پخش زنده
امروز: -
دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات در هفتمین رویداد «کاشتن برای آینده» با موضوع «ایران هوشمند و متصل» گفت: ستاد توسعه فناوریهای اتصال پذیری و ارتباطات، متولی اصلی توسعه فناوری در حوزه نسل جدید و هوشمندسازی است.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما، هفتمین رویداد «کاشتن برای آینده» با موضوع «ایران هوشمند و متصل» بـا همکاری مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات همراه با کاشت چند نهال به مناسبت روز درختکاری در سالن آمفیتئاتر دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران برگزار شد.
سلسله رویدادهای «کاشتن برای آینده»، رویدادهایی گفتمان محورهستند که با هدف آشنایی دانشجویان، فناوران و پژوهشگران با فناوریهای نوین و راهبردی و در راستای تأثیرگذاری آنها بر آینده، زندگی مردم و جایگاهشان در داخل کشور برگزار میشوند. این رویدادها که در قالب سخنرانیها و گفتگوهای هدفمند اجرا میشود، به دنبال ترویج فناوریهای نوظهور در میان علاقهمندان و فرهیختگان دانشگاهی است.
سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات طی سخنانی در این رویداد حرکت به سمت و سوی توسعه فناوری با هدف گسترش هوشمندسازی و اتصالپذیری در کاربردهای مختلف را مأموریت اصلی این ستاد خواند و خاطرنشان کرد: ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، ماموریت پیشبرد اهداف توسعهای را در حوزههای مختلف فناوری بر عهده دارند.
ستاد توسعه فناوریهای اتصال پذیری و ارتباطات، متولی اصلی توسعه فناوری در حوزه نسل جدید و هوشمندسازی است.
کرباسی افزود: از جمله ماموریتهای دیگر ستاد میتوان به شناسایی ظرفیتها و گلوگاهها، رفع موانع، رصد فناوری، تسهیلگری و تنظیم گری، ترویج فرهنگ و سواد فناوری، حمایت از طرحهای پژوهشی فناورانه و ... اشاره کرد.
وی در ادامه با اشاره به رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) که «دانشگاه» را «مبدا تمام تحولات» توصیف کرده اند، گفت: گذر زمان سبب رشد و توسعه سازمانها در تمام زمینهها شده و دانشگاهها نیز از این قانون تبعیت کردهاند.
دانشگاههای نسل اول تدریس را وظیفه اصلی خود میدانستند و نقش اصلی آنها، آمـوزش نیروی انسـانی بود. پس از این نسل که دانشگاههای آموزشمحور بودند با تغییر و تحول در شرایط و نیازهای جوامع، دانشگاهها در نسل دوم نیز بـه سمت تحقیق و پژوهش هدایت شدند و پژوهش، افزون بر وظیفهی سنتی آموزش، به کارکردهای دانشگاه افزوده شد.
وی گفت: در دانشگاههای نسل دوم که دانشگاههای پژوهشمحور تلقی میشود؛ رشد و توسعهی علمی از طریق پژوهش حاصل مـیشود و در سایه توسعه تفکر پژوهشی بود که کشورها به تولید علم و اندیشهورزی پرداختند.
در این دانشگاهها، تحریک اساتید برای درگیر شدن بیشتر با فعالیتهـای پژوهشی به عنوان یک بخش برجسته از سیاستهای آموزشی در جوامع رو به رشد، افزایش یافت.
کرباسی با اشاره به دانشگاههای نسل سوم، گفت: دانشگاههـای نسل سوم بـا عنـوان دانشـگاههای کارآفرین، رهبری آموزشهای کارآفرینی را عهدهدار شدند. کارآفرینی عامل محـرک اقتصادی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات، در نسل چهارم دانشگاهها شاهد تحولات خوبی بودیم و هدف در این نسل ایجاد ارزش و اقتصاد دانشبنیان از فناوری بود.
وی تاکید کرد: مبدا دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه و مقصد آن شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای بزرگ هستند و این اتفاق رقم نخواهد خورد مگر با کمک جامعه دانشگاهی کشور.
سخنران بعدی نشست، حسین ریاضی، بنیانگذار شرکت «صنایع ارتباطی پایا» بود که بیش از ۴۰ سال است در حوزه صنایع الکترونیکی و ارتباطات فعالیت میکند و یکی از تولیدکنندگان پیشکسوت این عرصه به شمار میرود. دریافت جایزه خوارزمی و همچنین انتخاب بهعنوان صادرکننده نمونه، بخشی از کارنامه او بهعنوان یک کارآفرین است.
وی بهعنوان یکی از سخنرانان در این رویداد با موضوع «تجربه کارآفرینی» به سخنرانی پرداخت.
ریاضی با اشاره بر اینکه فعالیتهای شرکت دانشبنیان صنایع ارتباطی پایا در زمینه مراکز تلفن در بخش خصوصی و در شبکه مخابراتی کشور است، گفت: در حال حاضر فعالیت شرکت بیشتر در حوزههای ارتباطات، خدمات بانکی، اینترنت اشیاء، دیتا سنتر و سیستمهای پایش افراد است.
اصلیترین فعالیت این شرکت در بخش ارتباطات با شرکتهای بزرگ ارتباطی در زمینه تولید آنتنهای شبکهی موبایل و به طور کلی تمرکز بر روی هوشمندسازی و اینترنت اشیاء است که بتواند از این طریق بهروری را در مصرف انرژی، سرمایههای انسانی و منابع با ارزش کشور افزایش دهد.
وی ادامه داد: با شروع جنگ باید به خدمت سربازی میرفتم؛ من در مرکز آموزش مخابرات خدمت میکردم و آنجا با چند نفر دیگر از دوستان، بعدازظهرها در پادگان میماندیم و با توجه به تخصصی که داشتیم، به تعمیر دستگاههای اندازهگیری مشغول میشدیم.
در ادامه با همین تیم چهار، پنج نفره یک سیستم بیسیم نظامی طراحی کردیم و در نهایت با یکی از همان دوستان که در دوره خدمت این فعالیتها را انجام میدادیم، در سال ۱۳۶۲ شرکت «کارین» را راهاندازی کردیم و وارد حوزه تولید شدیم.
حبیبالله اصغری، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه نوآوریهایی که در جهان توسعه پیدا کرده از دانشجویان و نسل جوان شکل گرفته است به ارائهای در خصوص “کلیدهای موفقیت در یک نمونهبومی” پرداخت.