پخش زنده
امروز: -
امرایی با حذف کنکور به دلیل کم ظرفیت بودن رشته های پرمتقاضی مخالف است زیرا هنوز روش جایگزینی برای حذف کنکور وجود ندارد. اما یونسی معتقد است در سیستمهای رایانه ای انطباقی، دیگر اصلاً به تعداد سؤال زیاد در یک درس نیازی نیست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما برنامه بالاتر شبکه خبر در آخرین روز سال ۱۴۰۲ با حضور آقای جلیل یونسی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و آقای علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت به بررسی حذف کنکور آری یا نه پرداخت.
مجری: با یک مناظره دیگر در خدمتتان هستیم با موضوع این که حذف کنکور آری یا نه؟ میدانید که در چند سال گذشته و در همین چند وقت گذشته خیلی صحبتهای زیادی شد در رابطه با این که کنکور را حذف کنیم به شکل دیگهای برگزار کنیم آخرین مصوبات این بود که مثلا کنکور ۱۴۰۳ دو مرحلهای باشد سهم سوابق به ۵۰ درصد برسد و موضوعات خیلی زیادی که مخالفان یا موافقان حفظ یا حذف کنکور در مورد آن صحبت کردند که در این برنامهای مناظرهای با همین موضوع داریم.
سؤال: اساسا مخالفت شما با حذف کنکور از کجا میآید و علتش چیست؟
امرایی: الان در کشورهای مختلف و در سراسر جهان یک الگو و روشی که برای پذیرش در دانشگاهها و به اصطلاح نظام سنجش و پذیرش که درنظر میگیرند. با توجه به ظرفیت رشتههای پرمتقاضی که در کشور است.باید این داوطلبان را بتوانیم از هم تفکیک کنیم در کشورمان باتوجه به این که ظرفیت رشتههای پرمتقاضی مان که رشتههای خاص در جامعه شمرده میشوند خیلی محدودند مثلا در رشتههای علوم پزشکی ظرفیت مان پانزده، شانزده هزار نفر است با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این رشتههای خاص که ۲۰ درصد اضافه شده حدود یک میلیون نفر از داوطلبان ثبت نام میکنند که بتوانند در این رشته تحصیل کنند؛ در حالی که ظرفیت این رشتهها به ۲۰ هزار تا نمیرسد. در رشتههای علوم پزشکی، اکنون از این جهت مخالفت میکنیم با حذف کنکور، چون احساس مان این است که باید یک روش و یک مدل جایگزین طراحی بکنیم که بتواند این ۲۰ هزار نفر را از درون این یک میلیون نفر جدا کند. الان این مدل و این الگو وجود ندارد یا اگر وجود دارد به شکل ضعیفی زیرساخت هایش دارد جلو میرود و اصلا وجود ندارد زیرساختی که بتواند جایگزین کنکور شود.
در نظر بگیرید در آزمون اسای تی یکی از آزمونهایی که در یکی از دانشگاههای مطرح و برند جهان دارد پذیرش انجام میدهد آمدند در سه روش سه الگوی ریدینگ، رایتینگ و خواندن، نوشتن و ریاضی دارند این آزمون را جلو میبرند عین آزمون کنکورمان است یعنی این نیست که الان باوجود کنکور از بقیه کشورها مدلمان عقبتر باشد نه دقیقا کشورهای مختلف جهان همین روش مدل کنکور را دارند پیش میروند و بالاخره آموزش شان با همین مدلها جلو میرود. از این جهت میخواهم بگویم هم روش و الگویی که به خاطر کنکور تعریف شده هم عقب از جهان نیستیم در رده خوبی قرار داریم و اگر هم الان میبینید که بیمارانی در سراسر جهان وارد کشورمان میشوند میبینید که کشورهای همسایه مان از لحاظ علوم پزشکی شانیتی واقعا ندارند که یک بیماری بتواند به آن کشورها مراجعه کند، اما چرا به ایران میآیند علت همین روشی است که ۴۰ سال است پایه گذاری شده و حتی کنکور به قبل از انقلاب هم برمی گردد. داریم کنکور برگزار میکنیم اگر روش کنکور ایراد داشته حالا حوزه پزشکی مان هم ایراد داشت، چون براساس همین کنکور پزشک پذیرش کردیم و تربیت کردیم میخواهم بگویم که جهان و دنیا الان دارد از این الگو استفاده میکند. البته که کنکور یک معایبی دارد و اگر شما یک ایراد از کنکور بگیرید من ۱۰ تا ایراد از کنکور میگیرم، اما این که یک روشی باید برای جایگزینی آن انتخاب کنیم الان در حال حاضر براساس زیرساختهایی که داریم مشاهده میکنیم وجود ندارد و به همین خاطر مخالف حذف کنکوریم.
سؤال: شما چرا فکر میکنید کنکور باید حذف شود دلیل شما چیست و چقدر با گفتههای آقای امرایی موافقید؟
یونسی: قبل از این که به بحث ورود کنم. چند نکته را بگویم من نماینده نظام آموزشی کشور نیستم؛ نماینده سیستم سنجش کشور هم نیستم؛ یک دانشگاهی ام که رشته ام سنجش و اندازه گیری است و مشاهدات و تجاربم را الان خدمت تان میگویم تقریبا میتوانم بگویم با همه صحبتها و گفتههای آقای امرایی موافقم یعنی کنکور مشکلات خاص خودش را دارد نمیشود کنار گذاشت ولی به هر حال این جوری هم نیست که حرکت نکنیم باید حرکت بکنیم بالاخره تجربه مان، تاریخش که خواندم از ۱۳۱۷ این کنکور دارد به شیوههای مختلف اجرا میشود. سازمان سنجش اگر حساب کنیم ۵۰ سال است که ایجاد شده و دارد به این شیوه عمل میکند آن هم البته شیوههای مختلف را امتحان کرده ولی به هر حال یک نکته یادمان نرود تستینگ در دنیای صنعت محسوب میشود صنعت سنجش که جزو صنایع بسیار پولساز و درآمدزای دنیاست که آزمونهایی بزرگ مقیاسند و سنجش وسیع محسوب میشوند؛ برخی شان سرنوشت سازند مثل کنکور وقتی که یک آزمونی سرنوشت ساز میشود این جا اولین مشکل و سختی پیش میآید یعنی قرار است در یک فرصت در یک مدت زمان معین براساس یک نمره یک تصمیم گیری در مورد بخش زیادی از عمر یک فرد بکنیم.
میخواهم بگویم الان مسئله مان باید قدری عوض شود یعنی نگاه هایمان را باید عوض کنیم مثلا نباید بگوییم حذف کنکور آری یا نه باید بگوییم آیا یادگیری را میخواهیم یادگیری آری یا نه، اتلاف عمر آری یا نه، حق کشی آری یا نه، اینها را باید به آن بپردازیم. وزارت آموزش و پرورش یا آموزش به طور دقیقش این جا آمدیم آموزش را سه تکه کردیم هر کدام هم با همدیگر ساز ناسازگار میزنند یعنی سیستم آموزش و پرورش با نظام آموزش عالی با نظام آموزش پزشکی یک جاهایی دیگر با همدیگر به مشکلاتی برخوردند. اصلا این مصوبهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن ورود کرد برای بخشی از سوء تفاهمهایی بود که بین مسئولان وزارت آموزش و پرورش با سازمان سنجش پیش آمده تا حدی در جریان بودم و به نظرم حق هم داشتند به عنوان یک پژوهشگر حوزه سنجش و اندازه گیری کشور وقتی که از نظام دانشگاهی نامه به سازمان سنجش میزند که این دیتا را بده تا تحلیل بکنم تحلیل هم مثلا روی مباحث فنی حوزه سنجش است دیتایی به من نمیدهد وای به حال این که مثلا به مسئولین آموزش و پرورش دیتا بدهد که نداده و همین شد که مسئولین آموزش و پرورش با رایزنی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی کردند توانستند این مصوبه را بگیرند و اجراییش کنند. این که چقدر درست است و نیست به طور کلی در موضوع فنی فکر نمیکنم اصلا در صنعت دفاعی هوایی بیایند مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مثلا جاهای دیگهای که متناظرش است صنایع دفاعی است در این شرایط رسانهای کنند و ورود پیدا کنند به نظرم یک قدری میشود بگوییم که عجله کردند در ابلاغ این مصوبه وقتی میتوانیم حرف از تغییر بزنیم که آن شرایط فراهم شده باشد شرایط جایگزین فراهم شده باشد با حذف کنکور موافقم به شرطی که سیستم آموزشی و آموزش و پرورش مان اصلاح شود.
سیستم آموزش و پرورش مان به معنای واقعی معلمی که دورههای تربیت دبیر و معلم گذرانده باشد به اندازه نیاز کشور ندارد. سال گذشته که حدود شصت هفتاد نفر گرفتند ماده ۲۸ گرفتند یعنی افرادی بودند که لیسانس شیمی، فیزیک یا رشتههای دیگر داشتند و دانشگاه آزاد یا پیام نور یا دانشگاههای دیگر تحصیل کرده بودند ولی اینها دوره تربیت دبیر ندیده بودند؛ تربیت معلم ندیده بودند و اینها قرار است کلاسهای آموزشی ابتدایی مان را پر کنند. قرار است آموزش فنی و حرفهای و آموزش متوسطه اول و دوم را پر کنند؛ به هر حال آموزش و پرورش هم علی رغم آن چه میگوید و من برنامه قبلی را هم دیدم که تاکید دارند که سند بنیادین آموزش و پرورش و برنامه ملی درسی باید اجرا شود تحقق پیدا کند. خودش به این سمت و سو آن قدر اهمیت ندارد که مثلا یکی از عناصر مهمش که معلمان است به این سمت ببرد و گزینشهای مطلوب تری انجام دهد.
امرایی: ایشان تقریبا همسو با صحبت هایم و دلایلی که آوردند گفتههایی داشتند مصوبهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد در مورد کنکور یک مصوبهای پر از ایراد بود ۵ بار نامه زدیم به آقای رئیس جمهور و عینا هم آقای رئیس جمهور روی نامهها دستور پیگیری داد. دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری آن نامه هایمان را همچنان که از دبیری هم رفتند هنوز پاسخ آن نامههایی که آقای رئیس جمهور دستور میدهند به ما در سازمان ندادند و آمدند بعد از سه بار اصلاح مصوبهای را ابلاغ کردند. به شما بگویم این جا برخی از موسسات آموزشی که تالیف کتابهای کمک آموزشی را برعهده دارند قبل از مصوبه کنکوری کتاب شان چاپ شده بود کتابهای امتحانات تشریحی را چاپ کرده بودند از کجا اطلاع داشتند. مافیا چطور باید مطلع شود که مصوبهای در حال ابلاغ است که کتابهای شب امتحان وارد بازار کنند.
در کنکور سراسری کتابی داشتیم کتاب تستی بود همین کتاب را هم گفتیم باید بازارش محدود شود آمدند به بهانه برچیدن بازار موسساتی که کتابهای تستی را میفروختند کتابهای تشریحی را وارد بازار کردند. الان میدانید چی شد ۵۰ درصد تاثیر معدل و ۵۰ درصد تاثیر کنکور. این ۵۰ درصد تاثیر کنکور همچنان بازار خودش را دارد یک بازار جدید مالی به حوزه آموزش اضافه شد این فشار مضاعفی بر خانواده وارد شد.
مصوبهای که ابلاغ میشود آیا واقعا در جهت کاهش استرس و اضطراب بود یک بار کنکور سراسری را ضرب در سی کردیم شد سی بار امتحانات نهایی در خرداد، شهریور و دی ۸۰ ممیز یک دهم درصد از داوطلبان کنکور به طور رسمی در پرسش نامهای که سازمان سنجش طراحی کرد مخالف خودشان را با تاثیر سوابق تحصیلی اعلام کردند. وقتی مصوبهای ابلاغ هدف را باید دنبال کنیم یک این هدف باید به نفع جامعه باشد و کمک به چرخه علم در جامعه کند و دوم باید کمک کند به داوطلبان مصوبهای که ابلاغ شد نه به داوطلب کمک کرد نه به جامعه کمک کرد آموزش و پرورش که میدانید وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانههایی است که اصلا پاسخگو نیست. متاسفانه آمدیم پرسشی را طراحی کردیم ارسال کردیم قبل از این که نامه ارسال کنیم به وزارت آموزش و پرورش با سه تا از وزرا نشستیم وزیر اسبق سابق و فعلی آموزش و پرورش موضوعات درخصوص کنکور را به آنها گفتیم گفتیم مراقبت کنید دارند میآیند یک بار عظیمی درخصوص امتحانات نهایی روی دوش ما میگذارند کنکور را میخواهند حذف کنند این بار را میخواهند بگذارند روی دوش شما برای این که دستگاه تعلیم و تربیت را زمین بزنند ولی آقایان خوشحال بودند در آموزش چرا، چون میگفتند ما هم بالاخره مطرح میشویم در جامعه امتحانات نهایی که الان توسط آموزش و پرورش دارد گرفته میشود از تصحیح اوراق باخبرید اختلاف نمره ده یازده نمرهای در یک ورقه به چه معناست آقایان آمدند در یک برنامه شبکه خبر برنامه قبلی آمدیم اعلام کردیم که این اختلاف وجود دارد بعدا آمدند پاسخی دادند که این اختلاف شاید یک ورقه باشد دو ورقه باشد همان یک ورقه دو ورقه در هر استان شما ضرب بکنید میشود صد ورقه در کشور این صد نفر صد تا ظرفیت رشته علوم پزشکی است.
امرایی: امتحانات تشریحی سابقه اش را سازمان سنجش داشت در سال ۶۲ و ۶۳ سازمان سنجش آمد امتحانات تشریحی برگزار کرد ناموفق شد میدانید علتش چی بود یک تصحیح کننده را آورده بودند روی برگهای صبح از آن خواسته بودند که این برگه را تصحیح کن یک نمره داده بود ظهر هنگام ناهار ازش خواسته بودند بعد از ناهار این را تصحیح کن یک نمره دیگر داده بود همان ورقه و همان تصحیح کننده عصر موقع استراحت به آن داده بودند یک نمره دیگه داده بود یک شخص و یک ورقه سه نمره تولید میشود درنظر بگیرید در آموزش و پرورش یک ورقه است با سه شخص تصحیح کننده شما چطور میتوانید وقتی که سه نفر میخواهند روی یک ورقهای نظر بدهند آیا واقعا این عدالت است در کشورمان است تراکمی که در معدل ۱۹ و ۷۵ تا ۲۰ داریم آمار چند هزار نفری است. چند هزار نفر تراکم ۱۹ و ۷۵ تا ۲۰ داریم میدانید معنایش چیست معنایش این است که بچههایی که معدل شان زیر این معدل کتبی است باید خداحافظی کنند با رشتههای علوم پزشکی، چون ظرفیت رشته هایمان پاسخگوی این تعداد از معدل نیست.
و یک نکته دیگر بگویم امتحانات نهایی بازه اش از صفر تا ۲۰ است کنکور بازه اش از منفی ۳۳ تا ۱۰۰ است وقتی بازه افزایش پیدا میکند خود به خود شما تفکیک پذیری بهتری میتوانید در جامعه آماری انجام بدهید یعنی از لحاظ علم آماری است که به شما میگویم.
یونسی: مباحثی که مطرح کردید برخی از آن درست است وبرخی از آن به نظرم این است که در آن سوگیری وجود دارد اگر اجازه بدهید یکی دو تا از آن را باز کنم شما اشاره کردید که تصحیح اوراق اختلاف زیادی داشته مصحح اول و دوم و سوم اول این که آموزش و پرورش اجرای آزمون پایانی را خیلی خوب انجام داد یعنی مثلا از لحاظ امنیتش را به دلیل این که چند دقیقه قبل از این که آزمون شروع بشود سؤال آزمون را ارسال میکنند به استانها آن جا دستگاه تکثیر است در خود حوزه سریع تکثیر میکنند و انجام شد اسکن میکنند و حتما اطلاع دارید که آمدند برگههای امتحانی را سؤال به سؤال و مثلا در استانهای مختلف چرخاندند که مثلا شائبه هم پیش نیاید. تلاش کردند این که به هر حال ببینید معلمهای ما همه کارهایمان را داریم میکنیم همین معلم ها هستند که دارند کنکور را اجرا میکنند بازوهای اصلی اند. همین معلمانند که انتخابات را برگزار میکنند. بخش اعظمش را همین معلمانند که بالاخره مجبورند این جا تصحیح کنند بالاخره آن جا ممکن است مواردی بوده ولی اینها شنیدم و پرسیدم اختلاف آن چه که مهم بوده اگر اختلاف دو تا مصحح بیشتر از دو نمره بوده مصحح سوم میرفته یا چهارم میرفته آن تعدادی که شما میگویید مثلا ضرب کردید و مثلا به عدد صد تا یا هزار تا برگه رسیدید در مقایسه با این که مثلا همین الان هم شما دو هزار داوطلبی دارید که سازمان سنجش ادعا کرده که اینها تقلب کردند و براساس این موضوع درگیر بودند. این چند ماه اخیر آقای پورعباس استعفا کرد به دلیل رای دیوانی که صادر شد و گفت به سازمان سنجش ربط ندارد در صورتی که واقعا ربط داشت به هر حال اگر بخواهیم حساب کنیم آن طرف هم مشکلات خاص خودش را دارد.
امرایی: آقای دکتر جلوی کار ایستادند با ورود متقلب به دانشگاه مخالفیم برای همین قضیه که دیوان رای داد ما هم ایستادگی کردیم گفتیم اگر قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمونهای سراسری رعایت نشود شدیدا مقابله میکنیم. خب این که ادامه دادیم گفتیم صد نفر این مشکل را دارد یا هزار نفر این مشکل را دارد برای اختلاف نمره ها خیلی زیاد گفتم یعنی اختلاف نمره یک، نمره دو، نمره سه نفره و پنج نمره. ولی شما میدانید اختلاف نمره ۲۵ صدم چقدر تفاوت ایجاد میکند در پذیرش و این اختلاف ۲۵ صدمی دیگه عددش صد نفر و هزار نفر نیست.
یونسی: نه اون قدر نیست.
امرایی: ببینید هم این که مصحح سوم به گفته شما بعد از اختلاف دو نمره ورود میکند خودش اشتباه است. یعنی عملا آمدند گفتند آقا تا این دو نمره انگار که چی مثلا یک حالتی است که رایج است ؛ تا یک و نیم الی دو نمره زیاد اختلاف ایجاد نمیکند. به شما بگویم در آزمون نهایی که در سال ۹۸ و ۹۹ برگزار شد چندین هزار نفر با معدل کتبی نه کل بالای ۱۹ داشتیم که آن زمان نماینده سابق مجلس یک آماری را اعلام کرد براساس یک سری دادهها آقای لاشکی که نماینده سابق بود الان هم معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش است آمدند گفتند اگر شخصی معدل کتبی اش زیر ۱۹ و ۱۷ صدم باشد نمیتواند در سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی تحصیل کند. آقای دکتر آمدیم نامه زدیم آمار خواستیم از وزارت آموزش و پرورش که الان مصوبه جدید اجرا شده به چه شکلی پیش رفتید بگویید استانها از لحاظ عدالتی کنکور سیستان از لحاظ رتبهای که کسب میکرد آخر بود. گفتیم الان که مصوبه به گمان و اذعان شما مصوبهای تصویب و ابلاغ شده که به بچههای مناطق محروم کمک میکند؛ گفتیم آمار بدهید که الان استانها به چه شکلی پذیرش انجام شده است آمار را گرفتیم البته آمار نمیدادند رسما به کمیسیون انتشار آزاد اطلاعات شکایت کردیم. آمار به ما دادند رتبه اول در پذیرش داوطلبان در همین کنکور براساس مصوبه جدید استان یزد بود از مرکز آمار ایران استعلام گرفتیم استان یزد جزو استانهایی است که کمترین میزان تورم را در کشور دارد و آمدیم رتبه آخر را نگاه کردیم استان سیستان و بلوچستان بود آن جا هم استعلام گرفتیم استان سیستان بیشترین میزان تورم را دارد نتیجه گیری نهایی معدل امتحانات نهایی با میزان تورم رابطه عکس دارد هر چه میزان تورم در یک منطقه بالاتر باشد امتحانات نهایی پایینتر است نتیجه میگیریم مصوبه در جهت عدالت ابلاغ نشده است.
یونسی: میخواهم بگویم شما آیا میدانید سنجش واقعا چه اتفاقاتی میافتد یعنی انتظار دارم هر فردی که دلش برای مرز و بوم و برای دانش آموزان و خانواده هایشان میتپد. واقعا بدون سوگیری و همه جوانب را بررسی کنیم شما میگویید که مثلا اختلاف دو نمرهای هم خیلی است باشد آیا شما میدانید که چند تا تست در کنکور هم اگر غلط حتی دو تا گزینه داشته باشد چه اتفاقی میافتد و چقدر نمرهها را بالا پایین میکند.
امرایی: در کنکور ۹۵ یک تست زیست شناسی که درباره ماهی درباره گردش خون در ماهی بود آن یک سؤال که اشتباه طراحی شد توسط سازمان سنجش حذف شد آقای دکتر شما نمیتوانید
یونسی: این به عدالت ضربه میزند.
امرایی: شما نمیتوانید دستگاه الکترونیکی که برگههای سنجش را تصحیح میکند بیایید در کنار تصحیح امتحانات تشریحی بگذارید. شما الان در واقع وقتی میخواهید وارد ساختمان بشوی سیستم الکترونیکی که در را برایتان باز کند چه خودتان کلید بندازید و در را باز کنید.
یونسی: آیا شما میدانید رشتههای عملی که سازمان سنجش برگزار میکند در معماری و تربیت بدنی و اینها به آنها میگوییم پایایی مصححها میدانید چه وضعی دارد نمیدانید، نمیدانید که در معماری چه اتفاقی دارد میافتد.
امرایی: به رشته هنر ورود کردیم.
یونسی: موضوعات فنی که اصلا به ما نمیگویند حداقل ولی میدانم که فرآیندهای هم ترازسازی که اصلا مگر فرمول هایش را ما میدانیم ممکن است یک چیزی نشان بدهند که این جور هم ترازی میکنیم آیا میدانید تابعهای هموارسازی و نرمال سازی که روی نمره ها میزنند عوضش کنند رتبه یک است میتواند ده هزار شود و قبول نشود. پس میخواهم بگویم که بحث هم ترازی نیست بسیاری مسائل دیگر است. پس همان جور که وزارت آموزش و پرورش دارد دیتا را آن جور که باید منتشر نمیکند و دوست دارد به سمتی که خودش منافعش تامین میشود در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش ببرد سازمان سنجش آموزش کشور هم بدانید که محرمانهترین چیزهایی است که شما و ما هم هنوز نمیدانیم چه جور دارند عمل میکنند و رتبه بندی واقعا فرآیند دشواری دارد به همین سادگی نیست و مسائلی است که در آن گرههایی که شما گفتید در آن جاهایی که تراکم نمره است این گرهها را چه جوری باز میکنند یعنی فکر کنید در کنکور دو نفر، سه نفر ، چهار نفر و یا هزار نفر باشند که یک نمره شما به سؤالات کنکور که وضع نمیدهید که درسته مثلا فکر کنید مثلا دویست تا سؤال بوده شده ۱۶۰ تا صحیح برای ۵۰ نفر دیگر هم شده همه اینها معدل ۲۰ است اینها چه جوری میشوند رتبه یک تا ۵۰ یک تا ۱۰۰ اینها را میگویند واقعا نمیگویند.
امرایی: این که یک سازمان سنجش یک سازمان مخوف و ترسناک و یک سازمانی جلوه بدهیم در جامعه و اعلام کنیم که در این سازمان خبر نداریم دارد چه اتفاقی میافتد عملا واقعا مخالف این بحثیم. ببینید سازمان سنجش یک سازمان موفق بوده چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به هر حال قبل انقلاب تشکیل شد و الان داریم ما ثمره ده سال، بیست سال، سی سال و چهل سال پیش که آزمون برگزار شده در کشورمان داریم میبینیم و مشاهده میکنیم شما ایراد به دستگاهی که در سازمان سنجش به دنبال همان مواردی که اتفاقا رشته هنر هم ورود کردیم هفته گذشته هم ورود کردیم، چون بحث آنها متفاوت است با بحثهای آزمون تستی مصاحبههایی که برگزار میکنند. البته در دانشگاه فرهنگیان این موضوع دارد دنبال میشود و گزینش هایشان و مصاحبه هایشان حل میشود. میخواهم این را به شما بگویم قرار نیست که یک چیز بدی را حذف کنیم یک چیز بدتر جایگزینش کنیم این جا آمدیم که یک مسئلهای را حل کنیم به شما میگویم که الان حذف کنکور به نفع جامعه نیست به دلایلی که به شما گفتم یک، چرا داوطلبان کنکور با حذف کنکور مخالفت میکنند باید بروید بپرسید در سطح جامعه که شما واقعا مخالفید میدانید چرا مخالفند میگویند در امتحانات کنکور یک بار میرویم سر جلسه کنکور آزمون میدهیم میآییم الان هم که شده دوبار کنکور میدهیم میآییم در امتحانات نهایی سی بار باید برویم خب در این سی بار قاعدتا هر فردی یک بار مریض میشود یک بار کنکور که ما همه دستگاههای امنیتی اطلاعاتی و خدمات رسان در سراسر کشور شما در جریانید آزمون کنکور که برگزار میشود سراسر کشور برای آزمون برگزاری کنکور به خط میشوند. سراسر کشور باید ضرب در سی بکنی دستگاه اطلاعاتی امنیت و خدمات رسان که برای سی تا امتحان نهایی به خط بشوند امنیت در حوزههای امتحانی نهایی که اشاره کردید اگر امتحان نهایی این قدر خوب دارد برگزار میشود چرا مایی که در بیرون از حوزه ایم گوشی مون را روشن میکنیم در تلگرام دارد صدای فردی که ریدینگ زبان انگلیسی را در سر جلسه امتحان نهایی قرائت میکند صدایش بیرون میآید این صدا از کجا دارد بیرون میآید گوشی چطور رفته سر جلسه امتحان نهایی.
امرایی: رفتیم اعتراض کردیم این صدا چرا ساعت ۸ صبح از حوزه بیرون آمده میگوید یک دستگاهی داریم وقتی سیگنال ارسال میشود بیرون میرود میرویم میگیریم طرف را گفتم هیچ دستگاهی فکر نکنم در جهان وجود داشته باشد که فقط فرستنده باشد گیرنده نداشته باشد همان دستگاهی که سؤال را میفرستد بیرون دو نفر بیرونند که دزدند به شما بگویم رسما کسانی که دارند این کارهای تخلف را میکنند دزدند آن دو نفری که بیرونند به زیست آشنایی دارند به شیمی آشنایی دارند سؤال را حل میکنند پاسخ را داخل میدهند.
یونسی: در کنکور هم دارند میدهند منتها، چون کنکور یک بار کنکور است اتفاقا حساسیتش بیشتر است با شدت بیشتری هم سرمایه گذاری میکنند خانوادههایی که دنبال این روشند. میخواهم بگویم به هر حال این که حل نشده است.
امرایی: ولی شما کنکور یک بار را سی بار کنکور کردید. خب دقیقا ببینید شما یک بار کنکور شده سی بار کنکور که بخواهید برگزار کنید متوجه شدید و آن جا ببینید این جا دارم میگویم ایراداتی که به امتحانات نهایی وارد است واقعا ایراداتی است که قابل دفاع نیست باید کنکور را حل کنیم . ولی من امروز، دیروز ،دو هفته پیش، سه هفته پیش، یک ماه پیش هر چه قدر مدلهای مختلف کشورهای جهان را داشتم مطالعه میکردم به مدلی نرسیدم که آنها بخواهند براساس صرفا امتحانات نهایی دانشجو را پذیرش کنند به این مدل نرسیدم میدانید چرا، چون آن کشورها هم مثل ما ظرفیت محدودیت دارند در رشتههای پرمتقاضی و خاصشان ببنید دانشگاه هاروارد آزمون اسای تی را وقتی برگزار میکند بعدش یک آزمون بین المللی دیگر برگزار میکند و وقتی یک رشته آن جا خاص باشد آزمون موضوعی هم برگزار میکند و از ۴۰۰ نفر ۱۰۰ نفر را انتخاب میکند ما چه کار کردیم در کشورهای مختلف بیشترین اهمیت را به انشاء میدهند؛ انشائی که در کشورهای مختلف به آن نمره داده میشود در مصوبه جدیدی که به مصوبه حذف کنکور معروف شده ادبیات فارسی حذف شده از کنکور ما درس ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و درس زبان قرآن و عربی را حذف کردیم در مصوبه آمده ابلاغ شده حذف شده کسی که قبلا براساس همان زبان انگلیسی که در کنکور بود میرفت مینشست در دانشگاه همان هم زبانش ضعیف بود با این که کنکور هم از آن امتحان گرفته بودند الان با حذف زبان انگلیسی ببینید وضعیت دانشجویمان به چه شکلی است آخرین ابلاغیهای که معاونت آموزشی وزارت بهداشت داشت یعنی میخواهم بگویم نهایت کلام درخصوص مصوبه مشخص شود. آخرین ابلاغیهای که وزارت بهداشت داشت در ابلاغیه اش نوشته با توجه به حذف درس زبان انگلیسی در کنکور سراسری روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور شما از دانشجویان نوورود امتحان صلاحیت زبان انگلیسی پیش دانشگاهی بگیرید این را دیگه معاون وزارت بهداشت داده میدانید یعنی چی یعنی خودشان هم به این نتیجه رسیدند که حذف زبان انگلیسی در کنکور صدمه و ایراد داشت وارد میکرد خودشان هم به این نتیجه رسیدند و نامه زدند و گفتند باید شما امتحان بگیرید.
سؤال: شما که موافق حذف کنکورید راه جایگزینش را چه میدانید یعنی اگر قرار باشد مثلا
یونسی: موضوعی است که مطرح کنم یک بار اجرای کنکور میدانید چه صدماتی وارد میکند فکر کنید این را کنار بگذارید انصافا انصافا مثلا شما فکر کنم از این داوطلبان یک میلیون و ۱۵۰ نفری که امسال بودند چقدرش دختر بودند ششصد هفتصدهزار نفرش بوده دیگه و این خیلی روشن است میخواهم خیلی روشن صحبت کنم.
از این دختران سرزمین در یک ماه، آن روز که کنکور است و دو سه روز قبلش به نظر شما چند نفرشان وضعیت ماهانه دارند؟ میتوانیم حساب کنیم؟ یک سیامشان در آن روز، یک سی ام داوطلبان در آن ماه حتماً حداقل دارند اگر با توجه به این وضعیت زیستی باشد که دو روز قبلش هم حتماً دردهای وحشتناکی دارند اگر این را حساب کنیم نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر منصفانه نیست که هم با دانش آموز دختر و هم با دانش آموز پسر بیاید رقابت کند این را قبول دارید دیگر، خیلی روشن است و اضطراب و استرس تازه این را دو برابر میکند.
امرایی: حرف شما درست است، این وضعیتی که در مورد دختران سرزمین ما فرمایش کردید یک طبیعت خدادادی است که به وجود دختر اعطا شده است.
یونسی: ولی شرایط آزمون منصفانه نیست ما یک بحث مهمی در سنجش داریم اولین چیزی که میگوییم باید منصفانه باشد و سوگیری نداشته باشد.
امرایی: جهان به این نتیجه نرسیده که ما بیاییم برای دختران به خاطر وضعیت ماهانهشان یک سهمیه بدهیم.
یونسی: نگفتم سهمیه بدهید، میگویم آیا نمیشود در چندین مقطع آزمون بدهیم و جوری افراد آزمون بدهند که در آن روزها مشکل نداشته باشند؟ میشود.
امرایی: یک نکته تخصصی به شما بگویم اگر ما ۳۰ بار در یک ماه بگیریم تمام دختران ما به آن وضعیت در یک ماه مبتلا هستند.
یونسی: ولی در عوضش این است که آن فرد مشکلات رقابتی پیدا نمیکند ولی واقعاً شما مطمئن باشید که عملکرد هم
امرایی: اگر ما یک ماه بگیریم کلاً این وضعیت است حالا به نظرم از این موضوع خارج بشویم بهتر است.
یونسی: نه شاید من و شما صاحب نظر نباشیم، امیدوارم کارشناسانی که در این عرصه همجنس هستند صحبت کنند ولی از جمله موضوعاتی است که ما در رشته سنجش به آن میپردازیم، یعنی علم دنیا است این جزو موضوع رسالهها و پایان نامهها است.
امرایی: من پاسخ شما را دادم ما یک ماه برگزار کنیم حتماً هر دختر یک بار این را تجربه میکند وقتی در یک ماه برگزار میشود، خوب ۳۰ بار امتحان نهایی در ۳۰ روز میخواهد برگزار بشود مگر میشود یک دختر یا خانمی در یک ماه این وضعیت را تجربه نکند؟ پس به نظر من این اصلاً مسئلهای نیست.
یونسی: تقسیم میشود اهمیت و حساسیتش یک سیام میشود این را قبول کنیم، یک موضوع دیگر، ما در اندازهگیری و ارزیابی میگوییم چطور میتوانیم افراد را بشناسیم ما الان میخواهیم افراد را بشناسیم و میخواهیم پیش بینی کنیم که در دانشگاهها یک ظرفیتی داریم میخواهیم بگوییم بهترینها بروند در صندلیها بنشینند، چون ظرفیت محدود است و عرضه از میزان تقاضا کمتر است، در دنیا میگوید اگر میخواهید آدمها را بشناسید با آدمها سفر برو، وقتی میگوید سفر برو یعنی میگوید تو زمانهای بیشتری میتوانی از رفتارهایش نمونهگیری کنی، بحث نمونه گیری است، شما بیشتر میتوانید از نگرشهایش، از نیتهایش، برداشت و استنباط داشته باشید پس آیا نمیتوانیم بگوییم وقتی به قول شما ۹۰ بار آزمون میدهد ما داریم نمونه بیشتری از رفتارهایش به جای ۱۰۰ تست داریم نمونه بیشتری سؤال میدهیم، من میگویم اصلاً آزمونهای نهایی را بیایند تستی کنند آیا بهتر نیست؟ تشریحیاش را کنار بگذاریم. دنیا این را ثابت کرده و الان تمام سیستمهای دنیا دارد به این سمت میروند.
امرایی: یعنی تمام آزمونهای نهایی ما تستی بشوند.
یونسی: من میگویم حتی اگر این گونه بشوند از این سیستم یک دانه خوب بهتر است.
امرایی: ما هشدار دادیم برای این قضیه اتفاقاً همین نکتهای که شما گفتید خیلی جالب است من یاد دو سه سال پیش افتادم، وقتی داشتند آزمون نهایی برگزار میکردند به وزیر سابق آموزش و پرورش گفتم در دفترشان به ایشان گفتم آقای وزیر خواه ناخواه آزمون تشریحی شما، ناچار میشوید هم سقفش را از ۲۰ نمره ۱۰۰ نمره کنید و هم آزمون را به سمت تستی شدن پیش ببرید گفت چرا، گفتم، چون میزان تفکیک پذیری امتحانات نهایی به شکل تشریحی از صفر تا ۲۰ جوابگو نیست و پاسخگو نیست، همین نکتهای که الان شما گفتید عملاً ما آمدیم همین کنکور را خواستیم حذف کنیم دارد میشود دو کنکور، من به شما به خاطر همین دارم میگویم، میگویم کنکور آن قدر خوب نیست ایراداتی دارد ولی در حال حاضر ما جایگزینی برایش نداریم اگر شما جایگزینی دارید همین الان بفرمایید من پاسخ شما را بدهم.
یونسی: شما که جستجو کردید، آیا با کامپیوتر بیس اسیسمنتها که یک نوع قوی آن در دنیا دارد اجرا میشود به نام سنجش انطباقی کامپیوتری برخورد نکردید؟ ما این پیشنهاد را به سازمان سنجش دادیم سازمان سنجش جزو اولویتهای پژوهشی امسالش قرار داده، سال آینده به طور آزمایشی سازمان سنجش روی آزمونهایی که به صورت آمادگی اجرا میکند. یک کار خیلی حرفهای نرمافزارش را آماده میکنیم و بیرون میآید من فقط اگر علاقهمند باشید این را توضیح میدهم، در سیستمهای کامپیوتری انطباقی اصلاً تعداد سؤال در یک درس دیگر نیازی نیست که ۱۰۰ تا باشد، ۵۰ تا باشد، شما با ۷ سؤال به توانایی دقیق آزمودنی میرسید و این تکنولوژی برای الان هم نیست برای کشورهای برتر دنیا از ۱۹۸۰ که مبتنی بر نظریههای جدید اندازهگیری هستند این کار را انجام دادهاند و دارند اجرا میکنند، از مزایای اجراهای انطباقی این است که فرد متناسب با سطحش سؤال دریافت میکند.
امرایی: ما با شما در این قضیه مخالف نیستیم
یونسی: شما میگویید جایگزینش کدام است.
امرایی: الان یک مصوبه عملاً ابلاغ شده و الان عملاً جایگزینش چه شده؟ ما دیگر نمیتوانیم طرحی را جایگزین کنیم الان جایگزینش امتحان نهایی شده است، چون سران قوا نشستهاند و مصوبه را ابلاغ کردهاند.
یونسی: چرا نمیشود؟ شما اگر ببینید ما در سنجش انطباقی کامپیوتری اگر واقعا به نتایج مثبت برسیم که رسیدیم، چون هزاران مورد موفق داشته در امریکا بوده، در اروپا بوده، اتفاقا از سنجشهای حوزه علوم پزشکی و آزمونهای پرستاری هم نشأت گرفته اگر نگاه کنیم میگوید فرد نیاز نیست وقتی خیلی توانایی دارد چرا باید سؤالات آسان جواب بدهد و فردی که واقعاً ضعیف است چرا به سؤالات دشوار پاسخ بدهد؟ بر اساس این تکنولوژی خیلی تعداد سؤالها کاهش پیدا میکند و اضطراب کم میشود و امنیت سؤال و آزمون اصلاً دیگر مشکل ندارد.
امرایی: اینها آرمانی هستند
یونسی: آرمانی نیست اجرایی پذیر است.
امرایی: اگر بخواهد اجرایی پذیر شود، سازمان سنجش جایی گفته بودند که در یک سال تحصیلی ما میخواهیم ۱۲ بار کنکور برگزار کنیم، بعضی از بحثهای ما در حد شعار باقی میماند من میخواهم به شما بگویم الان جایگزین مشخص شده و این مصوبه ابلاغ شده است، ما الان میگوییم این جایگزین بد است، چرا بد است؟ تا زمانی که ما دروس فرهنگ ساز و عمومی مان را در کنکور داشتیم، کسی رفته بود دانشگاه گفت من کلاً یک کلمه انگلیسی بیشتر نمیدانم گفتند چیست؟ گفتند ویندو یعنی در، همان یک کلمه را هم اشتباه گفت من الان به شما بگویم همین یک کلمه را هم دیگر اینها اصلاً نمیتوانند تلفظ کنند، عملاً آقای دکتر فردوسی یا حافظ و سعدی و مولانا و خیام را ما حذف کردیم، ما الان عملاً در درس کنکور قبلاً یک سؤال طراحی میشد فردوسی قرن چند است؟ خوب میدانیم چهارم است، چون کنکور دادیم میدانیم فردوسی چهارم است. چرا میدانیم الان حافظ قرن هشتم است؟ چون کنکور دادیم میدانیم هشتم است، الان شما بپرس سعدی کیست؟ میگوید نمیدانم احتمالاً همسایه بغلی باشد، اینها خطر است اینها خطر برای جامعه آموزشی و نظام آموزشی ما خطر است.
یونسی: ما در یک جایی با هم مشترک هستیم، ما میگوییم کنکور مشکلات خاص خودش را دارد کنکور یک روزه، شما میگویید تولید سوابق تحصیلی به این شیوه مشکل دارد من هم با ایده شما موافق هستم شما میگویید چرا نباید این درسهایی که اتفاقاً در دانشگاههای برتر دنیا درسهای کلیدی هستند مثل ادبیات اینها نباید باشند؟ باید باشند من موافق هستم ولی من میگویم چرا وقتی یک روش بهتری است چرا استفاده نکنیم؟ چرا سازمان سنجش این قدر تاخیر کرده و شما میدانید در یکی از این قانونهایی که مجلس مصوب کرده اسم computerized adaptive testing حالا که گفته من نمیدانم، آنجا آمده است.
امرایی: با همین اصطلاح لاتین آمده؟
یونسی: بله من این را بگویم، چرا امنیتش تضمین میشود؟ شما در آزمونهایی که دارید به صورت کامپیوتری میدهید و با این تکنولوژی، به دلیل اینکه بانک سؤال خیلی بزرگی دارید هیچ فردی یک میلیون نفر با سؤالهای یکسان و مشابه مواجه نمیشوند حتی اگر خودت دو بار هم آزمون بدهی با آن سؤالات مواجه نمیشوی پس بحث تقلب از بین میرود و، چون زمان آن کوتاه است اصلا فرصت تقلب و وسایل صوتی که فرمودید خیلی کمتر میشود. این هیچ راهی ندارد جز این که ما به سمت شیوههای نوین اندازهگیری برویم. با این سنجش کلاسی و کنکوری که انجام میدهیم واقعاً برای قبل از ۱۹۵۰ است علم سنجش رشد کرده، دنیا رشد کرده، دانشگاهها خیلی متفاوت شدهاند با دانشگاههایی که ما داریم، صحبت از این دارد میشود که ۲۰ سال آینده دانشگاههای ما اصلاً این سیستم را نخواهند داشت شاید دانشگاه علامه طباطبایی این ساختمانها را نداشته باشد یک ساختمان آفیسی داشته باشد اصلا شیوه دیگری اداره شود و ما ایستاده ایم سر حذف کنکور.
سؤال: پس راه جایگزین شما چه شد؟
یونسی: مبتنی بر سیستمهای الکترونیکی که منطبق بر آخرین فناوریهای اندازهگیری و سنجش باشند.
امرایی: اگر این ۵ سال طول کشید تا این ۵ سال چه کار کنیم؟
یونسی: یک سال
امرایی: بالاخره ما مجری نیستیم اگر مجری تا آن ۵ سال طولش داد در این ۵ سال با چه روشی جلو برویم؟
یونسی: من نظری ندارم من سیاستگذار که نیستم از امسال که گذر کردیم.
امرایی: امسال که نمیتواند اجرا بشود فکر کنید اصلاً دو سال، ما آن یک سال را چه کار کنیم؟
یونسی: حالا دیگر باید تصمیم بگیرند من میگویم بهترین شیوه این است این کار شده است و کار جدیدی نیست که مثلاً دنبال امکان سنجی آن باشیم یا بگوییم که چه چیز عجیب و غریبی است.
امرایی: آقای دکتر میگویم کار شده، سؤال من این است میگویم اگر دو سال طول کشید آن یک سال را چه کار کنیم ما که نمیتوانیم دانشگاه را ببندیم پذیرش را بر چه اساسی جلو ببریم؟
یونسی: من از این سیستمی که الان ایجاد شده مبتنی بر تولید سوابق اوکی هستم ولی با تاثیر قطعی ۴۰ -۵۰ درصد مخالف هستم.
امرایی: با چند درصد موافق هستید؟
یونسی: با ۲۰ درصد موافق هستم.
امرایی: تا اینجا اوکی، با قطعی اش موافق هستید یا اینکه تاثیر مثبت باشد؟
یونسی: ۲۰ درصد قطعی
امرایی: پس با هم مشکل داریم
یونسی: من انتخاب رشته برخی از دانش آموزان را دیدم من این را متوجه هستم واقعاً بچههایی که امسال خوب خوانده بودند آسیب دیدند یعنی آنهایی که نمرههای خیلی خوبی در کنکور گرفته بودند معدل ۱۹ و خردهای بود من دیدم، یعنی معدل کشیده بود پایین و مثلاً علوم پزشکی تهران قبول نشد.
امرایی: یک درصد تاثیر قطعی ظلم است. وقتی از کلمه ظلم استفاده میکنم میدانید که تا آخرش رفتیم، ما سر همین قضیه نشستیم با حضور همه مسئولین، آقای رئیس جمهور انصافاً روی این قضیه پیگیری ویژهای انجام دادند، واقعاً پیگیری انجام دادند و اگر هم دقت داشته باشید این مصوبه دیر ابلاغ شد و علت دیر ابلاغ کردن مصوبه این بود که داشت رویش کار میشد، اما عدهای بودند که خیلی فشار میآوردند که این مصوبه باید زودتر ابلاغ بشود. ما اینجا مجدد از آقای رئیس جمهور درخواست داریم از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست داریم، چون ما به وزیر آموزش و پرورش گفتیم دیگر با او کاری نداریم آن نکتهای که ما باید به وزیر میگفتیم گفتیم حالا اگر گوش داد که گوش داد، اگر گوش نداد وزارتخانه خودش انحراف پیدا میکند، درخواست داریم که اصلاح کند همین الان هم دیر نشده است.
سؤال: چرا تاثیر قطعی را ظالمانه میدانید؟
امرایی: چون وقتی شما میخواهید معدل را تاثیر بدهید باید برگردید ببینید این معدل چطور تولید شده است، بر چه اساسی معدل تولید شده، بر اساس امتحانات نهایی تولید شده که ما در سراسر کشورمان عدالت آموزشی نداریم، مدرسه غیرانتفاعی در کشور ما به گفته رئیس دیوان عدالت اداری دارد ۱۲۰ میلیون شهریه میگیرد حتی بیشتر، بروید مقایسه کنید با آن مدرسهای که در سیستان است من یک بار سمت سیستان بلوچستان رفتم باور بفرمایید در برخی از مکانهایی که اینها اختیار کرده بودند تایر و لاستیک روی هم گذاشته بودند برخیها در آن مناطق دارند زندگی میکنند شما این را بگذارید کنار یک دانش آموز در مدرسه غیرانتفاعی که مدرسهاش اسپانیایی تدریس میکند، انگلیسی تدریس میکند، استخر دارد، زمین فوتبال و والیبال دارد و بچه وقتی ۷ صبح میرود ۹ شب خانه میآید عملاً فقط زمان استراحت و خوابش کنار خانواده است بقیه با یک شهریه ۱۲۰ تومانی حل است، این آموزش که در اختیار این دانش آموز قرار داده میشود میرود سر جلسه امتحان نهایی و آن دانش آموز هم از سیستان و بلوچستان میآید سر جلسه امتحان نهایی، عزیزان این خروجی این سیستان و بلوچستان پایینتر از خروجی و معدل آن تهرانی است.
یونسی: همه اینها را که همه میدانیم خوب وضعیت کشور باید اصلاح بشود، وضعیت اقتصادش باید اصلاح شود، وضعیت توسعه کشور باید اصلاح بشود، آموزش و پرورش جدا از این سیستم نیست. البته همان کارهایی که از دستش بر میآید نکرد و نمیکند.
امرایی: آقای دکتر من به شما یک چیز بگویم با توجه به اینکه خودمان سابقه همکاری با دوستان در مجلس را داشتیم، در جریان هستید در سال ۱۴۰۰ میزان بودجه بسیار مناسبی، چند همت در مجلس برای اجرای رتبهبندی معلمان تصویب شد، در شورای نگهبان تایید شد، رئیس جمهور ابلاغ کرد، معاونین وزارت آموزش و پرورش نتوانستند یک طرحی که پشت آن هم بار مالیش حل شده بود و شورای نگهبان به آن ایراد نگرفته بود را نتوانستند اجرا کنند، یعنی پول بود، ریل بود نتوانستند این قطار را از روی ریل عبور بدهند برود. بعد شما انتظار دارید چه کسی به آموزش و پرورش کمک کند؟ مگر کم به آموزش و پرورش کمک شده است؟ آموزش و پرورش باید مسیرش را تغییر بدهد آموزش و پرورش باید از افراد کارآمد استفاده کند، افراد ناکارآمد وقتی روی کار میآیند در وزارت آموزش و پرورش عملاً فرمان را کج میبرند و منحرف میکنند. آموزش و پرورش باید الان بیاید جواب مردم را بدهد بگوید با این مصوبه من چرا سیستان شده آخر؟ مگر قرار نبود رتبه سیستان در بحث معدل بهتر بشود این را پاسخ بدهند.
یونسی: من این را آگاه نیستم که قرار بوده استان بهتر بشود، شما که نمیتوانید با یک تغییر در این سطح این انتظار را داشته باشید، اما وضعیت قبولی دختران بهتر شده است. ببینید مگر مثلاً شما انتظار دارید بگویید در رتبههای ۴۰ نفر اول کنکور شاید در واقعیت اتفاق نیفتد ولی اگر در کل بخواهید نگاه کنید من آن دیتا را ندارم.
امرایی: من هم اطلاعات ۴۰ نفرش را دارم، کامل دارم هم برای ۴۰ نفر را داریم و هم برای آمار بیشترش، در آن ۴۰ نفر شهر تهران همچنان در صدر است، شهر اصفهان به همین صورت جزو سه استان است. در آن آمار بیشتر هم، سیستان آخر است، یزد اول و دوم تهران است و مدارس بینالملل و خارج از کشور هم جزو ۱۰ تای اول هستند این نکته هم خیلی مهم است، به هر حال وضع آموزشیشان بهتر است. ما هم در مقیاس کم این اطلاعات را داریم هم در مقیاس بیشتر، هم در مقیاس کم و هم در مقیاس بیشتر به بهبود وضع عدالت در کشور ما با توجه به این مصوبه کمکی نشده است.
یونسی: آیا شما مصوبه دقیقی که مثلاً خود شورای عالی انقلاب فرهنگی بود را من نمیدانم گزارش کاملش را دیدید یا نه ولی به سمت غیرمتمرکز کردن سنجش و پذیرش رفته یعنی آن چیزی است که پیش بینی شده است.
امرایی: با غیر متمرکز کردنش موافق هستید؟
یونسی: بله
امرایی: یعنی ما پذیرش را بدهیم به دانشگاهها؟
یونسی: بله
امرایی: شما احتمال رانت را در دانشگاه میدهید یا نمیدهید؟
یونسی: مگر الان ما دانشجوی دکتری نمیگیریم؟ مگر رانت داریم؟
امرایی: در ابتدا بگویم کسانی که در آزمون دکتری ثبت نام میکنند با آزمون کارشناسی را یک مقایسه بکنیم.
یونسی: تعدادشان چقدر است دانشجویان دکتری؟
امرایی: حتماً زیر ۵۰۰ هزار نفر است کنکور ما با یک میلیون و چهارصد، ۵۰۰ هزار نفر است.
یونسی: نه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر پارسال بوده است الان قشنگ کنکور جابجا شده آمده روی دکتری یعنی میخواهم بگویم تا شما به دانشگاهها اعتماد نکنید، اگر شما نظام اشتغال، نظام واقعاً مهارتی را مد نظر قرار ندهید خروجیهای دانشگاه ایدهآل شما آن چیزی که الان باید تحویل بدهیم و نمیدهیم، اگر این را مد نظر قرار ندهید آن پایین هم اصلاح نمیشود. ایده من به طور کلی این است که هم مشکلاتی آموزش و پرورش دارد در این شیوه گزینشی که تعداد آزمونها بیشتر شده و از تاثیر قطعی ۵۰ درصد حمایت نمیکنم من انتظار پایینتر دارم، حداقل میگذاشتند که قدری نتایجش بهتر بشود.
سؤال: با دو مرحلهای شدنش موافق هستید؟
یونسی: الان هم دو مرحلهای است دیگر، ولی واقعاً شیوههای جدیدتر سنجش شبیه آن شیوههای انطباقی که مبتنی بر کامپیوتر و الکترونیکی کردن آزمونها است شیوه بهینه است.
امرایی: من درخواست دارم اینکه ما روی گزارش کار کردیم به آقای رئیس جمهور هم اطلاع دادیم درخواست داریم. ان شاالله این گزارشی که ما الان در حال جمعبندی و نهایی شدنش هم هستیم و روی این قضیه یک پیشنهاد داریم که ان شاالله به زودی از طرف مجموعه و سازمان ما برای بررسی در نهاد ریاست جمهوری ارسال خواهد شد این به شکل ویژه بررسی شود و این که هزینه کلاسهای کنکور بیشتر شده، هزینه کلاسهای تست بیشتر شده، امتحانات نهایی تشریحی بیشتر شده، یک هزینه ثبت نام کنکور اضافه شده، یک هزینه ترمیم معدل اضافه شده، پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هم هزینه ثبت نامشان اضافه شده در نتیجه ما تنها داریم فشار به خانواده وارد میکنیم و این فشار یک فشار مضاعف است. تا زمانی که کنکور در کشور ما باشد ما میتوانیم رشتههای خاص و پرمتقاضیمان را با یک روش عدالت، پذیرش کنیم اگر به سمت حذفش برویم حتماً به ضرر ما خواهد بود.
بالاخره برای ورود به دانشگاه ها باید آزمونی باشد یا نه؟
با تشکر فراوان
مهرداد آقائی