پخش زنده
امروز: -
واژه مهماننوازی در مقوله زیارت امری بسیار مهم است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی ، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست علمی زیارت از منظر مطالعات مهماننوازی که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت:از نگاه الهی زائر با گردشگر متفاوت است، اما از منظر گردشگری این دو باهم تفاوت چندانی ندارد؛ بنابراین اولین چیزی که به ذهن ما میرسد این است که با چند تغییر ساده در فرهنگ میزبانی میتوانیم این بحث را بهبود بخشیم، اما بحث هنگامی جدیتر میشود که درمییابیم شاخههای مختلفی در حال بررسی شاخههای زیارت هستند و زیارت شاخههای متعددی دارد.
حمیده امیریزدانی افزود: چکیدههای مقالات زیارت از منظر مهماننوازی بر مبنای مصاحبه و پرسش و پاسخ صورت گرفته است و موضوعی که در آن بسیار بیان شده بود این است که اکثر کاتولیکها معتقد بودند که در هتل دیوارنگاره و تابلوهایی با آیات مختلف قرآن وجود نداشته است؛ بنابراین این امر نمایانگر این موضوع است برخی از نکات برای برخی از اقوام مورد اهمیت است که در هتلداری و حملونقل ما جدی گرفته نمیشود.
امیریزدانی گفت: در برخی از کشورها از ابتدا روشن است که چه فردی گردشگر و چه فردی زائر است، زیرا این امر با توجه به نظر خود فرد انتخاب میشود و هدف مسافران را روشن میسازد؛ همچنین لازم به ذکر است که زائر کسی است که با خودش بیگانه بوده و نیاز به شستوشوی داخلی روح خود دارد، لذا از بیرون نمیتوان مشخص کرد که چه افرادی زائر هستند و چه افرادی صرفا برای گردشگری آمدهاند.
وی در خصوص تفاوت زائر و گردشگر افزود: تفاوت زائر و گردشگر در این مورد است که ما باتوجه به پدیدههای رفتاری فرد مسافر پس از بازگشت به شهر خود، میتوانیم آن را ارزیابی و جستوجو کنیم؛ زیرا این هدف، امری درونی است و مستلزم مطالعه پدیدههای رفتاری افراد است.
عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: اما این موارد به این معنا نیست که ما ظرفیتهای خوبی برای زائرین نداریم، بلکه ما پتانسیلهای خوبی داریم که میتوانیم با کمک آنها مهماننوازی اسلامی را تعمیم دهیم، زیرا پذیرش مهمان و خدمت به دیگران در ادبیات عرفانی بسیار دیده میشود که همه آنها الهامگرفته از کلام خداوند در قرآن است.
وی افزود: نکته دیگری که در خصوص گردشگری و زائرین شهرهای مذهبی مطرح است این مورد است که گردشگری بومی و اقامتگاه بومی در بحث زیارت جای مخصوصی ندارند و از آن ظرفیتها استفاده مطلوبی نشده است. به عنوان مثال در قم، هیچ سرمایهگذاری برای خانههای بومی و قدیمی نزدیک کاشان که فاصله آن با قم یک ساعت است، صورت نگرفته و از این ظرفیتها استفاده نشده است.