تغییر روش فروش خودرو
وزیر صمت میگوید به جای سامانه یکپارچه، عرضه خودرو را خودروساز انجام میدهد و هدف ما این است که مردم دغدغه خودرو نداشته و مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما, سامانه یکپارچه فروش خودرو اسفند ۱۴۰۱, با همکار مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت راه اندازی شد؛ هدف از راه اندازی این سامانه فروش خودروهای وارداتی و داخلی بود.
اما بعد از اینکه علی آبادی سکانداری وزارت صمت را بر عهده گرفت مسئولیت این سامانه را رد کرد؛ وزیر صمت شهریور پارسال گفته بود: سامانه یکپارچه متعلق به وزارت صمت نیست، بلکه متعلق به شورای رقابت است؛ ما برنامه اجرایی نداریم و خودروساز باید خود، خودرو را بفروشد.
بعد از این صحبت وزیر دیگر خبری از فروش خودرو نبود؛ آقای سلمان ابراهیمی کارشناس صنعت خودرو میگوید: سامانه یکپارچه فروش خودرو، در دو بازه زمانی در اسفند ۱۴۰۱ و خرداد ۱۴۰۲ به عرضه خودرو پرداخت؛ اما این سامانه بعد از تغییر در مدیریت کلان وزارت صمت متوقف شد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، توقف فروش خودرو در سامانه یکپارچه باعث شد بخش زیادی از تقاضایی که قبل از خرداد ۱۴۰۲ وجود نداشت، روانه بازار شود، که همین موضوع باعث شد این تقاضاها اکنون بدون پاسخ بمانند.
حالا وزیر صمت در جدیدترین اظهارنظر خود، از تغییر روش فروش خودرو خبر داد. آقای علی آبادی میگوید: معتقدیم وزارت صمت سیاست گذار است؛ این سامانه در دوره مسئولان وقت، با هدف اینکه کمترین تقلب در فروش خودرو وجود داشته باشد راه اندازی شد و نظارت حداکثر نیز روی آن اعمال شد.
وزیر صمت میگوید: اکنون به جای سامانه یکپارچه، عرضه خودرو را خودروساز انجام میدهد و هدف ما این است که مردم دغدغه خودرو نداشته و مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند.
آقای سپهر توکلی دادجوی سخنگوی شورای رقابت میگوید: سامانه یکپارچه از نظر شورای رقابت یک سامانه پسینی شده است، یعنی بعد از فروش خودرو، خودروساز موظف است تا ا طلاعات را وارد کند. فروش خودرو اکنون در سامانه خودروساز اتفاق میافتد، اما نظارت بر کار آنها وجود دارد یعنی در سامانه یکپارچه گزارش میدهند که چه تعداد خودرو به چه کسانی فروخته شده است.
کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی که فروش خودرو به صورت انحصاری به خودروسازان واگذار شده و متقاضیان از طرحهای فروش و قیمت نهایی خودرو بی اطلاع هستند، وضع به سود متقاضیان واقعی نیست.
گزارشی از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما