پخش زنده
امروز: -
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: روح حاکم بر قانون جوانی جمعیت، اقتصادی است؛ البته پیوستهای فرهنگی اقتصادی خوبی در آن دیده شده و تکلیف دستگاههای فرهنگی رسانهای در آن مشخص شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور افزود: متغیرهای جمعیت و الگوی فرزندآوری، خیلی زیاد و مولتی فکتوریال است و بیش از ۴۰ متغیر دارد. اما دو حوزه اصلی فرهنگ و اقتصاد دارند.
قاسمی گفت: بسیاری از موانع اقتصادی فرزند آوری هم، ریشه آن در اقتصاد نیست؛ بلکه ریشه آن در فرهنگ است؛ بنابراین اهمیت مجموعههای هنری رسانهای و فرهنگی را من این اندازه تاکید میکنم.
وی گفت: در دنیا هم همینطور بوده است. کشورهایی که دو راهبرد فرهنگ و اقتصاد را با هم پیش برده اند؛ موفقیتهای خوبی در سیاستهای جمعیتی کسب کرده اند.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور افزود: من به مسئولین و دغدغهمندان هشدار میدهم؛ ما وقت زیادی نداریم؛ خانواده هوشمند ایرانی، طی حداکثر دو سال، رفتار حاکمیت و نظام برنامه ریزی در حوزه جمعیت را رصد میکند.
قاسمی گفت: خانواده هوشمند ایرانی، اگر به این جمع بندی برسد که نظام مدیریت صادقانه میخواهد حمایت کند؛ الگوی فرزندآوری در این خانواده فرزنددوست، تغییر خواهد کرد و ما به اهدافمان نزدیک خواهیم شد.
وی افزود:، اما اگر تا دو سال آینده خانواده هوشمند ایرانی جمع بندی او این باشد که این قانون هم مثل برخی قوانین دیگر، قرار بود بیاید و شعارش داده شود و به کناری برود. آن وقت ما فرصت طلایی را از دست میدهیم.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: اغلب مواد قانون جوانی جمعیت، رویکرد اقتصادی دارد، خیلی کم به موضوع فرهنگ پرداخته است؛ حتما یکی از نقیصههای قانون این است.
قاسمی افزود: البته ما این قانون را قابل دفاع میدانیم؛ این قانون قابل دفاع است؛ بهترین قانون در اختیار ماست؛ و میثاقی است که همه ما باید روی آن بایستیم و مطالبه کنیم.
وی گفت: روح حاکم بر قانون جوانی جمعیت اقتصادی است ولی پیوستهای فرهنگی اقتصادی خوبی هم در آن دیده شده است؛ که به نظر بخش بسیار مهمی است که تکلیف دستگاههای فرهنگی رسانهای در آن دیده میشود.