پخش زنده
امروز: -
میرجعفری فعال رسانه در حوزه بین الملل: نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکا، به نوعی اعلام همبستگی با جبهه جدید مقاومت در سطح دانشجویان آمریکایی و نوید بیداری وجدانها و ورق خوردن تاریخ جدید در جهت تمدن سازی را اعلام میکند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکا را با حضور خانم حکیمه سقای بیریا؛ کارشناس مسائل آمریکا و خانم زاهره سادات میرجعفری فعال رسانه در حوزه بین الملل (تلفنی) بررسی کرده است.
مقدمه: نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاههای آمریکا منتشر شد. این نامه از زمان انتشار بازتابهای مختلفی داشته و تاکنون بیش از ۱۴ میلیون بازدیدکننده از این نامه. در برنامه امشب راجع به ابعاد مختلف محتوایی این نامه صحبت کنیم. همچنین پیام این نامه، زمان انتشار و آن چه که به این نامه و البته خیزش دانشجویی دانشگاههای آمریکا اختصاص دارد.
سؤال: نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاههای آمریکا از زمانی که انتشار پیدا کرد فکر میکنم حدود دو و سه نیمه شب؛ البته به وقت دانشگاههای آمریکا؛ بعدازظهر و عصر بازتابهای مختلفی داشته است. اول بپردازیم به تعداد بازدیدکنندگان و یک مرور کلی کنیم نسبت به بازتابها و واکنشها.
حکیمه سقای بیریا؛ کارشناس مسائل آمریکا: بخشهایی از نامه به صورت توئیت؛ بخش، بخش منتشر شد. فکر میکنم اولین جملهای که منتشر شد، همین جملهای بود که شما در طرف درست تاریخ ایستادهاید و آخرین باری که من چک میکردم؛ بیش از ۱۴ میلیون بار دیده شده این پیام حضرت آقا؛ شاید همین مهمترین بخش نامه باشد که این ارتباط گرفته شود و تأکید بر این که تاریخ در حال ورق خوردن است. یک فصل جدیدی از زندگی بشر در حال به وجود آمدن است و نیازمند ایستادگی و حرکت منسجم جبهه مقاومت است، جبهه مقاومتی که الان تنها در غرب آسیا نیست، بلکه در سراسر جهان ازجمله در دانشگاههای آمریکا میوه آن را میبینیم و نکتهای که حضرت آقا داشتند که شما هم بخشی از جبهه مقاومت هستید.
سؤال: بند بند این نامه؛ قابل تحلیل است و میشود ساعتها راجع به آن صحبت کرد، اما اول بپردازیم به این که چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای اکنون را زمان انتشار این نامه خطاب به دانشجویان آمریکایی و حامی فلسطین قرار داده است؟
سقای بیریا: شاید مسائلی که امروز در رفح میبینیم؛ یعنی دیگر جایی برای انکار ضد انسان بودن این رژیم سفاک باقی نمانده، جایی برای تردید نسبت به این که وضعیت باید تغییر پیدا نکند، باقی نمانده و وجدانهای بیدار در همه جای دنیا در تلاش هستند که وضعیت تغییر کند. این میتواند یک بخش باشد و بخش دیگر این که اتفاقاتی میافتد و بعد رسانههای اصلی غربی نگاه را از فلسطین، یعنی زاویه دید را از فلسطین دور میکنند، حالا در ایران ما شهادت آیتالله رئیسی و همراهانشان را داشتیم که یک شوک بزرگ خبری بود. در آمریکا ما وضعیت ترامپ را داریم که امروز محاکمه ایشان به نتیجه رسید و محکوم شد. شرایط به گونهای است که اخبار مختلفی درباره مسائل مختلف در جهان در حال انتشار است و مسلماً بنگاههای رسانهای غربی که زیر دست صهیونیستها هستند و این بخشی از نامه بود، تلاش میکنند که نگاه افکار عمومی را به سمت دیگری معطوف کنند و این نکته که ما نیاز داریم هر از چندگاهی یک تلنگری داشته باشیم که شاید این جا این اتفاق دارد میافتد و شاید تیتر نیوزویک امروز به این نامه پرداخته بود؛ نکته مهمی باشد و آن این که گفته بود؛ رهبر عالی ایران یک پیام مستقیم ارسال کرد برای دانشجویان، یعنی در واقع حضرت آقا رسانههای غالب را دور زدند و این پیام را به صورت مستقیم منتشر کردند. اتفاقی که اگر قرار است ما به هدف نزدیک شویم، لازم است بیفتد. جبهه مقاومت تا زمانی که منسجم نشده، تا زمانی که اشتراکات خود را مورد بررسی قرار نداده و اهداف مشترک را مورد توجه قرار نداده نمیتواند به نتیجه برسد و این جا فرصتی ایجاد میشود برای این ارتباط مستقیم.
سؤال: به تیتر نیوزویک اشاره کردید. من هم این موضوع را با شما پی بگیرم؛ چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی این روش را برای انتقال پیام، برای هر آن چه که میخواهد به دانشجوی آمریکایی انتقال دهند، انتخاب میکند. ما سال ۹۳ هم داشتیم اگر برگردیم به پیشینه و تاریخ نامهنگاری رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان کشورهای غربی، میبینیم که یک بار در سال ۹۳، دیگری در ۹۴ و حالا اتفاق افتاده است.
سقای بیریا: و دفعه پیش ما به عموم جوانان کشورهای غربی داشتیم. نکتهای که هست این است که دقیقاً این حرکت جوانان غربی علیه صهیونیسم، سالهاست در جریان است. شاید ۲۰ سال است که ما این حرکت را داشتیم و الان میوه و نتیجه آن را میبینم در صحنه دانشگاههای آمریکا. چرا ما زودتر این جریان را ندیدیم؟ دلیل عمده آن این است که رسانههای غالب اجازه نمیدهند که تحولات تا زمانی که دیگر به اوج خود رسیده است و کاملاً به صورت یک آتش فشانی در معرض دید قرار گرفته، علنی شود، نیاز است که ما به دنبال راههای جایگزین باشیم برای ارتباطگیری با هستههای مقاومتی که در جای جای جهان قرار دارد و نوشتن نامه؛ یکی از این روشهاست یعنی شما رسانههای غالب را که اگر شما برگردید تاریخ این رسانههای غالب را نگاه کنید، میبینید عمدتاً اینها رسانههایی بودند که در زمان استعمار به عنوان بازوان امپراتوریهای بزرگ غربی شکل گرفتند. AP، رسانههای مختلفی که وجود دارند؛ رویترز، خبرگزاریهایی که وجود دارند، اینها ابتدائاً به عنوان بازوان امپراتوریهای استعماری ایجاد شدند و الان هم به عنوان بازوان همان نظام سلطهای که تغییر شکل داده، ولی همچنان همان اهداف را دنبال میکند، عمل میکنند، بنابراین شما نیاز دارید به این که راههای جایگزین را پیدا کنید و چه راهی بهتر از این روش که شما از ابزارهای موجود استفاده میکنید و مستقیماً پیام را مخابره میکنید و مسلماً باید منتظر ماند و دید که چه واکنشی از سوی افرادی که این پیام به آنها مخابره شده، خواهیم داشت.
سؤال: این نامه منتشر شد الان که باهم صحبت میکردیم حدود بیش از ۱۴ میلیون بازدید کننده هم داشت، چطور مطمئن شویم که به دست مخاطبش رسیده است؟ البته این مخاطب هر روز در حال افزایش است و تعداد آن بیشتر خواهد شد، ولی تا همین الان و حتی در مقاطع پیشرو.
سقای بیریا: وقتی شما میبینید که رسانههای غالب هم الان به این توجه میکنند و وقتی که میبینید در صدر اخبار قرار گرفته، مسلماً این نامه به دست آنها رسیده، منتها این نیازمند یک حرکت جدید است، یعنی یک فصل جدیدی در جنبش جوانان جبهه مقاومت نیاز است که شما به آن جایی برسید که مطمئن شوید این پیام ابلاغ شده به جوانان و دانشجویانی که در آمریکا فعالیت میکنند. مسلماً همین رسانههای غالبی که اشاره کردم، تلاش خواهند کرد که همان خط خبری نظام سلطه را در مقابل ایران اینجا پررنگ کنند، یعنی شما یک موج خبرها یا تحلیلهای ضد ایرانی اینجا خواهید داشت و تلاش خواهند کرد که واقعیت این پیام پنهان بماند، منتها آن افرادی که این پیام به آنها مخابره شده، سالهاست که چشمشان را از رسانههای غالب غربی گرفتند. آنها دیگر به این نتیجه رسیدند که آن چه از زبان این رسانهها گفته میشود، آن چیزی است که واقعیت دارد و نکاتی که در نامه است، حرف دل بسیاری از اینهاست. عرض کردم جنبشی که ۲۰ سال است که در مورد وضعیت فلسطین مطالعه میکند، جنبشی که امروز هیچ تردیدی ندارد که رژیم صهیونیستی؛ رژیم آپارتاید، اشغالگر و مبتنی بر استعمار شهرکنشین است. بخشی از پیام به دستش رسیده، ولی آیا بخشهای دیگر به دستش خواهد رسید یا نه؟ بخشهای دیگر چیست؟ بخشهای دیگر آن رهبری است که انقلاب اسلامی در این فرایند داشته است.
سؤال: میخواهیم راجع به ذهن مخاطب از نویسنده این نامه؛ یک نکتهای گفتید که رسانههای غالب به این نامه توجه کردند و آن را پوشش خبری دادند، ما دائماً میگوییم که آنها خط، سناریو و یک استراتژی انکار خبری را در این مواقع پی میگیرند و البته دست میزنند به موارد دیگری. راجع به این موارد میخواهم بیشتر با شما صحبت کنم. (پخش گزارشی راجع به بازتابها به این نامه) یکی از این پیامها اشاره میکرد از زبان یک خبرنگار آمریکایی که من یک میهنپرست هستم، اما در کنار جبهه مقاومت. به نظر میرسد با انتشار این نامه، خواندن آن از سوی قشرهای مختلف، نه تنها دانشجویان آمریکایی، ما یک تغییر و تحولاتی را علاوه بر افول آمریکا در بخشهای مختلف در بخش جامعه نخبگانی، رسانهای و دیگر بخشها شاهدیم؟
سقای بیریا: بله دقیقاً همین طور است. یک جایی حضرت آقا اشاره میکنند به این که غربیها، نظام سلطه و رسانههای آنها، به هر حال سردمداران سیاسی، اقتصادی، حتی به مفاهیم هم رحم نمیکنند. مفاهیم چه هستند؟ همان آزادی، حقوق بشر، استقلال، تروریسم، مفاهیم بشری که وجود دارد، این را اگر شما به یک آمریکایی که مثلاً تجربه رفتن به اسرائیل را هم داشته است، بگویید، کاملاً درک میکند. من همان اوایل جنگ اسرائیل علیه غزه، یک مطلبی را میخواندم از یک نویسنده سیاهپوست آمریکایی که ایشان میگوید من یک دو هفتهای رفتم اسرائیل. کی؟ قبل از جنگ غزه؛ همان زمانی که به ظاهر همه چیز آرام و سر جای خود است و میگوید من رفتم، چند روزی در شهرهای اسرائیلی بودم و حالا میخواستم بروم کرانه باختری و از این ایست و بازرسیها باید عبور میکردم، حالا من که سیاهپوست هستم و میخواهم از این ایست و بازرسیها عبور کنم. اول از من میپرسند تو کجایی هستی؟ مسلمانی، عربی یا نه؟ و بعد من احساس میکردم سوار یک ماشین زمان شدم برگشتم عقب؛ زمان پدربزرگهای من. این فردی که میگوید من میهنپرست آمریکایی هستم و در کنار جبهه مقاومت هستم، این چیزها را دیده و درک کرده و اتفاقاً همان نویسنده سیاهپوست وقتی برمی گردد آمریکا و بعد جنگ غزه اتفاق میافتد، احساس میکند باید در کنار مردم فلسطین باشد و نباید آن شعارها و ادعاهایی که دولت خودش داشت در مورد اسرائیل به عنوان تنها دموکراسی در منطقه؛ به عنوان کشوری که نماد آزادی پیشرفته، ببینید اینها خوراکهای رسانهای بوده که مدتها رسانههای غالب به مردم آمریکا و مردم جهان مخابره میکردند و واقعاً بسیاری از این دروغهای خبری و این شعارهای توخالی کاملاً نمایان شده و الان زمان انتشار این نامه است، مسأله فلسطین، یک مسأله ترکیبی است، یعنی این که ما به یک جایی رسیدیم که یک رژیمی به خود اجازه میدهد ۳۵ هزار نفر را در غزه به وحشیانهترین حالت قتلعام کند و بیش از دو میلیون انسان را دچار گرسنگی و قحطی کند و یک ملت را به خاطر این که مقاومت و ایستادگی کرده است مجازات میکند و یک مجازات دستهجمعی راه میاندازد، چه اتفاقی افتاده که ما به این جا رسیدیم؟ آیا غیر از این است که برای سالها یک جنگ ترکیبی علیه ملت فلسطین و جبهه مقاومت در جریان بوده است؟ بخشی از جنگ ترکیبی؛ رسانهای است، بخشی از آن؛ نرمافزاری و بخشی از آن؛ سخت افزاری است. طرف مقابل؛ یعنی ما و جبهه مقاومت که امروز از شرق تا غرب عالم؛ هستههای آن حضور دارد، این طرف هم باید از جنگ ترکیبی استفاده کند، یعنی شما فقط نمیتوانید انتظار داشته باشید که با مقاومت نظامی؛ مسأله فلسطین حل شود. مسأله فلسطین زمانی حل خواهد شد که آن مشکلات نرمافزاری جهانی حل شود. آن دروغهایی که در طول این ۷۵ سال به ملتهای جهان مخابره شده بود؛ آشکار شود و حقیقت زمانی که آشکار میشود، آن وقت شما میتوانید انتظار داشته باشید که وضعیت منطقه غرب آسیا این طور باقی نخواهد ماند، سرنوشت دیگری در انتظار منطقه غرب آسیا باشد.
سؤال: من برگردم به دانشجویانی که الان در این خیزش هستند، بسیاری باید با پرداخت جریمههایی سنگین این ترم و این دوره را بگذرانند، بسیاری از آنها از دانشگاه اخراج شدند، حتی ادامه تحصیل در دانشگاه دیگر برای آنها ممکن نیست. بسیاری از آنها در پیدا کردن کار بعدها مشکل خواهند داشت با توجه به فعالیتهایی که در مورد آنها صورت میگیرد. شما سابقه زندگی در آمریکا را دارید، فکر میکنید با توجه به فضایی که در آن جا حاکم است، اشاره کردید نویسندهای که دو هفتهای به سرزمینهای اشغالی رفته و تجربهای داشته و حالا میآید و میگوید من در کنار جبهه مقاومت هستم یا این خبرنگار، فکر میکنید این دانشجویان و قشرها چقدر آماده هستند برای این که هزینه پرداخت کنند برای پذیرش چنین چیزهایی؟ پیام رهبری، موضوع فلسطین و شاید فراتر از اینها در آمریکا؟
سقای بیریا: مثلاً این دهک فعالی وجود دارد که حاضر است هر هزینهای بپردازد و این دهک فعال در مهمترین بخشهای دانشگاهی آمریکا تحصیل میکند، یعنی بهترین تحصیلات را داشته، بیشترین آگاهی را از تاریخ داشته که به اینجا رسیده و اگر امید نداشته باشد به تغییر، ممکن است این هزینهها را کم کم احساس کند که من چرا باید هزینهای را بپردازم؟ اگر احساس کند امیدی است به این که وضعیت تغییر کند، این حرکتی که من انجام میدهم، میتواند سرنوشت کشور مرا تغییر دهد. یعنی چه سرنوشت کشور مرا؟ یعنی من فردی نباشم که با پولی که برای تحصیلم میدهم، به قتل عام ملت دیگری کمک کنم؛ این اتفاقی که برای دانشگاهها میافتد، یعنی این انتظاری که اینها از دانشگاه خودشان دارند، این نیست که بروید رژیم صهیونیستی را الان مجازات کنید. میگویند شما دستتان را از این جنایت و قتلعام بیرون بکشید، شما کاری نکنید، یعنی پول ما را برای این قتل عام به کار نبرید. این انتظارات آنها خیلی انتظارات بزرگی ممکن است نباشد. زمانی که امید داشته باشند به این که این به نتیجه خواهد رسید، من احساس میکنم الان به جایی رسیدند که این امید وجود دارد، چرا؟ چون وقتی تاریخ را نگاه میکنید، اگر شما تاریخ را مطالعه کردید...
سؤال: این موضوع را حضرت آقا در نامه خود اشاره کردند؛ جبهه مقاومت پیش میرود تا به پیروزی برسد.
سقای بیریا: این امید؛ یک دورنمایی از یک وضعیت متفاوت برای مخاطب تشریح شود، این که ادراک و احساس ما؛ همان ادراک و احساس شماست. آن چه که در این نامه آمده، برای این دانشجو ناشناخته نیست، شاید بخشهایی از آن که مربوط به ایران است، همچنان ناشناخته باشد. ما یک ضعفی داریم در ارتباطاتمان...
سؤال: چقدر با دریافت این نامه، این دانشجویی که ضعف شناخت در مورد ایران دارد یا حتی نویسنده این نامه برای او جالب میشود و میرود بپرسد که چه کسی این را نوشته؟
سقای بیریا: نگاه میکنیم چه کسانی دارند عکسالعمل منفی نشان میدهند. مارک جانسون دارد عکسالعمل منفی نشان میدهد. اولین توئیت را مارک جانسون زد، مارک جانسون چه کسی است؟ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا کسی است که میرود در دانشگاه کلمبیا و درخواست میکند که این سرکوب باید اتفاق بیفتد و جمعیت او را هو میکند و بعد به او میگوید، با این فضا او صحبتش را خاتمه میدهد و از آن جا میرود. فردی که همه میدانند او یک نژادپرست و یک کسی است که مدافع سفیدپوستان است و آن نژادپرستی عمیق را در وجود خود دارد. یک علامت سؤال هم اگر در ذهن مخاطب ایجاد شود و او به دنبال تحقیق و بررسی بربیاید، با توجه به این که به رسانههای غالب هم اعتماد ندارد، یعنی منابع خبری او، منابع خبری متعددی است؛
سقای بی ریا: اتفاقی که باید برای ما هم بیفتد یک حذف رسانهای سالها دور جوانان غربی وجود داشته که این حذف خبری بواسطه تحولاتی که در دنیای ارتباطات حاصل شد، شکسته شده است. دسترسی که پیدا کردند به رسانههای مختلف، دسترسی که پیدا کردند به مطالعات مختلف، کتابهای مختلف، در مورد جوانان درون کشورهایی که هسته اصلی مقاومت هستند هم یک حذف رسانهای وجود دارد، همین اتفاق در مورد جوانان ما هم باید بیفتد یعنی عبور از این حذف رسانهای، عبور از این چیزی که ما خودمان دور خودمان ایجاد کردیم، اگر ما بتوانیم این اتفاق را حاصل کنیم و اگر جوانی که مخاطب این نامه است بتواند از همان رویکردی که قبلا داشته استفاده بکند برای تحقیق نسبت به ایران، نسبت به قرآن که توصیه آخر حضرت آقا این است که توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید، یک بخشی از حرکت صهیونیستی اسلام هراسی است، یعنی همان نظامی که علیه فلسطین اقدام میکند، علیه ایران اقدام میکند و تروریست میخواند افرادی را که مقاومت میکنند، همن نیروهایی هستند که اسلام هراسی میکنند، همان نیروهایی هستند که اسلام همه جانبه و زندگی شمول را نمیخواهند، منبع بایدوجود داشته باشد، اگر یک چنین علامت سوالی در ذهن مخاطب ایجاد بشود و یک حرکت خودآگاهی و تلاش برای رسیدن به واقعیت ایجاد بشود که نشانهها حاکی از این است که امکان این وجود دارد یعنی شما دیدید صحنههایی که در صحن دانشگاه مسلمانان ایستادند و نماز دسته جمعی میخوانند که جمعیت آنها هم قابل توجه است و دور تا دور اینها افراد دیگری که در این جمعیت وجود دارند حلقه زدند، تحصن کردند در صحن دانشگاه و میگویند اجازه بدهید اینها نماز بخوانند، جلوی پلیس را گرفتند که حضور پیدا نکند، این ارتباط الان در این بدنه ایجاد شده بین خود همان افرادی که آنجا هستند، حالا از سوی یک مقامی که مقام معنوی هم دارد، مقامی که نه تنها رهبر سیاسی جبهه مقاومت است بلکه رهبر معنوی جبهه مقاومت نیز هست، پیامی دارد مخابره میشود که توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید چرا؟ چون ما درس هایمان را از قرآن گرفتیم اگر سال هاست که داریم مقاومت میکنیم و بعدنکته دیگر این که وقتی که شما نگاه میکنید به پیام، مقاومت با انقلاب اسلامی شروع نمیشود، مقاومت حتی قبل از آن یعنی تاریخی که حضرت آقا دارند به سرعت روایت میکنند برای مخاطب آمریکایی، دانشجوی آمریکایی که ممکن است از نژادهای مختلف باشد ممکن است از مذاهب مختلف و ادیان مختلف باشد با دیدگاههای متفاوت، این است که وقتی جمهوری اسلامی تشکیل شد جبهه مقاومت را گسترش داد، تقویت کرد یعنی قبل از آن هم بود، هنر جمهوری اسلامی این بود که آمد این هستهها را به همدیگر اتصال داد، انسجام ایجاد کرد بین آنها و باعث گسترش آن شد.
سوال: الان چند تا بحث را اشاره کردید که هر کدام آن برای من سرفصل یک سوال خواهد بود از محضر شما، اما قبل از آن اشاره کردید که این نامه چه امروز، چه فردا و چه فرداهای پیش رو به دست مخاطبش میرسد، رسانهها را هم داریم، الان اشاره کردید که نوع نگارش به گونهای است که مخاطب مستقیم قرار داده، اما ما یکسری ابزارها هم در اختیار داریم، یکسری فضاها، مثلا مثل فضای مجازی هم در اختیار داریم برای این که بشود این نامه زودتر به دست مخاطب واقعی خود برسد، الان یکسری هشتکها راه اندازی شده ضمن این که به ما بگویید کدام هشتکها، چه روشها و ابزارهایی که میشود انتقال این پیام خیلی سریعتر انجام بشود.
سقای بی ریا: یک هدف میتواند این باشد که من پستچی باشم، پستچی به این معنا که من این نامه را بگیرم دستم، برسانم دست آن کسی که مخاطب است، فکر میکنم این اولین قدم است، با هشتکهای مختلفی که این اتفاق میافتد، "لتر فور یو" یا ۲۰۲۴ یا هشتکهای متعددی که ممکن است این جا وجود داشته باشد و نقش ما از نقش یک پستچی ...
سوال: الان اشاره کردید لتر فور یو ۲۰۲۴ یکی از هشتکهایی هست که راه اندازی شده است.
سقای بی ریا: بله، نقش ما از نقش یک پستچی خیلی فراتر است، چرا؟ چون ما هم بخشی از جبهه مقاومت هستیم همانطور که حضرت آقا میفرمایند که جوانان ... و من میخواهم اشاره کنم به یک پیامی که قبل از این نامه در یک جای دیگری حضرت آقا مخابره کردند و نمیدانم چقدر ما به آن پرداختیم، چون دقیقا زمانی بود که ما عزیزانی را از دست داده بودیم مجلس خبرگان تازه تشکیل شده بود، جای خالی آیت الله رئیسی و حضرت آیت الله آل هاشم دیده میشد آنجا، پیامی را حضرت اقا به مجلس خبرگان مخابره کردند آنجا خوانده شد، میفرمایند که دعوت عام ما از وجدانهای بیدار در سراسر جهان آن است که به تجربه شکست خورده نظامهای مدعی عدالت یا آزادی ولی بیگانه از معنویت دینی بنگرند. ظلم و تبعیض و فساد فزاینده را و نابودی امنیت اخلاقی را و سستی بنیان خانواده و فروکاستن از شرافت زن و از جایگاه همسری و مادری را و غلبه جهت گیری مغرضانه بر آگاه سازی صادقانه در رسانهها را و بسیاری از گرههای کور دیگر در گستره نفوذ این نظامهای منافق و ریاکار و ستمگر را ببینند و آنگاه در طرح جامع و استوار و گره گشای حکمرانی اسلامی تامل کنند. بعد ایشان میفرمایند فاجعه غزه. فاجعه غزه نتیجه همین تجربه شکست خورده بشری است که ۵۰۰ سال تداوم داشته از سال ۱۴۹۲ میلادی که شروع فرآیند استعمار است تا امروز که ما داریم کم کم ورود پیدا میکنیم به یک عرصه دیگری میتواند تحولهای. اگر کسی بخواهد واقعا پیام آقا را برساند به مخاطب خود، پیام اصلی شاید همین باشد، وجدانهای بیدار ببینند نتیجه این نظام شکست خورده را در غزه، آیا ما میتوانیم پیام رسانهای فعالی باشیم یعنی به دنبال روشهای مشابه یعنی پیدا کردن آن هستههای مقاومتی که در حوزههای مختلف ممکن است در حوزه فلسطین باشد ممکن است در حوزه خانواده باشد ممکن است در حوزه اخلاقی باشد، معنویت باشد، سیاست باشد، اقتصاد باشد، پیدا کنیم این هستههای مقاومت را در سراسر دنیا و تلاش کنیم همین رویکرد نامه را در پیش بگیریم که ارتباط مستقیم است، نهادهای مردمی ما حتی نهادهای دولتی ما، یعنی نقش ما فراتر از یک پستچی است از این که بخواهیم این نامه را در دست بگیریم و در یک پاکت سربسته بگذاریم و برسانیم دست مخاطب، نه، ما باید با این حرکتی که آغاز شده همراه بشویم، تحولاتی که اتفاق میافتد تحولات نرم افزاری است قبل از این که سخت افزاری باشد یعنی اگر امروز آپارتاید رژیم صهیونیستی به شیوه آپارتاید رژیم آفریقای جنوبی خاتمه پیدا کند این به معنای پایان مسئله فلسطین نیست، ما باید آپارتاید رژیم صهیونیستی را به شیوه دیگری پایان بدهیم که دوباره همان افرادی که قدرت را در دست دارند به گونه دیگری آنجا حاکم نشوند، این نیازمند این است که ما هم بعنوان مخاطبان خودمان را بعنوان مخاطب این نامه در نظر بگیریم، بعنوان کسی که مسئولیتی در قبال این نامه دارد.
سوال: یک جایی از این نامه حضرت آقا اشاره میکند شما اکنون در طرف درست تاریخ که درحال ورق خوردن است ایستاده اید. اجازه بدهید یک گزارش ببینیم و برگردیم این جمله حضرت آقا در این نامه بازتابهای زیادی داشته است.
پخش گزارش
سوال: حضرت اقا اشاره میکنند که تاریخ در حال ورق خوردن است و دانشجویان در طرف درست تاریخ ایستادند، اگر یک نگاه به مقطعی که در آن هستیم بیاندازیم چه نشانههایی ناظر بر این صحبت وجود دارد؟
سقای بی ریا: اولا درک درستی که اینها از تاریخ پیدا کردند، این یکی از نشانهها است یعنی این ورقی که دارد عوض میشود، این را خواندند، شما این را میبینید، کجا میبینید؟ در کتابهایی که تولید میشود در صحبتهایی که میشود، همین صحبتهایی که این دانشجو دارد میکند، این ورق را خواندند و الان رسیدند به جایی که احساس میکنند شرایطی وجود دارد برای تغییر، این تغییر باید به چه صورتی اتفاق بیفتد؟ آیا به همان شیوههای قبلی؟ یک نکتهای وجود دارد، اشاره کرده بود در یک مقالهای یکی از اساتیدی که راجع به استعمار مطالعه میکند که ما زمانی میتوانیم احتمال بدهیم و انتظار داشته باشیم که استعمار پایان بپذیرد که ما استعمار زدایی را درون خود جامعه استعماری ببینیم یعنی از درون مثلا آمریکا صدای مبارزه با استعمار را بشنویم، از درون جامعه مثلا انگلستان، این صدا را بشنویم آیا این را ما امروز نمیشنویم؟ این صدا را ما داریم میشنویم که میفهمیم داریم به پایان سلطه استعماری غرب میرسیم و تحولات دیگری که وجود دارد، افول غرب، جنبههای سخت افزاری دارد نرم افزاری دارد و ظهور دوباره آسیا که دارد اتفاق میافتد پس هم جنبههای سخت افزاری دارد و هم نرم افزاری دارد یک مسئله چند وجهی است. تحولات در حال رخ دادن است ولی آنها به صورت اتوماتیک و خود به خودی اتفاق نخواهند افتاد، آنچه که این تحولات را شتاب خواهد داد، عملکرد خود ما است و بعنوان رهبر جبهه مقاومت حضرت آقا اقدام میکنند، با همه، اما و اگرهایی که ممکن است نسبت به انتشار این نامه وجود داشته باشد، آیا چه تبعاتی خواهد داشت؟ این اقدام باید صورت بپذیرد، چون ما الان در یک نقطه حساس تاریخی قرار داریم، ایشان در جاهای دیگری از سخنرانی هایشان اشاره کردند بیانات شان اشاره کرده بودند که مسئله فلسطین باید مسئله اول جهان باقی بماند وجدانهای بشری بیدار شده اند ولی ابزارهای متعددی در اختیار نظام سلطه وجود دارد برای خاموش کردن صدای وجدانهای بیدار، نیاز هست به این که مدام اقداماتی انجام بشود از سوی طرفهای مختلف، هر کسی در مسئولیت خودش، نیاز هست که ما به دنبال راههای متعددی باشیم برای بلند کردن صدای افرادی که به دنبال پایان دادن به جهان مبتنی بر نگاه متفاوت به روابط انسانی است. حضرت اقا در بخشی از نامه اشاره میکنند به این که درس قرآن به ما چیست؟ اولا ایستادگی در راه حق است دوما درباره ارتباطات بشری دستور قرآن به ما این است که نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید، این خیلی حرف است. چرا حرف است؟ چون عرض کردم خدمت شما، برای ۵۰۰ سال چه دستوری روابط بشری را تنظیم کرده؟ دستور این بوده بعضی از انسانها انسانتر هستند نسبت به دیگران و قدرتمنمدان حق دارند باقی بمانند، حتی اگر به حذف شدن ضعیفترها بیانجامد، همان اتفاقی که در نظامهای مبتنی بر استعمار شهرک نشین که رژیم صهیونیستی یکی از آنهاست اتفاق میافتد، حذف مردم فلسطین که این اتفاق قابل انجام نیست، بنابراین اگر این پیامهای متعالی اضافه بشود به آن نیرو و انرژی که وجود دارد در حال حاضر در این جمعیتهای شاید غیر منسجم در جای جای جهان،.
سوال: و البته دارای خلاءهای بسیار زیاد
سقای بی ریا: و دارای خلاءهای متعدد، این میتواند یک نقطه عطف باشد.
مجری: بیشتر راجع به آن صحبت میکنیم، سرکار خانم زاهره سادات میرجعفری فعال رسانه در حوزه بین الملل هم به جمع ما اضافه شدند، در طول این گفتگو یک گریزی زدیم یک جاهایی اشاره کردیم به بازتابهایی که اتفاق افتاده از زمان انتشار این نامه در فضاهای مختلف، اما اجازه بدهید که به صورت تخصصیتر ان را نگاه بیاندازیم.
سوال: از زمان انتشار نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاههای آمریکا بازتابها در رسانههای مختلف در حوزه بین الملل چگونه بوده است؟
میرجعفری: خدا را شکر ما شاهد یک بیداری جهانی نسبت به آپارتاید استکبار جهانی هستیم و این مسئله در ابعاد مختلف واکنشهای مختلفی را داشته، ما تاکنون شاهد سه نامه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکایی بودیم که اخیرا هم در نامه سوم شان خطاب به دانشجویان آمریکایی اعلام میکنند که شما در طرف درست تاریخ قرار دارید و این راه خودتان را ادامه بدهید و ثابت قدم باشید، ما در نامه اول مقام معظم رهبری بیشتر شاهد شناخت مستقیم و تقابل با سیاه نمایی از اسلام در جهان بین الملل بودیم و در نامه دوم شاهد مباحث تبیینی و تشریح ریشههای خشونت در سیاست و اندیشه غرب بودیم که لزوم تعامل صحیح با جهان را نمایان میساخت.
سوال: اگر رسانهها را در فرصت باقیمانده بخواهیم مرور کنیم خانم دکتر سقایی بی ریا اشاره کردند به نیوزویک و تیتری که زده بود یعنی اشاره کرده بودند پیام مستقیم حضرت اقا در این نامه، رسانهها چه شاخصهایی را از این نامه منتشر کردند و چه فضاها و چه بازتابهایی را در رسانه خودشان قرار دادند.
میرجعفری: ما حدود ۱۴ میلیون بازخورد داشتیم در فضای توئیتر، تیک تاک و فیس بوک که با هشتکهایی بوده که هشتکها لتر فور یو بوده یا هشتک لیدر و هشتکهای مختلفی که در این حوزه بوده و بعد از آن در ساحتهای بین المللی شاهد ترس مقامات آمریکایی از بازخورد این بحث نامه در بین جوانان و استقبال جوانان بعنوان یک الگو از این نامه و افتخار کردن به مقام معظم رهبری به این که یک مقام بلند پایه کشوری حواسش به این جنبشها هست و بسیار خوب رصد میکند و این به نوعی اعلام همبستگی با جبهه جدید مقاومت در سطح دانشجویان آمریکایی و به نوعی نوید بیداری وجدانها و ورق خوردن تاریخ جدید در راستای تمدن سازی را اعلام میکند.
سوال: خط رسانهای به نظر میرسد با وجود این که کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بازدید کننده داشته به گونهای متفاوت در روزهای آینده رقم خواهد خورد علاوه بر این که نتوانستند بایکوت خبری کنند و نتوانستند این ابعاد استقبال را به نوعی کمرنگ نشان بدهند.
سقای بی ریا: و مسلما عصبانیت را خواهیم داشت از سوی بسیاری از افرادی که جزء افراد و گروههایی هستند که مدافع رژیم صهیونیستی هستند، واکنش مارک جانسون را اشاره کردیم، واکنش بعضی سناتورهای دیگری که باز به این نامه داشتند را اگر نگاه کنیم، یک عصبانیتی را شما خواهید دید منتها این چهرهها شناخته شده اند، کنگره آمریکا و صهیونیستی بودن کنگره آمریکا یکی از مسائلی است که همین دانشجویان نسبت به آن اعتراض دارند، نسبت به این که چرا برغم این که ما میبینیم ۳۵ هزار غیر نظامی که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند به فجیعترین شکل قتل عام میشوند همچنان دولت و کنگره آمریکا از حمایت بی، چون و چرای رژیم صهیونیستی دست برنمی دارند؟ بنابراین باید تحولات را منتظر باشیم و ببینیم و مسلما بسنده نباید بکنیم به این که نامهای مخابره شد، نقش ما در ادامه این مسیر حساستر است در تعامل با گروههایی که الان هستهای از جبهه مقاومت هستند.
سوال: در بیانات رهبر معظم انقلاب در این نامه کدام محور، کدام کلید واژه، کدام موضوع برای شما شاخصتر است؟ از نگاه شما؟
سقای بی ریا: همه بخشهای مختلف نامه فکر میکنم کلیدواژههای مهم و حساسی هستند، به هر کجای این نامه نگاه میکنیم یک دریچهای باز میشود شاید مثلا فرض بگیرید آن قسمتی که حضرت آقا میفرمایند جبهه مقاومت از دل این فضای تاریک و یاس آلود سر برآورد، اشاره دارد به این که بله، ممکن است فضا بسیار تیره و تار به نظر برسد و یاس آلود باشد، اما از دل آن میتواند یک اتفاق جدیدی رقم بخورد و شاهد یک تحولاتی باشیم که انسانها را در یک فضای متفاوتی کنار هم گرد بیاورد و همان دستور قرآن که نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید، اتفاق بیفتد.
سوال: آمریکا خیلی نگران بود که این خیزش به سمت بخشهای دیگر گرایش پیدا نکند و الان ما در خبرهای روزهای گذشته گرایش و سرایت آن را به جامعه کارگری دیدیم، نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی در نهایت چه روحیهای خواهد داد به جوان دانشجویی که در این فضا هست و در این نامه خطاب قرار داده میشود که در نهایت به پیروزی میرسد و در کل بر جبهه مقاومت؟
سقای بی ریا: من فکر میکنم اگر تلاش بشود که انقلاب اسلامی هم یعنی بعنوان یک حرکت اصلی در این جبهه مقاومت به مخاطب شناسانده بشود این نامه میتواند محرک بسیار مهمی باشد در ایجاد انسجام، .. ببینید طرف مقابل با تفرقه بیانداز و حکومت کن به این جا رسیده، باید تلاشها به سمت ایجاد انسجام در جبهه مقاومت در هر جای دنیا که هست پیش برود.