پخش زنده
امروز: -
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان سعی دارد در فضای اقتصادی کشور ایجاد رقابت سالم کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بنیاد مستضعفان یکی از نهادهای عمومی غیر دولتی است که در ۵ سال اخیر ۴۹۵ هزار میلیارد تومان کالاو خدمات تولید و عرضه کرده است.
حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان در روز معارفه اش گفت: از فعالیتهای غیرضروری حتما خارج میشویم و زمان صرفش نخواهیم کرد. ما رقیب بخش خصوصی نیستیم، هر فعالیت که ما انجام میدهیم و بخش خصوصی قادر به انجام آن است، حتما واگذار خواهیم کرد.
نکتهای که رئیس بنیاد مستضعفان در سخنرانی خود بر آن تاکید کرد، ایجاد رقابت سالم در فضای اقتصادی کشور در محدوده اختیارات این بنیاد بود.
او در واقع، گلایهای که اکثر تولیدکنندگان بخش خصوصی در طی این سالها داشتند را مطرح کرد.
برخی تولیدکنندگان این رقابت را اینچنین توصیف میکنند: در زمان تهیه نهاده، سهم بازارگاه را به نسبت تعداد دام هایمان کمتر میدهند، در حالی که بسیاری از دامداریهای وابسته به بنیاد و ... حتی سهم اضافهتر هم دریافت میکنند.
معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان گفت: در برخی فعالیتهای بنیاد مستضعفان که بخش خصوصی قادر به انجام آن هستند به بخش خصوصی واگذار میکنیم، در حالی است که شش ماه قبل هم رئیس این بنیاد، همین وعده را داده بود.
بغدادی یکی از دامداران جنوب تهران گفت: در زمان فروش، آمار و پشتیبانی اطلاع دارد که چه زمانی به سود دامداریهای وابسته به بنیاد است که از آنها خرید کند. علاوه بر این، برای فروش شیر به کارخانههای خودشان میفروشند، اما دامداریهای به اصطلاح خورده پا که دامداریهای ضعیف تری دارند، باید شیر تولیدی را به دلالان بفروشند.
در این خصوص فرهاد اکبری رئیس اتحادیه دامداران گفت: قیمت تمام شده شیر در بخش خصوصی به فرض ۱۶ تومان میشود، اما در این نهادهای وابسته به دولت قیمت شیر تا ۱۲ تومان بیشتر نمیشود، و در این صورت بخش خصوصی لطمه میبیند.
گودرزی رئیس اتحادیه کاشی و سرامیک در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: وقتی ما با بخش خصوصی مذاکره میکنیم، یک قیمت تمام شدهای را به ما اعلام میکنند، در حالی که در بخشهای دولتی همان قیمت فروش از قیمت تمام شده کارخانههای خصوصی پایینتر است. به هر دلیلی قیمت تمام شده بخش دولتی و کارخانههایی که به ارگانهای دولتی وابسته اند، پایینتر است.
نظر محمدرضا یزدی زاده کارشناس اقتصادی درباره این موضوع این است که در انجام مبادلات، دستگاههای بخش عمومی ترجیح میدهند با شرکتهای وابسته به دولت کار کنند و با خود میگویند این شرکتها برای دولت و بخش عمومی است و راحتتر هستیم. به محض اینکه رانتی برای یک نفر ایجاد کردید، رقابت ناسالم ایجاد میشود، به دنبالش، هزینههای او پایین آورده میشود و در واقع امتیاز خاص به او داده اید و دیگر امکان رقابت وجود ندارد که سر منشا فساد اقتصادی است.
پرویز خوشکلام خسروشاهی کارشناس اقتصادی دیگر هم در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: بنگاههای اقتصادی بخش خصوصی همیشه نگران اند که مبادا تحولات اقتصادی یا نااطمینانی وخطر پذیری هایی که وجود دارد، سبب ایجاد ناترازی در اموال این بنگاه شده و دچار ورشکستگی شوند. در حالی که در یک بنگاه عمومی غیردولتی یا دولتی همچین نگرانیای خیلی جدی نیست.
با این تفاسیر، آقای دهقان رئیس جدید بنیاد مستضعفان، پایان این رقابت ناسالم در بنیاد را وعده داده بود. حالا که شش ماه از آن روز گذشته، تحقق وعده و میزان واگذاری بنگاههای اقتصادی بنیاد مستضعفان به بخش خصوصی از بنیاد پیگیری کردیم.
مازیار حسینی معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوال ما گفت: گفتههای دهقان دال بر این است که ما رقیب بخش خصوصی نیستیم و هیچ کجا، جای بخش خصوصی را نمیگیریم. اتفاقا در جاهایی که کار یا رشته فعالیتی باشد و بخش خصوصی از عهده آن بربیاید، یا شریکش خواهیم کرد و یا واگذار میکنیم.
در قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز بر عدم رقابت نهادهای عمومی غیردولتی با بخش خصوصی تاکید شده است. در سالهای اخیر، یکی از موضوعاتی که رهبر انقلاب بارها در سخنرانیهای خود و به ویژه در دیدارهایی که با فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان داشته اند، بر این موضوع تاکید کرده اند. روز اول فرودین ۱۴۰۲، رهبر انقلاب تاکید کرد: بنگاههای دولتی، شرکتهای دولتی و شرکتهای شبه دولتی با بنگاههای خصوصی رقابت نکنند، اجازه دهند تا مردم تولید را انجام دهند.
ایشان همچنین در ۱۰ بهمن پارسال مجددا این موضوع را اعلام فرمودند: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم. باید پای مردم را در عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیتهای بزرگی وجود دارد و این ظرفیتها بایستی فعال بشود، و باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده شود.
بنیاد مستضعفان در حوزههای مختلف اقتصادی در حال تولید کالا و خدمات مختلف است. براساس آماری که روی سایت این بنیاد اعلام شده، در طول پنج سال گذشته، حدود ۴۹۵ هزار میلیارد تومان کالا و خدمات در این بنیاد و بنگاههای وابسته به آن، تولید و عرضه شده است. این نهاد در بازارهایی مانند انواع نوشیدنیها و محصولات لبنی تا خدمات اقامتی و هتل داری فعالیت دارد. این حوزه ها، بخشهایی هستند که به نظر میرسد بخش خصوصی هم توان تولید اکثر آنها را داشته است. در طول این شش ماه، واگذاری بنگاههای اقتصادی این بنیاد به بخش خصوصی انجام نشده است.