پخش زنده
امروز: -
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت بار ریلی بندر چابهار در افق طرح جامع بندر تا پایان فاز دو توسعه، ۳۰ درصد است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار در سال گذشته حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است که تحلیل آمارها نشان میدهد که بارهای کانتینری با رشد ۱۵۵ درصدی بهمراه بوده است و در صورت ایجاد ظرفیتهای حمل و نقل ریلی ضمن تسریع در جابجایی کانتینر، موجب حمل و نقل ایمن تری خواهیم بود.
شهرام مومنی گفت: ظرفیت بار ریلی بندر چابهار در افق طرح جامع بندر تا پایان فاز دو توسعه، ۳۰ درصد است.
وی با اشاره به آمادگی بالای بندر چابهار برای اجرای طرح های زیرساختی گفت؛ با توجه به اینکه بخش مهمی از مطالعات، طراحی و اجرای شبکه ریلی در محدوده بندر چابهار بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است، مطالعات شبکه ریلی بندر شهید بهشتی با رویکرد ریل پایه نمودن بندر چابهار تحت عنوان یکی از طرح های دارای اولویت بالای سازمان آغاز شده است و مطابق زمانبندی تا پایان امسال تکمیل و پس از تصویب وارد فاز اجرایی خواهد شد.
معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به سرعت بالای اجرای طرح ۶۸۲ کیلومتری ریل چابهار به زاهدان گفت: طرح خط ریلی سیستان و بلوچستان در حوزه شهرستان خاش به مرحله بهره برداری رسیده و در حوزه ایرانشهر، سرباز و چابهار با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجراست.
وی افزود: این طرح از لحاظ روسازی تکمیل شده و سایر آیتمهای زیرسازی و ریل گذاری با سرعت قابل قبولی در حال انجام است و طبق پیشبینی این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد و بندر چابهار را به شبکه سراسری ریل کشور متصل خواهد کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان هم با اشاره به اینکه با بیان اینکه انتقال و جابجایی کالاهای ورودی و خروجی از بنادر از طریق بهره مندی از روشهای مختلف حمل و نقلی از جمله جاده، ریل و حمل و نقل دریایی تاثیر بسزایی در افزایش ظرفیت پذیرش کالا و ارتقای بهرهوری بنادر دارد، گفت: بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد.
قاسم عسکرینسب افزود: مزیتها و قابلیتهای یک بندر موفق باید به گونهای طراحی، اجرا و مدیریت شده است تا زمینه ارتباط حمل و نقل چند وجهی با تاکید بر دو قید اصلی کاهش هزینه و مدیریت هزینه فراهم شود.
وی در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی در بندر چابهار گفت: این طرح یکی از طرح های بسیار مهم از دیدگاه سازمان و از اولویتهای راهبردی دولت در قالب طرح توسعه سواحل مکران است که ضرورت دارد با حساسیت بالا و از طریق تعامل با طرح های بالادستی استان و سواحل مکران تکمیل و اجرایی شود.
عسکری نسب ادامه داد: با اضافه شدن زیرساختهای حمل و نقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت این بندر به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و پیش بینی شده است این بندر به عنوان یک کانون تجاری بین المللی در منطقه و جهان مطرح خواهد شد و میتواند سهم کشور ایران را در حوزه جابجایی کالا و مسافر به نحوه چشم گیری ارتقا دهد.
وی با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و توجه ویژه به این بندر استراتژیک علی الخصوص در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفههای توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی در نظر گرفته شده شده است.