اینها در زونهایی در داخل شهرکهای صنعتی هستند که این امکان را فراهم نمیکنند آن صنعت هم دیگر بازار ندارد یا باید برویم در بازارهای خارج از کشور شرایط را مهیا کنیم برای این که این واحد هم خودش را به آن جا برساند یا نه واحدهای بزرگتری بیایند اینها را در طول زنجیره خودشان به صورت طولی دنبال کنند و بتوانند اینها در زنجیره واحدهای بزرگ قرار بگیرند برای اینکه بتوانند به سرانجام برسند.
سوال: آماری دارید برای این که چند درصدشان مشکل نقدینگی دارند، چند درصدشان مشکل مدیریت دارند، چند درصدشان قرار است اصلاً این نکتهای که اشاره کردید فعالیتشان را به طور کلی عوض کنند وارد یک عرصه و در یک حوزه دیگر فعالیت شوند؟
مقیمی: بله ما تحقیقاً اطلاعات این واحدها را به جزئیات داریم اینکه چه بخشی اینها فقط صرفاً یعنی بازار این واحد صنعتی تضمین است، کشور هم الان به آن نیاز دارد ولی این واحد ممکن است به دلیل مسائلی که در حوزه نقدینگی داشته باشد صرفاً اینها را از طریق تامین منابع مالی کارشان را دنبال میکنیم، برخی از اینها مسائل مدیریتی دارند، مشکلاتی را با دستگاههای مختلف از جمله بیمه، مالیات یا تعهداتی به آنها دارند که آینده هم انجام تعهداتشان باعث شده که مسائل چالشهایی برای آنها به وجود بیاید به جزئیات اطلاعات اینها وجود دارد و برخی از اینها هم ترکیبی از چند تا از موضوعات است یعنی این طور نیست که هر واحدی صرفاً فقط یکی از چالشها را داشته باشد ممکن است ترکیبی از مجموعه چالشها را داشته باشد
ضرورت نوسازی و بازسازی همزمان با احیای واحدها
که برای هر کدام از اینها راهکارهایی وجود دارد. ما سال ۱۴۰۳ موضوع بحث نوسازی و بازسازی را همزمان با احیای واحدها برای واحدها مد نظر قرار دادیم که تا به امروز هم ۳۰ واحد نوسازی و بازسازی شدهاند.
سوال: آقای دکتر فردا در همایشی که برای بزرگداشت روز صنعت و معدن قرار است با حضور وزیر صمت برگزار بشود قرار است یک بسته حمایتی را رونمایی کنید این بسته حمایتی چیست؟ چه عنوانی دارد، چه مشوقهایی برای اهالی تولید و تجارت کشور در نظر گرفته اید؟
مقیمی: انشاالله در همایش فردا که معمولاً در سالهای مختلف در دهم تیر ماه برگزار میشود امسال برای اولین بار است که پیش بینی کردیم به پیشنهاد وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به رئیس جمهور شهید مبنی بر این که ما بتوانیم یک بسته حمایتی را به تولید کنندگان و تجار عزیز عرضه کنیم این بسته به نام بسته حمایتی تولید و تجارت کشور است، یادمان شهید جمهور،
در این بسته پیشبینیهایی از این بابت شده ما دو اتفاق بزرگ در این بسته افتاده است اولاً اینکه یک انسجام همه جانبه بین تشکلهای بخش غیر دولتی اتفاق افتاده به نوعی که تمام این بسته با درخواست تشکلها رقم خورده، از طرف دیگر یک انسجام ویژهای در بخش حاکمیت کشور اتفاق افتاده در حوزههای مختلف مبنی بر این که این درخواستهایی که تشکلهای بخش خصوصی داشتند مبنی بر اینکه اگر این مشوقها و حمایتها از بخش تولید کشور، تجارت کشور انجام بشود
ما میتوانیم انتظار داشته باشیم که شعار سال محقق شود به همین خاطر جلسات مختلفی را تشکیل دادیم ۱۷ گروه شکل گرفته با محوریت تشکلهای بخش خصوصی که ۱۰ تشکل از اتاق بازرگانی ایران گرفته تا خانه صنعت، معدن جوانان که این تشکلهای متعددی هستند که در حوزه بخش صنعت، معدن و تجارت کشور فعال هستند. اتاق تعاون و سایر تشکلها اینها درخواستهایشان را از دستگاههای مختلف مطرح کردند ما مواجه با ۲۰۰ پیشنهاد از تشکلها شدیم از این ۲۰۰ پیشنهاد ۸۷ پیشنهاد آن منجر به این شده که دستگاههای اجرایی کشور برای رفع آن چالشها راهکار ارائه کردند این راهکارها در نشست با مقامات عالی دستگاههای اجرایی کشور جمعبندی شد. امروز صبح هم در نهاد ریاست جمهوری مورد بررسی نهایی قرار گرفت و به حمدالله مورد تایید قرار گرفت که این دیگر ابلاغ میشود و علی القاعده باید دستگاهها نسبت به ارائه خدماتشان در حوزههای مختلف به متقاضیان که جامعه صنعتی، معدنی و تجارت کشور هستند ارائه کنند.
من به این نکته اشاره کنم که این بسته شامل چه حوزههایی میشود، همانطور که عرض کردم تمام کسانی که در حوزه صنعت کار میکنند، چه در حوزه تعاون باشند، چه در حوزه خود صنعت باشند، چه در حوزه جهاد کشاورزی باشند یعنی میخواهم بگویم این انسجام به این صورت برای اولین بار رقم خورده و ادامه این روند را هم تا ۲۱ مرداد ماه که روز حمایت از صنایع کوچک است را هم دنبال خواهیم کرد به نوعی که بتوانیم با این روالی که دنبال میشود بتوانیم شرایط را مهیا و آماده کنیم برای کسانی که در این حوزهها فعالیت میکنند تمام نگاه و تمام اهدافشان در حوزه تحقق شعار سال را بتوانند به یک سرانجام خوب برسانند.
این بسته را اگر من بخواهم دستهبندی کنم بخشی از آن در حوزه بهبود فضای کسب و کار است، بخشی در حوزه تامین مالی است، بخشی از این در تسهیل در امور است یعنی سرعت انجام کار را بالا میبرد بخشی هم در کاهش هزینههای مربوط به حوزه تولید است. یک کارگروه نظارتی هم با حضور خود تشکلها ماهی یک بار در مجموعه وزارت صنعت تشکیل جلسه خواهد داشت و نظارت بر اجرای این دستورالعمل و این بسته را هم با دقت و حساسیت کامل دنبال خواهد کرد که ببینیم بالاخره بسته کجاهایش اجرا شده، کدام قسمتش اجرا نشده و اگر اجرا نشده دلایل عدم اجرایش چیست.
بخشی از اینها به نظر زمینه را آماده میکند برای بودجه ۱۴۰۴ که در زمان تهیه و تدوین آن میتواند بخش دیگری از این مسائل و چالشهایی که بخش صنعت، دستگاه قضا هم با همین پشتیبانی مواجه هستیم که فردا هم در همین همایش نماینده دستگاه قضایی کشور هم حضور دارند و آنجا مجموعهای از حمایتهایی که دستگاه قضا از حوزه تولید و تجارت کشور انجام خواهد داد هم عنوان خواهد شد و نهایتاً هم بخش مربوط به قوه مقننه کشور میشود که طبیعتاً با آغاز به کار نمایندگان جدید بخشی از انتظارات و خواستههای بخش تولید و تجارت کشور هم به این عزیزان فردا انشالله منتقل خواهد شد.
سوال: برویم سراغ برنامه هفتم، رشد ۸ درصدی صنایع، میزان نقدینگی که در نظر گرفته شده و این که چقدر از این نقدینگی در برنامه گذشته عملیاتی شده یک عدد و رقمی اشاره شده است.
مقیمی: در بحث مربوط به تحقق اهداف تعیین شده در هر برنامه طبیعتاً نوع و مکانیزم دستیابی به آن در تامین منابعش میتواند تاثیرگذار باشد ولی فارغ از این که امروز برای تامین یا تحقق رشد ۸ درصدی چه اقدامی باید انجام شود، میخواهم سرفصلی را باز کنم آن هم این است که ما چارهای نداریم اصلا راهکاری نداریم غیر از این که بتوانیم از طریق مشارکت مردم تامین منابعش را انجام بدهیم
تامین روشهای نوین تامین مالی
یعنی این که اگر فکر کنیم و این طور برنامهریزی کنیم که منابع مورد نیاز میتواند از طریق دولت تامین شود که بتواند این درصد از رشد را محقق کند حتماً ما برنامهها و اهدافمان به خطا خواهد رفت. ما باید روشهای نوین تامین منابع مالی را برای اجرای این برنامهها پیگیری کنیم و اجرا کنیم این هم میتواند بحث مربوط به کنترل شاخصهای کلان کشور را تحت مدیریت درآورد و هم میتواند بخش تولید کشور را امیدوار کند از بابت تامین این منابع، ما امروز در مجموعه وزارت صنعت به دستور وزیر محترم صنعت روی تامین روشهای نوین تامین مالی
از جمله ما امروز بخشی از صنایع زنجیرهای مان را داریم، بحث مربوط به تامین مالی زنجیرهای را که اخیراً هم دولت محترم مصوبه بسیار کاربردی را صادر کردند و ما هم به زودی در بخشی از خوشههای صنعتی که یکی از وظایف اصلی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی است و اتفاقاً در برنامه هفتم توسعه هم اصلاً محور اصلی و هدایتگری خوشههای کسب و کار در کشور را هم به این سازمان سپرده شده دنبال میکنیم، بخش دیگر استفاده از ظرفیت صندوق پروژهها است که در ابتدای سال جاری و اواخر سال گذشته یک پروژه بسیار خوب در حوزه بخش دولت توانست تامین مالی شود از طریق مشارکت مردم که قریب به ۳۵۰۰ میلیارد تومان پروژهای که شاید بیش از ۱۰ سال بود که از مصوبه آن میگذشت و عملاً امکان اجرای این پروژه از محل تامین منابع از طریق بخش دولت واقعاً امکان ناپذیر بود و با آن اندک منابعی که تزریق میشد اگر میخواستیم انتظار داشته باشیم یک روز این پروژه به بهرهبرداری برسد
میخواهم بگویم شاید مثلاً به ۱۰ سال آینده باید نگاه میکردیم که آن زمان اصلاً دیگر اجرای این پروژه معلوم نیست که شرایط اقتصادی را میتوانست برای خودش داشته باشد یا خیر، میخواهم این نکته را عرض کنم بگویم که ما امروز در بخش مربوط به حوزه تحقق برنامه هفتم توسعه ضرورتاً باید به روشهای نوین تامین منابع مالی فکر کنیم و از این محل و از این طریق بتوانیم تحقق این برنامهها را شرایطش را مهیا کنیم ولی کارشناسان برآورد حدود ۵۰ -۶۰ میلیارد دلار را دارند البته این صرفاً برای سرمایهگذاریهای جدید است
یعنی میخواهم بگویم راهکار را صرفاً از طریق سرمایهگذاریهای جدید دیدند، من اعتقاد ندارم به اینکه ما صرفاً رشد ۸ درصدی را باید از تحقق، ما بخشی را با بهرهوری عوامل تولید در حوزه بخش صنعت میتوانیم بخشیاش را تامین کنیم که شاید آن جا نیاز به این میزان منابع برآوردی در این اعداد و ارقامی که بعضاً کارشناسان در فضای مجازی یا فضای رسانهای کشور مطرح میکنند داشته باشیم ولی طبیعتاً هدفگذاریهایی که ما در این صنایع در آینده داریم، من این نکته را هم اشاره کنم که یکی از محورهای اصلی است که بخش صنعت کشور و بخش تولید کشور دنبال میکند ما باید برویم در حوزههایی سرمایهگذاری کنیم که ارزش افزوده بالایی دارد
امروز برای این که یک کسب و کار بتواند موفقیت داشته باشد یا میزان ارزش افزوده، من اگر ۵ مرحله یا ۵ اقدام را در نظر بگیرم برای حوزه موفقیت کسب و کار دو مورد اولم برمیگردد به طراحی و مهندسی، یک بخش میشود تولید و دو آیتم آخر هم میشود بحث مربوط به نام و نشان سازی یا برندسازی و بحث فروش، عمدتاً تمرکز ما در بحث مربوط به ایجاد ارزش افزوده روی حوزه تولید بوده در صورتی که تولید ارزش افزوده خیلی بالایی ندارد. آن چیزی را که در صنعت، در کسب و کار بیشترین ارزش افزوده را دارد در دنیا ایجاد میکند بحث طراحی و مهندسی است و تمرکز روی این اصلاً میتواند عملاً آن نگاه و آن شعاری که سالها دنبالش میکنیم مبنی بر این که بتوانیم خودمان را در خیلی از حوزهها نسبت به خارج از کشور به نوعی بیمه کنیم و توانمندی را در داخل کشور، آن چیزی نیست جز تمرکز روی طراحی یعنی تحقیق و توسعه
سوال: سمت آن رفتهاید؟ آیا ما رفتیم به این سمت که ارزش افزوده در بخش طراحی
مقیمی: عرض میکنم امروز ما در مجموعه وزارت صنعت در همین یک سال گذشته ۶ همایش دانش بنیان سلسله نشستهایی را رئیس محترم صنعت، معدن و تجارت در حوزههای مختلف در حوزه دانش بنیانی برقرار کردند،
تامین نیاز بیش از ۶۰۰۰ نیاز فناورانه در بخش صنعت توسط دانشمندان داخلی
در عرصه عملیاتی قراردادهایی که الان فن بازارهایی در کشور شکل گرفته که یک وظیفه مهم دارند ما عمدتاً در بحث مربوط به نیازمندیهای توسعه، نیازمندیهای فناوری در کشور را باید به کسانی که در حوزه تحقیق و توسعه فعالیت میکنند متصل کنیم، عدم اتصال بین اینها منجر به این میشود که کسی که دارد کار تحقیق و توسعه میکند، چون به بازار نمیرسد بی انگیزه میشود و عملا عدم اتصال بین اینها، منجر به این می شود که آن کسی که کار تحقیق و توسعه می کند، چون به بازار نمی رسد، بی انگیزه می شود و عملاً می بیند که این دستاوردی که از این محل رسیده است و توانمندی که توانسته است ایجاد کند، چون بازار ندارد، نهایتاً منجر به شکست می شود.
از طرف دیگر واحدهای صنعتی و کسانی که بازار این کار فناوری را در دست دارند، اینها می بینند که اگر قرار باشد با این ریسک های بالا به سراغ این واحدهای اینگونه ای بروند، پس بهتر است که به خارج از کشور بروند. یعنی عدم توجه به این حوزه و تنظیم گری بین این دو حوزه باعث می شود که ما نتوانیم. امروز این فن بازارها در تمام استان های کشور شکل گرفته اند. بیش از ۶۰۰۰ نیاز فناورانه در بخش صنعت را امروز دانشمندان داخلی کشورمان توانسته اند به آن پاسخ بدهند و امروز در این بسته اتفاقاً پیش بینی کرده ایم کسانی که روی تحقیق و توسعه کار می کنند، نیاز به ماشین آلات و تجهیزات دارند، در اولویت تخصیص ارز قرار بگیرند، در بحث مربوط به معافیت هایی که از طریق صادرات می تواند برای آنها شکل بگیرد و کمک هایی که دولت می تواند انجام بدهد، از مواردی است که در بحث مربوط به این بسته به آن جدی پرداخته شده است.
حتی این مصوبه را در دولت محترم در دو هفته گذشته با پیشنهاد وزیر محترم صنعت، معدن تجارت مصوب شده است و ابلاغ هم شده است و حتماً جاری و ساری هم خواهد شد. من فکر می کنم که ما چاره ای نداریم، البته معنای تولید کشور این نیست که ما می خواهیم یک پارادایم عوض کنیم یا از یک پاردایمی به یک پارادایم دیگر.
سؤال : ضمن تمرکز بر این توجه داشته باشید؟
مقیمی : بله توجه به موضوع طراحی، مهندسی، تحقیق و توسعه می تواند کشور را بیمه کند در آینده از جنبه های مختلف، از جنبه ای که ما بتوانیم به جای اینکه امروز ما به دنبال این باشیم که کالا و محصول نهایی صادر کنیم، مهندسی صادر کنیم، بتوانیم کار تحقیق و توسعه و فناوری صادر کنیم. اینها کاری است که دنیا هم به سمت رفته است و از آن استفاده می کند و بهره های خوبی هم برده است. اینجا جایی است که قیمتی هم ندارد، بالاخره وقتی نهایی می شود، آخر این محصول به این می رسد که چقدر مواد اولیه دارد، چقدر حقوق و دستمزد دارد، چقدر هزینه سربار آن است، نهایتاً شما یک حاشیه سودی آن هم در فضای رقابتی اگر بتوانید کیفیت و استانداردهای لازم در بازار مصرف و انتظاراتی که در حوزه مصرف است را تعیین کنید، باید نهایتاً طوری حاشیه سود را درنظر بگیرید که بتوانید در بازار هم ماندگاری خودتان را تضمین کنید. در حوزه فناوری واقعاً قیمت گذاری برای آن اینطوری نیست، با این مکانیزم ها نیست، چند ده برابری آن چیزی را که شما آورده گذاشته اید برای این کار در قیمت تمام شده اش لحاظ می شود و اینها را هم در بازارهای جهانی قابلیت فروش دارد که وابستگی هم ایجاد می کند از بابت آن کسی یا مجموعه یا آن کشوری که توانسته است این فناوری را به دست بیاورد.
سؤال : برویم سراغ قانونی که در حوزه صنایع هم الان دیده می شود و می خواهیم راجع به آن واکاوی کنیم، یک قانون حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور که حمایت می کند از توان داخلی، وزارت صمت هم روی آن برنامه ریزی دارد و توجه می کند. با وجود این قانون و البته موارد و موضوعاتی که روی آن تمرکز می کنیم، می بینیم همچنان کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند، دارند وارد می شوند. این علامت سؤال چگونه پاسخ داده می شود؟ قانون داریم، بر آن تأکید داریم، کالایی که داریم در کشور می تواند تولید شود ولی همچنان دارد وارد می شود؟
مقیمی : اینکه یک کالای همزمان در کشور تولید می شود، واردات برای آن انجام می شود، در بخشی از شرایط اصلاً لاجرم باید این اتفاق بیفتد. در این شرایطی که ما کالایی که در داخل تولید می کنیم، توان پاسخگویی به نیاز کشور را ندارد. پس مابه التفاوت بین آن چیزی که تولید می شود و آن چیزی که در بازار و در کشور است، باید این واردات شود.
سؤال : در بخشی که ما نیاز داریم که بازار داخل را جواب بدهیم، این قابل توجیح است؟
مقیمی : بله. پس اینجا جایی است که واردات لازم و ضروری است. در بخش دیگر ظرفیت تولیدی ما به اندازه ظرفیتی است که در کشور بازار داریم و بازار به آن نیاز دارد. اینجا واردات ضربه به حوزه تولید می زند، این ابزار تعرفه ای است که وزارت صنعت دراختیار دارد.
سؤال : که غالباً در همین مورد است. یعنی ما ظرفیت تولید داریم، هنوز از ظرفیت تولید داخلی به طور صد در صد استفاده نکرده ایم، ولی همچنان واردات انجام می شود؟
مقیمی : بله. اینجا اگر وارداتی اتفاق می افتد، عملاً باید مراجعه کنیم به ابزار که آیا آن ابزار با میزان تعرفه ای که پیش بینی شده است، آیا این شرایط را مهیا کرده است که واردات این کالا قیمت گران تری نسبت به آن چیزی که در داخل کشور تولید می شود، شرایط را مهیا کند و اصلاً صرفه اقتصادی نداشته باشد برای کسی که وارد شود. ابزار دیگر بحث مربوط به تخصیص ارز است، طبیعتاً برای اینگونه کالا تخصیص ارز محدودیت دارد و نباید انجام شود، ولی من چند نکته را عرض کنم که گاهاً این مسئله باعث می شود که یک همچنین موضوعاتی گهگاه قابل رؤیت شود.
سؤال : این گهگاهی که می فرمایید چند درصد است، خودتان حتماً بازار را رصد کرده اید، موارد و حوزه های مختلف را نگاه می کنید؟
مقیمی : اینجا وزارت صنعت تمرکز ویژه ای روی این موضوع دارد. اتفاقاً سامانه و زیرساخت هایی هم برای این مهیا کرده است، کسی اگر امکان و توان تولید را در داخل کشور داشته باشد، آنجا اعلام می کند، ما براساس آن چیزی که اعلام می شود و باید صحت سنجی شود، چون ممکن است ادعا خیلی وجود داشته باشد، مبنی بر اینکه ما محصولی را می توانیم تولید کنیم بعضاً از نظر مشخصات کیفی ممکن است آن استانداردهای مورد نیاز برای رعایت محصول نهایی وجود نداشته باشد. گاهاً ممکن است امروز امکان تولید وجود داشته باشد ولی اینکه بتوانیم در آن بازه زمانی که تولید یا به نوعی مصارف واسطه ای که می خواهد برای تولید نهایی مورد استفاده قرار بگیرد، در آن بازه قابلیت تأمین نداشته باشد.
سؤال : باز هم تدبیر وزارت صمت را می خواهد؟
مقیمی : اینجا تدبیر وزارت صنعت مبنی بر این است که ما این اقلامی را که در داخل کشور به آن ظرفیت هایی از ظرفیت های بازار می رسیم، بلافاصله باید از طریق ابزار تعرفه ای خودمان استفاده کنیم که معمولاً اینها با یک کمیته های کمیسیون ماده ۲ است که هر سال تشکیل می شود، دستگاه های مختلف هم حضور دارند، اتفاقاً تشکل های بخش خصوصی هم در آن عضویت دارند و آنجا می نشینند
در رابطه با موضوعات بحث و بررسی می کنند. منتها یک مشکل و اشکال اساسی است که آنها همینطور قدم به قدم اصلاحات آنها انجام می شود آن هم بحث مربوط به کد تعرفه ای است که دارند اینها واردات انجام می دهند، بعضاً اینها چون با دقت کافی و وافی تعریف نشده است، یک قلم کالا ممکن است از یک کد تعرفه، سه قلم کالا وارد شود.
سؤال : بازنگری آن چطوری است و اصلاح آنها؟
مقیمی : ما سعی کرده ایم هر سال اینها را تدقیق کنیم، یعنی اگر فرض کنید از دو سال گذشته نگاه کنیم، تعداد این تعرفه ها نسبت به تعرفه هایی که امروز داریم متفاوت شده است. منتها بالاخره بسته با همه اینها برخورد می شود، به محض اینکه اطلاع رسانی می شود، ما هم نسبت به آن واکنش نشان می دهیم برای اینکه بتوانیم حمایت کنیم از صنعت داخلی کشورمان که یکی از وظایف و سیاست های ما است. اتفاقاً آنجا که می رویم صحبت از توقف واحدها می کنیم، اگر اینجا سیاستگذاری درستی برای این کار شکل نگیرد، باید آنجا منتظر باشیم که یک تعدادی از واحدهایی که توانمندی و ظرفیت در داخل برای تولید دارند باید به حوزه توقف برسند.
سؤال : اشاره کردید به اینکه وزارت صمت دقت می کند. این دقت در اجرای این قانون کافی است یا نه باید افزایش پیدا کند؟
مقیمی : البته من این نکته را بگویم، این بحث صرفاً به مجموع وزارت صنعت برنمی گردد، ما تمام حوزه های تولیدی ....
سؤال : نه سهم وزارت صمت در اجرا؟
مقیمی : سهم وزارت صنعت آن چیزی را که در حوزه فعالیت ها باشد، دفتر تخصصی برای این حوزه داریم که کار آنها رصد و پایش و پیگیری اینگونه موارد در کشور هستند. معمولاً هم از چند درگاه این اطلاعات دریافت می شود. یک بخشی از آن اطلاعات را گمرک جمهوری اسلامی ایران می دهد و یک بخشی را هم تشکل ها و یک بخشی را خود تولیدکنندگانی هستند که نقطه نظرات و دیدگاه هایشان را به ما منتقل می کنند مبنی بر اینکه ما امروز ظرفیت توان تولید این در کشور وجود دارد ولی اقلام خارجی آن دارد در کشور رؤیت می شود.
اینها مبادی ورودی اطلاعاتی هستند که وزارت صنعت علاوه بر یکسری مطالعات کلی راهبردی که خودش انجام می دهد، کمک می کند برای اینکه بتواند این اصلاحات را با کمک تشکل های بخش خصوصی و نظام و دستگاه های اجرایی کشور که عضو آن کمیسیون هستند، بتوانند کنترل کنند و به نوعی بتوانند جلوگیری کنند از اینکه واردات اقلامی که در کشور ظرفیت تولید آن وجود دارد، به حداقل ممکن برسد و امیدواریم روزی برسد که واقعاً این عدد صفر شود یعنی حد آن به سمت صفر میل کند.
سؤال : شما و همکاران شما در حوزه تولید و وزارت صمت، همیشه تأکید می کنید بر افزایش تولید، بر حل مشکلات تولیدکنندگان بر روی جهش تولید. اما این یکسری نیازمندی ها و ملزوماتی می خواهد که یکی از آنها برمی گردد به سمت فراهم کردن زیرساخت هایی مثل حامل های انرژی در شهرک های صنعتی کشور برای صنایع کوچک و متوسط. ما مشکل ناترازی انرژی را در کشور داریم، هر از گاهی می بینیم که قطعی برق اتفاق می افتد، مشکل گاز در برخی از شهرک ها اتفاق می افتد، الان کمتر و شاید در گذشته بیشتر، الان به لحاظ برنامه ریزی ها شاید اتفاق نیفتاده است، اما می خواهم ببینم که برای حل این مشکلات، برای اینکه این اتفاق ضربه ای به تولید نزند و آن سرعت افزایش تولید را، جهش تولید را نگیرد، چه تدبیری کرده اید؟
مقیمی : نکته شما نکته کاملاً درستی است. وقتی تولید بالا برود، طبیعتاً میزان مصرف انرژی در این حوزه بالا می رود. مجموعه وزارت صنعت، طبیعتاً ما تولیدکننده انرژی نیستیم، ما خودمان در این حوزه مصرف کننده هستیم. طی سال های مختلف این انرژی تأمین می شد، واقعاً توسعه صنعت همچنان با سرعت دارد دنبال می شود. همین سال گذشته بالغ بر حدود نه هزار واحد صنعتی داشته ایم که بخشی از آنها جدید به بهره برداری رسیده اند، بخشی از اینها طرح و توسعه را اجرا کرده اند، بخشی از اینها در ظرفیت های موجودشان توانسته اند افزایش ظرفیت بدهند، افزایش ظرفیت یعنی میزان مصرف انرژی بیشتر. ولی ما مجموعه اقدامات برای اینکه بتوانیم مسئله را حل کنیم،
به چند موضوع به صورت محوری می توانم اشاره کنم. اول اینکه خود مجموعه صنعت امروز پای میدان آمده است و کار تولید انرژی را هم انجام می دهد، این کار از طریق سرمایه گذاری های بخش صنعت، امروز قریب به هزار و ۲۰۰۰ مگاوات در سال گذشته، برقی که به چرخه تولید جدید وارد شده است، از طریق سرمایه گذاری بخش صنعت بوده است. چه در بحث نیروگاه های سوخت فسیلی چه بحث انرژی های خورشیدی. ما در مجموعه شهرک های صنعتی امروز شهرک های تخصصی انرژی و انرژی های تجدیدپذیر را در دستور کار داریم، دو شهرک همین اخیراً به بهره برداری رسید، اتفاقاً فراخوان کرده ایم، تعدادی از عزیزان در این شهرک ها حضور پیدا کردند، ۱۹۳ مگاوات ظرفیت برق انرژی های خورشیدی است که امروز قراردادهای آن در مجموعه وزارت صنعت بسته شده است،
البته بخشی در سقف سوله ها دارند این کار را می کنند، ما در برخی از شهرک ها که زمین صنعتی دراختیار داشته ایم، در همان شهرک ها تنش برقی هم داشته ایم، آمده ایم یک زون جدید به زون های قبلی که شهرک های صنعتی داشته اند، یک زون اضافه کرده ایم که زون نیروگاهی است. نکته بعدی بحث صنایع بزرگ کشور هستند، امروز بخشی از این ناترازی را سهم قابل توجه آن را صنایع بزرگ دارند تحمل می کنند. تدابیری که اتخاذ شده است، کسانی که در حوزه تولید هستند، کمتر از ۳۰ کیلووات دارند مصرف می کنند، اصلاً دچار محدودیت برق نمی شوند به دلایل مختلف. اینها ناگزیر رفته اند به سمت اینکه بیش از هزار و ۱۸۳ مگاوات برقی بوده است که اینها در سال گذشته توانسته اند که اخیراً هم بخشی از آن به بهره برداری رسیده است، بخش دیگر هم در دست اجرا است که انشاالله در آینده به آن خواهیم پرداخت. ما علاوه برق در حوزه آب هم دچار چالش هایی هستیم، سرمایه گذاری های سنگینی که بخش صنعت کشور الان برای انتقال آب، آب شیرین هایی که دارند در جنوب کشور کار می کنند، خطوط انتقالی که دارند به استان های فلات مرکزی ایران منتقل می شود که اخبار آن را همه مردم عزیز در جریان هستند، اینها همه کارهایی است که در بخش صنعت است.
ضرورت نوسازی و بازسازی در بخش صنعت
ما علاوه بر اینها یک محور اصلی هم بحث نوسازی و بازسازی است. ما با نوسازی و بازسازی به دنبال این هستیم که سهم مصرف انرژی را در تولید به حداقل ممکن برسانیم. این چگونه ممکن است، با انتقال تکنولوژی های جدید و نو، جایگزین کردن تجهیزات نو به جای تجهیزات قدیمی، اینها را تحت رصد قرار داده ایم، تعداد قابل توجهی واحدهای ما هستند که ۲۰ سال از پروانه بهره برداری که برای آنها صادر شده است، می گذرد، حدود ۶ هزار واحد صنعتی هستند که این وضعیت را دارند. اینها مورد بررسی قرار گرفته اند. بخشی از اینها واحدهای فعال ما هستند یعنی اینطوری نیست که ما صرفاً نوسازی و بازسازی را در واحدهای غیرفعال دنبال کنیم، نه، واحدی است که امروز شرایط و وضعیت تولیدی خوب هم دارد ولی با این مجموعه فعالیت هایی که در نوسازی و بازسازی واحدهایش می تواند اتفاق بیفتد، کمک می کند به کاهش سهم مصرف انرژی در تولید محصولات خودش که دو چند تا حسن دارد.
سؤال: میخواهم اشاره کنم این خودش یک تزریق و تأمین مالی نیاز دارد؟
مقیمی: همینطور است. مگر آنجایی که داریم کار تولید برق یا تولید انرژی میکنیم، آنجا مگر منابع مالی نمیگذاریم، آنجا هم داریم منابع مالی میگذاریم.
سؤال: آن بعهده تولیدکننده و مالک آن واحد است یا قرار است وزارت صمت خودش پای کار بیاید؟
مقیمی: ما در بحث مربوط به تسهیل گری آن را انجام میدهیم، داریم در بحث تأمین منابع مالی آن این کار را انجام میدهیم. ما سالهای سال شاید تمرکز سیستم تأمین مالی کشور به چه بوده است، به این بوده است که ما برای واحدهای جدید بتوانیم تأمین مالی انجام بدهیم. امروز رفته ایم در مجموعه وزارت اقتصاد، انصافاً این عزیزان همراهیهای لازم را داشته اند، تبصره ۱۸ قانون بودجه را که در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ شده است تبصره ۲، بخشی از این اختصاص داده شده است به کسانی که میروند کار نوسازی و بازسازی واحدها را انجام میدهند. این خودش جزء محورهای اصلی قرار گرفته است که ما بتوانیم بخشی از مبناع مورد نیاز اینگونه واحدها را، این باعث میشود که ما برق کمتر مصرف کنیم از آن طرف آلایندگی محیط زیست را کاهش بدهیم،
کاهش این دو شاخص مهم میتواند افزایش رقابت پذیری بنگاه هم منجر شود. وقتی که ما هدفگذاری کرده ایم، با این در گذشته خیلی نزدیک بود شما هم حتماً اخبار آن را داشتید که ما در نمایشگاه بین المللی حدود ۲ هزار بازرگان خارجی در نمایشگاه بین المللی توانمندیهای خودمان را توانستیم به دنیا عرضه کنیم. نگاه کشور به چه است، به اینکه صادرات کند، صادرات بدون اینکه شما به رقابت پذیری محصولات خودت فکر کنید امکانپذیر نیست. پس این موضوع نه تنها ما را میتواند از مسئله مربوط به بحث مصرف انرژی رها کند، از این طرف میتواند ما را به بحث مربوط به حضور در بازار خارجی هم نزدیک کند که این هم یکی از موضوعات مهمی است که مجموعه وزارت صنعت درحال پیگیری و اجرا است.
سؤال: هم واحدهای بزرگ ما، واحدهای خوشنام هستند ، هم واحدهایی که کوچک هستند و صنایع کوچک و متوسط ما، این روزها بسیار طرحهای توسعه را پی میگیرند. این طرح توسعه نیازمند این است که زمین بیشتری هم به آن اختصاص پیدا کند. یکی از موضوعاتی که هم پرچالش است و هم تدبیر زیادی میخواهد، هم به تولیدکننده کمک میکند و فراهم شدن آن موضوعاتی که وزارت صمت در بخش تولید دنبال میکند. چه کرده اید؟
مقیمی: در بحث مربوط به ایجاد زیرساختها که به نوعی زمینهای مورد نیاز برای طرح و توسعه است، ما در برخی از نقاط کشور به دلایلی که عرض میکنم، از باب توپوگرافی که منطقه دارد، از بابت وضعیتی که منطقه جغرافیایی دارد، شاید امکان توسعه این زیرساخت ها، نمیگویم ناممکن است ولی خیلی سخت شده است. در این مناطق آمدیم ضوابط ساخت و ساز را دچار یک تغییراتی کرده ایم که بتوانیم در ارتفاع بحث حوزه صنعت را دنبال کنیم که نیاز به زمین کمتری داشته باشد. در برخی از جاها و برخی از نقاط کشور، ظرفیت وجود دارد، همچنان داریم کار توسعه را دنبال میکنیم،
بهره برداری از بیش از ۶۰ شهرک صنعتی
اینجا هم نرمهای خودمان را بازنگری کرده ایم، از بابت اینکه اگر میخواهد توسعهای اتفاق بیفتد ما در کمترین حد و آن چیزی که واقعاً مورد نیاز برای توسعه است، ما شهرکهای متعددی بیش از ۶۰ شهرک صنعتی در دولت جدید به بهره برداری رسیده است، بخشی هم درحال اجرا است، البته ما برای اینکه جلب مشارکت مردم را داشته باشیم، جلب مشارکت مردم را صرفاً در حوزه بنگاههای صنعتی متمرکز نکرده ایم. امروز ما اعلام کرده ایم و از این تریبون هم اعلام میکنم، هر کسی در جای جای این کشور بتواند و ظرفیت و این کار را اقتصادی بداند، از اینکه بخواهد زیرساخت صنعتی در کشور ایجاد کند، ما مجوز شهرک صنعتی غیردولتی میدهیم، چه بسا که در همین سال ۱۴۰۳ و حتی از اواخر سال ۱۴۰۲ تا به امروز ۵ مجوز شهرک صنعتی غیردولتی داریم، امروز ۶۵ شهرک صنعتی غیردولتی در کشور فعال هستند که حدود قریب به ۹ هزار واحد صنعتی ما در همین شهرکهای صنعتی غیردولتی هستند. یعنی اینکه ما صرفاً محدود کرده باشیم که ما بعنوان بخش دولت باید زیرساختها را فراهم کنیم، طبیعتاً همه نگاهها به ما میشود، با ظرفیتها و امکانات موجود و منابع دراختیار ممکن است سالها طول بکشد.
سؤال: این غیردولتیها از آن حمایتهای دولتی برخوردار هستند و آن امتیازهای دولتی، از آن مشوقهای دولت؟
مقیمی: بله دستورالعملهای آن را تنظیم کرده ایم، رویههای آن را هم یکی پس از دیگری در هیأت مدیره سازمان مصوب شد، در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغ شده است. میخواهم بگویم که کنار بخش غیردولتی ایستاده ایم، تمام پیگیریها مبنی بر اینکه بتوانیم مجوزهای اینها را از دستگاههای مختلف بگیریم، مکاتباتی که انجام بدهیم، همه اینها از طریق شرکتهای استانی ما درحال پیگیری است و سعی ما بر این است که بتوانیم در این حوزه هم به گونهای عمل کنیم که واقعاً بخش غیردولتی اگر ظرفیت برای توسعه فعالیتها در این حوزه، یا این حوزه را بعنوان یک کسب و کار جدید به کشور معرفی کنیم که افراد شوند و اساساً هم وارد شده اند. امروز چند تا از واحدهای بزرگ کشور ما آمده اند مجوز شهرکهای صنعتی غیردولتی گرفته اند و به نوعی از همه امتیازهایی که یک شهرک صنعتی دولتی برخوردار است، آنها هم برخوردار هستند. ما اساساً شهرک ایجاد میکنیم، بعد از اینکه یک حداقلهایی در آن ایجاد شود، یک تعداد واحد صنعتی بسته به نوع شهرک یا ناحیه صنعتی، این را به شرکت خدماتی واگذار میکنیم. ما که انتهای کار یعنی بعد از انجام یکسری فعالیتهایی میخواهیم این کار را به سرانجام برسانیم، پس چه بهتر که از روز اول این کار را انجام بدهیم که خودشان بیایند پایه و اساس این محلی که میخواهند در کسب و کار کنند، محلی که میخواهند در آن فعالیتهای اقتصادی را در حوزههای مختلف صنعتی دنبال کنند، شرایط اش را خودشان ایجاد کنند با سلایق خودشان و طراحی معماریهایی که متناسب با شرایط ایجادی برای این کار است.
من از این فرصت استفاده کنم، ما برای استقرار صنوف توزیعی در کشور که این را مکمل حوزههای تولیدی در صنعت کشور و بخش تولید کشور میدانیم، شرایطی را مهیا کرده ایم که در دستورالعمل سال ۱۴۰۳ ما دیگر امکان حضور واحدهای صنفی توزیعی در مجموعه زونهای صنعتی کشور مهیا شده است که این هم به نظر من برای بخش صنوف تولیدی و حتی صنعت کشور یک خبر خوش و خبر مهم و تأثیرگذاری است، چون اینها سالها به دنبال این بوده اند که در این بخشها حضور پیدا کنند، منتها شرایط و ضوابط ما این امکان را فراهم نمیکرد ولی با تصمیمی که هیأت مدیره سازمان داشتند این ابلاغ هم شد و امکان حضورشان در زونهای صنعتی برای اینکه بتوانند کار رساندن اقلام تولیدی کشور را به دست مصرف کننده را با حداقل هزینه و با بالاترین کیفیت شرایط آن را مهیا کنند.
سؤال: از بسته تولید و تجارت که قرار است فردا در همایش با حضور وزیر صمت رونمایی شود برای ما گفتید، از بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی در شهرکهای صنعتی گفتید، از خوب شدن حال واحدهای راکد و نیمه تعطیل گفتید. فکر میکنید آنچه که برنامه ریزی کرده اید، آنچه که پیاده کرده اید و آنچه را که در غالب برنامه ریزی دارید، چقدر حال شهرکهای صنعتی ما را، واحدهای کوچک و متوسط ما را خوب میکند؟
مقیمی: در این بحث اینکه چه میزان، همینطور که عرض کردم، پیش بینی من این است که ما با این بستهای که پیش بینی شده است و اینکه همه ارکان دولت و حاکمیت هم به کمک آمده اند برای اینکه بتوانند این کار را به یک سرانجام خوب و خدمات و اینکه این بسته بتواند به طور کامل اجرا شود، پیش بینی من این است که ما حدود ۳۰ یا ۴۰ درصد از مسائل و مشکلات بخش صنعت را از این طریق میتوانیم حل کنیم، گرچه زندگی همچنان ادامه دارد و موانع و چالشهای جدیدی هم ممکن است که به وجود بیاید و وظیفه ما این است که اینها حل و فصل کنیم.