پخش زنده
امروز: -
با هدف تحقق رویکردهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD)، نخستین پروانه شهرسازی مجتمع ایستگاهی در شهرداری منطقه ۱۸ پایتخت صادر شد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، محمد جواد خسروی، شهرداری منطقه ۱۸ با اعلام این خبر گفت: این مجتمع ایستگاهی شش هکتاری واقع در حاشیه بلوار معلم، ابتدای شهرک صاحب الزمان (عج) واقع شده که از شمال به بلوار ۳۵ متری معلم، از غرب به بلوار ۴۵ متری شهید قربانخانی و از شرق به خیابان ۲۰ متری رضایی ختم میشود.
وی افزود: خط ۱۱ مترو به صورت مشخص از محدوده مداخله این پلاک عبور و در واقع این طرح، نخستین طرح مصوب مجتمع ایستگاهی است که ۹ آبان ماه سال گذشته طی بند ۳ صورتجلسه شماره ۶۴۹ کمیسیون ماده ۵ تصویب شد.
وی ادامه داد: در فرآیند صورت گرفته برای صدور پروانه این مجتمع درکمیسیون ماده پنج شهرداری تهران، زیر بنای کلی در ابعاد ۳۷۷۵۳۵ متر مربع بر اساس سومین بند از ششصد و چهل و نهمین مصوبه بصورت مسکونی، تجاری و خدماتی در نظر گرفته شده است.
خسروی اضافه کرد: بر اساس برخی مستندات (مصوبه ۱۹۷ شورای شهر و آخرین مصوبه در ۲۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شورای عالی شهرسازی و معماری، برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر و تبصره ۴ مصوبه شورا در ۲۴ بهمن ماه همین سال با همکاری شرکت مترو) سال گذشته برای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی به عنوان سیاست حاکم بر تهیه طرحهای توسعه و عمران شهری و فرا شهری، نسبت به تهیه و ارسال طرح امکان سنجی مجتمع ایستگاهی موسوم به بهار (TOD) به کمیسیون ماده ۵ اقدام کرد.
شهردار منطقه ۱۸ پایتخت اظهار داشت: ترکیبی از انواع کاربریها مشتمل بر ۲۸۵۶۰ متر مربع تجاری، ۲۷۲۰ متر مربع خدماتی، ۵۶۵۰ متر مربع پذیرائی و رستوران، ۸۱۶۰ متر مربع تفریحی و ورزشی، ۲۰۴۰۰ متر مربع اداری و فرهنگی، ۸۱۶۰ متر مربع آموزشی و ۱۹۶۱۰۰ متر مربع مسکونی و پارکینگ در این مجتمع کارسازی شده است.
خشروی با اشاره به این نکته که اهداف اصلی و محوری این اقدام تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی، کاهش سفر با خودروی شخصی، افزایش پیاده مداری وتشویق تنوع شکل کالبدی در بناها و پهنهها بوده است، تصریح کرد: در توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) هشت اصل مدنظر بوده که همین موارد اجرای آن در کلانشهری همچون تهران را ضروری کرده و انسان محوری و پیاده محوری؛ توسعه محلات شهری بر مبنای رفت و آمد پیاده، دوچرخهسواری؛ اولویت بخشی به شبکه حمل و نقل غیر موتوری، ایجاد ارتباط و نفوذ پذیری؛ ایجاد شبکهای متراکم از معابر، حمل و نقل همگانی انبوه بر و... اصولی هستند که با اجرای این طرح قطعا" محقق و به واسطه آن میتوان شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا در پایتختی با آسمان خاکستری بود.
توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (Transit Oriented Development) عبارت است از یک الگوی متراکم کاربری زمین شامل مسکن، پارکهای عمومی و میادین، کاربریهای تجاری و خدماتی که همگی در امتداد نقاط کلیدی سامانه حمل و نقل همگانی واقع شده باشند.