پخش زنده
امروز: -
آییننامه کلان طرح مهارت آموزی دانش آموزان تدوین و به استانها ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزش و پرورش کشور در اصفهان با بیان اینکه بیش از هزار کارگاه آموزشی در سراسر کشور برگزار شد تا فرایند انتخاب بهترین معلمان به عنوان مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت به بهترین شکل ممکن انجام گیرد، گفت: یکی از برنامههای وزارت آموزش و پرورش، همراستا با سیاستهای دولت سیزدهم، پرهیز از حافظهمحوری و مهارتآموزی بوده است و در این راستا کلان طرح مهارتآموزی دانش آموزان ارایه شد و آییننامهای در این خصوص تدوین شد و نهایتا با تصویب این آییننامه، هفته گذشته به استانها ابلاغ شد.
محمدمهدی کاظمی با تشریح مواد مختلف این آییننامه افزود: در ماده دو این آییننامه، مسئله جذب هنرآموز و نیروی انسانی مورد نیاز مطرح شده و باید نیازسنجی ناظر به رشته و جنسیت به صورت دقیق مشخص شده و نقشه راه استانها فراهم شود؛ در این ماده وزارت علوم مکلف شده است تا با استفاده از ظرفیتهای موجود، نیروی مورد نیاز هنرآموز و استادکار را آماده سازی کند و وزیر ارتباطات مکلف شده تا سالانه حدود ۱۵ هزار معلم را جهت اقتصاد دیجیتال آموزش دهد و آماده کند.
او گفت: سازمان برنامه و بودجه، مکلف شده است تا تمهیدات لازم برای ساخت و تجهیز ۱۰۰۰ هنرستان را فراهم کند و با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین، باید اهداف مورد نظر تأمین شود و بودجه مشخصی برای تجهیز هنرستانها در نظر گرفته شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر بهرهگیری از نوبت دوم و تکمیل ظرفیت هنرستانها را نیازمند تحلیل دقیق دانست و افزود: چالشها باید دقیقا شناسایی شوند و برنامهریزی بهگونهای باشد که در نوبت بعد از ظهر بتوان از فضای کارگاهی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه طبق ماده ۴ باید ۲۵۰۰ هنرستان را در سطح کشور به عنوان هنرستانهای تولیدی تعیین و برنامه عمل را متناسب با آن را تنظیم کنیم، گفت: درآمدهای حاصل از این کار را میتوان برای ارتقا کیفیت مهارتآموزی و آموزش هنرستانها مورد استفاده قرار داد؛ همچنین در قانون بودجه کشور تسهیلاتی برای اشتغالزایی تخصیص یافته که زیرساخت آن مهارتآموزی است و ۱.۵ تا ۲ همت برای آموزش مهارتآموزی ویژه هنرستانیها تخصیص یافته است.