پخش زنده
امروز: -
سرپرست معاونت امور مجلس ریاست جمهوری گفت: آیت الله رئیسی قبل از شهادت در جلسهای گفتند بنا دارند در زمینه جذب سرمایه گذاری ایرانیان خارج کشور فراخوان بدهند و موانع جذب سرمایه را با همکاری دیگر قوا برطرف کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما برنامه صف اول شبکه خبر، موضوع وعده های محقق شده دولت سیزدهم را با حضور آقای سید محمود حسینی پور، سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری بررسی کرد.
سوال: آقای حسینی پور، ما شاهد هستیم که حلقه وصل بین دولت و مجلس معاونت امور مجلس ریاست جمهوری است که در حوزه روابط دو قوه را تنظیم میکند، مهمترین وظایفی که برعهده معاونت امور مجلس است چیست؟
حسینی پور: این نکته را اضافه کنم که مردم عزیز ما مستحضر باشند که همکاران ما در دولت با انگیزه چندبرابری به پاس قدردانی از خون شهدای حادثه اخیر درخدمتگزاری به مردم دارندتلاش میکنند و مردم راحت باشند که این دولتمردان شبانه روز دارند تلاش میکنند که انشاءالله امورات کشور به خوبی پیش برود.
همانطور که فرمودید یکی از مهمترین ارکان نظام ما مجلس شورای اسلامی است، قوه مقننه است که برگرفته از اقتدار ملی و اراده ملت بزرگ ایران است مجلس، تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از الزامات راهبردی حاکمیت ملی محسوب میشود و برای نظام ما این تعامل بین قوه مجریه و قوه مقننه بسیار بسیار مهم است، خوشبختانه در طول سالهای بعد از انقلاب اسلامی، در همه ادوار مجلس همه کسانی که در این حوزه مسئولیت داشتند تلاش کردند که بیشترین تعامل و ارتباط را برقرار بکنند، در دولت مردمی سیزدهم بنا به توصیههای اکید رئیس جمهور محبوب و شهیدمان حضرت آیت الله رئیسی که یکی از مهمترین توصیفات خود حضرت آیت الله رئیسی تعامل بود و تاکیدات ایشان برای این که بر پیشرفت امور کشور باید این تعامل تقویت بشود، ظرفیتها و تواناییهای منحصربه فردی بین مجلس و دولت وجود دارد که اگر ما بتوانیم این ظرفیتها را احیا بکنیم و تلاش بکنیم که این تعامل را بین دو قوه برقرار بکنیم، نتیجه و خروجی آن توسعه کشور است و ما در دولت مردمی سیزدهم البته در این سه سال برادر عزیزم جناب آقای اقای دکتر حسینی تلاش زیادی انجام دادند که این اتفاق بیفتد و بنده حقیر هم قطعا همین رویه را ادامه خواهم داد.
استحضار دارید شما که مجلس جدید الحمدالله با پیام بسیار مهم مقام معظم رهبری شکل گرفت که این مجلس، مجلس قابل توجهی برای ملت بزرگ ایران است از منظر مختلفی، ما در شرایطی قرار داریم که کشور در حال توسعه است، در سه سال گذشته دولت مردمی سیزدهم اقدامات زیربنایی را هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی انجام داد حضرت آیت الله رئیسی و اکنون زمان چیدن میوههای این تلاشهایی است که در طول این سه سال در حوزههای زیربنایی انجام شد، انشاءالله تعالی با حضور مقتدرانه مجلس دوازدهم که نمایندگان محترم مراحل ابتدایی کار را طی کردند و انشاءالله مجلس در آینده نزدیک رسما وارد عرصه کار کشور خواهد شد.
برای بی اثر کردن تحریم ها باید متناسب با شرایط ،قواعد و قوانین داخلی خودمان مباحث توسعه کشور را دنبال کنیم
سوال: مجلس شورای اسلامی دو تا وظیفه اصلی دارد، یکی تقنینی یا همان قانونگذاری و دوم هم نظارت. الان طرحی که شما آماده کردید برای گسترش روابط، مثلا یکی از بحثها، بحث لوایحی است که دولت برای پیشبرد امور خودش و امور کشور نیاز دارد که اینها را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار بدهد و انشاءالله بعد از تصویب و مصوبه از سوی شورای نگهبان انشاءالله تبدیل به قانون بشود، در این زمینهها طرح خاصی شما دارید؟
حسینی پور: ۱۳۸ لایحه دولت در گذشته تقدیم مجلس کرد و ۱۲۸ لایحه هم بازمانده از دولت قبل مانده بود که در طول این مدت رسیدگی شد، بخشی از اینها رسیدگی شد و بخشی هم هنوز به پایان نرسیده است، دولت مردمی سیزدهم هم تعدادی از لوایح آن مانده که ما داریم پیگیری میکنیم که انشاالله در ابتدای کار مجلس جدید انشاءالله بتوانیم اینها را به سرانجام برسانیم. طرحهایی را هم خود مجلس داشتند که دولت در این زمینه با فعال کردن کمیسیونهای تخصصی در دولت و همکاری با کمیسیونهای تخصصی مجلس که یکی از ارکان مهم مجلس همین کمیسیونها هستند که کار کارشناسی و تخصصی و فنی در این کمیسیونها انجام میشود، دولت نقش بسیار فعالی دارد در همکاری با نمایندگان محترم؛ نقش وزارتخانهها، وزرا و معاونین پارلمانی وزارتخانهها در تعامل با مجلس در حوزه تقنین، ما اقدامات وسیعی را داریم یعنی تلاشهای گستردهای در پس این مصوبات انجام میشود، چرا که امروز در میدان اصلی عمل ما مواجه هستیم با برخی از مشکلاتی در حوزه تقنین؛ کشور در شرایط تحریم هست و بسیاری از قوانینی که ما در کشور داشتیم، قوانین مربوط به شرایط عادی است، ولی در شرایطی که شرایط تحریم بوجود میآید، بخشی از قوانین ممکن است که مانع اقداماتی باشد که در شرایط جنگ اقتصادی دارد اتفاق میافتد، شما مستحضرید در جنگ نظامی بعضا ممکن است که برخی از قوانین جابجا بشوند یا معطل بشوند یا قوانینی وضع بشود متناسب با شرایط جنگ، ولی در جنگ اقتصادی ما یکی از مباحث مهمی که الان دولتمردان ما دارند، واقعا برای این که بتوانند اقدامات تحولی را در شرایط جنگ اقتصادی برای پیشرفت امور مردم انجام بدهند، بعضا در استانهای ما، استانداران ما، فرمانداران ما، مواجه میشوند با برخی از قوانینی که آن قوانین، قوانینی است که لازم الاجرا هم هست، دستگاههای نظارتی به استناد همین قوانین بعضا در برخی از موضوعات مانع میشوند؛ بنابراین بنا داریم که انشاءالله با شناسایی دقیق موانعی که در راه توسعه کشور وجود دارد، چون بالاخره یکی از مهمترین راهکارهایی که ما باید تحریمها را بی اثر بکنیم، این است که متناسب با شرایط و قواعد و قوانین داخلی خودمان بتوانیم مباحث توسعه کشور را دنبال بکنیم.
جذب سرمایه گذاری های ایرانیان خارج کشور از اولویت های شهید رئیسی
سوال: الان در حوزه مثلا طرحها که مجلس شورای اسلامی خودشان نمایندگان ارائه میدهند، شما الان اولویتهای دولت را در نظر گرفتید که بیشتر روی کدام موضوعات کار کنید و اینها را سریعتر به قانون تبدیل کنید؟
حسینی پور: اکنون اولویتهایی که این دولت سیزدهم در طول این مدت دنبال کرد، مباحثی بود که در مجلس شورای اسلامی تقریبا دو سوم این موارد تصویب شد و به دولت ابلاغ شد و دولت در حال حاضر با توجه به این که مجموعه اقداماتی که دارد در حوزه اقتصادی انجام میدهد، یکی از اولویتهای دولت جدایی بخش بازرگانی از وزارت صمت است که جزو مواردی بود که در گذشته هم مطرح شد، ولی هماهنگیهای لازم انجام نشد و این لایحه کمافی السابق به نتیجه نرسید.
سوال: الان در چه مرحلهای است؟
حسینی پور: چرا؟ به این دلیل که ما در بخش بازرگانی یکی از ماموریتهای مهم دولت، رسیدگی به امورات سفره مردم است. در این دولت اقدامات زیربنایی بسیار بسیار زیاد انجام شد ولی یک بخشی که مربوط به توزیع این مواهب در سفره مردم است باید در ساختارهای جدید دیده بشود، انشاالله این را ما داریم دنبال میکنیم در دولت جدید که بتوانیم به نتیجه برسانیم، اولویتهای دولت، تسهیلاتی است که در حوزه اقتصادی به ویژه در آن بخشی که بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی است در امورات دولت، شما میدانید که یکی از مهمترین بحثی که الان ما داریم، سرمایه گذارهای ایرانی هستند که خارج از کشور هستند. این سرمایه گذاران ایرانی که بخش اعظمی از سرمایهها توسط این سرمایه گذاران ایرانی در طول سالهای گذشته از کشور خارج شد. با تسهیلاتی که در روابط خارجی حضرت آیت الله رئیسی و شهید بزرگوار شهید امیرعبداللهیان انجام شد در روابط بین الملل، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی ما الان علاقهمند هستند که سرمایه شان را برگردانند در داخل کشور، ما یکسری قواعدی را باید در این زمینه داشته باشیم، اینها جزو اولویتهای اول ما است، چون حضرت آیت الله رئیسی در جلسهای که همین اخیرا قبل از شهادتشان بنده خدمتشان رسیدم، ایشان فرمودند که بنا دارند که فراخوانی را در آینده بدهند برای جذب سرمایه گذاران ایرانی که در خارج از کشور هستند و به بنده دستور فرمودند که در این رابطه تعاملی را با عزیزان ما در مجلس داشته باشیم، احیانا موانعی که در این حوزه وجود دارد هم با قوه مقننه، هم با قوه قضائیه این موانع را برطرف کنیم تا بتوانند سرمایه گذاران ایرانی که بخش اعظمی هستند و اتفاقا اینها بسیار بسیار علاقهمند هستند در سرمایه گذاری در داخل کشور، از طریق تماسها و ارتباطاتی که برقرار میکنند قطعا این موضوع با توجه به این که تاکید حضرت آیت الله رئیسی هم بود، جزو اولویتهای ما است، جناب آقای دکتر مخبر هم تاکید ویژهای داشتند روی همین موضوع که ما باید فضا را به گونهای ایجاد بکنیم که سرمایه گذارهای خارجی و سرمایه گذارهای ایرانی که درخارج از کشور هستند با توجه به بستری که در کشور ایجاد شد، الان بستری در کشور ایجاد شد برای توسعه عالی کشور در همه سطوح که انشاءالله ما امیدوار هستیم که این جزو اولویتهای ما باشد با عزیزان مان و نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی.
رفع موانع پیش روی سرمایه گذاری در کشور از اقدامات دولت سیزدهم
سوال: ما شاهد این هستیم که برخی از حوزهها به ویژه در زمینه سرمایه گذاری یا اقتصاد، ما با انبوه قوانین مواجه هستیم که گاهی اوقات نه تنها کار را تسهیل نمیکند بلکه خودش مشکلاتی را فراروی سرمایه گذاری هم ایجاد میکند، در دنیا مقررات زدایی را در پیش میگیرند، ما یعنی شما بهعنوان معاونت امور مجلس آیا در این زمینه تمهیداتی اندیشیدید که با مجلس یک همکاری صورت بگیرد که قوانینی که دست و پای سرمایه گذاران را میبندد، چه د رحوزه داخل، چه فراسوی مرزها، برای اینها تدبیری کنید؟
حسینی پور: اتفاقا یکی از اولویتهای ما در معاونت پارلمانی همین مسئله است. با همکاری که با عزیزانمان، نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت، خوشبختانه در دولت استانداران محترم که مدیران میدانی دولت هستند و از نزدیک دست و پنجه نرم کردند با همه این مسائل و مشکلاتی که بعضا در تداخلات قوانین در پیش روی تصمیم سازیهای مسئولین ما است، این موارد را احصاء کردند ضمن اینکه یکی از موضوعات مهم دیگر خود پارلمان خصوصی است. یعنی مجموعه بخش بازرگانی و سازمان خصوصی، اتاق بازرگانی کشور، پیرامون موانعی که پیش روی سرمایه گذاری در کشور هست کار خوبی را انجام دادند با کار مشترکی که با عزیزانمان در دولت انجام شد، همه چیز الان مهیاست.
شما استحضار دارید که، چون این بخش را بنده به عنوان کسی که استاد ان هم بودم قبل از این مسئولیتم عرض میکنم، ما در این دولت خط و مشی را که حضرت آیت الله رئیسی ایجاد کردند و باز کردند، تعاملی که بین ایرانیان مقیم خارج از کشور و داخل اتفاق افتاد، در همین مازندران بعد از چند سال رشد اقتصادی صفر بود، ما در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی مازندران به ۴ و یک دهم درصد رسید.
سوال: یعنی ناشی از سرمایه گذاری خارجی در مازندران؟
حسینی پور: بله، ما یک فراخوانی را دادیم به سرمایه گذاران مازندرانی که در خارج از کشور هستند، واقعا باورمان نمیشد که اینقدر مورد استقبال واقع بشود، سرمایه گذاران آمدند در استان سرمایه گذاری کردند به واسطه سرمایهای که اینها آوردند رشد اقتصادی به حرکت درآمد. ما بسیاری از ایرانیان که در خارج از کشور هستند علاقهمند این هستند که بیایند در کشور خودشان سرمایه گذاری بکنند، این را در جلساتی که با ما داشتند مطرح کردند، حضرت آیت ایت الله رئیسی دستور دادند که در این رابطه مطالعات عمیقی انجام بشود که یک بخشی را هم ایجاد کردند جناب آقای میرکاظمینی، حکمی را هم در این رابطه گرفتند الان دارند روی ساختارها بررسی میکنند و در آینده نزدیک این سیاست حضرت آیت الله رئیسی قطعا عملی خواهد شد، یعنی این فراخوان با همکاری سه قوه، هم قوه قضائیه، هم قوه مقننه، انشاءالله اتفاق خواهد افتاد و ما بخش اعظمی از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در داخل کشور با توجه به رفع موانعی که اکنون وجود دارد انشاءالله این سرمایه گذاری را در کشور انجام خواهند داد.
سامان دهی سواحل آزاد شده یکی از مهمترین دستورات رئیس جمهور شهید بود
سوال: همانطوری که فرمودید شما پیش از برعهده گرفتن مسئولیت معاونت امور مجلس، ریاست جمهوری در مازندران بعنوان استاندار فعال بودید و فعالیت کردید که یکی از کارهای عمدهای که در آن مقطع خاطرم هست اتفاق افتاد موضوع مربوط به آزادسازی سواحل بود، با اینکه نزدیک دو دهه به صورت قانون هم درآمده بود ولی عملیاتی نشده بود و شما در آن زمان استاندار بودید نحوه مدیریت میدانی رئیسجمهور شهید در مورد حقوق حقه مردم چگونه بود به ویژه در مورد آزاد سازی سواحل؟
حسینی پور: شهید حضرت آیتالله رئیسی یک الگوی جدیدی را در حکمرانی کشور ایجاد کردهاند و یک ریل گذاری جدیدی را ایجاد کردند در تعامل با مردم، خوب یکی از مهمترین بحثهایی که برای ایشان موضوعیت داشت این بود که در سواحل مازندران حقوق مردم نادیده گرفته شده این عدالت طلبی و عدالت محوری رئیس جمهور محبوب این بود که علیرغم اینکه در این رابطه خوب ایشان میدانستند که هزینه هم دارد این کار چرا دولتهای قبل نتوانستند و زورشان هم نرسید انجام بدهند به دلیل اینکه واقعاً سواحل توسط دستگاههای دولتی برخی از نهادها بالاخره به بهانههای مختلفی در طول این سالها و بعضاً مسدود و راه مردم بسته شد حالا یک جاهایی هم که ضرورت بهره برداری از ساحل برای برخی از دستگاههای نظامی، دستگاههای خدماتی مثل سازمان بنادر وجود دارد طبیعی هستش ، سه استان شمالی هم گیلان هم مازندران هم گلستان و جناب آقای رئیس جمهور یکی از شاخصه هایشان واقعاً این بود که اگر به موضوعی به تصمیم میرسیدند پایش برای اقدام میایستادند.
من یادم است که زمانی که این موضوع را آقای رئیس جمهور مطرح فرمودند و قبلا از اینکه اعلام بشود ایشان فرمودند که اگر شماها میتوانید اجرا کنید بمانید اگر نمیتوانید مسئولیت را به کس دیگر بسپارید خیلی جدی و ایشان فرمودند که من میخواهم که این کار در حق مردم انجام شود و مردم بیایند در ساحل احساس آرامش بکنند حالا نمونه را از فرمایش آقای رئیس جمهور شما داشته باشیم بعد از دستور ایشان که این کار انجام شد که من همین جا تشکر میکنم از همه دستگاهها دولتی، نظامی، انتظامی همه کسانی که بودند کمک کردند واقعاً از همه مهمتر در این حوزه ستاد کل نیروهای مسلح جناب سردار باقری پای کار اومدند و کمک کردند که این کار انجام بشود باید عرض کنم که مردم وقتی که این سواحل آزاد شد من خودم یک روزی رفتم تو سواحل آن قدر مراجعات مردم به بنده که آقا تشکر بکنید از رئیسجمهور ما واقعاً همیشه ناراحت بودیم توی این ساحل نمیتوانستیم راه برویم حرکت کنیم، ورزش کنیم ولی خوب یکی از مهمترین دستورات آقای رئیس جمهور بعد از آزادسازی بود که سواحل باید سامان دهی بشود اون بخش اول این که بحث داشتیم که حالا خود من درگیر این ماجرا بودم الان اومدم تو جایگاه قرار گرفتم و قطعاً این مسئله را دنبال خواهم کرد الان ما برای سرمایهگذارهایی زیادی داریم تو سواحل مازندران هم سرمایه گذاران داخلی و هم سرمایه گزار خارجی بسیاری از کشورهای عربی علاقهمند هستند بیایند اونجا سرمایهگذاری بکنند قواعد و قوانینی داریم که متاسفانه در بستن قرارداد با این سرمایه گذارها دچار مشکل شدیم نتوانستیم این سیاست آقای رئیسجمهور را ما اجرایی بکنیم البته در بخشی اجرا شد شهرداریها آمدند در بخشی از سواحل اقداماتی را انجام دادند ولی اقدامات قطعی و این که مردم بتوانند از سواحل با رعایت آموزههای دینی و شرعی، چون ما با کشورهای دیگر فرق میکنیم سواحل ما متفاوت است ما بر اساس همین قواعد میتوانیم سواحلمان را آماده بکنیم و در اختیار مردم عزیز بگذاریم نوروز امسال بیش از بیست میلیون نفر وارد مازندران شدند این ظرفیت عظیم شما ببینید متاسفانه نه از ساحل نه از جنگل برخی از قواعد ما الان نمیگذارد که ما سرمایه گذاران بیایند سرمایهگذاری میکنند که مردم بیایند و بهرهبرداری کنند و این مسئله را انشاءالله ما جزء اولویتمان هست که دنبال بکنیم و این یادگاری ماند برای جناب حضرت آیت الله رئیسی شهید محبوب که مردم عزیز ما از آثار ازاد سازی سواحل بتوانند با آرامش بهره برداری کنند در ایام فراغت در سواحل مازندران که البته اقدامات خوبی هم الان در شرف انجام است.
پرهیزگاری، اجماع سازی دیدگاه ها، سعه صدر ، تحولخواهی و مرد میدان بودن از ویژگی رئیس جمهور شهید
سوال: حدود دو سه دهه هست که شما به صورت با واسطه یا به صورت مستقیم با رئیس جمهور شهید کار اجرایی داشتید و کار میکردید مهمترین ویژگیهای مدیریتی که در ایشان بود و میدانید که کمک میکرد به بهبود کار و سرعت بخشیدن به تصمیمها و عملیاتی کردن اونها چی بود؟
حسینی پور: حضرت آیتالله رئیسی خوب به لحاظ فردی مردم عزیز ما استحضار دارند واقعاً فردی متعبد بود من این را به عنوان کسی که توفیق این را داشتم حداقل دو سه دهه در خدمت ایشان همکاریهایی داشتیم پرهیزگاری ایشان و سلامت نفس ایشان و پاکدستی ایشان بسیار بسیار ایشان مقید بود نسبت به بیت المال بسیار مقید بود و مردم داری ایشان.
ایشان خوب یک شاخصهای داشت که همیشه جایی که که ارباب رجوع بود مراجعه میکردند برای کاری ایشان ساعت نمیشناختند بعضاً تا دوازده شب، یک شب چه در مقطعی که در قوه قضاییه بودند چه در مقطع که سازمان بازرسی کل کشور بودند چه مقطعی که در آستان قدس بودند و بعد هم در نهاد ریاست جمهوری حتی لباس ریاست جمهوری هم نتوانست ایشان را از مردم دور بکند خیلی مقید بودند به این موضوع خوب شاخصهای مدیریتی ایشان یکی از شاخصهای مهم مدیریتی حضرت آیت الله رئیسی قدرت اجماع سازی ایشان بود ایشان در اجماع سازی نظرات، مدیران نقش واقعاً مؤثری داشتند و من ندیدم به اندازه ایشان کسی که بتواند دلیلش هم این بود که سعه صدر بالایی داشتند حضرت آیت الله رئیسی شاید از خیلی از آدمهایی که در همین اطراف ایشان بودند همکار بودند مباحث زیادی را دیدند ولی بهخاطر منافع مردم کظم غیظ میکردند و اصلاً عکسالعملی از خودشان نشان نمیدادند ما خوب دیدیم شخصیتهای دیگر را دیدیم به محضی که جایی انتقادی، یک بحثی کلی خلاصه سر و صدا میکردند ولی حضرت آیت الله رئیسی برای منافع نظام اسلامی از حق خودشان میگذشتند خیلی جاها ایشان از حق خودشان گذشتند
مهمترین برجستگی مدیریتی ایشان تحولخواهی ایشان بود ایشان توجه ویژهای به نسل جوان داشتند شما ببینید در دولت ایشان کادر سازی زیادی انجام شد از نیروهای انقلاب از نیروهای تحصیل کرده ایشان توجه ویژهای به نخبگان کشور داشتند در کل طول سالهای بعد از انقلاب ما پنج هزار مرکز دانش بنیان داشتیم در طول سه سال دولت ایشان پنج هزار مرکز دانش بنیان اضافه شد خوب یک انقلابی، یک تحول بزرگی است ایشان طرفدار جوانان بدون پارتی بودند واقعاً برایشان مهم نبود اولاً که حضرت آیت الله رئیسی نه حزب داشتند نه جریان سیاسی داشتند ایشان نقطه اتصال شان مردم بود، خوشبختانه با ارتباطی که با بدنه مردم داشتند با متن جامعه داشتند، چون حضرت آیت الله رئیسی بعد از سردار دلها حاج قاسم سلیمانی که واقعاً مرد میدان به عنوان یکی از چهرههای مرد میدانی در کشورمان شناخته شد و در جهان اسلام واقعاً حضرت آیت الله رئیسی در حوزه اجرایی مرد میدان بود ما نداشتیم کسی که به پای ایشان برسد تمام مدیرانی که اطراف ایشان بودند واقعاً از این اراده و از این انگیزه و از این مسئولیتپذیری ایشان برایشان مهم بود اگر کوچکترین کاری در گوشهای از کشور میدانستند که با حضور ایشان این مشکل برطرف میشود حرکت میکردند در صورتیکه شما میدانید که اینگونه حضورها در میدان کار راحتی نیست
برگرداندن ریل کشور از مدیریت غربی به مدیریت جهادی ، دینی و انقلابی ازاقدامات رئیس جمهور شهید
بالاخره میخواهم خدمت شما عرض کنم که یکی از مباحثی که این روزها خیلی غریب است و من متاسفانه بعضی جاها دیدم تحلیلهایی را دیدم که مثلاً حضرت آیت الله رئیسی خودشان مثلا خیلی خوب ولی تیم ضعیفی داشتند درصورتیکه این جفاست به خیل عظیمی از این مدیرانی که در کشور شبانه روز پا به پای حضرت آیت الله رئیسی کارکردند شما از آقای دکتر مخبر معاون اول محترم که الان سرپرست ریاست جمهوری هستند بیست و چهار ساعته در کنار آیت الله رئیسی ایستادند کارکردند معاونین ایشان، وزرای محترم که الان دارند کار میکنند استانداران، فرمانداران همه اینها چرا، چون حضرت آیت الله رئیسی یک مکتبی را در حوزه اجرایی به نظر من ریل گذاری کرده اند یک زنجیرهای از مدیریت، خوب ما در کشورمان متاسفانه در برخی از مقاطع برخی از دولتها توجه شان به روشهای غربی بود عبایی هم نداشتند اعلام هم میکردند گفتند ما برای اینکه با دنیا باید تعامل داشته باشیم ارتباط داشته باشیم ما باید این روش ... ولی حضرت آیت الله رئیسی با برگرداندن ریل کشور از مدیریت غربی به مدیریت جهادی دینی انقلابی و مدیریتی که از مکتب آقا امیر المومنین (ع) اقتباس شد این مدیریت را ایجاد کردند در کشور و شما دیدید چه اتفاقاتی افتاد همین مدیریت در حوزه بین الملل شما هم در زمان حضور حضرت آیت الله رئیسی دیدید که دنیا در مقابل اقتداری که حضرت آیت الله رئیسی از مردم و از مقام معظم رهبری تبعیتش از مقام معظم رهبری ایشان هرجا حضرت آقا اشارهای داشتند بدون این که ذکر کنند اجرا میکردند
رئیس جمهوری نبودند که بگویند حالا من کارشناسی کنم ببینم، واقعاً متعبد بود نسبت به مقام معظم رهبری و اعتقاد داشت از روی اعتقادشان این کار را میکردند و خداوند هم به واسطه این احترام ویژهای که حضرت آیتالله رئیسی به مقام معظم رهبری داشتند و این احترامی که برای مردم قائل بودند که صوری نبود این احترامشان واقعی بود بعضی حالا ممکن است مثلاً یک زمانی یک عکسی هم میخواهند یک جا مردمی بگیرند حضرت آیت الله رئیسی اصلا ابا داشتند از اینکه بخواهند دنبال این بحثها باشند من خودم در سفر استانی که ایشان تشریف بردند در استان مازندران دیدم که به طور واقعی عاشق مردم هستند این تغییر ریل گذاری که ایشان کردند که جمهوری اسلامی ایران امام عزیزمان حضرت امام خمینی (ره) همین مدیریت را میخواستند مقام معظم رهبری سالهای سال همین مدیریت را گوشزد میکردند به دولتها ولی ایشان اجرا کردند و خوب ما دیدیم که چه تحولی اتفاق افتاد و اتفاقاً این روش مدیریت جهادی و انقلابی و میدانی مهر تائیدش از مردم هم گرفتند ایشان هم در زمان حضورشان و هم بعد از شهادتشان شما دیدید سیل عظیم تجمعات مردمی در این مراسمات که بینظیر بود واقعاً و نه تنها در داخل کشور در خارج از کشور، اینها باعث شد که این سبک مدیریتی و این زنجیره مدیریتی که ایشان ایجادکردند قطع و یقین ادامه پیدا خواهد کرد یعنی مردم محال است دیگر خارج از این بپذیرند مردم تجربه کردند مسیرهای مختلف را دیدند مدیریتهای مختلف را دیدن حضرت آیت الله رئیسی مدیریتی را پایه گذاری کردند که اساسش مدیریت جهادی است اساسش مردم هستند توجه به مردم است و انشاءالله این مدیریت با همکاری همه دولتمردان و کسانی که دارند تلاش میکنند و حمایت مردم عزیز انشاءالله استمرار پیدا خواهد کرد.
سوال: در حوزه میدانی در استانها که خوب از جمله به مازندران دو بار سفر کردند و بعضی از استانها مثل استان خوزستان بیش از هفت هشت بار سفر کردند برای حل مسائل و مشکلاتی که در خوزستان وجود داشت به سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و همه تقریباً استانها و بسیاری از شهرهایی که تا پیش از این کسی از مقامات ارشد پا به آنجاها نگذاشته بودند ولی در حوزه کاری شما هم، هم ارتباط تنگاتنگی با مجلس شورای اسلامی داشتند و هم جلسات مستمری با مجمع نمایندگان استانی داشتهاند چه قدر این نشست و برخاستها با مجمع نمایندگان استانی توانسته گره از کار مردم بگشاید یک زمینه برای تقویت رابطه میان مجلس شورای اسلامی و دولت را فراهم کند؟
حسینی پور: یکی از نهادهای مردمی که در استانها بسیار بسیار مؤثر است و در تصمیم سازیهای استانی نقش منحصر به فرد دارد مجمع نمایندگان استانها است خوب مجمع نمایندگان استانها، نمایندگان محترم استانها ضمن اینکه هر کدام در حوزه انتخابیه خودشان پیگیری مطالبات مردم را دارند در مجمع نمایندگان استانی مطالبات استانی دارند یعنی نیازمندیهای استان شان را در این مجمع بررسی میکنند و از طریق مجمع در سطح ملی پیگیری میکنند حضرت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور شهیدمان سی و یک جلسه با مجمع نمایندگان استانی فقط در نهاد ریاست جمهوری داشتند ضمن این که جلسات متعدد زیادی را با نمایندگان داشتند انفرادی، کسانی که تقاضای وقت داشتند ضمن این که جلسات زیادی را در سفرهای استانی با نمایندگان محترم داشتند خوب این سی و یک جلسه در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد مصوباتی داشت دستوراتی را ایشان صادر کردند و بخش اعظم آن دستورات اجرا شد یک بخشش هم موند که الان باید ما پیگیری بکنیم .
حضرت آیت الله رئیسی به تعامل با مجلس اعتقاد داشتند چرا؟ چون ایشان سیاست مردمی سازی حل مسائل کشور را حضرت آیت الله رئیسی در دستور کارشان قرار دادند خوب یکی از مولفههای مردمی سازی مشکلاتی که مردم داشتند چی بود همین مجمع نمایندگان بود که نمایندگان مردم هستند به خاطر همین ایشان تاکید داشتند که ما از نظرات کارشناسی نمایندگان محترم باید استفاده بکنیم، چون نمایندگان میروند در متن مردم تو روستاها، تو شهرها دائم با مردم مانوس هستند و مسائلی که از اینها میاید بیرون مسائل واقعی هست از متن مردم است به خاطر همین ما برنامه داریم در ادامه حرکت یک زنجیره تعاملی را بتوانیم تعریف کنیم بین نمایندگان محترم استانها با معاونت پارلمانی و همچنین از این طریق با بخشهای مختلف دولت که خوب شما استحضار دارید وزارتخانهها و سازمانهای تابعه ارتباطات بسیار مهمی را با نمایندگان محترم دارند در بخشهای مختلف یک بخشی هم بالاخره نمایندگان محترم تذکراتی دارند در مجلس که اعلام میشود این تذکرات منحصر به بحثهایی است که در حوزههای انتخابیه شون هست ما مقید به این هستیم که این تذکرات را پیگیری کنیم و دنبال بکنیم و نتیجهاش را هم اعلام بکنیم به نمایندگان محترم، چون بالاخره نمایندگان در حوزههای انتخابی باید پاسخ گو باشند مطالباتی هست که مردم از نمایندگان دارند الحمدالله در این زمینه ما در هر دورهای از مجلس جدید از یک جامعیت بسیار بالایی برخورداریم بنده خودم در طول همین چند روز حداقل با صد نماینده ملاقات داشتم قاطبه نمایندگان من دیدم نگاهشان نگاه حل مسئله است.
سوال: یعنی نمایندگانی که تازه وارد مجلس شوند و یا همه نمایندگان؟
حسینی پور: نخیر همه نمایندگان مجلس فعلی حالا بخشی کسانی هستند که سابقه اول دارند یه بخش هم کسانی هستند که از گذشته در مجلس حضور داشتند خوشبختانه این نگاه وجود دارد این تعامل بین مجلس و دولت وجود دارد بنابراین همه مسئولین امروز دارند تلاش میکنند که راهکارهای حرفهای و راهکارهای فنی را در حل مسائل کشور به تأسی از شهید بزرگوار حضرت آیت الله رئیسی دنبال بکنند و ما هم در خدمت مردم عزیزمان هستیم.