پخش زنده
امروز: -
یک کارشناس سیاسی در خصوص پیش بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: دستگاه های نظرسنجی روز به روز روند صعودی را نشان می دهند که این روند با مناظرات بیشتر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، هرچه به انتخابات سرنوشت ساز هشتم تیرماه یعنی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نزدیکتر میشویم شور انتخاباتی بیشتر میشود. در این میان رسانههای جمعی به عنوان اصلیترین جریانهای فکری، نقشی موثر و تعیین کننده برای ترغیب مردم به منظور مشارکت در انتخابات را دارند و باید با شیوههای گوناگون و با تبیین درست، از قدرت رسانهای خود در تشویق مردم برای حضور در پای صندوقهای رای بهره ببرند.
مراد عنادی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: رسانههای مسئولیت انتقال مسائل جامعه به حاکمیت هستند. رسانهها را باید دسته بندی کنیم، اما بخشی از مسئولیت رسانه همین انتقال مسائل جامعه به حاکمیت است که نماینده افکار عمومی است که یک مسئولیت اجتماعی محسوب میشود. رسانه حلقه اتصال مردم و حاکمیت است.
وی تصریح کرد: رسانه در قالب فراجناحی میتواند مطالبات را دنبال کند و در صورت جناحی بودن این کارکرد را به نوعی از دست میدهد. رسانهها رسالت خاص خود را دارند. وقتی اجزای یک جدول را کنار هم میچینیم مسائل اصلی را در نظر میگیریم البته نافی مسائل محلی و منطقهای نیست. سازوکارهای صنفی این خط و خطوط را میتواند ارائه کند، برآیند این مسائل میتواند آن هدف اصلی را دنبال کند.
این کارشناس سیاسی گفت: رسانهها برخی موضوعات را باید پیگیری کنند و با یک گزارش تحلیلی در قالب عمومی منتشر کنند. در حال حاضر سهم فضای مجازی بیشتر شده است. بخشی از تولید محتوا دست ما نیست و دروازه بانی خوبی صورت نمیگیرد و شایعات و تبلیغات زرد هم در آن منتشر میشود.
عنادی گفت: وزارت کشور قبلا منشوری تهیه کرده و در اختیار رسانهها قرار داده است که بر اساس آن انتقاد میتواند صورت بگیرد، اما نباید تخریب صورت بگیرد. در دوره انتخابات هم رسانهها باید از نامزدها برنامه بخواهند و افکار عمومی را در جریان این برنامهها قرار دهند البته باید عدالت اطلاع رسانی رعایت شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه مطالب زرد مانند اخبار حوادث برای مخاطبان جذابیت دارد و نهادهای ناظر و حتی خود نامزدها و جناحها نسبت به انتشار اخبار زرد ورود پیدا کنند. چارچوب اخلاق رسانهای باید رعایت شود و البته مخاطبان هم باید از رسانهها سند بخواهند و راستی آزمایی کنند.
عنادی گفت: رسانه در بحث انتخابات باید دروازه بانی کند. در برنامههای انتخاباتی که صداوسیما این روزها روی آنتن میبرد میبینیم که مسائل به صورت تخصصی در میزگردها بررسی میشود و این قابل توجه است. مردم و مسئولین باید به رسانه اعتماد کنند و صاحبان رسانه هم آن دانش و خرد را داشته باشند که بتوانند نقش موثر را ایفا کنند. رسانه باید افکار عمومی را نمایندگی کند. مسئولین هم باید انتقادات تخصصی رسانه را بپذیرند. پس از آن رسانه میتوانند این انتقال را را پیگیری کرده و نتیجه را به مردم منتقل کند. اگر رسانهها در این چارچوب حرکت کنند هم رضایت افکار عمومی را خواهند داشت و نقش موثر ایفا خواهند کرد.
وی اظهار کرد: رسانه در دوره انتخابات باید نامزد را به چالش بکشد و درمعرض قضاوت عمومی قرار دهد. در ایام انتخابات ممکن است افشاگریهایی که اتفاق میافتد فضا را به سمت سیاه نمایی سوق دهد و رسانه باید هوشمند عمل کند و هم عیب و هنر را باهم عرضه کند و یک طرفه به قاضی نرود. مشارکت بیشتر قطعا قدرت چانه زنی را بالا خواهد برد. رسانه میتواند در عرصه سیاست داخلی و خارجی ورود کند و بخشی از مطالبات ملی را به مسئولان انتقال دهد و مسئولان با توجه به این مطالبات میتوانند در روابط بین الملل رایزنی کنند.
این کارشناس سیاسی گفت: فضای دوقطبی تا امروز در انتخابات پیش رو شکل نگرفته و با برنامههایی که تدارک دیده شده است تحرکی را شاهد هستیم که با برگزاری مناظرههای انتخاباتی ضریب پیدا خواهد کرد و مشارکت افزایش خواهد یافت. مسیری که دستگاههای نظرسنجی دنبال میکنند رو به صعود است. از همه جناحها نامزد وجود دارد و این باعث مشارکت همه گروهها خواهد شد.
عنادی گفت: نگاه دنیا در مورد جمهوری اسلامی شامل طیفهای مختلف است. برخی مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا انتظار کاهش مشارکت و بی تفاوت جلوه دادن مردم را دارند در حالیکه برخی دولتها و رسانههای آنها به دنبال پیگیری مسائل ایران هستند و برخی دیگر که کشورهای دوست هستند به دنبال ثبات و افزایش مشارکت در کشور ما هستند.