پخش زنده
امروز: -
معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز طرح غربالگری رانندگان پرخطر را گام مهم و تعیین کننده در کاهش تعداد تلفات و هزینه های هنگفت به نظام سلامت دانست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی جواد احمدیان افزود: این طرح با هماهنگی و تعامل بین دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی، پلیس راهنمایی و رانندگی و دادستانی در حال اجرا است که همکاری رسانه ها برای فرهنگ سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: بر همین اساس و با هماهنگی دادستانی مرکز استان و پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی این طرح به عنوان پایلوت کشوری از دی ماه آغاز شده است که هدف اصلی از اجرای آن در مرحله اول شناساسی رانندگان پرخطر و سپس معرفی آنها به کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک در تبریز است.
احمدیان انجام معاینات سلامت جسمی و روانی توسط متخصصان و شرکت در دوره های آموزشی و برگزاری آزمون را مراحل بعدی غربالگری رانندگان پرخطر اعلام و اظهار کرد: متاسفانه آمارهای مربوط به مرگ ناشی از تلفات رانندگی در کشور و استان روبه افزایش است که یکی از دلایل اصلی آن مربوط به رانندگی های پرخطر است.
معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز میانگین سنی تلفات ناشی از حوادث رانندگی را ۲۷ سال اعلام کرد و ادامه داد: این موضوع هزینه های بسیار هنگفت و سرسام آوری را به نظام سلامت کشور وارد می کند و علاوه بر آن مشکلات منبعث از مسائل روحی و روانی برای خانوارها نیز بر حجم مشکلات می افزاید.
وی فوت سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران را آماری بسیار بالا توصیف و اضافه کرد: طبق آخرین آمار موجود تعداد تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی درون و برون شهری در آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تاکنون هشت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است که بسیار تامل برانگیز و تاسف بار است.
احمدیان طرح غربالگری رانندگان پرخطر را بسیار مهم خواند و با تاکید بر همکاری رسانه های گروهی برای فرهنگ سازی در این زمینه یادآور شد: از رسانه ها انتظار داریم با حساسیت و جدیت خاصی به این موضوع مهم پرداخت کرده و اجازه ندهند تعداد قلیل از رانندگان پرخطر با بی احتیاطی خود زمینه ساز فوت و مصدومیت و معلولیت هموطنان شوند.
وی بیماریابی را نخستین مسیر برای شناسایی رانندگان پرخطر عنوان کرد و گفت: کسانی که با مشکلات جسمی و روانی و روحی و همچنین اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی اقدام به رانندگی می کنند، جزو گروه های پرخطر به شمار می روند که در این رابطه کسانی که تکثر تخلفات رانندگی نیز دارند، جزو همین گروه به حساب می آیند.
احمدیان با بیان اینکه ایمنی جاده ها و کیفیت فنی و ایمنی خودروها جزو شاخص های مهم اثرگذار در کاهش تصادفات رانندگی است افزود: باید توجه داشت که رانندگی پرخطر با هر وسیله نقلیه و در هر معبری می تواند خطرساز شده و منجر به وقوع انواع تصادفات فوتی و جرحی شود.
وی اعمال محدودیت در رانندگی و ابطال گواهی نامه های رانندگی را از جمله ابزارهای اجرایی طرح غربالگری رانندگان پر خطر بیان کرد که در این راستا دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی همراهی کامل با دانشگاه علوم پزشکی داشته و دستورات لازم را صادر کرده است.
مدیر مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اعلام اینکه این مرکز تنها مجموعه علمی کشور برای انجام طرح های تحقیقاتی برای کاهش تصادفات رانندگی است گفت: امکانات و تجهیزات فنی و علمی مرکز و کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز نمونه ای در ایران ندارد که غربالگری رانندگان پر خطر با جدیدترین شیوه های علمی روز جهانی آنالیز و ارزیابی می شود.
همایون صادقی اجرای طرح غربالگری رانندگان پر خطر را برای کاهش تلفات رانندگی در کشور بسیار مهم و تعیین کننده برشمرد و یادآور شد: در صورت موفقیت این طرح، سایر شهرها و استان ها نیز به آن اضافه می شود و طبق تصمیمات کشوری قرار است مشابه کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز در پنج شهر دیگر ایجاد و راه اندازی شود.
وی به مصدومیت و مجروحیت سالانه تعداد ۴۵۰ هزار نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی اشاره و اعلام کرد: اما آمارهای واقعی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر مصدوم با انواع معلولیت ها و نارسایی های شدید را نشان می دهد و برای کاهش این آمارهای وحشتناک باید تدابیر فوری اتخاذ شود که یکی از راهکارهای مهم در این رابطه غربالگری رانندگان پرخطر است.
صادقی با بیان اینکه تا ۲ سال پیش شاهد روند کاهشی در تعداد تلفات رانندگی در آذربایجان شرقی بودیم ادامه داد: اما امسال روند افزایشی را داریم و در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی ۱۵ درصد رشد داشته است.
وی گفت: از ابتدای اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در تبریز تاکنون تعداد ۱۷۸ نفر تحت معاینه قرار گرفته اند که این تعداد ۱۶ نفر دارای بیماری جسمی سکته مغزی، ۱۷ نفر سالم، هفت نفر اعتیاد و تعداد ۱۳۸ نفر نیز از طریق معرفی نهادهای مربوطه بوده اند.
مدیر مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز میانگین سنی مراجعه کنندگان به کلینک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز را ۴۰ سال اعلام کرد که از مجموع مراجعان سه نفر زن بودند.
وی ارزیابی سلامت روانی، اختلالات شخصیتی، ارزیابی جسمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، سنجش زاویه دید، شبیه سازی رانندگی به صورت مجازی، ارزیابی ریسک رانندگی، ارزیابی عکس العمل مقابل خطرات آنی و بهره مندی از طب اورژانس را از جمله امکانات فنی مرکز سلامت و ایمنی ترافیک تبریز اعلام کرد.
طرح غربالگری رانندگان پرخطر که برای نخستین بار در آذربایجان شرقی و توسط مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال اجرا است، شیوه و راهکاری های بسیار مناسب و علمی برای کاهش تلفات رانندگی درون و برون شهری به شمار می رود.