فراهم شدن ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات
امکان ترانزیت سنگ آهن و مواد معدنی هرات از خط آهن خواف- هرات به بنادر جنوبی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها فراهم شده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر کل راه آهن خراسان گفت:
با راه اندازی حمل و بارگیری سنگ آهن از ایستگاه روزنک استان هرات افغانستان به بنادر ایران می توان حجم قابل توجه ای سنگ آهن در قالب این گذرگاه ریلی در طول سال جابجا کرد.
مصطفی نصیری ورگ افزود: اکنون محصولاتی از طریق جاده و کامیون از ترکیه تا افغانستان و بالعکس حمل می شود که می توان این کالاها را از طریق گذرگاه و کریدور ریلی شرق به غرب در مسیر ایستگاه های باری راه آهن "روزنک" و "شمتیق" افغانستان تا مرز ریلی رازی با ترکیه و بالعکس حمل کرد.
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: البته این مسیر ریلی تازه ساخته شده و هنوز حمل و نقل ترانزیتی آن فعال نشده است.
نصیری ورگ افزود: راه آهن خواف- هرات در قالب ایستگاه خواف تا ایستگاه روزنک افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر ساخته شده است که در مجموع ۳۶۴ پل کوچک و یک پل بزرگ به علاوه ایستگاه مرزی شمتیق در ۲ بخش ایرانی و افغانستانی این مسیر ساخته شده است.
وی گفت: ۸۰ درصد این مسیر دشت، ۱۵ درصد تپه ماهور و پنج درصد نیز کوهستانی است.
مدیر کل راه آهن خراسان افزود: ادامه این خط آهن از ایستگاه روزنک تا غوریان نیز در حال احداث است اما از آنجایی که ایستگاه روزنک در مجاورت جاده هرات به مرز اسلام قلعه/دوغارون قرار دارد امکان تخلیه و بارگیری درون افغانستان از طریق جاده با خط ریلی بین المللی فراهم شده است.
نصیری ورگ گفت: با راه اندازی نهایی و تکمیل خط آهن خواف- هرات، پیش بینی می شود در سال نخست سه میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابجا شود.