پخش زنده
امروز: -
پذیرش دانشجویان رشته گردشگری متناسب با نیاز جامعه صورت نمیگیرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدرس هتلداری و فعال گردشگری گفت: تناسبسازی در خصوص رشتههای گردشگری و تعداد پذیرش دانشجو منجربه این خواهد شد که نیازهای جامعه و بازاریابی گردشگری را متناسب با تقاضاهایی که وجود دارد تعیین کنیم.
محمد قاسمی خوزانی در خصوص وضعیت رشتههای گردشگری و هتلداری در کشور افزود:با توجه به اینکه ما برای آموزش دانشجویان رشتههای گردشگری و هتلداری از اساتید مجرب و متخصص استفاده نمیکنیم این امر باعث شده تا فارغالتحصیلان رشتههای گردشگری بدون هیچ تخصص و تجربهای وارد جامعه شوند.
وی گفت: در حال حاضر عده زیادی از اساتید، متناسب با تخصص خود تدریس نمیکنند و تا زمانی که به این موضوع توجه نشود شاهد حضور اساتیدی هستیم که پایاننامه و تخصص آنها متناسب با گردشگری و هتلداری نیست، اما متاسفانه در دانشگاهها علیرغم نبود استاد متخصص این دو رشته، مدیریت گردشگری تدریس میشود.
این مدرس هتلداری و فعال گردشگری افزود:تا زمانی که از اساتید متخصص و مجرب برای آموزش رشته گردشگری و هتلداری استفاده نکنیم، این اقدام در نهایت ختم به این میشود که کتابهایی را در دست داشته باشیم که تخصصی نیست و تنها آموزش را با مواردی که جمعآوری کردند تا رزومهای برای خود داشته باشند برای تدریس استفاده میکنند.
وی گفت: اساتید به روزمه پژوهشی که باید داشته باشند هیچ توجهی نکرده و تنها به این فکر هستند که رزومهای را هر چند بیکیفیت ارائه کنند؛ درنتیجه اگر از اساتید متخصص که حوزه فعالیت آنها گردشگری و یا پایاننامه دکتری گردشگری دارند، استفاده کنیم قطعا منجر به این خواهد شد تا در این زمینه موفقتر و با کیفیتتر عمل کنیم.
قاسمی خوزانی افزود: برگزاری کارگاههای تخصصی از جمله موارد و راهکارهایی است که توانمندی اساتید را به خصوص در ارتباط با طرحها و پژوهشها افزایش میدهد، اما متاسفانه عدهای از اساتید مدرس در رشته گردشگری و هتلداری با چنین مدلی آشنا نیستند و نمیتوانند طرح امکانسنجی گردشگری و همچنین امکانسنجی اقتصادی را انجام دهند.
وی با بیان اینکه متاسفانه این پیوند میان نیازهای اجرایی کاربردی و همچنین سرفصلها انجام نشده است، گفت: افرادی این سرفصلها را مینویسند که اصلا در حوزه گردشگری کار پژوهشی معناداری انجام ندادهاند. بسیاری از سرفصلهایی که نوشته میشود توسط اساتید غیرمجرب و غیر تخصصی است. افرادی که نوشتن سرفصلها را انجام میدهند در واقع مسیر را روشن میکنند و نباید فردی غیر متخصص این هدف و روشنگری را انجام دهد.