پخش زنده
امروز: -
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مهمترین مؤلفه تحول در مدرسه، نیروی انسانی مدرسه و معلمان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دوم سیما، درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توضیحاتی داد.
حمید طریفی حسینی هدف از تهیه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را جهتدهی به تغییر و تحولات آموزشی، مبتنی بر مبانی و اهداف راهبردی مشخص عنوان کرد و گفت: این سند نیازمند نقشه راهی بود که در آن نقش سایر دستگاهها، نقاط گلوگاهی و اهرمی حرکت تحولی و شاخصهای اندازهگیری به درستی مشخص شود.
وی افزود: برای اجرایی سازی این سند، شش زیرنظام آماده شد؛ اما از آنجا که در این سند مدرسه بهعنوان محور تحول مورد توجه است، نیاز به نگاشت مدرسهای داشت که بتوان از این طریق تحول در مدرسه را رقم زد و مورد رصد قرار داد.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به تعریف مدرسه در بخش چشمانداز سند تحول بهعنوان نقطه اتکای دولت و ملت در فرایند رشد و پیشرفت همه جانبه کشور و کانون تربیتی محله، تأکید کرد: مهمترین مؤلفه تحول در مدرسه، نیروی انسانی مدرسه و معلمان است.
طریفی حسینی در ادامه تلاش وزارت آموزش و پرورش برای جذب شایستهترین افراد بهعنوان معلمان دوره ابتدایی از طریق اصلاح فرایندهای جذب و گزینش و ابزارهای ارزیابی را یادآوری کرد و انتخاب حدود ۲۸ هزار نفر از میان حدود ۶۳۶ هزار داوطلب شغل معلمی را گواهی بر این امر دانست.
وی در تبیین سازوکارهای جدید فرایند جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار نمود: یکی از اهداف نظام رتبهبندی هدایت جریان نخبگی معلمان در مسیر کیفیت بخشی به جریان تعلیم و تربیت است که از رهگذر این اقدام ارزشمند، معلمانی که در رتبههای استاد معلم و دانشیار قرار گرفتند، در فرایند ارزیابی تکمیلی آزمونهای استخدامی برای شناسایی بهترین افراد برای حرفه معلمی کمک میکنند.
به گفته معاون وزارت آموزش و پرورش، سازوکار بهکارگیری معلمان که از مهمترین عناصر تحول و کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت کشور هستند، هم از نظر کیفیت و هم کمیت دچار تغییر و تحول شده است.