پخش زنده
امروز: -
در راستای ترویج فرهنگ دوچرخهسواری، ۱۷۰۰ دوچرخه اشتراکی به شهروندان مشهدی اختصاص داده شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت: شهرداری مشهد ۶۵ مجموعه پارکینگی دارد که دارای ۱۶ هزار و ۵۰۰ جای پارک است؛ از این ۶۵ مجموعه، ۱۳ پارکینگ، طبقاتی است.
قاسم طاهری افزود: ۱۹۱ معبر برای مدیریت پارک حاشیهای در اختیار الیت قرار دارد که ۱۰۳ معبر فعال است و ۴۱ هزار و ۵۰۰ جای پارک داریم.
طاهری با بیان اینکه در ایران تنها مجموعه هوشمندی که به این شکل پارکینگها را مدیریت میکند، الیت است، گفت: هم اکنون و با توجه به سیاست گسترش حمل و نقل پاک و انسان محور در شهر مشهد شاهد افزایش استقبال شهروندان از سامانه دوچرخههای اشتراکی هستیم.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد درباره تعرفههای الیت هم افزود: در زمینه معابر حاشیهای سه گروه تعرفه یا نرخ وجود دارد که شامل معابر گروه الف، ب و ج بوده و قیمت هر گروه متفاوت است، بنابراین تعرفه معابر الف که پرترافیک هستند، برای هر نیم ساعت ۴۵۰۰ تومان است که ساعت به ساعت بهصورت تصاعدی و ۱۵ درصدی اضافه میشود.
وی گفت: در زمینه معابر غیرحاشیهای نیز تفکیک نرخها به دو گروه پارکینگهای مسقف و روباز را داریم که هر کدام نیز سه گروه B، A و C دارند؛ تعرفه پارکینگهای مسقف درجهA به ازای هر نیم ساعت ۳۱۲۵ تومان است که ساعت به ساعت کاهش پیدا میکند و تعرفه دوچرخههای اشتراکی نیز به ازای هر نیم ساعت ۱۸۸۵ تومان مشخص شده است.
طاهری افزود: در چند ماه اخیر استفاده از ظرفیت دوچرخههای اشتراکی از ۲ درصد به ۴ درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با بیان این مطلب که برای ترویج فرهنگ دوچرخهسواری نیازمند همراهی رسانهها هستیم گفت: اولین مجموعه دوچرخه اشتراکی به این شکل در کیش به بهرهبرداری رسید، اما به دلیل آب و هوای کیش ناموفق بود؛ پس از کیش، تهران با ۲۷ هزار دوچرخه سیستمی تحت عنوان «بیدود» را راهاندازی کرد و در تهران نیز به سبب فراز و نشیبها این طرح شکست خورد و امروز بسیاری از آن دوچرخههای در بوستانهای شهر تهران مورد استفاده قرار میگیرد.