ضرورت بهره گیری از ظرفیت پارکهای علم و فناوری در دانشگاهها
مرکز پژهشهای مجلس پیشنهاد کرد: استفاده از ظرفیت و مهارت پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد در بخشهای مختلف زیستبوم علم و فناوری مانند دانشگاهها در اولویت قرار گیرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به تحلیل مدل بهره گیری از ظرفیتهای نهادهای واسط دانش و فناوری مبتنی بر تجارب جهانی پرداخت.
در این گزارش امده است:
نهادهای واسط بهعنوان عنصر فعال و مهم در زیستبوم علم و فناوری در جهان با هدف حل چالشهای ارتباط بین صنعت با دانشگاه و مراکز فناوری به رسمیت شناختهشدهاند. نهادهای واسط تنوع بسیار زیادی داشته و در مناطق مختلف جهان عناوین و کارکردهای مختلفی دارند. بررسی تجارب جهانی نشانمیدهد در کنار سایر نهادهای واسط، کارگزارهای تبادل دانش و فناوری دانشگاهی نیز از عناصر مهم زیستبوم علم و فناوری هستند که بهدلیل ریسک بالای پژوهش، حضور و فعالیت چنین واسطهایی در بههمرسانی نهادهای دانشی و صنعت در کشور ضروری است.
برخی از مهمترین کارکردهای کارگزاران تبادل دانش و فناوری عبارتند از بههمرسانی و تنظیم قراردادهای فناوری، کمک به شکستن، تجمیع و مدیریت طرحهای پژوهشی و فناورانه، برگزاری رویداد، تبادل دانشجو از دانشگاه به صنعت، ارزشگذاری فناوری، مشاوره در مباحث مالیاتی، بیمهای، حسابداری و کمک به اخذ مجوزها یا استانداردها و کمک به حل چالشهای شرکتهای نوپا در مسیر تجاریسازی.
این پژوهش با یک معرفی کلی از نهادهای واسط دانش و فناوری در جهان، مدل بهرهگیری از ظرفیت آنها با تمرکز بر کارگزاران دانش و فناوری دستهبندی شدهاست. در ادامه نیز مبتنیبر این دستهبندی، تصویری از انواع نهادهای واسط شکل گرفته در کشور ارائه شده و در مسیر تقویت ظرفیتها و مدلهای بهرهبرداری از کارگزاران دانش و فناوری پیشنهادهایی بیان شدهاست.
بر مبنای تجربیات جهانی، نهادهای واسط تنوع بسیار زیادی دارند که ممکن است در قالب واسط بین بخش خصوصی یا دولتی با صنعت و سازمانهای دولتی باشند. بخشی از نهادهای واسط صرفاً بسترساز و تسهیلگر هستند که در این پژوهش در دسته نهادهای واسط اولیه قرار گرفتهاند. بخشی دیگر از این نهادها که به آنها عنوان نهادهای واسط ثانویه اطلاق شدهاست، هدفشان تبادل فناوری و مشارکت در ابعاد اقتصادی این تبادل است که از نظر ماهیت، نوع تسهیلات و هدف با هم تفاوت دارند. بررسی تجربیات جهانی نشان داد که نهادهای واسط ثانویه در جهان تکامل زیادی یافته و دارای ظرفیتهای حرفهای زیادی هستند و فقط نقش بههمرسان را بازی نمیکنند. این امر، لزوم توسعه حرفهای و افزایش توانمندیهای شغلی آنها در کشور را مضاعف میکند.
این گزارش انواع نهادهای واسط دانش و فناوری را معرفی کرده و اولین نوع را به نهادهای واسط اولیه اختصاص داده و در توضیح آن بیان میکند که ویژگی اصلی این نوع، ایجاد زیرساختهای لازم برای تعامل دانشمندان، فن آوران، صنایع و کسبوکارها (فیزیکی، مالی و مشاورهای)، دارای ساختار دولتی و انتفاعی وابسته به دولت، ماهیت فعالیت کلان و عمومی در همه حوزههای دانشی و فناوری است. پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، مراکز واسط بین وزارتخانه و نهادهای مبتنیبر دانش، مراکز دولتی واسط بین صنایع و نهادهای مبتنیبر دانش، ادارات ارتباط با صنعت در دانشگاهها از مصادیق این نوع نهاد بهشمار میآیند.
دومین نهاد واسط دانش و فناوری مطرح شده در این گزارش بهعنوان نهادهای واسط ثانویه شناخته شده و در توضیح آن آمده است که ویژگی این نوع نهادها تلاش برای موفقیت تبادل فناوری و مشارکت در سود و هزینههای آن (انگیزههای اقتصادی)، دارای ساختار تلفیقی بین بخش خصوصی و دولتی و یا صرفاَ خصوصی، زمینه فعالیت تخصصی متمرکز بر یک یا چند حوزه از فناوری است و مراکز بیندانشگاهی (رویکرد نوآوری باز در ارتباط بین بخش تحقیق و توسعه صنعت با دانشگاهها)، نهادهای واسط توسعهیافته همچون شرکتهای برگزارکننده چالش (شرکتهای خصوصی و مستقل در امر نوآوری باز)، انجمنها و اتحادیههای علمی و فناوری، صندوقهای تحقیقاتی مشترک و مدل تلفیقی شرکتهای کارگزاری و ادارات ارتباط با صنعت (دفتر یا اداره ارتباط با صنعت و شرکت خصوصی) از مصادیق آن هستند.
در کشور ما، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، دفاتر ارتباط دانشگاه با صنعت و مراکز دولتی واسط و تسهیلگر ارتباط بین صنایع و فن آوران (کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار، فنبازار ملی ایران و مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری ذیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، شبکه تبادل فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی) و کارگزاران تبادل دانش و فناوری (بهصورت مرسوم در قالب فعالیتهای خصوصی و غیر تلفیقی) بهعنوان نهادهای واسط اولیه فعالیت میکنند.
برخی واسطهای توسعهیافته همچون شرکتهای برگزارکننده چالش و رویداد، مراکز فناوری، نوآوری و شتابدهندههای وابسته به صنایع و تلفیق فعالیت کارگزارهای دانش و فناوری ذیل دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاهها یا پارکهای علم و فناوری بهصورت غیر نظاممند شکلگرفتهاند ولی تکثیر و رشد این الگو در کشور اتفاق نیفتاده است.
با توجه به تجارب جهانی پیشنهاد میشود بهمنظور توسعه واسطههای نوآوری در کشور، تقویت کارگزاران موجود، استفاده از ظرفیتها و مهارتهای آنان در بخشهای مختلف زیستبوم مثل دانشگاهها در اولویت قرار گیرد. به همین منظور پیشنهاد میشود در حوزه تقنین، نظارتی و سیاستی اقداماتی نظیر استفاده از ظرفیتهای ماده (۵) بند «ب»، ماده (۱۰) بند «الف» و مواد (۱۲ و ۱۳) قانون جهش دانشبنیان، استفاده از ظرفیت مواد (۱۱، ۱۲ و ۱۵) آییننامه مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری، استفاده از ظرفیت لایحه مشارکت عمومی و خصوصی، استفاده از ظرفیت مصوبه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، اصلاح قانون محاسبات عمومی کشور، استفاده از ظرفیتهای شورایعالی انقلاب فرهنگی در توسعه کارگزارهای دانشگاهی و اصلاح مدل کانونهای دانش، صنعت و بازار و فنبازارها و استفاده از ظرفیت شورایعالی انقلاب فرهنگی در اصلاح مدل کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار صورت گیرد.
مرکز پژوهشهای مجلس بهعنوان پیشنهادات اجرایی مواردی نظیر تصویب و ابلاغ آییننامه کارگزاران تبادل فناوری دانشگاهی، ترویج ادبیات کارگزاری، تقویت کارگزارها و تشویق آنها برای ارائه خدمات پیشرفته و بهروز، کمک به ایجاد اتحادیه یا انجمنهای کارگزاری و معرفی الگوهای موفق به دانشگاهها و کمک به تقویت آنها را مطرح میکند.