پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل مپنا میگوید: هزینه واردات یک لوکوموتیو به اندازه تعمیر ۳ لوکوموتیو است، اگر سرمایه واردات را برای تعمیرات صرف کنیم این لوکوموتیوها به چرخه خدمت رسانی اضافه خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقایان محمدمهدی اسلامی مدیرعامل مپنا و رضا رستمی رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در برنامه امروز بالاتر موضوع واردات لکوموتیو را واکاوی کردند.
مشروح این برنامه را در ادامه میبینید:
سوال: آقای اسلامی علت مخالفت شما با واردات از کجا میآید، چقدر توان تولید دارید، چقدر ما نیاز داریم؟
اسلامی: ما کلاً در کشور کمبود لکوموتیو داریم، کمبود لکوموتیو از الان پیش نیامده از سالیان قبل همین طور رسوب کرده یک مقداری و هر چند وقت یک بار یک وارداتی انجام شده و نیاز رفع شده است، به طور کلی ما در کل کشور اگر به صورت پیوسته بخواهیم در نظر بگیریم بین ۲۵ تا ۳۰ دستگاه لکوموتیو نیاز داریم به شرط این که تعمیرات لکوموتیوهایی که الان موجود داریم انجام دهیم آن موقع نه این که تعمیراتش را انجام ندهیم و این لکوموتیوها را خارج کنیم، این چیزی است که ما نیاز داریم. ظرفیت تولید کشور هم برای این مقدار کفایت میکند حتی بیشتر از این مقدار هم کفایت میکند.
سوال: سالانه نیاز ما چقدر است؟
اسلامی: سالی ۲۵ تا ۳۰ دستگاه به طور پیوسته نهایت ۳۰ دستگاه به طور پیوسته برای باری نیاز داریم.
سوال: کلاً چقدر مسافری و بار؟
اسلامی: مسافری به نظر من فعلاً تا چند سال آینده اگر همین لکوموتیوهای موجودی که ما طی ۱۰ و کمتر از ۱۵ سال است ما خریدیم اگر همه اینها در سرویس بیاید کفایت لازم را فعلاً میکند و اگر کمبودی داشته باشد از بخشهای دیگر به آن اضافه میشود.
سوال: آن نکتهای که اشاره شد ما برای افزایش ترانزیت مان ۹۰۰ هزار لکوموتیو در سه سال آینده نیاز داریم که دولت اعلام کرده بیشتر از عددی است که شما به آن اشاره کردید به نظر؟
اسلامی: آمارها بالاخره خیلی زیاد هم در غیررسمی است.
سوال: ۹۰۰ تا ۱۰۰۰؟
اسلامی: طبق آماری که خود راهآهن دارد کل لکوموتیوهای موجود راهآهن که امروز دارد کار میکند برای باری هم بخش خصوصی، هم بخش دولتی ۵۰۶ لکوموتیو است و این کل بار را در این چندین ساله الان که مدیرعامل راهآهن هم گفتند ما حتی رکورد ترانزیت داریم با همین ۵۰۶ لکوموتیو هم بار رکورد ترانزیت زده شده در سالیان قبل و، حالا میخواهیم این را ۹۰۰ تا کنیم یعنی دو برابر آن چیزی که موجود ما داریم تازه آن لکوموتیوهایی که خوابیده بگذاریم کنار، اصلاً بار این مقدار ترانزیت اولاً یک موجود است و دوم این که در هیچ کجای دنیا به طور هیچ سفارشی نمیگویند که شما بگویید یک دفعه ۹۰۰ لکوموتیو میخواهم بلکه بگوییم خیلی جالب نیست برایشان یعنی یک علامت سوال ایجاد میشود که شما واقعاً خریدار هستید یا نه.
در هیچ سفارشی، تقریباً سفارشهایی که ما در ۱۵ سال گذشته ما یک سفارشی داریم ۱۵۰ دستگاه مسافری که واقعاً نداشتیم اصلاً ما لکوموتیوی به نام لکوموتیو مسافری صرف مسافری نداشتیم ۱۵۰ دستگاه خریدیم، حدود فکر میکنم ۱۷ سال پیش ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو آلستون خریدیم از شرکت فرانسوی آن هم ۱۰۰ دستگاه خریدیم و عملاً این طور نبوده که ما برویم یکجا ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو بخریم، چون اگر ما الان ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو بخواهیم بخریم اولاً ما بارش را نداریم دوماً ما لکوموتیورانش را نداریم وقتی شما ۹۰۰ تا لکوموتیو میگویید میخواهیم بخریم یا هزار تا میخریم برای هر لکوموتیو حداقل باید ۵ تا لکوموتیوران و کمک و اینها در نظر گرفته شود یعنی میشود ۵ هزار تا، ما الان به هر کدام از اینها باید الان هر لکوموتیورانی که میخواهد پشت رگلاتور بنشیند و حرکت کند حداقل باید ۵ سال به طور کامل آموزش ببیند و آن دوره را بگذراند در سطحهای مختلف تا بتواند بیاید لکوموتیو باری ببرد.
سوال: آقای رستمی شما بفرمایید که چرا موافق هستید که واردات شود در صورتی که آقای اسلامی دارند اشاره میکنند تولید داخل به اندازه نیاز داخل است طبق آماری که البته ایشان اعلام کردند؟
رستمی: هرگونه محدودیتی که تا الان برای موضوعاتی که مرتبط به خدمات دهی به مردم است در کشور اتفاق افتاده ما باید ببینیم بعد از این ممنوعیتها چه چیزی عاید مردم ما شد. بحث خدمات و واردات لکوموتیو این است که ما میخواهیم خدمات بدهیم به مردم چه بحث باری باشد و چه بحث مسافر باری باشد، این که ما میگوییم میخواهیم به این بخش خدمات دهیم و بگوییم ممنوعیت واردات هم داریم آیا واقعاً در کشور ما این ظرفیت وجود دارد یا نه.
آماری که آقای مهندس اسلامی داده من خیلی کاملترش را خدمت شما عرض کنم. ما در کشور هزار و یک دستگاه کلاً لکوموتیو داریم که از این هزار و یک دستگاه ۸۰۴ دستگاه متعلق به دولت است، ۱۹۷ دستگاه مربوط به بخش خصوصی است و جالب این است که از این هزار و یک دستگاه آماری که ما امروز آخرین آمارش را گرفتیم ۵۲۴ لکوموتیو در حال فعالیت است و عملاً میبینیم که ۵۰ درصد تعداد لکوموتیو کشور و ظرفیت کشور ما خارج از سرویس است، زمین گیر است. با توجه به تولیدی که در کشور خود تولید کنندهها اعلام کردند که اگر به آن ظرفیتی که برسند که ۲۵ لکوموتیو در سال بخواهند تولید کنند.
ما میبینیم که ۲۰ سال طول میکشد که به آن ۵۰۰ لکوموتیوی که الان زمین گیر هستند بخواهیم جایگزین کنیم، در این ۲۰ سال هم قطعاً این ۵۰۰ تایی که در حال تردد هستند زمین گیر میشوند پس نیاز ما است هم از ظرفیت داخلی و حمایت از تولید کنندههای داخلی ما داشته باشیم و هم این فرصت و اجازه را به بخش خصوصی بدهند که واردات انجام دهند و لکوموتیو وارد کنند به خاطر این که خدمات بهتری به مردم ما بدهند، مردم ما حقشان است که بتوانند خدمات راحت تری بگیرند.
امروز مسافران ما در سفرهای زمستانی راحتتر هستند به جای این بخواهند با اتوبوس سفر کنند بیایند با قطار تردد کنند یا جابجایی کالای ما، یک لکوموتیو ۶۰ تا واگن باری را میتواند حمل کند تقریباً میشود ۳ هزار و ۶۰۰ تن یعنی ظرفیت بیش از یک کشتی که در بنادر شمالی ما میآید. این تعداد کامیون را بخواهیم حساب کنیم، تردد جادهای را بخواهیم حساب کنیم میبینیم بحث بسیار زیادی از حمایت از محیط زیست بوجود میآید، حمایت از ایمنی جادهها به وجود میآید، کاهش تصادفات بوجود میآید.
ما کمبود لکوموتیو در کشور داریم این را باید دوستان بپذیرند، حالا این که ما بیاییم همه واردات لکوموتیو را ممنوع کنیم بگوییم اصلاً واردات انجام نشود فقط بیاییم از کارخانجات تولیدی و سازندگان تولیدی را مورد حمایت قرار دهیم به نظر من اصلاً کار پسندیده و در شأن مردم عزیز ایران نیست اجازه دهند این رقابت بوجود بیاید، بگذارند از شرکتهای سازنده کشورهای دیگر ما سرمایه گذاران ما، بخش خصوصی ما بیاید واردات شان را انجام دهد، رقابت به وجود بیاید.
سوال: الان این سالی ۳۰ تایی که آقای اسلامی به آن اشاره میکنند شما نمیپذیرید از ایشان؟
رستمی: اولاً تعدادی که ایشان فرمودند نمیپذیریم تولیداشان را و فرض بر این که حرف شان درست باشد ما الان ۵۰۰ تا واگن لکوموتیو زمین گیر داریم سالی ۳۰ تا که ایشان میفرمایند ۱۸ سال طول میکشد، حداکثر ۱۸ سال بعد این ۵۰۰ تای ما که در حال تردد هستند زمین گیر میشوند.
سوال: آقای اسلامی شما بفرمایید؟
اسلامی: من از آقای اسلامی سوال میکنم، این ۵۰۰ تایی که خوابیده و زمین گیر شده اینها با یک هزینه بسیار جزئی اینها راه اندازی میشوند این طور نیست که شما فکر کنید اینها همه از بین رفته است. هزینه یک لکوموتیو نوعی که میخریم به اندازه هزینه سه تا است که میتوانیم تعمیر کنیم یعنی اگر آن پولی که میخواهیم بدهیم برای این که خرید لکوموتیو کنیم بیاییم یک بخشی از آن را بگذاریم برای تعمیرات، این لکوموتیوها راه میافتد، چرا این کار انجام نمیشود؟
رستمی: چه کسی باید انجام دهد؟
اسلامی: دولت، هر کسی لکوموتیو دارد، بخش خصوصی که لکوموتیو دارد، اولاً بخش خصوصی که تا حالا لکوموتیو آورده همه لکوموتیوهای دست دوم ۳۵ ساله و ۳۰ ساله را آورده یعنی هیچ شرکت خصوصی نرفته که لکوموتیو نو بیاورد، ما موافقیم بروند لکوموتیو نو بیاورند، اما از چین نیاورند، از روسیه هم نیاورند، بروند از اروپا بردارند بیاورند لکوموتیو جدید روز دنیا بیاورند.
اگر قرار باشد ما برویم لکوموتیوی که ۳۰ ساله که در کشورهای دیگر خارجی کار کرده برداریم بیاوریم برای منافع شخصی مان و اینجا باز تعمیرات انجام دهیم و راه اندازی کنیم به جهت این که فقط بگوییم این لکوموتیو دست دوم قیمتش ارزانتر است واقعاً این ظلم به مردم است، مردم ما ارزششان بیشتر از این است که لکوموتیو دست دوم و نیم خورده دیگران را استفاده کنند، بروید لکوموتیو نو بیاورید، بحث این است ما همین الان هم اجازه میدهیم هر کسی خواست برود لکوموتیو نو از اروپا بیاورد نه این که برود از کره دست دوم را بردارد بیاورد یا لکوموتیو چینی مدل سالهای قبل را دربیاورد که لکوموتیوهای ای بی سی هستند که هزینه تأمین و نگهداری شان به مراتب بیشتر است.
همین الان شما در آمارهای راهآهن نگاه کنید بیشترین لکوموتیوهایی که از نظر درصدی بخواهیم حساب کنیم خوابیده همان لکوموتیوهای چینی است که آمده و تأمین قطعات نمیشود مثلاً یک شرکتی ۴ دستگاهش را آورده از این ۴ دستگاه یک لکوموتیو دارد کار میکند، یکی دو تا آورده که اصلاً کار نمیکند، یک شرکت دیگر یکی آورده که اصلاً کار نمیکند، بقیه شرکتهایی که آوردند آنها هم دست دوم است آن هم به زور برخی از نمایندگانی که رانت گرفتند و به این شرکتها دادند، مجوزی از وزارت صمت گرفتند به دلایلی که نمیخواهم اینجا مطرح کنم و آن دست دوم را رفتند آوردند.
رستمی: حرف شما که دارید میزنید ما به عنوان بخش خصوصی شما هم به عنوان یک بخش خصوصی هستید که تولید کننده هستید، ما به عنوان نماینده بخش خصوصی حرف مان این است که ما میگوییم تعداد لکوموتیوهایی که شما تولید کردید در این چند سال گذشته، چرا هر سالی که تولید میکنید همان ظرفیت ۲۰ تایی که میفرمایید، ۳۰ تایی که شما میفرمایید من میگویم درست نیست ۱۵ تا، چرا تعداد ناوگان ما در بحث لکوموتیوهای ما افزایش پیدا نمیکند.
دلیلش این است که میپذیرید با من هم عقیده هستید، تعداد تولیدی که میشود با تعداد لکوموتیوهایی که زمین گیر میشوند به خاطر این که دولت خودش آمده بحث تصدی گری که از سال ۸۸ قرار بود واگذار کند به بخش خصوصی و عمدهترین چیزهایی که در واقع شیرین و تلخی وجود داشت آمد تلخ را واگذار کرد بحث واگنها را به بخش خصوصی واگذار کرد، بخش شیرین آن که مربوط به واگذاری ایستگاهها بود باید به بخش خصوصی واگذار میکرد واگذار نکرد که برای خودش تلخ شد که آماری که خود شما میدانید دولت هم داده و راهآهن هم داده در شش ماهه اول ۱۴۰۲ راهآهن ما هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر داده، خودشان اعلام کردند.
اسلامی: من با حرف شما موافقم که دولت باید تصدی گری اش را کم کند و واگذار کند به بخش خصوصی، اما نکته مهم این است بخش خصوصی که در واقع لکوموتیو هم دارد آن هم نتوانسته اداره کند، چرا نتوانسته اداره کند؟ به خاطر این که درآمدی که از محل این کسب میکند بسیار پایین است و دولت که به عنوان مسئول این حمل و نقل است نمیگذارد این کرایهها افزایش پیدا کند.
ولی این دلیل بر این نمیشود که ما برویم واردات انجام دهیم، من میگوییم الان ۵۰۰ لکوموتیو خوابیده با هزینه بسیار کمی اگر میخواهد بخش خصوصی هم راه بیندازد دولت اینها را بیاورد بدهد به بخش خصوصی، بخش خصوصی با هزینه کم اینها را راه اندازی کند، حالا دولت پول ندارد بدهد به بخش خصوصی سرمایه گذاری کند.
رستمی: حرف ما هم همین است، ما میگوییم آن قسمتی که پردردسر بود را دولت آمده به بخش خصوصی واگذار کرده است.
اسلامی: من موافق نیستم در واگن هم شیرین است، اگر شیرین نبود من به شما میگویم آن هم شیرین است، اگر شیرین نبود هر سال شرکتها نمیرفتند واگن بخرند. شما نگاه کنید در سال گذشته بیش از هزار دستگاه واگن خریدند شرکتهای خصوصی، سال قبل از آن را نگاه کنید هزار دستگاه رفتند خریدند، پس برایشان شیرین است.
رستمی: اگر شیرین است دولت اجازه دهد آن بحث شیرینش را یک مقدار کام ما بخش خصوصی شیرینتر کند بگذارد ما لکوموتیو وارد کنیم چه اشکالی دارد، ما میگوییم توان تولید کنندگان ما این مقداری که نیاز امروز جامعه ریلی ما است نیست، شما بپذیرید.
اجازه دهد دولت، اولاً که شما میفرمایید که لکوموتیوهایی که زمین گیر است مال دولت است و دولت بیاید واگذار کند به بخش خصوصی حرفی که خود حضرتعالی زدید میگویید اگر ما بیاییم برای سه تا از این لکوموتیوهایی که الان زمین گیر هستند هزینه کنیم به اندازه قیمت یک نو میشود، آیا دولت شرایط را برای بخش خصوصی ایجاد میکند که من بیاییم این لکوموتیوهایی که زمین گیر هستند بیایم ترمیم و بازسازی کنم یا نه، چرا اجازه نمیدهد؟
اسلامی: لکوموتیوهایی که دست دوم رفتند خریدند و آوردند بخش خصوصی که قیمتهای بسیار ارزانی هم رفتند خریدند و آوردند الان نصف آنها خوابیده است، چرا خوابیده؟ به خاطر این که نتوانسته درآمد کسب کند و خرج این کند حالا شما فرض کنید که لکوموتیو نو بیاورند، لکوموتیو نو هم آوردند نتوانستند با همین قیمتهایی که هست لکوموتیو نو هم الان ۴ دستگاه آوردند یکی از آنها دارد کار میکند، چرا، چون توان تعمیراتی ندارند. تا اصل قضیه درست نشود، نرخ لکوموتیو اصلاح نشود کسی اولاً علاقه مندی به سرمایه گذاری ندارد، دوماً مطمئن باشید قیمتهای داخلی ما بعدش از آن ال سی سی لکوموتیو، چون پایینتر میآید و هزینه نگهداری آن پایینتر میآید به صرفهتر برای بخش خصوصی است اگر بخواهد بخرد.
بحث خارجی که میکنیم اصلاً یک چیزهایی است که شرکتها بخشی را البته شرکتها خودشان نمیخواهند بروند یکسری دلالهایی هستند که دنبال واردات هستند عمدتاً دلالها دنبال واردات هستند وگرنه خیلی از شرکتهای خصوصی و دولتی که بدانند که به نفع شان است داخلی از داخلی میخرند همان طور که الان بخشی را دارند میخرند، الان نگاه کنیم بخشهایی از شرکتها خرید کردند، ما در دو سال گذشته علیرغم این که دولت میگوید ما میخواهیم وارد کنیم یک عدد هم نتوانسته وارد کند، حدود ۷۰ دستگاه ما تولید کردیم.
رستمی: چند سال؟
اسلامی: ما براساس سفارشی که به ما شدند در عرض دو سال تولید کردیم، درخواست آمده وقتی درخواست نیاید که کسی تولید نمیکند، لکوموتیو که مثل ماشین نیست که ما بتوانیم هزار تا هزار تا تولید کنیم و بگذاریم کنار که مشتری بیاید، لکوموتیو خاص است، شما در ۵۰ سال گذشته از زمانی که راهآهن تا الان شده به قول شما هزار تا با یک گفتم ۹۹۶ همین اختلاف بعضی روزها کم میشود بعضی روزها زیاد میشود، حدود هزار و خردهای بیشتر لکوموتیو وارد کشور نشده که ۵۰۰ تا دارد کار میکند.
شما میگویید هزار تای دیگر نیاز است در حالی که ما نه جا داریم برای تعمیراتشان، نه فضا داریم امروز،همین شرکتهای خصوصی که الان لکوموتیو خریدند یک سوله ندارند برای این که بتوانند تعمیرات لکوموتیوشان را آنجا انجام دهند، راهآهن هم کمک نمیکند، راهآهن سوله به آنها نمیدهد که تعمیراتشان را انجام دهند در بیابان دارند تعمیراتشان را انجام میدهند، لکوموتیوران جدید ندارند، لکوموتیورانی ندارند که برای آن ۵۰۰ تا به کار ببرند.
رستمی: ما اولاً که نکتهای که شما فرمودید دلالان میخواهند بیایند واردات لکوموتیو کنند اصلاً چنین چیزی نیست، ما الان شرکتهایی داریم که آمادگی دارند بروند بخش خصوصی بیاید در این زمینه فعالیت کند و لکوموتیو وارد کند ولی این که شما میفرمایید مقرون بهصرفه نیست، اولاً هر بخش خصوصی که میخواهد برود یک کاری را انجام دهد قطعاً مطالعات اقتصادی اش را انجام میدهد بی گدار به آب نمیزند که همین طور برود یک لکوموتیو بخرد بیاید اینجا نمایشگاه کند.
بخش خصوصی میآید میسنجد سرمایه گذاری که میخواهد بکند بررسی میکند و انجام میدهد شما اگر نگران سرمایه گذاری بخش خصوصی هستید من خواهش میکنم نگران بخش خصوصی نباشید، بخش خصوصی ما این آمادگی را دارد که برود لکوموتیو وارد کند حالا یا از چین یا از اروپا به نوعی وارد کند که بتواند در همین وضعیت باشد.
ولی این که شما میفرمایید دولت باید خود مدیران راهآهن بحث تصدی گری را باید به بخش خصوصی بدهند، مقام معظم رهبری گفتند بیایید از مردم استفاده کنید، از بخش خصوصی استفاده کنید، از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده کنید، اینها که بیایند در نرخ گذاری همان طور که شما فرمودید دخالت کنند، بخواهند قیمتها را پایین دهند، بخش خصوصی راغب نباشد بعد از این طرف هم لکوموتیوها روز به روز زمین گیر شود و دولت رمقی نداشته باشد که این همه ضرر را تحمل کند میگوید من رمقی دیگر ندارم که بخواهم پول خرج کنم برای تعمیرات، برای لکوموتیو و آوردهای نداشته باشد.
از آن طرف هم نمیآید قبول کنید دولت نمیآید به همین بخش خصوصی که الان در بحث ریلی فعال هستند چه مسافری و چه باری بیاید این لکوموتیوهایی که زمین گیر هستند بیاید بگذارد مزایده بگوید شرکتی بیاید ۵ تا، ۱۰ تا، ۵۰ تا، ۲۰ تا را بگیرد تعمیراتش را انجام دهد به جای این که واردات کند تعمیراتش را انجام دهد بیاید در خط سرویس، وقتی که ما لکوموتیو کم داریم و شما هم امروز قبول دارید که ما در کشور لکوموتیو کم داریم باعث یکسری موضوعات جانبی خواهد شد.
اگر دولت به بخش خصوصی اعتماد کند، به بخش خصوصی واگذار کند بحث تصدی گری را و نه کارهای دردسردار را، شیرینش را هم واگذار کند یعنی بیاید تمام آن چیزهایی که در سال ۱۳۸۴ مصوب شد دولت مصوب کرد، مجلس مصوب کرد به بخش خصوصی واگذار کند، بکند، اینها آمدند فقط بخش تلخ و دردسردارش را که بحث واگنها و باری و مسافری بود را واگذار کردند، بحث ایستگاه ها... خودتان میدانید راهآهن خیلی فضاهای اقتصادی متعددی دارد میتواند به بخش خصوصی واگذار کند.
سوال: آقای اسلامی اشاره کردند که اگر واردات شود شما میروید بخش خصوصی لکوموتیوهایی را وارد خواهد کرد که یا دست دوم هستند یا تکنولوژی خیلی قدیمی دارند، این طور است؟
رستمی: ما براساس ظرفیتهایی که برای ما ایجاد میکنند ما میتوانیم این کار را انجام بدهیم، الان شرکتهای ما آمادگی دارند بروند با شرکتهای چینی که لکوموتیوهای صفر دارند بگیرند، بخرند و بیاورند هیچ مشکلی ندارد منتها باید این ممنوعیت را بردارند، وقتی میگویند شما بروید فقط مثلاً این مارک و این سازنده است در کشور از او بگیرید خود به خود این یک ایجاد ممنوعیت برای هر بخشی چه بحث حمل و نقل باشد، چه ریلی باشد، چه هر چیزی ممنوعیت ایجاد کنند خلاصه تعارف که نداریم رانت ایجاد میشود.
سؤال: آقای رستمی ما نیازمان سالانه چقدر است؟ این عدد ۹۰۰ تا را قبول دارید شما یعنی سالی ۳۰۰ تا؟
رستمی: ما همین چیزی را که جناب آقای معاون محترم وزیر گفت ۹۰۰ دستگاه را اگر بله آقای افندی نژاد فرمودند ۹۰۰ دستگاه را اگر بپذیریم.
سؤال: این عدد درست است به نظر شما؟
رستمی: حالا به نظر من خیلی شاید زیاد گفتم ولی ما حداقل ۵۰۰ تا را باید در ظرف نیاز ضروری ما الآن است.
سؤال: چون عدد ۹۰۰ تا برای ۳ سال است ۹۰۰ تا هزار در سه سال است یعنی سالی تقریباً ۳۰۰ تا.
رستمی: برای اینکه چرخه حمل و نقل ریلی ما چه در بحث مسافر و چه در بحث ریلی در واقع به روز بشود ما میگوییم حداقل سالی ۱۵۰ تا را باید داشته باشیم که بتوانیم این چرخه را به روز بکنیم.
سؤال: این که میگویید نیمی از آن عددی که اعلام شده؟
رستمی: عددی که میگویم هست اگر این اتفاق هم بیفتد ما، چون این تعداد وقتی وارد هم میشود یک تعداد از همین واگنهای ما هم فرسوده میشود یعنی زمین گیرمی شود ما حداقل حداقل ۱۵۰ تا است که نظر من حتی ۵۰ درصد نظر جناب آقای افندی زاده باشد.
اسلامی: برنامه پنجم برنامهای که در واقع جدیداً برنامه هفتم ۵ ساله برنامه ۵ ساله هفتم، ۵۵۰ تا هم نصف آن بازسازی همین لکوموتیوهای موجود و نصفی از آن هم لکوموتیو نو.
رستمی: شما میگویید نصف، بازسازی یعنی ۲۵۰ تا آیا به نظر خود شما دولت این عزم را دارد که انجام بدهد؟
اسلامی: بله به نظر من عزم را دارند ببین الآن آقای صالحی هم خودشان گفتند ببینید بالاخره اگر انجام نمیدهند منابع مالی آن باید ایجاد بشود حالا ببینید بستر ما که در این بحث کلیات که بحث نمیکنیم ما به لکوموتیو نیاز داریم ۵۰۰ تا لکوموتیو خوابیده هم هست طبق همین چیزی که آقای صالحی فرمودند طبق آن برنامه در واقع برنامه پنج ساله هفتم ۵۵۰ تا گفتند لکوموتیو تأمین بشود سالی ۱۱۰ تا از این سالی ۱۱۰ تا نصف آن گفتند همین لکوموتیوهایی که در واقع خوابیده باید بازسازی بشود باید بشود.
رستمی: باید شود اگر نشد چی؟
اسلامی: حالا اجازه بدهید بقیه آن هم هستش که ۲۵۰ تا تولید بشود اولویت را گفتند بخش داخلی گفتند آقا بروید اگر بخش داخلی نتوانست این ۲۵۰ تا را تأمین بکند بروید از خارج بردارید بیاورید کسی نگفته که در مصوبه مجلس هم هستش که لکوموتیوهایی بیاورید که زیر ۱۵ سال سابقه حتی دست دومی بیاورید که زیر ۱۵ سال عمر کرده باشند کسی محدودیتی ایجاد نکرده است گفتند آقا حالا اولویت را بگذارید اول بخش تولید کننده داخلی شما نگاه کنید وقتی که تولید کننده داخلی نتواند تولید بکند خیلی از کارگرها در واقع بیکار میشوند خب این تشکیلاتی که دولت در این سالها تشویق کرده درست کرده شرکت لکوموتیوسازی درست کرده شرکتها واگن سازی درست کرده ما این را تعطیلش کنیم ببندیم برویم واردات بیاوریم؟ شما با این موافقید که برویم واردات بیاوریم!
رستمی: من اتفاقاً این را میگویم من میآیم از ظرفیت داخلی مان هم استفاده کنیم.
اسلامی: آقای افندی زاده که میگوید ۹۰۰ تا دانه بگو آقا شما یک دانه تا حالا سفارش دادید که میگویید ۹۰۰ تا میخواهیم واردات بکنیم؟
اسلامی: ببین الآن لکوموتیو همه در دست بخش دولتی است هر زمانی دولت آمد واگذار کرد همه را به بخش خصوصی، آن موقع میتوانیم بگوییم، شما میگویید دولت کارش را نکند.
رستمی: اتفاقاً نقطه ابهام ما همین است شما وقتی میفرمایید که مجلس چرا مجلس مصوبهای که در سال ۱۳۸۸ کردند و اینجا هم الآن هست که بیاییم ما تعیین بکنیم که بخش خصوصی را بیاوریم وارد کار بکنیم هنوز بالای ۱۵ سال نزدیک به ۱۵ سال از آن میگذرد نیاوردند آن چیزهایی که مصوبه مجلس است انجام بدهند ما هم حرفمان همین است ما با شما یک نکته موافق هستیم که جناب آقای اسلامی من موافقم به عنوان بخش خصوصی اول از تولیدکننده خودم در کشور استفاده بکنم مازاد نیاز آن را بروم از وارد بکنم خود شما میپذیرید که شما حداکثر بتوانید ۲۵ تا ۳۰ تا استفاده کنید تولید بکنید.
اگر الآن بگویند ۱۰۰ تا الآن آقای مجری از شما سؤال ساعت بکند شما میگویید ما تولید کننده ۱۰۰ تا میتوانیم به شرط اینکه بیایند به ما پول بدهند.
اسلامی: من میگویم شما بیاید سفارش بگذارید به قیمت رقابتی.
رستمی: گفتار بله ولی عملیاتی این اتفاق نمیافتد.
اسلامی: ما در عمل اثبات کردیم قرارداد بستیم انجام بدهیم متعهد کردیم.
رستمی: خیر، ما به عنوان نماینده بخش خصوصی اینجا، چون میدانم بحث نه فقط ریلی، ما مشکلاتی در بحث هوایی داریم خودتان هم میدانید در بحث دریایی داریم کشتی داریم در بحث مهمترین بخش حمل و نقل کشور ما که جادهای است که عمر ناوگان ما چه وضعیتی دارد چه اتفاقاتی.
سوال: تولید کننده داخلی ما که دو سه تا هستند چند تا میتوانند تولید کنند در سال؟
رستمی: به نظر من حداکثر بتوانند ۳۰ تا، نمیتوانند بیشتر.
سوال: یعنی اگر ما بخواهیم طبق برنامه پنجم هم برویم که باید سالی ۵۵ تا تولید بکنیم ۵۵ تا هم یعنی تعمیر کنیم استفاده کنیم از این ۵۰، ۲۵ تا ۳۰ تا باید وارد کنیم شما این را میپذیرید؟
اسلامی: ما میگوییم که بیایند آقایان قرارداد ببندند برای ۳۰ تای آن ۵ سال قرارداد ببندند که پر بشود این قرارداد، بعد بیایند بروند وقتی قرارداد بستند پیش پرداخت دادند و اِفِیکتیو شد در واقع فعال شد قرارداد بیایند بروند با مجوز خارجی هم به آنان میدهیم.
رستمی: آقای اسلامی سؤال من این است چرا شما نمیخواهید یک رقیبی برای شما وجود داشته باشد؟
سوال: الآن شما خودتان این را پذیرفتید گفتین ما مایلیم که اول این کار را بکنیم یعنی بخش خصوصی بیاید ۳۰ تا سفارش بدهد برای ۵ سال مثلاً ۱۵۰ تا سفارش بدهد بقیه آن را شما بروید وارد کنید.
یک سؤال مهم اینجا پیش میآید؛ شما سالانه اینها را تولید میکنید شما میتوانید این ۳۰ تا را سالانه متعهد بشوید؟
اسلامی: ما بیشتر از این ۳۰ تا را میتوانید تعهد بدهید به شرط اینکه بیایند قرارداد ببندند اگر قرارداد، ببینید تا الآن همه این شرکتهایی که میگویند ما میخواهیم وارد بکنیم که من میدانم پشت صحبتهای آقای رستمی چه شرکتهایی هستند که دنبال واردات هستند.
سوال: میتوانید برای ما بگویید؟
اسلامی: نه.
رستمی: بخش خصوصی هستند ببخشید ما شرکتهای بخش خصوصی داریم.
اسلامی: اینها یک دانه هم تا الآن در این ۵ ساله که ما داری کار میکنیم یک دانه نیامدند سفارش بگذارند. یک دانه، یک دانه اگر آمده بودند قرارداد بسته بودند و ما نتوانستیم.
رستمی: آقای اسلامی من میگویم که به جای اینکه دولت بیاید ممنوعیت بگذارد شما بخش خصوصی اصلاً راغب نیست درست میفرمایید دیگر شما میگویید اصلاً بخش خصوصی راغب نیست بیاید قرارداد ببندد این ممنوعیت را برداریم ببینیم فضا برای حداکثر ۶ ماه، ۱ سال فضا را برداریم ببینیم فضا چطور خواهد شد؟
چه اشکالی دارد. من میگویم همیشه نرویم به سمت بخش خالی لیوان، من اگر عذرخواهی میکنم من به عنوان رضارستمی اگر تولید کننده واگن بودم ضمن اینکه میگفتم آن فضا را ایجاد بکنم میآمدم با بخش خصوصی که امروز دارد به قول شما حرص میخورد که آقا من بروم واردات را انجام بدهم آقا واردات میخواهی واردات انجام بدهی بیا با من مذاکره کن من خودم تعهد میکنم کارهایت را انجام بدهم یک بخشی را هم شما برو واردات بکن وقتی ممنوع میشود من مجبورم بیایم به این سمت که فقط از شما بخرم احساس میکنم ببخشید احساسم این است که شما دارید قیمت گزافی برای من این کالا را حساب میکنید.
اسلامی: من میدانم که چی میشود، شرکتها میروند در واقع میروند خارجی اش را میبندند بعد میگویند ما آوردیم کفایت میکنیم مثلاً میگویم فرض کنید میآیند میگویند که آقا ما میخواهیم ۵۰ تا بخریم ۲۰ از شما میخریم، ۳۰ تا از ما، ۲۰ تای خارجی آن را میروند میخرند میگویند بست هست دیگر، چون نیاز این قدر است، چون نیاز این مقدار است.
رستمی: سؤال دارم میگویم که اگر شما شرایط رقابتی را ایجاد بکنید چرا من به عنوان بخش خصوصی همان چیزی که شما میگویید حداقل ۲۰ سال است که میخواهم وارد کنم چرا باید برود آن طرف بگیرد بیاورد؟
رستمی: به خاطر قیمتش.
رستمی: حداقل بین ۳۵ تا ۴۰ درصد.
سوال: بگذارید از آقای اسلامی بپرسم؛ آقا شما لکوموتیوها را چقدر میسازید؟
اسلامی: اصلاً این طوری نیست.
رستمی: چرا باید مثلاً حرفی که خود شما زدید من سؤالم این است من میخواهم بروم واردات انجام بدهم شما میگویید که آقا شما ۵۰ تا میگویید ۳۰ تا با من، میروید ۲۰ تا میآورید ۳۰ تای من، چرا نباید من راغب باشم ۳۰ تای شما را بخرم چه انگیزهای که من واردات انجام بدهم میخواهم ببینم انگیزهای که من واردات بخواهم انجام خواهم بدهم چی هست که از شما نخرم؟، حتماً یک انگیزه اقتصادی در آن هست، من به عنوان بخش خصوصی.
اسلامی: جایش نیست که من بگویم این قدر.
سوال: اشکال ندارد آقای اسلامی بگذارید این را ما روشن بکنیم .
رستمی: شما بخش خصوصی هستید ما هم بخش خصوصی، من حرفم این است که اگر من بیایم بخش خصوصی خودم را تقویت بکنم چه آسیبی به من خواهد رسید یک نقطه مبهمی اینجا وجود دارد که من حاضرم بروم واردات را انجام بدهم من میگویم من میخواهم به مردم خودم خدمات بدهم الآن میخواهم ببخشید یک موقع میگویم ممنوعیت، ماشین لوکس است مثلاً تلویزیون لوکس است فلان لوکس است خیلی خوب اینها را نیاورید ولی چیزی مربوط به خدمات به مردم است چرا باید ممنوع باشد؟!
سوال: آقای اسلامی بفرمایید که لکوموتیوهایی که تولید میکنید متوسط قیمت هایشان چه طوری است؟
اسلامی: لکوموتیو گفتم بسته به سایز و در واقع توانی که در واقع میشود متفاوت است من فقط جهت اطلاع شما بگویم ما ۵۰ دستگاه به شرکت فولاد مبارکه فروختیم دو سال قبل، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو، ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار یورو همین الآن همین لکوموتیو عرض دو سالی که قرارداد داشتیم هیچ تغییر نرخی نداشتیم همین الآن همین لکوموتیو را بالاتر از قیمت ما طبق آن چیزی که خودشان رفتند دست دوم خریدند طبق آن چیزی که خودشان مصاحبههایی کردند، بالای ۱ و ۵۰۰ خریداری کردند چیزی که خودشان گفتند، گفتند برای ما درآمده ۱ و ۵۰۰ دست دومش، این لکوموتیو دست دوم است هنوز هم که راه نیفتاده است.
رستمی: چرا فولاد مبارکه باید چیزی که در ایران تولید میشود و شما هم میفرمایید که مثلاً ۵۰ دستگاه با شما قرارداد بستند برود قیمت مناسبترش را بدهید چه انگیزهای برای آنان هست که برود واردات انجام بشود گرانتر بخرند مگر همچنین چیزی هست، مگر خود فولاد مبارکه دستگاه نظارتی روی آنان نیست، قطعاً این را باید حسابرسی بکنند، قطعاً این را گزارش مالی بدهند.
اسلامی: خود فولاد مبارکه الآن دارد میخرد الآن فولاد مبارکه باز هم دارد ۸۰ دستگاه دارد قرارداد میبندد دارد انجام میدهد.
سوال: آقای اسلامی یک سؤال مهم اینجا مطرح شد اینکه میگویند که با توجه به اینکه آن دست دومش گرانتر از نوی شماست چه انگیزهای اینجا وجود دارد که مصرف کننده برود نوع دیگر را؟
اسلامی: من که میدانم که ارز دولتی میگیرند به آن مقدار نمیگیرند اگر بخواهند اینجا بگویم برفورم هایشان را کمتر میگیرند ارز بیشتری میگیرند بعد، چرا دقیقاً همین است.
اسلامی: من میدانم آقا من مستند به شما میگویم که لکوموتیوها را چند خریدن و چند آمدند اعلام کردند.
سوال: آقای رستمی میشود بفرمایید.
اسلامی: در مزایدهای که این دفعه گذاشته بودند در واقع اینها رفتند لکوموتیوهای دست دوم خریدند و به ما هم اعلام کرده بودند که در واقع این لکوموتیوها بسیار لکوموتیوها قیمتهای پایین تری بود مثلاً فرض کنید که، چون آهن در واقع فروختند به قیمت آهن گذاشته بودند.
سوال: شما فرمودید که هر لکوموتیو بالای ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو برای اینها تمام شده چقدر بوده است؟
اسلامی: خودشان میگویند من نگفتم در حالی که شاید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورو اینها به صورت استوک خریدند، این قدر اختلاف، ببینید الآن من الآن به شما میگویم ۹ دستگاه همین اخیراً.
رستمی: ببخشید عددی که شما دارید میگویید یعنی ۵۰۰ درصد گران تر.
اسلامی: دلالهایی که این وسط خوردند اینها را زیاد بوده همین الآن مزایده ببین.
رستمی: ببین ۳۰۰ هزار یورو با ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو میشود ۵ برابر یعنی ۵۰۰ درصد یعنی همچنین چیزی به نظر شما ممکن است؟ با اینکه فولاد مبارکه جزء بخش خصوصی نیست جزو در واقع نیمه دولتی است و خصولتی است من اینجا صراحتاً اعلام میکنم اینجا که همچنین چیزی امکان ندارد، چون دستگاههای نظارتی نمیتوانند همچنین کاری را بکنند.
اسلامی: شرکت کُوریل شما و مردم میتوانند بروند ببینند شرکت کُوریل در سایت خودش ۵ دستگاه را ۱ و ۸۰۰ اعلام اولیه مزایده کرده ۴ دستگاهش هم ۱ و ۵۰۰ میشود چقدر؟ بقیه آن کجا رفته است؟ بقیه اش دست دلالها بوده یا تعمیرات انجام دادند یا فلان کردند. آقا من دارم میگویم مزایده بوده شرکت کوریل شما بزنید الآن بزنید در سایت شرکت کوریل ببینید مزایده چقدر است.
رستمی: من که مدافع شرکت فولاد مبارکه نیستم که این کار را کرده است.
اسلامی: من نمیگویم شرکت فولاد مبارکه یک و پانصد خریده، شرکت خصوصی که رفته و با رانت اینها را وارد کرد..
رستمی: من به عنوان نماینده بخش خصوصی این را عرض میکنم بخش خصوصی بدون تعارف بخش خصوصی دنبال این هست که کار اقتصادی انجام بدهد و مبنای تلورانس مالی را که میخواهد انجام بدهد سوددهی سابقه اش را در نظر میگیرد میآید کار را انجام میدهد این جوری نیست که بخش خصوصی ببخشید بدون مطالعه بیاید یک کالای ۳۰۰ هزار دلاری را برود یک و نیم میلیون دلار بخرد، اصلاً امکان ندارد.
سوال: نه فرمودند که ۵۰۰ تا قیمت واقعی آن است یک و پانصد اعلامی آن است.
رستمی: درآمده یعنی خریدند، ایشان میفرمایند که فولاد مبارکه.
اسلامی: نه فولاد مبارکه نگفتم، گفتم آن شرکت خصوصی رفته، رفته خریده است.
اصلاً ببینید اختلافی که شما میگویید ۱۰۰ هزار، ۲۰۰ هزار ببخشید من میگویم خیلی خوب، دلال است فلان است ولی یک دفعه مبلغ ۳۰۰ هزار دلار بیاید ۱ و نیم میلیون یورو.
اسلامی: شرکت کوریل کره اینها را مزایده گذاشته به صورت دست دوم مبالغی این طوری اعلام کرده آنجا، از آنجا وقتی که اینها با آقایان مصاحبه کردند وقتی که رونمایی کردند.
سوال: یعنی لکوموتیو این قدر میارزیده است؟
اسلامی: گفتند یک و نیم میلیون یورو.
سوال: آقای رستمی شما گفتید که انگیزه چی هست؟ آقای اسلامی یک دو تا نکته به ما نشان دادند که نشان دادند که انگیزه آن طور که خودشان گفتند با عدد و رقمی که اشاره کردند شما بفرمایید که انگیزه بخش خصوصی چقدر فرق دارد شما چقدر گرانتر داخلی را آمار دارید؟
رستمی: این چیزی که آقای اسلامی میگوید، چون سندیت ندارد بعید میبینم به عنوان یک کسی که در هر صورت کار اقتصادی دارم انجام میدهم و مراودات اقتصادی که داریم میبینیم حداقل در کشور این جوری نیست که یک دفعه یک کالای ۳۰۰ هزار یورویی بیاید یک و نیم میلیون یورو بشود من همین جا رد میکنم منتهی من چیزی را که اینجا میخواهم خدمت مردم عزیز عرض کنم خدمت شما و دوستان ما به عنوان تولید کنندههای لکوموتیو عرض بکنم این است.
من میگویم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد حداقل لکوموتیوی که آقایان تولید میکنند و همان را اگر ما بخواهیم از کشور چین وارد بکنیم.
سوال: میشود یک خرده دقیقتر بگویید مثلاً به مدل بگویید، به عدد دقیقتر به ما بگویید؟
رستمی: این مدلی که ایشان میفرماید درست هم میگوید یک موقعی است که من میآیم لکوموتیو سفارش میدهم یک بر مبنای کاری که میخواهم انجام بدهم یک سری آپشنهایی میگذارم و بر اساس آن قیمتهای آقایان تغییراتی خواهد کرد گارانتی دارد نمیدانم یک قابلیت هایی میگذارند قطعاً یک بخش بورسی هم ۳۰، ۳۵ درصد است ولی اینکه من بخواهم عدد و ارقامی بگویم شاید نتوانم اینجا حرف نمیخواهم حرف بیهودهای گفته بشود لذا من حرفم این است اگر من بخواهم یک آپشنهایی را بدهم مثلاً به این تولید کننده خودمان تولید بکنم برای من و بروم واردات انجام بدهم حداقل ۳۰، ۳۵ درصد قیمت متفاوت است آن هم علتش ببینید علتش هم این است خدمتتان عرض بکنم علتش هم این است، چون رقابت نیست در کاری رقابت نباشد یک جایی کار میلنگد ما میگوییم آقا اصلاً ظرفیت تولید هر چی اینها تولید میکنند بخش بورسی بیاید بخرد مازادش را برود وارد کند.
سؤال: خیلی سؤال مهمی است یک مقوله مهمی است نمیشود از آن راحت گذشت ۳۰ درصد هم عدد کمی نیست، اما ۳۰ درصد.
رستمی: من میگویم لکوموتیو هزار یورویی را اگر من بخواهم وارد بکنم میتوانم یک لکوموتیو هزار یورویی بسیار شیکی را من وارد بکنم ولی اگر من بخواهم همین را سفارش بدهم و تولید کننده خودمان باید حداقل ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو بخرم حداقل.
رستمی: ۱ میلیون یورویی را ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو یعنی ۳۰۰ هزار یورو باید بیشتر بخرم شما الآن میگویید نه ایشان میگوید نه، من حرف من است میگوید نه اشکالی ندارد شما بگویید من در سال ۲۰ تا ۳۰ تا تولید میکنم دیگر بخش خصوصی اولاً که بخشی که آن چیزی که خود ایشان فرمودند دولت باید بیاید به قول شما مثلاً از ۵۵۰ تا ۳۰۰ تای آن را از همین واگنهایی که زمین گیر است را بیاید بازسازی بکند ما میگوییم قیمت برای اروپاییها شاید، ما چینیهایی که الآن همکاران ما صحبتی که ما با آنها داشتیم دارند انجام میدهند گفتند ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمتش فرق میکند اروپایی را نمیگویم.
اسلامی: اصلاً این طور نیست اولاً لکوموتیوهای چینی که میخواهند تحویل بدهند اول تکنولوژی آن برای خیلی سالهای قدیمی است و خود چینیها به اذعان خودشان هم شرکت چینی ما هم بالاخره اینها را بررسی کردیم رصد کردیم رفتیم با آنان مذاکره کردیم صحبت خود آنها در چین استفاده نمیکنند از این نوع، از این نوع لکوموتیو اِی. سی. دی. سی در خطوط ریلی چین اصلاً استفاده نمیشود این اولاً تکنولوژی اش برای خیلی قدیمی است لکوموتیوی که ما داریم تولید میکنیم لکوموتیو اِی. سی. اِی. سی است، ای. سی. ای. سی یعنی اینکه هزینههای نگهداری بعد از بسیار پایینتر است یعنی هزینه تعمیر و نگهداری آن پایین است.
سؤال: چقدر پایینتر است هزینه آن؟
اسلامی: خیلی به مراتب خیلی پایینتر است مثلاً شاید ۷۰ درصد ۶۰ درصد در واقع. من یک چیزی بگویم من اولاً که مقام معظم رهبری فرمودند که آقا هر کسی شما اگر کالایی در کشور تولید بشود و شما بروید از خارج از کشور بیاورید این عبارت را گفتند گفتند خیانت و حتی گفتند جنایت کردید این فرمایش مقام معظم رهبری است این یک، دو اینکه ما اصلاً هیچ محدودیتی ایجاد نمیکنیم ما بچههای این مملکت دارند میسازند مهندسهای این مملکت متخصصهای این مملکت که هر کدام از اینها اگر بگذارند بروند چندین برابر حقوق همین جا را به آنان میدهند ولی با تعهدی که دارند وایستادند دارند کار میکنند و تولید میکنند سوم اینکه ما هیچ محدودیتی ایجاد نمیکنیم شما میتوانید بروید لکوموتیو هم سنگ این لکوموتیوی که ما میآوریم از اروپا به هر کجای دیگر که دارد وارد بکنیم ما اصلاً هر کسی که برود از اروپا وارد بکند و از کشورهای اروپایی وارد بکند ما دستش را هم میبوسیم به خاطر اینکه تکنولوژی جدید میتواند بیاورد به روزآوری میتواند بکند سطح علمی همکارهای ما هم بالاتر بعد هم اینکه ببینین ما الآن فعلاً نیازی به واردات نداریم ما اگر همین لکوموتیوهای دست دوم امروز شروع به بازسازی بکنیم ظرف یک سال ما میتوانیم ۲۰۰ تا دانه، ۲۵۰ تا دانه لکوموتیوها را تعمیر بکنیم و به این چرخه وارد بکنیم نیاز فعلی که شما میگویید سالی ۱۰۰ تا.
سوال: چرا این اتفاق نیفتاده؟
اسلامی: به نظر من اگر یک همتی میخواهد که مجموعهی راه آهن، ضعف حالا خیلی راحت بگویم ضعف مدیریت راه آهن بوده که نتوانسته وگرنه ببینید ببین ما الآن همانطور که آقای دکتر هم گفتند رئیس انجمن صنفی حمل و نقل هم گفتند ما از سالهای قبل تا الآن افت تعمیرات لکوموتیو داشتیم ما لکوموتیوهای زیمنسمان کم شده، لکوموتیو باری مان کم شده به خاطر اینکه توجه لازم به بخش تعمیرات و نگهداری نشده است ما الآن نیاز داریم که سولههای تعمیراتی افزایش پیدا بکند.
نیروهای متخصص ریلی مان افزایش پیدا بکند قطعات ما بیشترین چیزی که نیاز داریم الآن قطعات یدکی است که باید وارد بشود ساخته بشود و تولید بشود که بتواند لکوموتیوهایی که خوابیده راه اندازی بشود اگر این را ان شاءالله انجام بشود به نظر من به سرعت این لکوموتیوها وارد کشورمان میشود.
رستمی: اولاً بنده هم از طرف خودم وهم از طرف بخش خصوصی اینجا عرض میکنم ما دست تمام تولید کنندههای کشور را میبوسیم مخلصشان هم هستیم و تشکر هم میکنیم و دوست داریم تولید کنندههای ما قویتر بشوند، چون ما به عنوان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی یقیناً پشت تولید کنندههای کشور خودمان هستیم حتی دنبال این هستیم که ما طوری بشود تولیدات لکوموتیو شما صادرات بشود ما به عنوان بخش خصوصی این آمادگی را داریم و استقبال هم میکنیم.
سؤال: این بحث زمان، چقدر است شما مثلاً اگر بخواهید واردات بکنید در سال چقدر واردات میتوانید بکنید؟
رستمی: این واقعیتش این است که خود جناب آقای اسلامی هم میدانند بستگی به ثبت سفارش دارد قراردادهایی که میبندیم در سال این را ما میتوانیم اینجا بگوییم که نوع قراردادی که تنظیم میشود برای تحویل آن آقایان متعهد هستند یعنی میگویند اگر ۶ ماه، سر ۶ ما تحویل میدهند.
سؤال: میخواهم ببینم زودتر از تولید داخل به مدار میآید؟
اسلامی: هر لکوموتیوسازی میآید نیاز به زمانی دارد این حداقل ۲۰ ماه کمتر نیست یک، ما سال گذشته هم فقط به شما بگویم ما حداقل ۳۵ دستگاه لکوموتیو معادل بازسازی و تعمیرات انجام دادیم.
رستمی: ما میگوییم آقا ۱ ـ دولت باید این بخش را به بخش خصوصی واگذار بکند، چون دولت متضرر است کل بخش ریلی به بخش خصوصی ایستگاه هایش را واگن هایش را لکوموتیوهایش را به بخش خصوصی واگذار بکند و بیاید این اختیار مدیریتی و تصدی گرانه را به بخش خصوصی واگذار بکند و خودش این همه ضرری که سالانه دارد میدهد جلوگیری بکند، موضوع آخر من خواهشم این است دولت با توجه به همین برنامهای که نوشتند که ۲۵۰ تا برای ۵ سال بیایند بازسازی بکنند در دولت همچنین عزمی وجود ندارد بیایند یک راهکاری خوب به وجود بیاورند که بخش خصوصی بیاید در بحث بازسازی لکوموتیوها بیاید پای کار و این کار را انجام بدهد.