پخش زنده
امروز: -
«مدرسه جنگلی» که این روزها از شبکه آموزش پخش میشود، آشنایی با مسائل روانشناسی بویژه تلههای روانی را محور خود قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرشید درخشان تهیه کننده و کارگردان این برنامه با حضور در استودیوی شبکه خبر در خصوص علمی بودن طرح واره ها در این برنامه گفت: طرح وارهها در جامعه حضور دارند و در تک تک ما وجود دارند و بدون طرح وارهها سیستم عاملی برای زندگی وجود ندارد ولی وقتی طرح وارهها ناسازگار میشوند در زندگی مشکلاتی به وجود میآورد که تقریبا در تک تک لحظات و کارهای مهم زندگی هر کسی قابل لمس است و برنامهای که ما ساختیم در ارتباط با این است که چگونه این طرح وارهها را بشناسیم.
وی ادامه داد: طرح واره درمانی الان جزء عناوین جدید است که بر پایه روانشناسی کلاسیک است ولی به نوع دیگری عنوان میشود، طرح واره درمانی و طرح واره نگری مبحث جدیدی است که بر پایه مباحث اصلی روانشناسی بنا شده است.
درخشان افزود: حدود یک سال کار از پایه شروع شد و طراحی شخصیتها بر اساس طرح وارهها شکل گرفت و ما بر اساس طرح وارهها نگارش کردیم شخصیتها را و شخصیت پردازیها را خودم انجام دادم وتک تک اینها را بر یک طرح وارهای متناسب با آن شخصیت وصل کردیم.
تهیه کننده و کارگردان مدرسه جنگلی گفت: ما اتاق فکر داشتیم هم اتاق فکر دراماتیک و در کنار آن اتاق فکر روانشناسان که با هم بحث میکردند و طراحی آنها به صورتی شد که ملموس شود.
وی در خصوص استفاده از شخصیت حیوانات و عروسک گفت: حیوانات و عروسک عامدا و کاملا مهندسی شده انتخاب شدند به دلیل این که اینها قابلیت بین المللی شدن دارند، قابلیت فهم هم کودکانه و هم بزرگسال دارند و هم مثلی هستند از آنچه که در قشرهای مختلف مردم میشود دید، مثلا خارپشت ما که طرح واره محرومیت هیجانی دارد انتخابش بر اساس آن خارهایی که دارد وقتی به کسی نزدیک میشود آسیب میزند به همان نسبت هم خودش تنهاست و برای این انتخابها فکر شده است، البته که در بین این عروسک ها شخصیتهای انسانی نظیر جنگلبان هم داریم و مرزهای بین انسان و حیوانات را سعی کردیم که از بین ببریم و به روز باشد و بتوانیم اتفاقات روز را بین آنها جای دهیم.
درخشان در خصوص انتخاب شخصیت روانشناس (آقای رامین ناصر نصیر) گفت: آقای ناصر نصیر هنرمند خوبی هستند و با عروسک هم خوب کار میکنند، فضای لازم را به عروسکها میدهند، تصور و حالت انتزاعی که دارند با عروسک کاملا اتفاق میافتد.
وی درباره نوشتن قصهها برای هر قسمت هم گفت: قصه نویسی این کار را با تیم خیلی خوبی که داشتیم انجام دادیم و کمکی که از تیم روانشناسی گرفتیم این که وصل کردیم طرح وارهها را به هر شخصیتی و بعد با تیم درامی که داشتیم اینها را سنجیدیم و بعضی از شخصیتها نظیر پاندا و خروس را حذف کردیم و تک تک اینها را وصل کردیم بر اساس طرح واره و قصههایی که داریم و اینها قابلیت گسترش دارند یعنی ۱۰ شخصیت در مدرسه جنگلی ابتدا خلق کردیم و سپس یک شخصیت به نام شیر بچه به آنها اضافه شد، اینها قابلیت این را دارند که سالها کار کنند برای این که قرار نیست بزرگ شوند اینها نماینده هستند مثلا آن شیری که طرح واره اطاعت دارد نماینده خیلیها است، یا بچهای که شیطنت میکند و آن مادر سخت گیری که دارد (همسر شیر پلا) نماینده کسانی که طرح واره سختگیری و کمال گرایی دارند، هستند.
این تهیه کننده و کارگردان ادامه داد: در این کار تیم بسیار خوبی داشتیم، حمایت خوب معاونت سیما و شبکه آموزش و مدیران را داشتیم و برای این کار زحمتهای فراوانی کشیده شد و پروژه شاخصی بود، برای گام بعدی من یک گام بالاتر میبینم و تلاش ما این است که کار بهتری ارائه دهیم و طرح وارهها به ۱۰ یا ۱۱ طرح واره ختم نمیشوند و ما از مدیران و روانشناسان دعوت میکنیم که در اتاق فکرهای ما حضور داشته باشند، محورها را با آنها چک میکنیم هر چند که خود داستانها هم هنوز جای کار دارند.
وی در پایان در خصوص بازخورد آموزشی کار گفت: این برنامه بازخوردهای خوبی داشته است، مادر این برنامه بر درمان طرح واره تاکید میکنیم که طرح واره را باید درمان کرد تا بتوان انتخاب درستی داشت.
فصل جدید مدرسه جنگلی در مرحله نگارش است.