معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش؛
تمهیدات لازم براي ساخت و تجهیز ۱۰۰۰ هنرستان در کشور
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هزار کارگاه آموزشی در سراسر کشور برگزار شد تا فرایند انتخاب بهترین معلمان به عنوان مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت انجام شود،
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدمهدی کاظمی افزود: یکی از برنامههای وزارت آموزش و پرورش، همراستا با سیاستهای دولت سیزدهم، پرهیز از حافظهمحوری و مهارتآموزی بوده است و در این راستا کلان پروژه مهارتآموزی دانش آموزان ارایه شد و آییننامهای در این خصوص تدوین شد و نهایتا با تصویب این آییننامه، هفته گذشته به استانها ابلاغ شد.
کاظمی بیان داشت: در حال تهیهٔ برنامه عمل این آییننامه هستیم و در آن، نقش دستگاهی کشور را که ذیل راهکارهای سند تحول بنیادین تعریف شده است، مشخص و تعیین کردهایم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: فلسفه و اهمیت مهارتآموزی در کلام رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است و ایشان تاکنون بارها بر یادگیری علم و عمل تأکید داشته و دارند لذا آییننامه مذکور مطرح شد و به تصویب رسید.
وی با تشریح مواد مختلف این آییننامه ابراز داشت: در ماده دو این آییننامه، مسئله جذب هنرآموز و نیروی انسانی مورد نیاز مطرح شده و باید نیازسنجی ناظر به رشته و جنسیت به صورت دقیق مشخص شده و نقشه راه استانها فراهم شود؛ در این ماده وزارت علوم مکلف شده است تا با استفاده از ظرفیتهای موجود، نیروی مورد نیاز هنرآموز و استادکار را آماده سازی کند و وزیر ارتباطات مکلف شده تا سالانه حدود ۱۵ هزار معلم را جهت اقتصاد دیجیتال آموزش دهد و آماده کند.
کاظمی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه، مکلف شده است تا تمهیدات لازم برای ساخت و تجهیز ۱۰۰۰ هنرستان را فراهم کند و با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین، باید اهداف مورد نظر تأمین شود و بودجه مشخصی برای تجهیز هنرستانها در نظر گرفته شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر بهرهگیری از نوبت دوم و تکمیل ظرفیت هنرستانها را نیازمند تحلیل دقیق دانست و گفت: چالشها باید دقیقا شناسایی شوند و برنامهریزی بهگونهای باشد که در نوبت بعد از ظهر بتوان از فضای کارگاهی استفاده کرد.
کاظمی اضافه کرد: یکی از اصلیترین مواد آییننامه مذکور این است که تلاش شده تا از ظرفیت دستگاههای دولتی استفاده شود و استانها باید مبتنی بر طرح و پروژه زنجیره ارزش خود، مصوبهای در شورای آموزش و پرورش داشته باشند تا ظرفیت دولتی استانی مورد استفاده قرار گیرد و رویکرد آمایش استانی مورد نظر باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش میتواند از ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی سازمان فنی و حرفهای استفاده کند و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای و مراکز آموزش فنی و حرفهای نیز امکان تأسیس هنرستان غیردولتی را خواهند داشت و میتوانند هنرستان وابسته ایجاد کنند