اولویت وزارت صمت؛ داخلی سازی تجهیزات خودروهای برقی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولویت و اراده این وزارتخانه، داخلی سازی تجهیزات و قطعات خودروهای برقی است.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای عباس علی آبادی در حاشیه پنجمین رویداد دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروی برقی افزود: البته اولویت من در داخلی سازی، مهندسی آن است، یعنی باید در مهندسی تقویت شویم، زیرا ارزش افزوده در مرحله نوآوری وفناوری به مراتب بیشتر از ارزش افزوده ساخت است.
وی با بیان اینکه همه باید بدانند به سمت برقی سازی در همه زمینهها از جمله حمل و نقل؛ حرکت میکنیم گفت: برقی سازی فرایندی است که سالهاست در دنیا شروع شده، زیرا به لحاظ بهره وری، تجهیزات برقی در مقایسه با سایر تجهیزات، موثرتر عمل میکند و سازگار با محیط زیست است.
وزیر صمت اضافه کرد: از شرکتهای دانش بینان دعوت میکنیم به این نهضت و حرکت بپیوندند و ظرفیتهای خود را بسیج کنند، زیرا برای مردم منافع زیادی دارد.
علی آبادی ادامه داد: هر خودروی برقی به ویژه تاکسیهای برقی، سهم قابل توجهی از آلودگی را کم میکند ضمن اینکه با ورود خودروی برقی، از مصرف قابل توجه سوخت جلوگیری خواهد شد، زیرا در نرخ جهانی قیمت بالایی دارد بنابراین اگر ظرفیتهای علمی کشور را در این زمینه بسیج کنیم منافع خوبی نصیب کشور خواهد شد.
وی درباره زیرساختهای خودروهای برقی گفت: در زمینه تجهیز زیرساختها کارهای خوبی از سالهای گذشته آغاز شده و در حال انجام است؛ بیش از ۹۳ هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد و بخش عمدهای از زمان نیز مصرف برق در اوج نیست، لذا میتوان این ظرفیت را به کار گرفت. در شرایط کنونی با تعداد کم خودروی برقی میزان مصرف انرژی این خودروها ناچیز است، اما هر قدر که تعداد خودروها بیشتر میشود در توسعه زیرساختهای انرژی هم باید اقدام کرد.
علی آبادی با بیان اینکه زیر ساخت کلان برای خودروهای برقی در کشور فراهم است افزود: در زیر ساختهای تکمیلی باید اقداماتی انجام داد، نصب شارژهای سریع و کند خودروها، در کلانشهرها و بین شهرها آغاز شده و کارهای مقدماتی برای نصب شارژهای خودرو در کلان شهرهای مانند تهران- مشهد، تهران- اصفهان و تهران -تبریز با سرمایه گذار و پیمانکار انجام شده است.
وزیر صمت گفت: نصب دستگاه شارژ کُند خودرو عمدتا در منازل خواهد بود که باید در بیش از دو سوم ظرفیت به آن اتکا کرد و شارژ سریع هم بین جادهها و داخل شهرها برای شارژهای خاص در نظر گرفته شده است.
علی آبادی افزود: اراده اصلی ما، توسعه ظرفیت خودروی برقی و فناوری آن و توسعه در فناوری نیز متوجه مهندسی است، البته ظرفیتهای ساخت خوب است ما باید در گلوگاهها و در جاهایی که ارزش افزوده بالایی دارد بن سازهای مشترک ایجاد کنیم ضمن اینکه انتظار ما از شرکتهای دانش بنیان، بومی سازی فناوریهای خودروی برقی، است. اسناد بالاستی به قدر کافی در این مورد وجود دارد و با اتکا به این اسناد، در حال حرکت هستیم.
وی درباره واردات خودروهای جانبازان هم گفت: خوشبختانه همه ضوابط و قوانین مربوط تدوین و تصویب شده و در مسیر اجراست و در روزهای آینده خبرهای تکیملی اعلام میشود.