ضرورت بازنگری در دستورالعملهای تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت
سرپرست اداره کل فراوردههای غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، ضرورت بازنگری در دستورالعملهای تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت به قصد جدیت در اجرا سخن گفت.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر عبدالعظیم بهفر گفت: به رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالاهای آسیب رسان و غیر مجاز اعلام میشوند، اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار میگیرد و شوربختانه شاهد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانهها هستیم.
وی افزود: عدول از این قانون هم به روشهای مختلف صورت میگیرد و ادعاهای غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض میشود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ میکنند که البته در پس این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده میشود؛ اما با تساهل و مداراهای اخیر برخی از شرکتها و نشانهای تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زل میزنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب رسان به سلامت دعوت میکنند.
دکتر بهفر گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم مهمترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیتها عنوان میکنند که صحت سنجی این موضوع کار ارگانهای بودجهای است، اما آنچه اظهر من الشمس است اینکه "هدف نمیتواند توجیه گر وسیله باشد"؛ شیوع بیماریهای مختلفی مثل سرطان حتماً با مولفه غذاهای مضر مماس است و حتماً تغذیه غیر سالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است.
وی افزود: طبیعتاً یکی از مهمترین ناظران در کنار ارگانهای دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید میکنند؛ اما فرد فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و دست از مطالبه گری به انحا مختلف بر ندارد.
سرپرست اداره کل فراوردههای غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعاهای نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، تاکید کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح میشود که برخی از آنها اصولاً موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغنهای نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب میشود؛ چرا که روغنهای نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغنهای حیوانی وجود دارد.
دکتر بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیرهای استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد.
وی افزود: به هر حال بسیاری از اسنک ها، روغن ها، انواع سُس، آبمیوهها و نوشیدنیهایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ میکنند غیر قانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد.
دکتر بهفر گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالاهای آسیب رسان وجود دارد و برخی آن را به عنوان یک چالش به حساب میآورند، کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگانهای مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخصهای کمی قابل سنجش و اندازه گیری، به روزرسانی نموده و دستورالعمل جدید را با جدیت عملیاتی کنند.
وی افزود: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما هم به عنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، میتواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور قرار دهیم.