طرح عیدانه استاندارد؛ ارزیابی بیش از ۴ هزار مرکز خدماتی کشور
در طرح عیدانه سازمان ملی استاندارد که از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد، ۴ هزار و ۳۷۲ مرکز خدماتی در کشور ارزیابی میشوند.
به گزارش تحریریه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما از سازمان ملی استاندارد ایران؛ در اجرای این طرح نسبت به ارزیابی انطباق خدمات مربوط به ماه مبارک رمضان و عید نوروز از لحاظ ایمنی بهداشت و سلامت عمومی در مراکز عرضه و فروش مواد غذایی از جمله فروشگاههای زنجیرهای، مراکز عرضه و فروش فرآوردههای پروتئینی با منشاء حیوانی، لبنیات، سبزیهای آماده مصرف و صیفی جات فراوری شده، آبمیوههای خالص و مخلوط، نانهای فانتزی، خشکبار و شیرینی فروشیها کنترلهای لازم صورت میگیرد.
در طرح ویژه عیدانه، رستوران ها، قهوه خانهها، هتلهای ۱ تا ۵ ستاره، هتل آپارتمانها، زائرسراها، مجتمعهای بین راهی، پایانههای اتوبوسرانی بین شهری، ایستگاههای مسافری راه آهن، فرودگاهها و مراکز قالیشویی نیز ارزیابی میشوند.
طرح ویژه عیدانه در هزار و ۳۷۶ مرکز فروش مواد غذایی، هزار و ۱۴۰ مراکز عرضه خشکبار و شیرینی، هزار و ۱۱۱ رستوران و قهوه خانه، ۲۲۱ مرکز قالیشویی، ۱۳۲ هتل ۱ تا ۵ ستاره، ۱۱۷ مجتمع بین راهی، ۷۰ هتل آپارتمان، ۵۲ پایانه اتوبوسرانی بین شهری، ۴۷ ایستگاه راه آهن، ۳۱ فرودگاه اجرا میشود که نتایج تحلیلی و تکمیلی ارزیابی انطباق این خدمات پس از طی شدن مراتب ارزیابی به اطلاع عموم خواهد رسید.
براساس این گزارش، مهمترین اهداف طرح عیدانه جهش تولید و ارائه خدمات در تراز استاندارد در کشور تقویت اعتماد عمومی به کیفیت خدمات، ایجاد زمینه مشارکت مردمی در راستای احقاق حقوق عامه در سطح ملی، جلب اعتماد عمومی و اطمینان آفرینی، صیانت از ایمنی سلامت و حقوق عامه مردم، فراهم نمودن بسترهای لازم برای آرامش خاطر و اطمینان ذینفعان و استفاده کنندگان از کیفیت خدمات در طول سال به ویژه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان اعلام شد.
در همین راستا، تعیین میزان انطباق خدمات ارائه شده به مردم با استانداردهای مرتبط آن، توسعه شادی در میان آحاد جامعه، پایش و رصد اساسی ارزیابی انطباق خدمات از منظر ایمنی سلامت و بهداشت مطابق با ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، فراهم شدن زمینه شناخت مسائل و نیازهای استانها در زمینه ارتقای کیفیت خدمات، فراهم شدن زمینه لازم برای آسیب شناسی و امکان سنجی موارد مورد نیاز جهت بازنگری استانداردهای مربوطه، یجاد فرصتی مناسب برای معرفی ماموریتها و تکالیف سازمان، افزایش و تاثیرگذاری در ارتقای سطح رضایت ملی در جامعه، ایجاد فرصت برای خلق مشارکتهای بین دستگاهی و هم افزایی برای ارائه خدمات بیمنت از دیگر اهداف این طرح است.