به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ،
برنامه صف اول چهارشنبه شب با حضور محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن با موضوع صندوق ملی مسکن ابزار حیاتی در خانه سازی کشور پخش شد که مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانید:
مقدمه: همانطور که مستحضر هستید یکی از سازمانها نهادها و ارکان مالی نظام جمهوری اسلامی ایران صندوق ملی مسکن هستند صندوقی که شاید شود از
آن به عنوان مهمترین ابزار حیاتی خانهسازی در کشور و مشارکت کننده در یکی از بزرگترین طرحهای ملی کشور یعنی نهضت ملی مسکن نام برد خوب امشب میخواهیم در مورد صندوق ملی مسکن و نقش و کارکرد و اهداف راهاندازی این صندوق بیشتر صحبت کنیم.
سوال: اگر بخواهیم مروری کنیم تقریباً دو سال از تشکیل این صندوق میگذرد و از زبان شما بشنویم چرا این صندوق تشکیل شد یک صندوق جوان که اگر اشتباه نکنم کمتر از دو سال است از برج هشت سال هزار چهارصد و یک از عمر این صندوق میگذرد و راهاندازی شده چرا دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران اصلا رفت به سمت ایجاد چنین ساختار و تشکیلاتی به نام صندوق ملی مسکن؟
اسماعیلی: همانطور که فرمودید مسئله خانه سازی یکی از موضوعاتی است که نیاز به تامین مالی بزرگ دارد ما در کشورمان سالانه نیاز به حدود یک میلیون واحد مسکونی داریم و این عملیات یعنی یک گردش مالی بسیار عظیم، ما سازمانهای فعالی در این زمینه داریم سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری ایران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اینها سازمانها و دستگاهها بزرگی هستند که این عملیات را جلو میبرند آنچه که محل توجه قانونگذار بوده مسئله تجمیع و تخصیص بهینه منابع این دستگاههای بزرگ در کنار منابع بانکی و منابع مردمی در حوزه ساخت مسکن بوده یعنی اگر ما توجه کنیم به اعدادی که مثلاً در همین یکی دو سال یک سال و نیم گذشته اخیر در این نهضت صرف شده طبیعتاً بسیار است. سال گذشته از ابتدای تشکیل صندوق و آغاز عملیات نهضت بالغ بر دویست و سی هزار میلیارد تومان منابع مردمی بوده که وارد عملیات خانهسازی در نهضت شده است.
اسماعیلی: علاوه بر اینها نزدیک به صد و چهل هزار میلیارد تومان تسهیلات، صد و شصت هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بوده که اینها بخشی از کل تسهیلاتی است که باید به این نهضت واریز شود یعنی اگر مثلاً الان ما دو میلیون و ششصد هزار پروژه را آغاز کردیم این سخن در حدود هفت صد هزار قراردادمی شود.
آن هم نه همهاش یعنی اگر پانصد و پنجاه میلیون تومان برای هر قرارداد باید پرداخت شود مثلاً بعضی قراردادها صد میلیون دریافت کردند بعضی از قراردادها صد و پنجاه میلیون، دویست میلیون حالا بعضیها کامل بعضیها پنجاه ،جمع این اعداد اندک امروز سیصد و هفتاد هزار میلیارد تومان است و این فقط منابع غیر از این سه دستگاه و چهار دستگاه بود که بنده عرض کردم این را اضافه کنید به عملیاتی که سازمان ملی زمین و مسکن دارد و عملیاتی که شرکت مادر شهر جدید دارد و بازآفرینی
پروژههایی که بالغ بر ده سال منابع کافی برای تکمیل آنها نبود امروز به مدد وجود صندوق محقق میشود
قانونگذار به این نتیجه رسیده بود که اگر این منابع یک جا جمع شود و تخصیص بهینه صورت بگیرد و از رسوب این منابع استفاده شود به نفع نهضت قطعاً میشود عملیات نهضت را بسیار گستردهتر، مؤثرتر، ارزانتر و موفقتر انجام داد لذا همانطور که فرمودید صندوق ملی مسکن در آغاز قانون جهش تولید در نظام اداری کشور متولد شد امروز این صندوق عمر کمی دارد، اما امروز که ما باهم صحبت میکنیم بخش زیادی از افتتاحهایی که همین روزها شما از همکاران بنده در وزارت راه و شهرسازی اخبارش رو منتشر میکنید حاصل تامین مالی صندوقاستچه در شهرهای جدید چه در استانها اینها منابعی است که به طرق مختلف در صندوق وارد میشود و صرف تکمیل پروژههایی میشود که پیش از صندوق این پروژه روی زمین مانده بود پروژههایی که بالغ بر ده سال دوازده سال منابع کافی برای تجمیع و تکمیل آنها نبود امروز دارد به مدد وجود صندوق محقق میشود.
سوال: آقای دکتر یک مقداری هنوز تا فاصله نگرفتیم از موضوع چرایی تشکیل این صندوق ما در کشور سازمانها و نهادهایی که به نوعی مرتبط با مسائل مالی کشور هستند از وزارت امور اقتصادی کشور بگیرید تا سازمان برنامه بودجه تا بانک مرکزی تا سازمان امور مالیاتی وقتی نگاه میکنیم میبینیم از تشکیل این سازمانها یک مدت زمان بسیار طولانی دارد میگذرد سالها دهه هاست که دارند فعالیت میکنند و به یک پختگی و به یک انسجام رسیدند در ساختار صندوق ملی مسکن چه قدر زمان میبرد و چقدر انتظار باید داشته باشیم ؟
اسماعیلی: ببینید ما اینجا با یک نکته مهم و جذاب و یک ملاحظه مهم و حائز توجه مواجه هستیم نکته مهم و جذاب مسئله اینجاست که از آنجایی که این صندوق کاملاً مبتنی بر نیاز این عملیات شناسایی و تاسیس شده به سرعت دارد جای خودش را در عملیات خانه سازی باز میکند و تاثیر مثبت خودش را به نفع مردم رقم میزند و این مسئلهای که شما فرمودید شکلگیری کامل آن را تسریع میکند ما امروز از لحاظ زمانی عملیاتی داریم شکل میدهیم شاید به طور طبیعی باید پنج سال دیگر رقم میخورد، اما آنقدر این بازار و این ظرفیت عطش دارد خود به خود درواقع آن صندوق رو به حرکت وا میدارد و ما موظف هستیم با چند برابر سرعت عادی خودمان را شکل بدهیم این بعد مثبتش است که جریان ساخت خانه خود به شکلگیری این صندوق کمک میکند.
دویست و سی هزار میلیارد تومان منابع مردمی داخل صندوق گردش اقتصادی است
اسماعیلی: ملاحظه مهمش این است که به همین ترتیب وقتی ما با یک چنین مسئلهای مواجهایم و ابزاری به این بزرگی را در واقع داریم مدیریت میکنیم لحظه و ثانیهای که در بلوغ و تکامل این صندوق از دست میرود هزاران میلیارد منابع بدون مدیریت بهتر و بهینهتر به خرج منتهی میشود مثلاً همین عددی که بنده عرض کردم دویست و سی هزار میلیارد تومان منابع مردمی خوب اینها فعلاً داخل صندوق گردش اقتصادی نکردند به دلیل اینکه خیلی هایش قبل از اینکه صندوق تشکیل شود واریز شده به حساب استانها و استانها دارند انجام میدهند.
سوال: داخل پرانتز این رقمی که فرمودید به جز آورده مردمی است در طول نهضت دیگر؟
اسماعیلی: دویست و سی هزار میلیارد تومان فقط آورده مردمی است که یعنی ما با منابع بانکی هنوز کاری نداریم با منابع ملی و و بودجه عمومی کاری نداریم با منابع داخلی خودمان هنوز کاری نداریم با منابع داخلی دیگر دستگاههای همکار ما که باید یا از طریق صندوق گردش بدهند هنوز کاری نداریم همین یک فقره شما ببینید اگر به همین نسبت ما بتوانیم انشاءالله به حسب وظیفه خودمان مدیریت بهینه کنیم چه فولاد چه سیمانها چه ابزارهای مهم عملیات ساخت و چه تکنولوژیهای پیشرفتهای را که نمیتوانیم تامین کنیم بخریم و به نفع مسکن اجرا کنیم پس طبیعتاً این ملاحظه به ما تذکر میدهد که باید در تسریع عملیات این صندوق حالا اگر ساختار و تشکیلاتش هنوز در کشور تصویب نشده بجنبیم اگر منابعش هنوز ساز و کار تجمیعش تکمیل نشده سریع انجام شود.
سوال: وظیفه کی است این تشکیل ساختار و سازمان را بررسی و اقدام کند؟
اسماعیلی: در کشور ما متصدی تصویب ساختارهای نهادهای کشور هستش.
سوال: الان در چه مرحلهای است؟
اسماعیلی: متاسفانه هنوز ساختار ما تشکیل نشده و ما به کمک ستاد وزارتخانه داریم عملیات صندوق را انجام میدهیم.
سوال: ما الان در زیرنویس عنوان برنامه هم زدیم صندوق ملی مسکن ابزار حیاتی در خانه سازی کشور ، خوب اگر بخواهیم روی همین کلیدواژه ابزار حیاتی تاکید کنیم وظیفه صندوق تامین منابع است برای خانه سازی در کشور یکی از آن منابع بحث منابع مالی است منبع دیگری که خیلی مهم زمین و حالا آنچه که میتواند چه از طریق دولت چه از طریق مردم در اختیار این صندوق قرار بگیرد در این حوزه هم میخواهم بیشتر توضیح بفرمایید؟
اسماعیلی: ببینید مقرر شده که هر آنچه از سوی دولت در قالب کمک، یارانه و بودجه به امر مسکن تعلق میگیرد از مسیر صندوق ملی انجام شود تا مدیریت متمرکز آن بتواند آن را بهره ورتر کند رصد و پایش آن بتواند آن را بهره ورتر کند این عملیات بسیار بزرگ جمعی دارد، جمع رقمی دارد جمع منابع غیر مالی داردکه تا زمانی که یک جا در یک نظام مالی و حسابداری رسیدگی و مورد بررسی قرار نگیرد ابعادش شناخته نمیشود.
نزدیک هفتاد هزار هکتار زمین شهری، پنجاه هزار هکتار زمین روستایی الحاق شده به نهضت مسکن
اسماعیلی: بله یکی از منابع حوزه مسکن طبیعتاً زمین است و خوب مستحضر هستید که ما امروز در کشورمان نزدیک هفتاد هزار هکتار زمین شهری، پنجاه هزار هکتار زمین روستایی الحاق شده این بزرگترین اتفاقی است که در تاریخ کشور افتاده و برکاتش برای مردم تا سالیان متمادی تا دههها انشاءالله برکاتش برای مردم ادامه خواهد داشت این حجم از گشایشی که ما در محدودیت زمین داشتیم و امروز نداریم این حجم عظیم طبیعتاً باید به نحوی مدیریت شود تا برکتش برای مردم باشد فایدهاش اگر قراره هزینه زمین را ارزان کند اگر قراره در قالب اجاره نود و نه ساله بیاید و بخش هزینه زمین که مثلاً در تهران هفتاد درصد از ساخت را تشکیل میدهد آن را اگر قرار است بر طرف کند طبیعتاً یک منبع یارانهای یک کمک بزرگ از ناحیه دولت است و باید این کمک بزرگ به نحوی توزیع شود که تبعات رانتی برای دریافت کنندگان آن نداشته باشد یا اگر دارد به نحوی باشد که ما بتوانیم اقشار کم برخوردار را بهرهمند از این رانت آگاهانه و موهبت ملی کنیم تا بتوانیم فاصله بین این اقشار با اقشار پر درآمد و متمکنتر را کمتر کنیم و به آن افزایش عدالت جامعه و کاهش ضریب جینی بهبود ضریب جینی در واقع بتوانیم کمک کنیم اینها مجموعهای است که ما وظیفه داریم در خصوصش برنامههای بلندمدت انشاءالله اجرا کنیم.
سوال: در بخش اول صحبت هایتان شما اشاره شد به موضوع منابعی که در اختیار صندوق است الان اشاره داشتید به کمک سازمانها و نهادها خوب یکی از مجموعههای مالی که میتواند خیلی خوب به این صندوق کمک کند و آن طرح و نهضت ملی مسکن را به نوعی از زمین بلند کند و سریعتر این وعده دولت که قانون صریح مجلس هم هست محقق شود بانکها هستند بانکها در این حوزه تا الان چه کمکی به شما کردند و تکلیف قانونی بانکها در این حوزه چیست؟
اسماعیلی: ببینید ما همچنان که از بانکهای همکار در این حوزه متشکریم محدودیتهای آنهارا درک میکنیم با محدودیت هایشان همراهی میکنیم از بانکهایی که در این خصوص همکاری لازم را نداشتهاند مطابق وظایفشان عمل نکردند گلهمندیم و، چون نماینده مردمیم در این حوزه گلهگذاری خودمان را از مسیرهای قانونی دنبال میکنیم. به نفع مردم قانون سازمان امور مالیاتی را موظف کرده تا بانکهایی که به وظایف خودشان عمل نکردند را در واقع به نحو مقتضی مورد جریمه قرار بدهد این جریمه بیست درصد از کاری است که باید میکردند و نکردند خوب حالا این مسئله در کشور ما ابعاد گستردهای دارد یعنی میزان استنکاف به نحوی است که جرایم بسیار عظیمی را امروز رقم میزند من بارها این اعداد را عرض کردم اعداد بسیار بزرگ است.
اسماعیلی: بله من امروز میدانم بدهی نظام بانکی به نظام مسکن از درآمد سالانهاش بالاتر است خوب به این سؤال جواب بدهیم اگر یک تشکیلاتی به وظایف خودش نتوانست عمل کند و امروز رسید به جایی که بدهی آن از درآمدزایی سالانه خودش بیشتر است اشکال کجا بوده اگر تکلیف مالایطاق است بشینیم حل کنیم، چون مستحضرید گاهی قانون میگوید مثلاً فلان بانک و نظام بانکی آ ریال پرداخت کند میگوید مثلاً من توانم نیم آ ریال است وقتی شما میگویید نصف آن را من دارم چطور میتوانم دوبرابرش را. این میشود تکلیف مالایطاق، اما وقت میگوید آقا شما هر آنچه که داری پرداخت میکنیم اصلاً من کاری ندارم یک ریال است صد ریال است هرآنچه پرداخت میکنید بیست درصدش را بده به مسکن این تکلیف مالایطاق نیست، چون بر اساس توان خودش دارد میگوید بیست درصدش را بده حوزه مسکن بده چرا؟ این را من اینجا جای دو دقیقه باز بکنم به دلیل اینکه موضوع مسکن یک موضوع پیشران در نظام اقتصادی کشور و جهانی است امروز که ما داریم از مسکن صحبت میکنیم با راه اندازی این دو میلیون و ششصد هزار پروژه چه قدر اشتغال ایجاد شده.
سوال: به قول رییس جمهور شهید کشور را تبدیل کردیم به یک کارگاه ساختمانی؟
اسماعیلی: تمام کشور تبدیل شده به کارگاه ساختمانی شما ببینید رئیس کل محترم بانک مرکزی چند روز اخیر اعلام فرمودند عدد تورم بخش مسکن از قریب به صد و هفت درصد رسیده به حدود دوازده درصد ما در آمارها میگوییم بخش مسکن هفتاد درصد کل تورم است وقتی صد و هفت شده دوازده یعنی آن هفتاد درصد به یک یازدهم خودش کاهش پیدا کرده پس اگر عدد تورم از پنجاه درصد از بیش از پنجاه درصد می آید تبدیل میشود به حدود سی درصد این فقط عملکرد مسکن است خیلی ساده است یک دو دو تا چهارتای خیلی ساده است وقتی یک صنعتی در کشور چنین نقش بزرگی دارد در تولید در ایجاد اشتغال در افزایش درآمد در کاهش هزینه مردم در افزایش رفاه مردم در تامین نیازهای اولیه آنها که همانا سقف امن بالای سرشان است ما چرا موظف نکنیم نظام بانکی را که اول بیست درصد بخش مسکن را بپردازد بعد برود در بخش خدمات، صنعت کشاورزی به وظایف خودت عمل کند.
سرمایه گذاری در مسکن باعث رونق بخشهای مختلف صنعت می شود
اسماعیلی: بانک سرمایه در گردش بدهد همه این مبالغی که در مسکن پرداخته میشود در دور دوم تبدیل به صنعت میشود تبدیل به کشاورزی میشود تبدیل به خدمات میشود تبدیل به سرمایه در گردش میشود این پولی که ما میدهیم میشود وام مسکن درست است در مرحله اول وام یک فرد متقاضی است، اما این وام را میدهیم به کی به شخص که نمیدهیم بانک میریزد در وجه پیمانکار، پیمانکار است که این پول میشود برای سرمایه در گردش پس چرا ما اصرار داریم برویم سرمایه در گردش بدهیم ولی مسکن ندهیم آن پول میشود برایش منابع تامین مالی برای اینکه ماشینآلات راهسازی که نمیتواند بخرد و خریداری کند پس میشود وام در حوزه صنعت خوب این را بدهیم آن هم محقق میشود ما اگر داریم صحبت از تکنولوژیهای جدید میکنیم میگوییم سیمان الیافی درست میکنیم ارزانتر، مؤثرتر باهاش ساختمان شش ماهه را در عرض بیست و چهار ساعت الی هفتاد و دو ساعت میسازیم خوب این مگر تاثیر حوزههای دانش بنیان ما را به همراه ندارد پس شما داری وام دانشبنیان میدهی به همین ترتیب بخشهای دیگر میدهیم این خیلی واضح است خیلی واضح است من به عنوان یک معلم اقتصاد نه، چون در بخش مسکن هم دارم جانب این بخش را میگیرم به عنوان معلم اقتصاد این منطق بدیهی جامعه است پس بایستیم برای اینکه این اعداد ابتدا در بخش مسکن و سپس در همه آن بخشهایی که در کشور ما به دنبالش هستیم انشاءالله گردش کند.
سوال: آقای دکتر اسماعیلی اگر بخواهد به عملکرد صندوق ملی مسکن در حوزه شرح وظایفش طبق قانون در نهضت ملی مسکن آمده نمره بدهد چه نمرهای میدهد؟
اسماعیلی: اگر بخواهم نسبت به اقتضائات و محدودیتهایی که داشتم نمره بدهم نمره کاملاً قبول میدهم، چون واقعاً ما با محدودیتهای بسیار و اقتضائات فراوان و بضاعت کم کارهای بزرگی کردهایم، اما اگر بخواهم نسبت به آنچه که میتوانستیم انجام بدهیم و هنوز روی زمین مانده نمره بدهم نه نمره نمیدهم عملکردی که ما داشتیم نسبت به بضاعتمان نبود چندین برابر ما بزرگترین خرید تاریخ فولاد ایران را رقم زدیم.
سوال:پس نمره قبولی را شما میدهید؟
اسماعیلی: نسبت به اقتضائات بله ولی دلم میسوزد، چون میتوانست ده برابر این باشد.
سوال: حتماً انشاءالله این به سمت و سوی همین چند برابر شدن خواهد رفت با کمک و همدلی و همراهی همه دولتمردان و تصمیمگیران نظام، امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال تولید و مشارکت مردم نامگذاری شده میخواهم از زبان شما بشنوم که برنامههای صندوق ملی مسکن که یکی از سازمانها و نهادها و یا ارگانهایی است که به نوعی ارتباط مستقیم با مردم دارد در سال هزار و چهارصد و سه به ویژه در حوزه نهضت ملی و سایر بخشهایی که به هرحال جزو تکالیف قانونی شمااست چیست برای سال هزار چهارصد و سه چه برنامههایی را ریختید که بتوانید تا پایان سال محقق شود؟
اسماعیلی: ببینید همانطور که فرمودید اولویت ما در سال چهارصد و سه جذب منابع مردمی و مولدسازی داراییهایی است که میتوانست موجب اشتغال و تولید و بهبود کسب و کار شود، اما الان راکد مانده و مواردی که به ترتیب عرض میکنم در حوزه مولدسازی من یک گزارش خدمت شما بدهم بزرگترین حجم مولد سازی در طول، من برداشتم این است که تاریخ کشورمان حالا خیلی راه دور نرویم در طول سالیانی که ما چشم مان کار میکند و میتوانیم ببینیم در این ایام نهضت ملی انجام شد چرا ظرفیتهای در دل قانون جهش تولید وجود داشت که زمینهایی که بیست سال، چهل سال حتی بیشتر از قبل از انقلاب اسلامی راکد مانده بود در قالب زمین آموزشی در یک سرزمین وسیع در اختیار یک دانشگاه مانده بود نه استفاده میشد نه بهرهبرداری میشد نه آموزشی نه هیچ نوع دیگر امروز اومده در قالب نهضت ساختمان ساخته شده به نفع کارمندان دانشگاه به نفع هیات علمی، به نفع پرسنل دستگاههای مختلف، فرودگاهی که دههها سال از بلااستفاده ماندن آن میگذشت و برنامهای برایش در کشور وجود نداشت ظرفیت قانون آن را تبدیل کرد به یک زمین برای ساخت دوازده هزار واحد مسکونی .
مسکن در بورس به نفع سرمایه داران کوچک است
اسماعیلی:نمونه عینی در استان هرمزگان جاییکه دسترسی آب، برق، گاز همه چی وجود دارد در دل شهر است ولی راکد مانده از این قبیل مولدسازیها ما در این عملیات حجم وسیعی انجام دادیم و خود را موظف میدانیم انشاءالله لایه بعدی این مولدسازی را نسبت به داراییهای مردم انجام دهیم اگر ما بتوانیم منابع مردم را در قالب مسکن صرف تولید کشور کنیم هم زمان چند هدف بزرگ را زدیم مواردش را شما فرمودید از افزایش تولید و اشتغال بگیرید تا نیاز افرادی که منابعی را دارند و میخواهند آن را تبدیل به سرمایه کنند و آن را از آب شدن در مقابل تورم نجاتش بدهند راهی پیدا نمیکنند علیرغم میل باطنی شان علیرغم اینکه میدانند این ممکن است به اقتصاد کشور لطمه بزند میبرند دلار میخرند میبرند سکه میخرند عدد کوچک است نمیتواند بیاورد تو مسکن ده میلیون دارد پنجاه میلیون دارد صد میلیون دارد میگوید چکار کنم میبرد سکه میخرد اگر ما بتوانیم این فرآیند را در کشور انجام دهیم کدام ایرانیست که چهل میلیون خودش را به جای این که سکه بخرد بیاید یک سهام مسکن در کشور بخرد همان اندازه بلکه بیشتر سود کند.
سوال: این زیرساخت الان وجود داردیا نه باید برنامهریزی کنید؟
اسماعیلی: این زیرساخت تا حدی امروز آماده شده یعنی ما کدهایش را نوشتیم نرمافزارش را آماده کردیم در فرآیند تست و بررسیهای فنی خودش است تا انشاءالله اگر وارد عملیات شد خوب کار بزرگی است یعنی منابع بسیار بزرگی را میتواند به خودش جلب کند یک لجستیک بسیار بزرگی میخواهد، اما فراموش نکنیم اگر داریم کار بزرگی انجام میدهیم آیا تبعات اش هم بزرگ است من عرض میکنم ما نمیتوانیم در این کشور کاری کنیم که خیال خرید دلار و سکه را خیال اینکه من بروم خودرو بخرم پنج سال صفر نگه دارم به خیال اینکه که گرانتر بفروشم و از ذهن مردم پاک کنیم به جای سرمایهگذاری در مسکن انجام بدهیم کدام کار دیگر از این مهمتر در کشور باقی میماند پس ارزشش را دارد اگر بخواهیم حتی پنج سال رویش فکر کنیم من میگویم در ظرف یک سال قابل اجرا است ولی اگر حتی پنج سال از عمر ما را هم به خودش صرف کند ارزش دارد، چون بزرگترین گره کشور که محدودیت تورمی برای کشور درست کرده محدودیت معیشتی برای مردم درست کرده میتواند حل کند ضمانت کند اینها اولویتهای ماست در لایههای بعدی طبیعتاً بخشی از این عملیات خورد میشود اگر شما مثال فرمودید مثلاً ما میرویم فولاد میخریم برای اینکه این عملیات تسهیل کنیم اینها میشود آن بخشهای کوچک که تورم برای کشور درست کرده، محدودیت معیشتی برای مردم درست کرده و این امر میتواند همزمان مشکلات را حل کند اینها اولویتهای ما است در لایههای بعدی طبیعتا بخشی از این عملیات خرد میشود اگر شما مثال فرمودید مثلا ما میرویم فولاد میخریم برای این که این عملیات را تسهیل کنیم اینها میشود آن بخشهای کوچک، محدود، اما اثرگذار که کنار این آرمان بزرگ ما، کنار این طراحی بزرگ ما انشاالله امروز دارد اجرا میشود و انشاالله ثمرات آن به مردم میرسد.
سوال: انشاالله، چون اشاره کردید به موضوع فولاد، من میخواستم در طی سوالهای بعدی از شما بپرسم الان میپرسم که شاید یکی از بزرگترین خریدهای فولاد در تاریخ کشور رقم خورد همین موضوع خرید بیش از ۹۰ هزار تن فولاد برای نهضت ملی مسکن که انشاالله تکرار هم شود هم در این مورد توضیح بفرمایید و هم این که به جز فولاد آیا برنامه دیگری دارید که یک چنین حجمی را به نهضت ملی تزریق کنید یا خیر؟
اسماعیلی: همانطور که فرمودید ما به موجب باز قانون الحمدالله این قانون بالنده و هوشمندانه، موظف شدیم که روی بخشهای اساسی ساخت مسکن ورود کنیم تا در افزایش قیمت مدیریت کنیم ما وظیفه مدیریت منابع مالی داریم، هر قدر کالا ارزانتر خریده شود، مانده آن برای بخشهای بعدی ساخت مسکن بیشتر میشود و اثرگذارتر، پس اگر من بتوانم به جای این که یک بخش فولادی ساختمان را که قرار است بابت آن بعنوان مثال ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شود در یک ساختمان، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کنم تبدیل به یک رقم کمتر کنم آن مانده تبدیل به کیفیت ساخت میشود و یا هزینه تمام شده را پایینتر میآورد. این کار را ما سال گذشته آغاز کردیم با کمک وزارت محترم اقتصاد و دارایی و همکاران خوب ما در وزارت راه و شهرسازی این خرید از طریق بورس کالا انجام شد، برای اولین بار با قیمتی کمتر از بورس کالا یعنی ما ۷ درصد زیر قیمت پایه این را خریداری کردیم که در واقع همزمان هم ملاحظه داخل وزارتخانه راه و شهرسازی تامین شود و هم پروتکل و فرآیند و شیوه نامه وزارت اقتصاد و امور دارایی را رعایت کرده باشد این کار اتفاق افتاد امروز این فولاد در دسترس پروژههای ما است و انشاالله تمدید و تکرار هم میشود ما امید داریم این را بتوانیم با منابعی که جذب میکنیم به یک میلیون تن انشاالله برسانیم.
تقریبا در تمام استانها ما کارخانه سیمان داریم
اسماعیلی: حوزه بسیار مهم بعدی مسئله سیمان است، سیمان پیچیدگیهایی دارد اگر ما در کشور، در یک نقطه فولاد پروژهها را تامین کنیم به جهت ارزش ریالی که فولاد دارد، انتقال آن به بخشهای مختلف کشور هزینه کمتری نسبت به کل دارد، میتواند منطقی باشد با توجه به تمرکزی که ایجاد میکند فوائد آن میتواند به محدودیتهای هزینههای انتقال آن غلبه کند، لکن سیمان این طور نیست، سیمان علاوه بر این که ما در تمام کشور و تقریبا در تمام استانها ما کارخانه سیمان داریم نرخ سیمان نسبت به هزینه حمل آن به نوعی یکی است که اگر من سیمان را از استان هرمزگان بخرم و آن را به استان کرمان منتقل کنم اصلا عقلانی نیست بهتر این است که از همان استان اطراف این کار را بکنم بنابراین ما در خصوص سیمان موظف هستیم قبل از این که عملیات آغاز خرید سیمان را شروع کنیم، نسبت به توان تولیدی استانهای مختلف کشور یک مطالعه و احصائی انجام بدهیم، آن توان تولیدی را با نیاز حوزه ساخت مسکن در آن استان تطبیق بدهیم، حتی المقدور از نزدیکترین کارخانه سیمان این خرید را برایشان انجام بدهیم، الان ، ما از ظرفیتهای داخل وزارتخانه، حتی ظرفیتهای اندیشکدهای و حوزههای مطالعاتی بیرون داریم استفاده میکنیم که این توزیع مصرف سیمان و توزیع تولید سیمان را با هم منطبق کنیم و انشاالله خرید انجام شود.
سوال: منابع مالی آن هم که تامین شده است
اسماعیلی: منابع مالی آن وجود دارد ما مشکل منابع برای این دو عملیات نداریم، چون این دو عملیات عملیاتهای اگرچه بزرگ هستند و تاثیرگذار، ولی ارقام آن امروز در اختیار ما است، انشاالله بتوانیم با تزریق بیشتر اعداد مقیاس مان را بالاتر ببریم.
سوال: میخواهیم بیشتر به جزئیات شرح وظایف صندوق ملی مسکن بپردازیم، یکی دیگر از تکالیف قانونی، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه است برای دهکهای یک تا چهار، تا الان چقدر پرداخت شده این تسهیلات قرض الحسنه و انشاالله برای سال ۱۴۰۳ چه برنامهای دارید و چه آماری را میتوانید ارائه دهید؟
اسماعیلی: این مصوبه ششمین جلسه شورای عالی مسکن بود که همانطور که فرمودید ما به دهکهای یک تا چهار، دهک یک و دو ۴۰۰ میلیون و دهک سه و چهار ۳۰۰ میلیون و این البته سالانه افزایش پیدا کند وام قرض الحسنه بدهیم.
سوال: با چه درصد سودی؟
اسماعیلی: دو درصد و پانزده ساله، بسیار موثر و سهل الپرداخت
سوال: در قالب همین طرح نهضت ملی یا نه، هر طرح دیگر ساخت و ساز؟
اسماعیلی: در دل نهضت است، طبیعتا قشرهای که جزء دهکهای یک تا چهار هستند اینها همه شامل دریافت خدمات نهضت ملی مسکن میشوند. پس بنابراین اینها همه یک بار وام ۵۵۰ میلیونی شان را در قالب فرآیند عادی گرفتند، ما با توجه به این که بسیاری از اینها نمیتوانند مابقی هزینههای ساخت را تامین کنند، آمدیم این را تصویب کردیم که تقریبا با این عدد چیزی حدود ۹۵۰ میلیون تومان به یک فرد تسهیلات میرسد.
سوال: پس این جدای از آن وام ۵۵۰ میلیون تومان است؟
اسماعیلی: بله، اضافه میشود به آن.
سوال: یک ۵۵۰ میروند از بانک میگیرند، دهکهای یک تا چهار بر اساس آن رقم پلکانی میتوانند از صندوق هم وام دریافت کنند.
اسماعیلی: بله، نکتهای که وجود دارد، اگر ما آن جریمه استنکاف که بانکها ناراحت میشوند از پیگیری آن را گرفته بودیم از منابع نقدی مستقیما پرداخت میکردیم، آن منابع نیامده ما هم قانونا موظف به اجرای آن بودیم، یک تفاهم خوبی شکل گرفت با ظرفیتی که در استانها وجود دارد منابعی که در اختیار استانها وجود دارد از زمینهایی که وجود دارد، مقرر شد ما از منابع خودمان، منابع داخلی وزارتخانه زمین را بفروشیم یا در اختیار پیمانکار قرار بدهیم، مابه ازای ریالی آن زمینی که در اختیار پیمانکار قرار گرفته، فروخته شده و شده مسکن برای قشرهای کم برخوردار دهکهای یک تا چهار، در وجه این افراد وام ۳۰۰ میلیونی و ۴۰۰ میلیونی را به اجرا بگذاریم، یک تفاهمنامهای به مرحله امضا رسید با بانک مسکن که بانک مسکن بعنوان عامل ما در قالب عاملیت نوع دوم یا نوع اول این منابع را بعد از پرداخت وصول کند و از محل وصول آن این عملیات به گردش در بیاید، امروز که با هم صحبت میکنیم، آغاز فاز اول این پروژه در قالب یک عملیات حدود هزار عدد وام در استان مرکزی با زحمات همکاران ما در این استان دارد به اجرا میرسد زمین در اختیار پیمانکار قرار میگیرد انشاالله و این عدد بدون این که متقاضی بخواهد کاری بکند، صرفا میآید یک تقاضا میدهد.
سوال: یعنی این وام را شما به متقاضی نمیدهید بر اساس تقاضای ایشان به پیمانکار میدهید؟
اسماعیلی: بله درست است، متقاضی میآید میگوید من تقاضا دارم این وام در وجه من پرداخت شود، تقاضای او را قانونا به ما میدهد و متعهد میشود که پس از پرداخت اقساط آن را بعهده میگیرد ما خودمان اتوماتیک این را دراختیار پیمانکار قرار میدهیم آن طرف زمین در رهن صندوق قرار میگیرد دفترچه قسط همانطور که دفترچه قسط ۵۵۰ میلیون تومانی صادر میشود، دفترچه قسط ۴۰۰ تومانی یا ۳۰۰ تومانی هم صادر میشود و فرد زمانی که به اقساط ...
سوال: و این دو تا دارای دو فرآیند جدا هستند؟
اسماعیلی: بله کاملا
سوال: یعنی من میآیم بعنوان یک شهروند یک وام ۵۵۰ میلیونی را در یک فرآیند جدا دریافت میکنم، یک وام مثلا ۳۰۰ میلیونی را هم در فرآیندی جدا، پرداخت تسهیلات اینها هم به صورت جداگانه است؟
اسماعیلی: بله، آغاز آن همزمان است، اما دو تا دفترچه است، آن حدود ۲۰ سال طول میکشد، این یکی حدود ۱۵ سال طول میکشد ولی همزمان اقساطش پرداخت میشود. اقساط قرض الحسنه هم خیلی پایینتر است بخاطر این که هم عدد آن کمتر است و سود کمتری دارد اینها موجب میشود که پرداخت آن کوتاهتر و آسانتر شود، این در اختیار فرد قرار میگیرد زمانی که فرد ساکن شد در خانه، دفترچه قسط ۵۵۰ تومانی صادر شد به طور خودکار دفترچه قسط ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومانی هم صادر میشود و انشاالله میتواند از این خدمت استفاده کند من فکر میکنم این میتواند گره و مشکل این عزیزانی که توان پرداخت آن مبالغ اولیه را ندارند را انشاالله به طور کامل برطرف کند.
سوال: شاید خیلی از بینندگان ما الان سوال برایشان پیش بیاید که میدانند برای دریافت مثلا وام ۵۵۰ میلیون به چه بانکی باید مراجعه کنند، برای دریافت این وام ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیونی باید به کجا و چه مجموعهای مراجعه کنند؟
اسماعیلی: بعد از اجرای عملیات واگذاری زمین به پیمانکار، صرفا این افراد بعد از معرفی نهادهای ذیربط یعنی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و نهادهایی که در کشور ما متولی شناسایی و حمایت این دهکهای یک تا چهار هستند، بعد از معرفی این دهکها، پس بنابراین فرد مستقلا نیازی به مراجعه ندارد و تحت پوشش هستند، اطلاعات اینها مشخص است اینها معرفی میشوند به اداره کل استانی مربوط، اداره کل اینها را صدا میکند این عزیزان را، میآیند متعهد میشوند اگر علاقمند هستند این تسهیلات را دریافت کنند درخواست میکنند تعهد اقساط را میدهند و دیگر ما با این عزیزان کاری نداریم، کارمان را با بانک مسکن و پیمانکار به طور موازی جلو میبریم، دفترچه قسط این عزیزان فعلا در بانک مسکن اجرا میشود، انشاالله در دورههای بعدی این آمادگی وجود دارد که ما بانکهای دیگر را هم به این عملیات اضافه کنیم میدانید که این عملیات برای بانکها جذابیتهایی هم دارد یعنی زمانی که پول وارد بانک میشود، از محل رسوب آن، تاخیری که در پرداخت آن به صندوق دارند، بانکها بهره مند میشوند و این یک عملیاتی است که بانکها علاقمند هستند که در آن با ما همکاری کنند انشاالله این هم به موازات این که بانکها تسهیلات مربوط به خودشان را بدهند ما میتوانیم بانکهای دیگری را هم ...، اگر الان بانک مسکن هست، چون این بانک پیشتاز در پرداخت تسهیلات است.
سوال: شما نگفتید یا من فراموش کردم؟ رقم تامین منابع آن را اشاره کردید که چقدر است برای ۱۴۰۳؟ یا هنوز مشخص نیست؟
اسماعیلی: برنامه ما حدود دو هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۳ است، اما نیاز ما خیلی بیشتر از این است، عرض کردم، چون از محل فروش منابع داخلی وزارتخانه است، کار بسیار سختی است، چون زمین صد میلیارد تومانی را هم هرکسی نمیتواند از ما بخرد یعنی این هم یک مسئلهای است، الا این که انشاالله بخش بعدی که من همین جا باید باب آن را باز بکنم خودش سرنخ حل این موضوع را هم انجام میدهد، انشاالله صندوقهای سرمایه گذاری که ما به موجب ماده ۵ قانون جهش تولید که آن را در این سال راه اندازی میکنیم امروز کارهایش را کردیم آیین نامههای آن سال گذشته تنظیم شد انشاالله دستورالعمل آن همین روزها توسط مقام عالی وزارت راه و شهرسازی انشاالله ابلاغ خواهد شد.
اسماعیلی: صندوقهای سرمایه گذاری ظرفیتی هستند که آن افرادی که قرار است انشاالله به جای این که سکه بخرند بیایند سرمایه گذاری کنند در بخش مسکن، میتوانند بیایند از سهام این صندوقها خریداری کنند، به موازاتی که این افراد از سود حاصل از خرید خودشان بهره مند میشوند، منابع میآید در اختیار وام قرض الحسنه قرار میگیرد و چرخه فروش زمینها از این محدودیتی که امروز ما داریم که مجبوریم فروشهای بزرگی انجام بدهیم، عرض کردم که متقاضی محدود دارد تبدیل میشود به این که یک زمین صد میلیاردی یک دفعه توسط هزار نفر از مردمی که ارقام کوچک دارند انشاالله خریداری میشود روی آن پروژه تعریف میشود و ساخته میشود و انشاالله به موازات این که این طرف وام قرض الحسنه میدهیم، خود آن زمین هم در فرآیند مولد سازی تبدیل به پروژه دیگری میشود که هم داخل آن عدهای مینشینند و هم از محل سرمایه گذاری آن عده دیگری بهره مند میشوند و انشاالله سود میکنند.
سوال: ما در این برنامه صف اول یاد و خاطره رئیس جمهور شهید را هم گرامی داشتیم و ذکر خیری شد از اقداماتی که ایشان داشتند، روحشان شاد باشد شهدای سانحه بالگردی، اشاره داشتند که آقای رئیس جمهور کشور را تبدیل کردیم به یک کارگاه بزرگ و وسیع ساختمانی، وقتی یک چنین کارگاهی تشکیل میشود یعنی در تمام جغرافیای جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد انجام میشود تکاپو میشود و فعالیت میشود برای این که یک هدف محقق شود، آن هدف چیست؟ تامین مسکن قشرهای کم درآمد. دولت میآید سرمایه گذاری میکند یا مردم آورده خودشان را میآورند این فرآیند و عملیات آغاز میشود و مسکن ساخته میشود در طی یک بازه زمانی مشخص. در کنار این فقط مسکن نیست، ما یکسری اقدامات برای ساخت زیرساختهای حیاتی آن مجموعه داریم، چه خدمات روبنایی، چه خدمات زیربنایی، برای اینها هم باید پیش بینی شود. میخواهم ببینم صندوق ملی مسکن در حوزه اینچنین خدمات یعنی خدمات زیربنایی و خدمات روبنایی در جای جای کشور در تمامی استانها تا به حال چه اقداماتی انجام داده و آماری هم در این حوزه دارید؟ چون اینها متفاوت از خود مسکن است.
اسماعیلی: من اصلا یک عدد خدمت شما عرض بکنم شاید برای مردم این اعداد قبلا شنیده نشده باشد، ما تقریبا دو برابر آنچه که هزینه ساختمانی میشود که مردم آن را مشاهده میکنند و مسکن خودشان میدانند، زیرزمین و در فرآیند ساخت این مسکن هزینه میکنیم در قالب همین که فرمودید انتقال زیرساخت، آماده سازی و هزینههایی از این دست و به موازات آن هزینههایی که ما موظف هستیم برای تامین خدمات عمومی مثل مسجد و مدرسه و درمانگاه انجام بدهیم تا احیانا یک جایی تبدیل به یک خوابگاه نشود یعنی ما یک شهری درست نکنیم ده هزار تا خانه است فقط خوابگاه است، نه محل کار است، نه محل سلامت است، نه محل آموزش است، نه محل بهداشت است و هیچ چیز ندارد. این اتفاق نیفتد. در این فرآیند ما سال گذشته ۳۷۰۰ میلیارد تومان، ۳۷ هزار میلیارد از محل منابع صندوق ملی مسکن هزینه انتقال زیرساخت را تامین کردیم این در سال آتی انشاالله در سالی که داخل آن هستیم به ۷۰ هزار میلیارد ریال میرسد عدد بسیار بزرگی است ما به وزارت نیرو کمک میکنیم در انتقال آب و برق که انشاالله این اتفاق زودتر بیفتد و مردم دلخوش به این باشند که اگر ساختمانی دارند آب و برق آن هم به موازات تامین شده است این عدد مربوط به انتقال زیرساخت ۷۰ هزار میلیارد ریال انشاالله، در حوزه روبنایی و خدمات عمومی ما تا امروز بالغ بر ۲۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم برای تکمیل پروژههایی که ناتمام باقی مانده یا احیانا پروژههایی که فراموش شده، شهرکی ساخته شده مدرسه نداشته برای آن مدرسه ساختیم، برای آن درمانگاه ساختیم، کلانتری ساختیم تحویل نیروی انتظامی دادیم این فرآیند طی این سالها الحمدالله انجام شد، ۲۳۰۰ میلیاردتومان در این حوزه هزینه شد، فکر میکنم تا پایان امسال این هم از ۵ هزار میلیارد تومان یا ۵ همت انشاالله عبور کند، میدانید در این عملیات هم ما تمام کننده نیستیم یعنی ما نمیتوانیم به میل خودمان برویم یک مدرسه بسازیم، ممکن است آموزش و پرورش و نوسازی مدارس آن را فنی ندارند یعنی بگوید این جا باید کلاس به این ترتیب باشد و مشخصات اینچنینی داشته باشد، پس بنابراین ما سرعت.
سوال: شما بر اساس نیاز سازمانها اقدام خواهید کرد
اسماعیلی: بله، بالاخره آنها ضوابطی دارند دستورالعملهایی دارند اگر میخواهد یک نهاد بهداشتی، امنیتی، نظامی درست شود، باید اصول آن نهاد متولی را رعایت کند، این یک مقداری فرآیند ما را سخت میکند. از لحاظ منابع مالی من این را اطمینان میدهم که در حوزه خدمات روبنایی، ما در کشور محدودیت مالی در وزارت راه و شهرسازی در حوزه خودمان نداریم میماند همکاری دستگاهها انشاالله که آن، فرآیندهای ساخت، چون میدانید کلا حوزه عمرانی جذب منابع آن سخت است ما در حوزه هزینهای یک دستورالعمل مینویسیم ۲۰ درصد روی حقوقها میگذاریم یک دفعه ۲۰ درصد هزینه انجام میشود ولی اگر بخواهیم ۲۰ درصد اضافه هزینه عمرانی انجام بدهیم بسیار عرق باید ریخته شود و بسیار کارگر چند شیفته باید در آفتاب کار کند تا این ساخت انجام شود، فرآیند عمرانی فرآیند سختی است صرفا تامین مالی مسئله آن را حل نمیکند. اگر انشاالله دستگاههای همکار هم در این زمینه با ما انشاالله وارد همکاری جدیتر بشوند، ما انشاالله تا پایان سال این را هم از عدد ۵ هزار میلیارد تومان عبور میدهیم.
سوال: یک بحثی در زمان حیات رئیس جمهور شهید مطرح شد در رابطه با ایجاد چند شهر جدید ساحلی، ما اگر آن چند شهر جدید ساحلی را هم محاسبه کنیم فکر میکنم در آینده اگر اشتباه نکنم چیزی حدود ۵۷ شهر جدید خواهیم داشت.
اسماعیلی: ۲۷ تا اضافه میشود.
سوال: بله، مسلما صندوق ملی مسکن در حوزه شهرهای جدید هم اقدامات خیلی خوبی دارد، ساخت خود شهرهای جدید نیازمند به مطالعه، تحقیق، پژوهش و یکسری اقدامات خیلی اساسی هست، قبل از آغاز عملیات اجرایی. در این حوزه آیا صندوق ملی مسکن هم میتواند کمک شان بکند و آیا کرده یا نه؟ از زمانی که عملیات اجرایی شروع میشود، صندوق ملی هم وارد گود خواهد شد.
اسماعیلی: ما اینجا کلا اصلا یک مسیر متفاوتی را انشاالله میپیماییم در این قبیل شهرهایی که کاملا شهر روی خاک است یعنی ابتدا دارد طراحی میشود و انشاالله قرار است که با مدل جدید این شهر ساخته شود، فرآیند ما چه هست؟ ما از سرمایه گذاران و تامین کنندگان منابع اقتصادی بخش خصوصی که میتوانند بزرگ مقیاس با ما مشارکت کنند، کنسرسیومهایی را تشکیل میدهیم که در آن کنسرسیومها و در آن تشکلهای اقتصادی، حوزه مالی یک شهر را جمع بندی میکنیم که اگر بعنوان مثال قرار است که این شهرک، مثلا با یک تعداد ساختمان مشخصی، یک بخش خدماتی مشخصی که آن عملیات در کل اقتصادی باشد به نحوی که هم برای مردم به صرفه باشد و هم سرمایه گذار کلان بتواند این پروژه را به طور یکجا به پایان ببرد.
اسماعیلی: این مذاکره را ما الان با ۳ حوزه مختلف پیش بردیم، عناوین آن را نمیتوانم ذکر کنم طبیعتا تا به سرانجام برسد، اما در سه بخش مختلف با سه گروه سرمایه گذاری مختلف که خوشبختانه هر سه هم ایرانی هستند، یکی بانک، دو تا مجموعههای اقتصادی خصوصی پیش بردیم اتفاقات خوبی افتاده، یعنی انشاالله اگر این به ثمر برسد ما میتوانیم مطمئن باشیم که به جز فرآیندی که در شهرهای جدید پیش از این از ابتدای شکل گیری فرآیند ساخت شهرهای جدید وجود داشت که یک شرکتی میشد شرکت عمران یک شهر جدید، آن شرکت میرفت و زمینها را مدیریت میکرد، روی آنها کاربری تعریف میکرد از محل فروش کاربریهای تجاری هزینه آماده سازی و ساخت کاربریهای مسکونی را تامین میکرد و کم کم شهر شکل میگرفت بعد از این که شهر شکل میگرفت، آن تحویل شهرداری میداد این فرآیند شهرهای جدید است، این بار به جای این که این کار را کنیم با یک سرمایه گذار، با یک مجموعه سرمایه گذار یک بخشی مثلا شهر خلیج فارس، شهر اعتمادیه، شهر مثلا مکران، یا مثلا شهر تیس، اینها شهرهایی هستند که جاذبههای اقتصادی دارند کنار ساختمان و حوزه مسکونی آن این امکان برای سرمایه گذار وجود دارد که صفر تا صد شهر را به ثمر برساند.
اسماعیلی: انشاالله این هم از عملیاتهای جدید ما است در وزارت راه وشهرسازی که صندوق هم شریک این عملیات است. به مدلهای مختلف در بعضی از این حالات ما مذاکره کردیم بعنوان مثال به بانک همکار گفتیم شما سرمایه گذاری کن، به اندازهای که شما سرمایه گذاری کنید صندوق هم میآید سرمایه گذاری میکند این کار یک آرامش دو جانبه ایجاد میکند، یعنی هم مردم میدانند که صرفا عملیات در اختیار بانک نیست یک نهاد دولتی این جا حضور دارد و دارد تنظیم گری میکند و هم بانک میداند که اگر قرار باشد که بازده سرمایه، سود این عملیات از یک حدی محدودتر شود، فقط خودش نیست که بازنده بازی باشد، صندوق کنار آن هست بعنوان ضمانت کننده سوددهی این سرمایه گذاری، هم دامنه مثبت آن را کنترل میکند تا یک دفعه منابع ملی از دست نرود، یک پروژه بیش از حد سودده نشود، هم از سمت دامنه پایین آن را کنترل میکند که از یک حدی پروژه کم سود نشود که ورود به آن دیگر اقتصادی نباشد این یک مدل است، مدلهای دیگر مبتنی بر زمینهایی است که خود صندوق دارد، شما مستحضر هستید خودتان هم اشاره فرمودید زمینهای این حوزه در اختیار صندوق قرار میگیرد.
اسماعیلی: الان هم فقرات گسترده این اتفاق افتاده و توسط شرکت عمران مادر تخصصی شهرهای جدید زمین در اختیار صندوق واگذار شده برای این عملیات، این زمینها میآید در اختیار سرمایه گذار قرار میگیرد مشارکت میشود انشاالله بعد از سرمایه گذاری، هم مردم بخشهای مسکونی آن را بر میدارند سرمایه گذاری بخشهای تجاری آن را انشاالله بر میدارد و واگذار میکند و همزمان یک اتفاق مثبت چند جانبه در کشور رقم میخورد این فرمایش حضرت اقا هم در سالیان قبل بوده که بروید به سمت این که از سرمایه گذارهای بزرگ استفاده کنید یک شهر را مبتنی بر یک الگوی اصولی اقتصادی شکل بدهید که انشاالله همزمان کشور بهرهمند شود.
سوال: شهر را مبتنی بر یک الگوی اصولی و اقتصادی بسازید، ما اگر همین جمله را برای خودمان سرمشق قرار بدهیم، میخواهم این طور بپرسم که خود صندوق ملی مسکن یک نهاد جوان و تازه تاسیس است میدانیم که در کشور ما هم هستند بسیاری از جوانهایی که آمدند شرکتهایی را در قالب شرکتهای دانش بنیان تاسیس کردند و دارند در حوزههای مختلف خدمات ارائه میدهند، چه در حوزه تولید محصول، چه در حوزه خدمات؛ بخشی از این شرکتهای دانش بنیان که میشود از آنها بعنوان تولیدکنندگان فناوریهای نوین نام برد، در حوزه صنعت ساختمان دارند کار میکنند، صندوق ملی مسکن قرار است چه حمایتی از این شرکتها بکند؟ شرکتهایی که حتی شاید بتوانند برای شما بر اساس همین الگوهای جدید شهرسازانه یک الگوی نوین مبتنی بر آنچه که ما در کشورمان میگوییم معماری مثلا ایرانی – اسلامی یا اقتصاد اسلامی، این را بیاورند طراحی کنند و به شما الگوهای جدیدی پیشنهاد بدهند، آیا قرار هست از اینها حمایتی شود؟
اسماعیلی: حتما، ما برنامهای را الان خدمت شما عرض میکنیم، همانطور که فرمودید اینها بسیار برای ما اهمیت دارد، فناوریهای دانش بنیان هزینه ساخت را کاهش میدهد، کیفیت ساخت را افزایش میدهد، رفاه خانواده ساکن در آن ساختمان را افزایش میدهد، اما یک نکته دارد، این فناوری دانش بنیان اشکال شان، چرا در کشور ما اجرا نمیشود؟ به مددفرآیند جاری بانکی، یعنی عارضه فرآیند جاری بانکی است که این اتفاق شکل نمیگیرد آن عارضه اینجا است، فناوری دانش بنیان یعنی یک ساختمان، یک خانه، در شرکت ساخته میشود تقریبا، ظرف ۲۴ ساعت ما این جا آن را میبینیم، تمام کارهای آن و تمام عملیات پیش از اجرای آن در شرکت انجام میشود و ظرف یک بازه کوتاه به ثمر میرسد وقتی این اتفاق را میپذیریم یعنی ما نمیتوانیم از مدلهای جاری تامین مالی که میگوییم ۲۰ درصد به شما پرداخت میکنیم، برو دو ماه دیگر بیا ۲۰ درصد دوم را بدهیم، میگوید من ظرف ۲۰ روز پروژه را تا ۷۰ درصد جلو میبرم ...
سوال: ما در همین تهران شاهد بودیم پروژهای ساخته شده در عرض ۷۵ روز صفر تا صد و همین پروژه را رئیس جمهور شهید در اسفندماه سال گذشته آمدند و افتتاح کردند.
قرار است که انشاالله منابع از طریق صندوق پژوهش فناوری وزارتخانه، محل منابع صندوق تامین شود
اسماعیلی: بله، نکتهای که این جا محل ورود ما است همین مسئله تامین مالی است یعنی اگر صندوق به این جا ورود نکند هیچ وقت این پروژه به ثمر نمیرسد، چون آن شرکت دانش بنیان میخواهد ظرف مدت کوتاهی ۷۰ درصد تامین مالی اش را انجام بدهد میگوید من تمام سرمایه ام را ریختم شما باید سریع من را تامین مالی کنید تا من بروم دور بعدی، نمیتوانم بایستم ببینم اگر سقف هایت را اگر زدی ۲۰ درصد دوم را بدهند، این جا صندوق پژوهش فناوری مسکن که در وزارت راه شکل گرفت، بخش خصوصی در آن وارد شده، انشاالله ما هم از این طریق قرار است که انشاالله این منابع از طریق صندوق پژوهش فناوری وزارتخانه، محل منابع صندوق وارد شود، پرداخت به پیمانکار، کسی که دارد به صورت دانش بنیان انجام میدهد درزمان مناسب خودش انجام شود، دین او برای بخشهای بعدی از سوی صندوق با بانک مواجه است و حل و فصل شود، یعنی صندوق میآید بین بانک و پیمانکار قرار میگیرد، بانک میگوید من ۲۰ درصد بیشتر نمیتوانم بدهم، صندوق میگوید من ۵۰ درصد میگذارم روی این و میدهم به پیمانکار، پیمانکار برو و بساز. نگران تامین مالی ات نباش. زمانی که انجام شد این مابه التفاوتی که صندوق این وسط قرار داده را با بانک حل و فصل میکند، این فرآیندی است که ما امروز الحمدالله به ثمر رساندیم همانطور که فرمودید یکی دو جا هم اجرا شده انشاالله عمومی شود.