در گزارش «نیوز ۱۸» مطرح شد؛
چند خردهروایت از خوبیها و بدیهای یک فناوری
روز شبکههای اجتماعی در سیام ژوئن هر سال گرامی داشته میشود تا به یادمان آورَد که چگونه این رسانهها در سالهای اخیر به یک ابزار ارتباطی مهم تبدیل شدهاند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از نیوز ۱۸، رسانههای اجتماعی با گردهم آوردن افراد از سراسر جهان، حمایت از کسبوکارها و ظهور بهعنوان یک بستر جدید تولید محتوا، عصر ارتباطات را متحول کرده است.
این روز برای بزرگداشت دستاوردها و راههای متعددی است که پلتفرمهای شبکههای اجتماعی با آنها زندگی ما را تحت تاثیر قرار دادهاند. این روز همچنین فرصت خوبی برای افزایش آگاهی درباره معایب رسانههای اجتماعی نیز هست.
در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ وبسایت خبری و اجتماعی Mashable روز رسانههای اجتماعی را ابداع کرد تا بر اهمیت رسانههای اجتماعی و نقش آن در ارتباطات جهانی تأکید کند.
«اندرو واینریچ» در سال ۱۹۹۷ SixDegrees اولین وبسایت با مدل شبکه اجتماعی را تأسیس کرد. این وبسایت به کاربران این امکان را میداد که از دوستان و روابط خانوادگی خود بگویند و همچنین به اخبار نیز دسترسی داشته باشند.
پس از تعطیلشدن این وبسایت در سال ۲۰۰۱ مردم از طریق سایتهایی مانند «فرندستر»، «مای اسپیس» و «فیسبوک» شروع به برقراری ارتباط با هم کردند. نوآورانهبودن و ویژگیهای این رسانهها منجر به ایجاد سایتهای متعدد دیگری از جمله «توییتر»، «اینستاگرام»، «لینکدین» و «اسنپ چت» شد.
شبکههای اجتماعی به افراد و حتی علم این امکان را دادهاند که فراتر از مرزها سفر کنند. با وجود این رسانهها ایجاد ارتباط مردم با هم، آسانتر از همیشه شده است.
البته همهچیز عالی هم نیست! پیشرفت فناوری، حجم اشتراکگذاری اخبار جعلی روزانه را افزایش داده است. این روز فرصتی برای استفاده از رسانههای اجتماعی به نفع جامعه و آموزش افراد درباره مسائلی است که میتواند در نتیجه استفاده بیش از حد از رسانههای اجتماعی ایجاد شود.
«مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیسبوک میگوید: به این فکر کنید که مردم امروز در «فیسبوک» چه میکنند؛ آنها با دوستان و خانواده خود در ارتباطند، اما در عین حال مشغول ساختن یک تصویر و هویت برای خود نیز هستند که در واقع «برند» آنهاست. امروز حضور نداشتن در این رسانهها یک نقطه ضعف است.
«امی جو مارتین» نویسنده، سخنران، کارآفرین و سرمایهگذار برجسته آمریکایی هم معتقد است که رسانههای اجتماعی عامل ایجاد نوعی تساوی است. این رسانهها به هر کدام از افراد جامعه یک نمایه اختصاصی میدهند.
«برایان واینر» استاد دانشگاه واشنگتن میگوید: رسانههای اجتماعی بازاریابی واسطهها را حذف میکند و به نشانهای تجاری فرصت بینظیری برای ارتباط مستقیم با مشتریانشان میدهند.
«برایان سولیس» آیندهپژوه مشهور معتقد است که رسانههای اجتماعی بیش از آنکه فناوری باشند، ابزارهایی برای جامعهشناسی و روانشناسی هستند.