به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با حضوری میهمانان برنامه، آقایان عماد احمدوند دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، سرکندی دبیر شورای راهبردی کارخانه نوآوری و مشایخ معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان از نوشهر (ارتباط تلفنی) موضوع؛ استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در تحقق شعار سال را بررسی کرد.
مقدمه مجری: رهبر انقلاب در سخنرانی نخستین روز سال در جمع قشرهای مختلف مردم نکات راهبردی درباره راهکارهای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم بیان کردند. برای تحقق شعار سال راهکارهای مختلف از سرفصلهای متعدد ترسیم شده که در این برنامه به بررسی یکی از این راهکارها میپردازیم جهش تولید با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و فعالان علمی.
در ابتدا در خصوص شعار سال یک تصویر از بیانات مقام معظم رهبری آماده داریم با هم ببینیم.
سوال: آقای دکتر احمدوند شرکتهای دانش بنیان در سالهای گذشته در حوزههای مختلف فعالیت کردند و زیرساخت خوبی را ایجاد کردند برای جهش تولید در سالهای گذشته از این ظرفیت برای تحقق شعار سال امسال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم چطور میشود استفاده کرد؟
احمدوند: در سالهای گذشته ما یک روند صعودی را در حرکت کلی کشور در مسیر دانش فناوری و الان رسیده به اقتصاد مبتنی بر دانش در کشور داشتیم. این تجربه نشان داده که کشور ما ظرفیت دارد برای اینکه از سطحی مبتنی بر منبع کار انجام بدهد یا صرفاً مبتنی بر منابع مالی کار را پیش ببرد بیاید و به سمت نوآوری پیش برود، طبیعتاً فاصله زیاد داریم تا اینکه کشورمان یک کشور مبتنی بر نوآوری بشود و اقتصادش مبتنی بر نوآوری بشود فاصله هنوز زیاد است ولی این ظرفیت وجود دارد این رشدی که در حوزههای مختلف دانش بنیانها در کشورمان همه تجربه کردیم در حوزههای مختلف از فناوری، الکترونیک و مخابرات و آی تی و حوزه پزشکی و سلامت در همه حوزهها میبینیم که مبتنی بر فناوریهای پایه کشور دارد رشد خوبی را تجربه میکند ولی این چیزی که الان روی زمین وجود دارد عمدتاً از جنس همان ظرفیت و قابلیت است باز فاصله برای اینکه همینهایی که الان هستند بتوانند نقش ایفا کنند در اقتصاد کشور، در حل مسائل کشور، باز فاصله خیلی زیاد است.
سوال: یعنی هنوز بالقوه هستند و بالفعل نشدهاند؟
احمدوند: عرض کردم که غلبه با آن ظرفیتها است آن چیزی که ما داریم میبینیم یک جاهایی را میبینیم که شرکتها آمدند در صنایع دارد از ظرفیت آنها استفاده میشود، آن چیزی که میشود استفاده کرد اگر نسبت را بخواهیم ببینیم میبینیم که هنوز نسبت، نسبت قابل توجهی هست بنابراین ما در حوزههای مختلف چه صنایع متعارفمان مثل حوزه انرژی، نفت و پتروشیمی و چه حوزههایی مثل کشاورزی و حوزههای سلامت هرچند که دانش بنیانها وارد شدند و الان تقریباً در تمام آنها رد پای استفاده از ظرفیت آنها را میبینیم، جا برای کار کردن خیلی خیلی بزرگ و زیاد است که در همین شعار سال که حضرت آقا فرمودند جهش تولید را فرمودند یعنی درست است دارد رشد اتفاق میافتد ولی اگر بخواهیم جهش اتفاق بیفتد پایه و ظرفیتش و آنجایی که باید اتفاق بیفتد یکی از اصلیترینهایش حوزههای شرکتهای دانش بنیان هستند.
سوال: آقای دکتر سرکندی اشاره میفرمایید با توجه به این که شما با کارخانههای نوآوری سر و کار دارید آنجا استفاده از ظرفیت جوانان برای حضور در شرکتهای دانش بنیان است این که این ظرفیتها چطور میتوانند به مشارکت مردمی منجر شوند و ما میتوانیم مشارکت مردمی را الان در زیست بوم فناوری شاهد باشیم از طریق شرکتهای خصوصی و شرکتهای دانش بنیانی که وجود دارند؟
سرکندی: کارخانههای نوآوری ذاتاً سرمایهگذاری بخش خصوصی در زیست بوم نوآوری کشور است و یک الگو و مدل بسیار درست و خوب و نتیجه گرفته شده است که با حمایتهای قطعاً معاونت علمی هم صورت گرفته است، این کارخانههای نوآوری همه اجزای اکوسیستم یا زیست بوم را در خودشان دارند یعنی یک بچه با یک کوله پشتی وارد کارخانه نوآوری میشود به یک شرکت دانش بنیان یا خلاق تبدیل میشود و خارج میشود، پس ما کسانی که آزادکار هستند، شتاب دهندهها، فضاهای کار اشتراکی شرکتهای دانش بنیان و خلاق همه اینها در این زیست بومهای کوچک کوچک در استانهای مختلف حضور دارند وجود دارند، این افراد مردم هستند، مردمی که دوست دارند بروند برای خودشان کارآفرینی کنند یا در حوزه نوآوری فعالیت کنند آن دانشجو، آن شرکت، آن خانم که دوست دارد برای خودش کسب و کار داشته باشد به کارخانههای نوآوری ورود میکند و در واقع حمایت میشود توسط کارخانههای نوآوری حالا با مدلهای مختلف به یک شرکت بزرگ تبدیل میشود مثل هزاران شرکتی که شما الان در بازار میبینید و مردم در زندگی روزمرهشان دارند از آن استفاده میکنند این تعداد هم زیاد از خود مردم بودند سعی و تلاش کردند، رسیدند به یک جایی، حالا هم کارآفرینی کردند هم اشتغال زایی کردند هم یک سری از مشکلات مملکت را حل کردند. مملکت میتواند صنعت باشد، میتواند استان خودشان باشد یا مدلهای مختلف.
سوال: از این ظرفیت که شما میفرمایید چطور میتوانیم در تحقق شعار سال استفاده کنیم؟
سرکندی: ما الان یک چیزی حول و حوش ۲۵ کارخانه نوآوری داریم دفعه قبل که خدمت شما بودیم ۱۶ تا بود و برنامهای که فکر میکنم معاونت علمی دارد و بخش خصوصی هم دنبال میکند امسال به ۴۰ تا برسد، خوب این کارخانههای نوآوری هر کدامشان مولد هستند، مولد هستند برای این که بتوانند در منطقه خودشان مردم را جذب کنند، افراد مختلف را جذب کنند و به آنها کمک کنند و حمایت کنند برای تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان و خلاق مخصوصاً آن بخش خاص و جوان نخبهای که در کشور وجود دارد. حالا یک سری از حمایتها است که از قدیم وجود داشته، ما پارکهای علم و فناوری را داشتیم و ... که یک سری امکانات به این پارکها داده شده است و نتیجههای خوبی هم گرفته شده حالا که بخش خصوصی آمده چه بهتر که همان امکانات و همان شرایط هم برای بخش خصوصی ایجاد شود که آن جوان نخبهای که دوست دارد بیاید در کارخانه نوآوری بتواند از آن حمایتها استفاده کند نمونهاش معافیتهای مالیاتی است، معافیت بیمهای است حتی در استانهای مختلف ما شورای اقتصادی داریم، شورای دانش بنیان داریم.
سوال: یعنی با ایجاد این زیرساختها و حمایتها میتوانیم در جهت جهش تولید و مشارکت مردمی بیشتر در زیست بوم فناوری کمک کنیم.
سرکندی: دقیقا یعنی تعدادشان بیشتر شود و مردم بیشتری جذب این مراکز بشوند.
سوال: آقای دکتر احمدوند در بخش قبلی صحبتهایتان اشاره کردید ما ظرفیتهای زیادی در زیست بوم دانش بنیان و فناوری داریم و این ظرفیتها همه میتوانند منجر به جهش تولید شوند برخیهایشان هم تا الان شدهاند حالا آن چاشنی که نیاز است تا این ظرفیتها بیاید کامل تبدیل شوند به جهش تولید در اقتصاد ما چیست و ما الان به چه زیرساختی نیاز داریم؟ ارتباط بیشتر با صنایع است؟ توسعه بازار بیشتر برای شرکتهای دانش بنیان است؟
احمدوند: کارهای زیادی باید انجام داد و میشود انجام بشود، مواردی که عرض میکنم فقط این نیست که بگوییم فقط این موضوعات است ولی یکی از محورهایی که میشود به آن نگاه کرد این است که اقتصاد ما غلبهاش با یک اقتصاد دولتی است این از یک طرف، خوب یک سری محدودیتها را دارد و از یک طرف یک ظرفیت است که اگر تصمیم گرفته بشود که کشور رشد کند بخش زیادی از اقتصاد دست همان نهادهای تصمیم گیر است که بخواهند جهت را تغییر بدهند اگر ما از این ظرفیت به عنوان کشش بازار برای آن شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای فناور استفاده کنیم خواهیم دید که رشدی که اتفاق میافتد خیلی فراتر از آن چیزی است که تا الان تجربه کردیم. خیلی از کشورهای دنیا اندازه خودکشور و اندازه کوچکی است اگر تصمیم هم بگیرند کاری انجام بدهند مبتنی بر بازار خودشان لزوماً نمیتوانند بنابراین مجبور هستند از همان ابتدا در چارچوب معادلات صادراتی و رقابت با رقبای بیرون از کشور خودشان پیش بروند ولی کشور ما هم کشور بزرگی است و هم حجم قابل توجهی از اقتصادش وابسته به یک سری منابعی برای تامین مواد اولیه اش، برای نگهداری اش، برای فرایندهایش و اینها عموماً منبع خارجی داشته کارخانههایی است که خریداری شده تحت لیسانس شرکتهای خارجی است، پذیرش این که ما بیاییم زنجیره تامینمان را تغییر بدهیم و از منابع داخلی استفاده کنیم آسان نیست هر کسی که مدیریت چنین مجموعهای را هم بگیرد اگر جهت گیری اش به سمت بیرون باشد لزوماً نمیشود گفت او آدم بدی است نه اینجا پذیرش ریسک یکی از مسائل است، وقتی میآییم به سمت داخل یکی از مسائل دیگر این است آنهایی که دانش بنیان هستند عموماً شرکتهای کوچک هستند آنها ظرفیت ارائه تضامین را متناسب با حجم آن بازاری که میتواند تامین کنند را معمولاً ندارند بنابراین باز هم اگر به سمت داخل جهت گیری اتفاق بیفتد این جهتگیری میرود به سمت شرکتهای بزرگتر.
گزارشی آمده شده گزارش را با هم ببینیم.
پخش گزارش
سوال: آقای سرکندی در بخش قبلی صحبتهایتان اشاره کردید که فعالیت شرکتهای دانش بنیان نوپا در حوزهای که شما هستید یکی از مصداقهای مشارکت مردمی است این مشارکت مردمی وجود داشته، این که بتوانیم مشارکت مردم را تحقق بیشتری در امسال که شعار سال هم است ببخشیم گفتید یک سری حمایتها هم لازم است غیر از آن حمایتهایی که گفتید باید زیرساخت ایجاد بشود.
سرکندی: بخش خصوصی دوست دارد کار کند، دوست دارد خلق ثروت کند به کشورش خدمت کند، مخصوصاً آن بخشی اش که نخبههای کشور هستند که میتوانند در شرکتهای دانش بنیان هم به وجود بیاورند و هم فعال شوند. نکتهای که وجود دارد اتفاقات خوبی در این چند سال اخیر افتاده است در حوزه حمایت از دانش بنیانها ولی باز هم کم است من از جانب بخش خصوصی خدمت شما عرض میکنم یک مصداقش این است که شرکت دانش بنیان میخواسته مثلاً برود در مناقصه شرکت کند، شرکت خیلی تازه تاسیس بوده جوانان نخبه بودند کارشان هم خوب بوده ولی در بحث ضمانتنامه دچار مشکل شدند. خوب معاونت علمی آمده صندوق درست کرده که این بحث ضمانتنامه شرکتهای دانش بنیان را حل کند از این تیپ حمایتها به شدت میشود از بخش خصوصی کرد خدای نکرده نباید دولت بیاید رقیب بخش خصوصی شود، باید جنبه حمایتی داشته باشد تا این شرکتهای دانش بنیان رشد کنند. یکی از معضلاتی که ما داریم مثلاً در حوزه بازار است مخصوصاً بازاری که به بخش دولتی وابسته است حالا شاید در معاونت علمی الحق و الانصاف هر شرکت دانش بنیان یا هر کارخانه نوآوری میخواهد برود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ببیند ظرف ۲۴ ساعت میتواند برود ببیند، اما وزارتخانههای دیگری است که این شرکتها حتی مدیر کارخانهها پشت درها میمانند خوب این اتفاق خوبی نیست اکثرشان حمایت نمیشوند یا نمونه خارجی وارد میکنند و در واقع این شرکت دانش بنیان نمیتواند بستر برایش ایجاد شود. ببینید اگر حمایتها باشد ما کم نخبه در کشورمان نداریم، کم افرادی نداریم که بتوانند در این حوزه فناوری فعالیت کنند اگر این حمایتها صورت بگیرد افراد بیشتری راغب میشوند که بیایند در حوزه نوآوری فعالیت کنند مخصوصاً که الان مزه اش زیر زبان مردم رفته است. وقتی ما میبینیم صادرات شرکتهای دانش بنیان زیاد است حتی با وجود تحریم خوب این اتفاقی خوب است، یک نوع وجاهت دادن به بخش خصوصی علی الخصوص آن بخش خصوصی دانش بنیان است این نوع حمایتها اگر بیشتر شود شما میتوانید متصور بشوید بخش بیشتری از مردم وارد این زیست بوم شوند و وقتی این زیست بوم فعال شود خودش مولد است یعنی برای کل افراد میتواند شغل ایجاد کند و این اتفاق، اتفاق خوشایند است و آن جهش میتواند صورت بگیرد.
سوال: آقای دکتر احمدوند با توجه به صحبتهایی که کردیم در این یکی دو سال گذشته قانون جهش تولید دانش بنیانها فکر میکنم میتواند کمک کند و زیرساخت خوبی را برای رسیدن به شعار سال امسال فراهم کند.
احمدوند: بله الحمدلله این قانون یکی از همان زیرساختهای بسیار موثر است که انشاالله آثارش هر چقدر رو به جلو میرویم بیشتر خواهد شد. امسال اولین سالی بود که موضوع اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی برای سرمایهگذاری در حوزه پژوهش شروع شده، در شروع برنامه که شرکتهای خصوصی میتوانند بیایند سرمایهگذاری کنند چه برای تحقیق و توسعه هزینه کنند و چه در ایجاد زیرساختها سرمایهگذاری کنند و آن مبلغی که سرمایهگذاری کردند از مالیات سالهای آینده آنها کسر بشود با وجود اینکه سال اول است هنوز اینها کسر شدن این موضوع از مالیاتش را ندیدهاند و این وعده رو به آینده است ولی استقبال خوبی شده است. بخشهای مختلف معاونت علمی در ارتباط با صنایع مختلف تلاش کردند این یکی از زیرساختهای خیلی جدی است که ما هر چقدر هم بخواهیم تلاش کنیم که منبع مالی دولتی برای تحقیق و توسعه را اضافه کنیم به هر حال در سقف محدودیتهای بودجه داریم حرف میزنیم و فکر میکنیم ولی این زیر ساخت میتواند انشاالله در سالهای آینده ورود منبع مالی برای کارهای تحقیقاتی شرکتها را و اضافه کردن محصولات جدید را با رشد جدی مواجه کند، از این جنس در ظرفیتهایی که در این قانون است یا همان قانون بار اول که در حوزه نفت خیلی خوب استفاده شده میتواند انشاالله در سال آینده خیلی بیشتر توسعه پیدا کند.
سوال: آقای مشایخ روی خط هستند، در خصوص استفاده از ظرفیت دانش بنیانها برای تحقق شعار سال توضیح میفرمایید؟
مشایخ: ظرفیت بسیار خوبی در شرکتهای دانش بنیان طی بیش از ۱۰ سال از اجرای قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان در کشور ایجاد شده است، ما بیش از ۹۶۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که بر اساس آمار فروش سال ۱۴۰۱ این شرکتها بیش از ۵۱۷ همت بوده و این شرکتها توانستهاند حدود ۳۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کنند که عمده این اشتغال هم اشتغال تخصصی فارغ التحصیلان دانشگاهها بوده است. اما همانطور که میهمانان عزیز شما هم در استودیو اشاره کردند، این میزان پیشرفتی که ما داشتیم به نسبت ظرفیت و توانمندی که در بخش دانش بنیان کشور وجود دارد جا برای توسعهی بیشتری دارد.
سوال: باید چه کار بکنیم این ظرفیت بیشتر بشود؟
مشایخ: عرض میکنم همانطور که مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید بر پایه مشارکت مردم عنوان کردند قاعدتا یکی از برداشتهای این موضوع توجه ویژه به دانش بنیانها است چرا که اولا شرکتهای دانش بنیان ذاتا مردم پایه هستند، شرکتهای دانش بنیان شرکتهای خصوصی و تعاونی هستند که یکسری معیارهای فنی خاصی را باید رعایت بکنند تا مشمول عنوان شرکت دانش بنیان بشوند پس ذاتا این شرکتها مردم پایه هستند و شرکتهای خصوصی و تعاونی هستند.
سوال: مشارکت مردم یعنی ما اصلا داریم
مشایخ: بله داریم و ظرفیت رشد این مشارکت وجود دارد به این مفهوم که ما میتوانیم رشد کمی و کیفی شرکتهای دانش بنیان را شاهد باشیم یعنی شرکتهای موجود بتوانند ظرفیت هایشان را توسعه بدهند اشتغال بیشتری ایجاد بکنند فروش بیشتری ایجاد بکنند صادرات بیشتری داشته باشند همین طور بتوانیم از ظرفیت اینها برای فعال سازی سایر بخشها و مشارکت سایر بخشها استفاده بکنیم. مشارکت مردم برای حرکت جهشی در تولید و اقتصاد صرفا حضور فنی یا تولیدی اینها نیست، ما میتوانیم از ظرفیت دانش بنیانها استفاده کنیم برای این که منابع مالی و منابع خردی را که در اختیار مردم هست سوق بدهیم به سمت تولید، مادامی که ما منابع را ببریم در کارهایی که کارهای واسطه گری است و اینها مولد نیستند یا تولیدات کاذب ایجاد میکنند نمیتوانیم به آن جهش تولید واقعی سوق پیدا بکنیم خوشبختانه اقدامات خوبی در سالهای گذشته ایجاد شده باید که اولا این سیاستها به درستی و با کیفیت اجرا بشود، اشاره فرمودید قانون جهش تولید دانش بنیان یک زیرساخت خوب است، اما فاصله داریم تا اجرای مطلوب آن، ما تازه امسال در سال ۱۴۰۲ بحث اعتبار مالیاتی را شروع کردیم، استقبال خوبی توسط شرکتها شد، اما ظرفیت برای جذب اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری در دانش بنیانها بیشتر از آن چیزی است که ما امسال شاهد آن بودیم انشاالله در سالهای آتی افزایش پیدا بکنیم یا شاهد این بودیم که در سال گذشته با این که مقام معظم رهبری شعار را مهار تورم و رشد تولید عنوان کردند حالا بر اساس برخی نظریات اقتصادی برای مهار تورم کنترل نقدینگی در دستور کار بانکها بود، وقتی به سراغ دانش بنیانها میرویم بحث کم بودن و یا سر راست نبودن و راحت نبودن اخذ تسهیلات بانکی عملا به تولید تا حدی ضربه زد ما بایستی که در امسال و سالهای پیش رو در عین این که به موضوعاتی مثل مهار تورم توجه میکنیم، رشد تولید را داشته باشیم این رشد تولید تزریق منابع بانکی هست استفاده از ظرفیت دانش بنیانها برای جذب منابع خرد در اختیار مردم هست، دانش بنیانها با یک دهه فعالیت موثر نشان دادند که قدرت حل مسئله دارند، دیگر به یک نقطهای رسیدیم که وزارتخانههای ما، بخش دولتی ما، نهادهای حاکمیتی ما باید اعتماد بیشتری بکنند به این شرکتهای دانش بنیان تا این که انشاالله بتوانند مسائل بزرگ تری را حل بکنند و نقش جدی در بخش جهش تولید داشته باشند. من یک نکته را هم اضافه بکنم، یکی از مسائلی که ما در تولید داریم، بحث اشتغال است و همانطور که میدانید الان ما بحث اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ما اهمیت بیشتری دارد پس بنابراین نیازمند مشاغل پیچیدهتر هستیم که نیازمند تخصص و مهارت بیشتری هستند و قطعا ظرف شرکتهای دانش بنیان ظرف بسیار مناسبی برای استفاده از این ظرفیتها است.
سوال: لطفا همراه ما باشید در ادامه گفتگو، میخواهیم به یک خط کشی برسیم که در این زمینه با شما هم گفتگو خواهم کرد.
آقای سرکندی اگر ما بخواهیم یک جمع بندی هم داشته باشیم ما در شروع سال هستیم و تا چشم بر هم بزنیم سال هم تمام شده است، برنامه ریزی که داشته باشیم که میتوانیم به اهداف خودمان برسیم اگر بخواهید اولویت بندی بکنید یک دو سه اولویتهایی که باید در نظر بگیریم برای رسیدن به شعار سال چیست؟
سرکندی: الحمدالله ما هم قوانین خوبی داریم و هم معاونت علمی حمایتهای خوبی انجام میدهد و صندوق شکوفایی و نوآوری، اما این کار جهش صورت نخواهد گرفت اگر فقط یک بخش یا یک وزارتخانه یا دو تا وزارتخانه بیایند این حمایتها را انجام بدهند این باید سراسری بشود یعنی تمامی ارکان دولت و بخشهای دولت بیاید اعتماد کند به بخش خصوصی و بخش زیست بوم ...
سوال: در زیست بومی که شما دارید کار میکنید بیشتر کدام صنایع و سازمانها باید بیایند حمایت کنند؟
سرکندی: آن جایی که بازار دارد و آن جاهایی که نیاز دارد این شرکتهای دانش بنیان برای مجوزهایشان، یعنی نباید برای گرفتن یک مجوز نیاز به پروانه بهره برداری داشته باشد، گیر کند و آن بازارش را از دست بدهد. وقتی شرکت دانش بنیان بازارش را از دست میدهد، قطعا مجبور است نیروهایش را کاهش بدهد و خط تولید خود را بخواباند و این اتفاق خوشایندی نیست و این میتواند تسریع بشود، در جاهایی که بازارهای بزرگ دارند وزارت صنایع و معادن هست وزارت نفت هست و شرکتهای شبه دولتی که میتوانند این بازار را ایجاد کنند، عرض من از این جهت است که فقط یک وزارتخانه یا دو تا وزارتخانه نیایند پای کار شرکتهای دانش بنیان کل بدنهی دولت بیاید پای کار شرکتهای دانش بنیان.
سوال: یعنی این ظرفیت وجود دارد که تمام حوزهها دانش بنیان هم بتوانند این جهش تولید را با مشارکت مردم فعالتر بکنند؟
سرکندی: بالیقین، نکته دوم را عرض کنم خدمت شما جنبه اطلاع رسانی یعنی خیلی وقتها آن فارغ التحصیلی که الان نمیداند چه کار کند وقتی مینشینیم و با او صحبت میکنیم میگوییم این شرایط وجود دارد و نگاه کنید افراد توانستند موفق بشوند مثل خود شما بودند با دست خالی شروع کردند و ...، اصلا متحول میشود، افرادی بودند که میخواستند پذیرش بگیرند از کشور بروند ماندند و همین الان استارتاپهای موفق و کسب و کارهای نوپای موفقی را در بازار دارند این اطلاع رسانی هم نیاز است. خیلی وقتها با خیلی از افراد که صحبت میکنیم در جریان این فرآیندها نیستند و این هم نقطه ضعفی هست که شاید صدا و سیما، رسانهها باید از این جنس پوششها بیشتر بدهند، سومین بحث این است که شرکتهای دانش بنیان یا همین مردم یکسری دغدغه دارند همانطور که در معاونت علمی دغدغهها شنیده میشود شاید در استانها، در وزارتخانههای دیگر شنیده نشود و این دغدغهها اتفاقا اگر شما برای چند تا از شرکتهای دانش بنیان یک دغدغهی مشترک پیدا کنید احتمالا آن دغدغه دغدغهی سراسری است و میتواند بقیهی شرکتهای دانش بنیان هم این مشکل شان برطرف بشود یا آن دغدغه شان برطرف بشود و این بخش همان بخشی است که مردم خوشحال ورود میکنند به این حوزه و آن جهش اتفاق میافتد. من کلامم را اتمام بدهم، اعتماد بخش دولتی به بخش خصوصی اگر صورت بگیرد انشاالله ما آن جهش را خواهیم داشت، در شرکتهای دانش بنیان.
سوال: البته در حوزه اطلاع رسانی خدمت شما عرض کنم که یکی از ارکانی که توانسته الان دانش بنیانها را به این نقطه برساند و برای مردم ملموس بکند و به یک کلیدواژهی اساسی در اقتصاد ما تبدیل بشود رسانهی ملی بوده که توانسته آن را بالا بیاورد و در همهی بخشهای مختلف از آنها حمایت بکند.
آقای دکتر احمدوند اگر بخواهیم یک خط کش بگذاریم برای رسیدن به همین جهش تولید با مشارکت مردم در بخش قبلی و با صحبتی که با آقای مشایخ داشتیم و آقای سرکندی هم اشاره کردند قانون جهش دانش بنیانها فکر کنم بتواند خط کش مناسبی باشد که آن را یک خط کش قرار بدهیم بر اساس آن برنامه ریزی کنیم و در طی سال جلو برویم.
احمدوند: بله قاعدتا این قانون یکی از مسیرهای خیلی موثر خواهد بود. اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، نیاز هست که یک جایی روش هایمان را تغییر بدهیم. خود حضرت آقا هم در صحبت هایشان در فرمایشات روز اول سال بود که تلاش خوب دارد انجام میشود ولی یک وقتهایی هست که ما میخواهیم به یک نقطهای برسیم، جهت مان یک مقدار فاصله دارد در واقع نسبت به آن نقطهی هدف زاویه داریم، هر چقدر بیشتر تلاش بکنیم لزوما بهتر نمیرسیم این جا نیاز است که ما جهت را تغییر بدهیم، یکی از کارهایی که شاید نیاز هست که انجام بشود، این است که است که روی الگوی حکمرانی مان یک جاهایی یک بازنگریهایی داشته باشیم مثل نظام بودجه دهی، مثل نظام نظارت، یک مثال را عرض کردم مثل همین قانون در قانون جهش تولید دانش بنیان موضوع قانون بار اول، خیلی ظرفیت خوبی را ایجاد کرده، از این جنس کارها میشود کارهای بزرگ تری را انجام داد، مثلا کمیتههایی تشکیل بشود کمیتهی مدیریت ریسک و منافع که آن جاهایی که عرض کردم شرکتهای بزرگ هستند و میتوانند اینها کشندهی بازار بزرگی باشند برای ظرفیت دانش بنیانها، اما تصمیم گیری در آنها سخت است، آن جا در همان نقطهی ابتدای تصمیم گیری نهادهای نظارتی بیایند و کمک بکنند، نه این که در واقع آن مدیری که هست ترس داشته باشد که اگر تصمیم گرفت برای این که از ظرفیت یک شرکت داخلی استفاده کند بعدا، چون به هرحال این نگرانی ممکن است باشد که من دارم جابه جا میکنم زنجیره تامین را دارم تغییر میدهم دارم از یک منبع دیگری استفاده میکنم که در لیسانس مثلا این پتروشیمی نبوده، چه کسی باید جوابگو باشد؟ در یک چنین تغییراتی که ما در نقطهی شروع تصمیم گیری بیاییم و کمک بکنیم آن مدیرانی که در آن موضع تصمیم گیری هستند. یا در نظام بودجه دهی، ما یک جاهایی که طرحهای بزرگ داریم در کشور بهرحال تلاش نهادهای دولتی مان این است که منبع مالی برای آن طرحها تامین بشود، یک جاهایی میشود مسائل را با روشهای ارزانتر حل کرد، این جا است که در واقع نهادی مثل سازمان برنامه و بودجه میتواند بیاید و کمک بکند اگر در واقع مسلط بشوند بر ظرفیتهایی که دانش بنیانها دارند و بتوانند در واقع راهکارهای حل مسائل را خود همچنین نهادی بیاید و کمک کند که تغییر بکند، ما مسائلی را که تا قبل از این با روشهای دیگری حل میکردیم را بیاوریم با روشهای جایگزین مبتنی بر دانش حل بکنیم که بعضا تغییر هزینهها خیلی مشهود هست. یکی دیگر از شاید جاهایی که نیاز هست تغییر اتفاق بیفتد در معیارها و شاخصهای موفقیت است. باز در دل همین شعار امسال این هست که جهش تولید با مشارکت مردم، این اگر با مشارکت مردم نباشد در آن، میشود یک جهت گیری داشت روی نهادهای غیر مردمی، نهادهای غیر اقتصادی، ولی وقتی این محور میآید که در شعار سال که میشود گفت در دستور سال هست، معیارهای موفقیت تغییر میکند، این که ما چه اتفاقی افتاده؟ مبتنی بر ظرفیت کجاها بوده؟ این که مبتنی بر ظرفیت نهادهای مردمی بوده یا نه؟ اگر این طوری باشد آن نهادهای بزرگی هم که در حاکمیت هستند میتوانند نقش کشندهای برای این شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای مردمی کوچک را ایفا بکنند، باز یکی دیگر از بحثهایی که در فرمایش خود حضرت آقا هم بود موضوع بهره وری است که اگر ما میخواهیم جهش تولید اتفاق بیفتد یکسری اتفاقات باید بیفتد خیلی مشخص و فهرست وار ایشان ارائه کردند، یکی موضوع بهره وری است به هرحال باید بپذیریم که کشور ما در عین حال که دارد به سمت مباحث دانشی پیش میرود ولی غلبهی تامین منابع کشور مبتنی بر منابع خام هست. ما هنوز فاصله داریم با یک کشوری که اقتصادش مبتنی بر نوآوری باشد. این فاصله را میخواهیم طی کنیم مسیر است به هرحال، از مبتنی بر منبع داریم میرویم به سمت ارتقای بهره وری، باید بیاییم پیدا بکنیم جاهای مختلفی مثل حوزهی آب، مثل حوزهی انرژی که ما در حوزهی کشاورزی اگر معیارهایمان تا قبل از این چیزهای دیگری بوده این که مثلا میزان تولید مان را به ازای میزان آب مصرفی بیاوریم این بشود معیار موفقیت. اگر میزان تولید به ازای میزان آب مصرفی بیاید یک معیار بشود این جا برای ورود دانش بنیانها و روشهای جدید و فناورانه باز میشود با یک چنین کارهایی که البته اینهایی که من عرض کردم چند تا مورد است و نیاز به بحث کارشناسی دارد که تصویر درستی شکل بگیرد از این که اگر ما میخواهیم این شعار بیاید و روی زمین محقق بشود چه کارهایی را باید انجام بدهیم که تا قبل از این انجام نمیدادیم.
سوال: اقای دکتر مشایخ شما هم با این قرار دادن قانون جهش تولید دانش بنیان بعنوان یک خط کش موافق هستید؟ برای رسیدن به تحقق شعار سال؟
مشایخ: همانطور که میدانید قانون جهش تولید دانش بنیان دومین تجربهی تقنینی مستقیم در حوزهی حمایت از دانش بنیانها است، قانون اول در سال ۸۹ تحت عنوان قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان مصوب شد و درسال ۱۴۰۱ قانون جهش تولید دانش بنیان را شاهد تصویب آن و بعد هم ابلاغ آن بودیم و از سال ۱۴۰۲ هم عملا اجرا شروع شد. همانطور که ما ده سال پیش یازده سال پیش وقتی قانون اول را مینوشتیم یک چیزهایی اصلا مسائل مستحدثهی ما نبود و بعد مجبور شدیم که ۱۰ سال بعد ۱۱ سال بعد این را در قانون جدید تجدید بکنیم میخواهم بگویم ممکن است در اجرای این قانون ما به گلوگاهها و حلقههایی برسیم که نیاز داشته باشد با قوانین تکمیلی آن را تکمیل بکنیم، اما فی الحال آن چیزی که روی میز هست، وجود این قانون که ناشی از ارزیابی یک دهه اجرای قانون قبلی بوده، قطعا سنگ بنای مناسبی برای پیشبرد اقتصاد دانش بنیان کشور هست و در آن ابزارهای بسیار خوب قانونی پیش بینی شده حالا این که ما در اجرا چه میزان بتوانیم توفیق داشته باشیم با کیفیت بالا این قانون را اجرا بکنیم این تعیین کننده است و در ادامهی مسیر یادگیریهایی که برای ما حاصل میشود ببینیم در کجاها گلوگاههای جدیدی وجود دارد که نیازمند قوانین جدید هست برای تدوین و ابلاغ، من اگر اجازه بدهید یک نکتهای را میخواستم به عرایض خودم بعنوان عرایض پایانی اضافه بکنم.
سوال: بعنوان جمع بندی بفرمایید:
مشایخ: برداشت من از شعار سال خصوصا بخش دوم آن که مشارکت مردم هست فاصله گرفتن از این دوگانه سنتی دولت، ملت این جا مردم اعم است از دولت و ملت، یعنی این که وقتی رهبری مطالبه میکنند جهش تولید باید با مشارکت مردم باشد مردم به عنوان تولید کننده، مردم بعنوان منبع تامین مالی، مردم بعنوان بخشی از بدنهی دولت که فضا را باز میکنند برای پذیرش دانش بنیانها، من یک مثال ساده بزنم، ما موفقترین تجربهی همکاری جمعی را میتوانیم در دفاع مقدس ببینیم ما نیروی تخصصی ارتش را داشتیم برای مواجهه با دشمن خارجی، اما کجا توانستیم در واقع جلوی دشمن خوب بایستیم؟ زمانی که از ظرفیتهای مختلف، آحاد مختلف مردم، معلم، پزشک، جهادگر، همه اینها آمدند و آن مشارکت گسترده را رقم زدند تا این که ما توانستیم در کنار نیروهای نظامی خودمان در این موضوع موفق باشیم، حالا الان هم در یک جهاد اقتصادی هستیم که محور آن رشد تولید است، این رشد تولید که بایستی محقق بشود تا ما آن جهش تولید که نهایتا پیشرفت و تعالی برسیم نیازمند مشارکت عمومی مردم در همهی بخشها است چه دردولت و چه در بخش خصوصی و چه در حوزهی آموزش عالی و چه بعنوان منبع تامین فناوری، چه بعنوان منبع تامین مالی و سایر شئون و نقشهایی که مردم میتوانند بر عهده بگیرند.
سوال: آقای دکتر احمدوند جمع بندی بفرمایید:
احمدوند: همانطور که در فرمایش خود آقا بود ما باید در واقع امید داشته باشیم. چرا باید امید داشته باشیم؟ چون ظرفیتهایی در کشور این را به ما نشان میدهد این قدر ظرفیت در کشور هست که ممکن است عنوان جهش تولید یک عنوان بزرگ به نظر برسد ولی امیدوار هستیم همه ما انشاالله این امید را تقویت بکنیم در خودمان منتها مبتنی بر واقعیات روی زمین نه مبتنی بر توهم که انشاالله این شعار قابلیت پیاده شدن روی زمین را دارد البته شعار فقط یک سال نیست یک جریان است که انشالله در طول سالهای آینده باید این جهت گیری باشد و این امید هست که انشاالله در سالهای آینده ما هر چقدر رو به جلو میرویم دستاوردهای گذشته برای ما خیلی کوچک به نظر برسد و دائم در واقع به قلههای جدید انشاالله برسیم.
سوال: آقای دکتر سرکندی بفرمایید:
سرکندی: من دو تا توصیه دارم یکی به دولتمردان عزیز که در واقع به بخش خصوصی و مردم اعتماد کنند اتفاق قطعا خوبی میافتد اگر مردم بیایند در صحنه به آن رونق و جهش شکل میگیرد. دوم در واقع به بچههای زیست بوم، شتاب دهندهها و مراکز نوآوری که الان دارند انجمن صنفی هایشان را شکل میدهند و آن قدیمی ترها دارند تجربیات شان را در اختیار جوانترها قرار میدهند. الحمدالله در واقع به رسمیت شناخته میشود. این تشکلها را اگر بیشتر داشته باشند میتوانند نیازها، مشکلات شان را با بخش دولتی راحتتر در میان بگذارند این دو نکته عرض پایانی بنده بود.
سوال: به هرحال پیگیر این مسئله تحقق استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان در تحقق شعار سال در برنامههای بعدی با پرداختن به موضوعات مختلف دیگر خواهیم بود.