به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه فی المجلس چهارشنبه شب، دوم اسفند میزبان سید محمد حسینی؛ نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه رفسنجان بودکه با اجرای بهروز افخمی از شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. مشروح این گفتگو را میخوانید:
مقدمه: سید محمد حسینی در سمتهای مختلفی از جمله وزارت ارشاد کار کرد و هم اکنون هم معاون پارلمانی رئیس جمهور است. از نمایندگان شناخته شده در سمت وزیر ارشاد بود و الان هم به خاطر کاری که دارند در تعامل با مجلس شورای اسلامی هستند.
سؤال: اصلاً نماینده رفسنجان بودن یعنی چه؟
سید محمد حسینی؛ نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی: رفسنجان شهر خاصی است، در آغاز حرکت امام خمینی، مردم رفسنجان مقلد امام بودند، در انقلاب پیشگام بودند، یعنی در همان روزی که چهلم قم بود، مردم در تبریز شهید دادند، در رفسنجان هم راهپیمایی شد در حالی که خیلی از شهرها هنوز خبری نبود و بسیاری از بزرگان در رفسنجان رفت و آمد داشتند، از خود مقام معظم رهبری تا شخصیتهایی مثل مرحوم آقای فلسفی.
سؤال: آیت الله خامنهای چه سالهایی در رفسنجان بودند؟
حسینی: ایشان اوایل دهه پنجاه تشریف آوردند.
سؤال: تبعید بودند؟
حسینی: بله، سخنرانی میکردند.
سؤال: نه تبعید نبودند؟
حسینی: در ایرانشهر تبعید بودند، بعد از مدت کوتاهی در جیرفت حضور داشتند، زمانی که ایشان در ایرانشهر تبعید بودند، من دانش آموز بودم و به آنجا رفتیم. ایشان و آقای فلسفی در ایرانشهر بودند.
سؤال: آن موقع چند سالتان بود؟
حسینی: ۱۷ تا ۱۸ سال. سال ۵۷ قبل از پیروزی انقلاب بود.
سؤال: تبعیدشان درست قبل از پیروزی انقلاب تمام شد؟
حسینی: بله، چند ماه قبل از پیروزی انقلاب، رفتند.
سؤال: در واقع سالهایی که رفسنجان میآمدند هنوز تبعید نشده بودند؟
حسینی: نه، قبل از تبعید بود. رفسنجان نقش مؤثری در پیشبرد انقلاب اسلامی داشت. سال ۸۴ که مقام معظم رهبری به رفسنجان تشریف آوردند، آنجا گفتند ما حرفهایی در مسجد امام رفسنجان میگفتیم که در جای دیگر نمیشد گفت و پهلوی ها هم پذیرفته بودند و به همین خاطر بسیاری از شخصیت های انقلابی به رفسنجان می آمدند و اسناد ساواک هم درباره مطالبی که در آن جا گفته و مطرح شده، موجود است. به هر حال امیدواریم همین روحیه در مردم همواره وجود داشته باشد. البته در دوران جنگ هم مردم رفسنجان واقعاً پیشگام بودند و نقش بسیار مهمی داشتند.
سؤال: خود آقای رفسنجانی آن موقع هم میآمدند رفسنجان یا بیشتر در قم بودند؟
حسینی: کمتر با ایشان ارتباط داشتم، ولی بالأخره دورادور مسائل رفسنجان را دنبال میکردند. بنده وقتی نماینده مردم بودم خدمتشان رفتیم و صحبت میکردیم که وی نمیخواست خیلی به جزئیات ورود کند، اما به هر حال وی و بستگانشان در رفسنجان بودند ولی نقش محوری را در رفسنجان قبل از انقلاب، شاید مرحوم حاج عباس پورمحمدی ایفا میکرد که از علما، بزرگان و افراد انقلابی مثل شهید هاشمی نژاد، شهید کامیاب، حضرت آیت الله جنتی، مرحوم آقای ری شهری برای سخنرانی در این شهر دعوت میکرد.بعضیها هم که قبل از انقلاب تبعید شدند مثل آقای محفوظی و آقای خلخالی، یک مدتی در آنجا بودند و اولین نماز جمعه قبل از انقلاب را هم در این شهر اقامه کردند.
سؤال: آقای خلخالی در رفسنجان؟
حسینی: بله.
سؤال: الآن عمق آبهای زیرزمینی خیلی پایین رفته است؟
حسینی: بله، به خاطر کمبود آب بعضی از نقاط خالی از سکنه شده است. فرض کنید یک کشاورز، دو هکتار زمین داشته، به خاطر کمبود آب، یک هکتارش را رها کرده و بقیه اش را دارد آبیاری میکند. خوشبختانه الان آب از خلیج فارس به سمت سیرجان، سرچشمه، بعد کرمان، یزد و ... منتقل شده است.
سؤال: چند متر در ثانیه دارد میآید؟ قطر لوله را من دیدم خیلی بزرگ بود.
حسینی: بله، جزئیات فنی اش را نمیدانم ولی کار خیلی خوبی است.
سؤال: شما در مجلس پنجم بودید، خیلی مسائل مملکت؛ مسائل کلی بود، یعنی بیشتر نمایندهها به مسائل ملی میپرداختند و کمتر به مسائل منطقهای توجه داشتند، ولی الان در مجلس دهم و یازدهم به نظرم میآید که خیلی نمایندهها به مسائل منطقه ای هم توجه دارند.
حسینی: یک بخش آن بر میگردد به خود نمایندهها که خود را زیاد درگیر کردند و میخواهند به همه جزئیات بپردازند که واقعاً این کار اصلی نماینده نیست. در قانون اساسی گفته شده که نماینده دو وظیفه اصلی قانون گذاری و نظارت را بر عهده دارد، ولی در زمان تبلیغات، گاهی اوقات وعدههایی میدهند و مدیون میشوند و باید جوابگو باشند و مردم هم از نماینده ها مطالبه می کنند. این باعث میشود گاهی وقتها نماینده به کار اصلی خود نرسد و حتی در مجلس هم که نشسته اند، میبینید که دارند پاسخ نامهها را میدهند و به یکباره متوجه می شوند که قانونی در مجلس تصویب شده و آنها خبر نداشته اند و دقت نکرده اند.
مجری: ما اصلاً نمایندهای داشتیم که تعریف کرد که یکی از افراد حوزه انتخابیه که به من هم رأی داده بود و پیرمرد با نفوذی هم بود قهر کرده بود با من، من نمیدانستم و متوجه نبودم که قهر کرده، بعد یک دفعه دیدم جواب سلامم را نمیدهد، گفتم چرا این ناراحت است از دست من؟ گفتند میپرسیم از او، منطقه شمال بود؛ طوالش بعداً خبر دادند که گفته از وقتی که گاو مرا گرگ حمله کرد و خورد اصلاً نه تلفنی جواب داد، نه احوالپرسی کرد از من.
حسینی: مردم بالأخره مشکلات دارند ولی اصلاً شوراها تشکیل شد که یک بخشی از مسائل شهری را شوراها پاسخگو باشند یا دستگاههای اداری حضور دارند، این که بلافاصله ما برویم سراغ نماینده، این واقعاً فرهنگ سازی نیاز است که این تغییر کند، نماینده درست است از یک شهری ممکن است ۱۵ تا ۲۰ هزار رأی آورده، آمده در مجلس، ولی دیگر نماینده کل ملت ایران محسوب میشود، در همه امور میتواند اظهار نظر کند. نظرهایش مخصوصاً الآن که عصر ارتباطات است، یک حرفی میزند بلافاصله شما میبینید در شبکههای مختلف انعکاس پیدا میکند. اگر تمرکز نداشته باشد به مسائل و تحلیل درستی از رویدادهای کشور و منطقه نداشته باشد، تبعات منفی ممکن است داشته باشد. نمیشود بگویی این نماینده است، استناد میکنند به حرف او. همین چندی قبل یکی از نمایندگان یک موردی گفته بود که چند هزار نفر در صنف فلان محکوم شدند، کلی روی این برنامه سازی کردند.
سؤال: ارقامش غلط بود.
حسینی: بله، میخواهم بگویم که واقعاً باید یک مقداری فرصت و مجال داشته باشند، البته الآن بهتر شده، چون چند مشاور هم دارند، آن مشاورها میتوانند به آنها کمک کنند. زمان ما این طور نبود، یعنی خود نماینده تنها میبایست همه کارها را انجام دهد، از این جهت میخواهم بگویم یک مقداری تفکیک شود، خواستههای مردم و مسائل عمومی شهر.
حسینی: مثلاً آب در خیلی از جاها مسئله اصلی است، نمایندگان پیگیری کنند یا مثلاً فرض کنید که در بحثهای صنعتی، بحثهای کلانی که عام المنفعه که به هم بر میگردد. در همین دوره شما ببینید چه تعداد بیمارستان نیمه تمام بوده، تکمیل و تجهیز شده این کاری که نفعش برای عموم مردم است. اول این که بخواهد گره گشایی کند از کار تک تک افراد؛ این واقعاً نشدنی است و پایانی ندارد، دائم این مسائل وجود دارد، تازه گاهی اوقات نماینده برای یکی کاری انجام میدهد بقیه ناراحت میشوند میگویند برای ما چرا انجام ندادی؟
نمایندگان هم باید از همان ابتدا وعده ندهند
حسینی: باید یک مقداری این مسئله تبیین شود. خود نمایندگان هم باید از همان ابتدا وعده ندهند، مثلاً ما زمانی که نامزد بودیم و میرفتیم در روستاها؛ بحث مان بود که ما سعی خود را میکنیم، ان شاء الله کمک میکنیم، اما باید یک مقداری مرز اجرا و نظارت تفکیک شود، حضرت آقا هم تأکید داشتند؛ اینها جدا و تفکیک شود و این بهتر است خود نماینده برایش دردسر درست میشود، مشکل ایجاد میشود.
نماینده با ورود به اجرا منفور عده ای می شود
حسینی: مثلاًَ از آن نسلها ببینید نمایندهای میآید اصرار میکند فرض کنید یکی میشود رئیس این اداره، میشود فرماندار، اول که همان ابتدا یک عده با او مخالف میشوند، چون برای فرمانداری چند گزینه است که یک نفر انتخاب می شود آنها هم توقع داشتند، بعد عملکرد این هرچه ضعیفتر باشد به حساب آن نماینده است؛ لذا این که حضرت آقا فرمودند من شما را دوست میدارم، دلسوز شما هستم، این که میگویم ورود نکند در اجرا؛ به خاطر همین است و اینها یک مقداری باید از هم تفکیک شود.
تاکید مقام معظم رهبری به دوری نمایندگان از اجرا است
حسینی: ولی نماینده از جهت این که دسترسی دارد به مسئولین، یک جایگاه خاصی دارد، میتواند موارد را سریع منتقل کند. مثلاً ما وقتی جلسه علنی هستیم، میرویم آنجا، بالأخره با نمایندهها میفهمیم که سراسر کشور چه اتفاقاتی افتاده، چه مسائلی است و چه مشکلاتی الان وجود دارد. اینها را سریع میشود منتقل کرد و از این جهت مجلس ما؛ مجلس پرکاری است. یعنی شما بدانید همه مجالس دنیا این طور نیست که هر روز جلسه داشته باشند، میروند مثلاً برای بودجه، بعد میروند، بعد یک مدت بعد، اما مجلس ما مجلس پرکاری است، نمایندهها غالباً دلسوز و متعهد هستند، کار و تلاش میکنند و به خاطر همین حضور در انتخابات هم مهم است. یعنی مثلاً ممکن است یک جاهایی نقش خیلی پررنگی نداشته باشد. در بعضی جاها الان ما دو مجلس داریم، یعنی مجلس نمایندگانشان تصویب هم کند، این نهایی نیست. تازه آن مجلس سنا هم باید تأیید کند.
سؤال: در ایران هم خوب است مجلس سنا داشته باشیم یا نه؟
حسینی: مجلس سنا در خیلی جاها یک مجلس تشریفاتی شاید باشد، مثلاً انتسابی .حتی مثلاً در انگلیس شما میبینید.
سؤال: مجلس به معنی مجلس سنایی که نمایندهها که سه دوره مجلس شورا را بگذرانند، آن جا بتوانند تازه نامزد شوند، انتخابی باشد و آدمهای باتجربه و کارشناس به آن مجلس بروند.
حسینی: میخواهم بگویم بعد آن موقع نقش مجلس اول دیگر کمرنگ میشود، یعنی این که هر چه تصویب کرده منوط میشود به آن. بله ما الآن شورای نگهبان را داریم ولی شورای نگهبان صیانت از قانون اساسی میکند در خیلی از جاهای دنیا هم هست، یعنی شورای قانون اساسی دارند یا دادگاهی دارند، قانون اساسی باید رعایت شود؛ لذا میخواهم بگویم در جایی که دو مجلس است؛ یعنی مجلس اول گاهی کمرنگ میشود.
سؤال: شما اصلاً به نظرتان خوب است یا بد؟ برای این که خیلیها معتقدند که مجلسها مخصوصاً الان در دورههای جدید مدام بی خاصیتتر و سازشکارتر شدند، علتش هم این است که بالأخره خیلی نمایندهها کارشان را بلد نیستند، تا بیایند کارشان را یاد بگیرند، کنار میآیند با دولت. الآن شما به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور، فکر میکنید مثلاً مجلس یازدهم به نسبت مجلس پنجم که شما بودید؛ کارآمدتر است یا ضعیف تر؟
حسینی: به هر حال یک مقدار مقایسه کردن سخت است باید از جهات مختلف اینها را در نظر گرفت. الان سطح تحصیلات بالا رفته، اطلاعات بیشتری وجود دارد.
سؤال: همین بالا بردن سطح تحصیلات برای این نبود که رقبا را حذف کنند؟
حسینی: اتفاقاً این در مجلس پنجم بود؛ زمان ما. آن موقع اصلاً هیچ معیاری نداشت، یعنی همین خواندن و نوشتن بود.
سؤال: اگر یک آدمی که خواندن و نوشتن بلد است ولی در یک زمینهای تجربه دارد، مردم هم قبولش دارند، چرا نباید بتواند بیاید در مجلس؟
حسینی: الآن دیگر در حد کارشناسی و ارشد و ... دیگر خیلی پایه بلندی نیست.
سؤال: این را میگویم که بعداً برای این که منافع خودشان اقتضاء میکرد میگفتند هر یک دوره مجلس معادل یک مقطع تحصیلی بود.
حسینی: آن به نظرم جای بحث دارد، ولی این که اتفاقاً افراد تحصیل کرده باشند، با مسائل جهانی آشنا باشند، در یک رشتهای تخصص داشته باشند، به هر حال در این کمیسیونهای مجلس؛ از بهداشت، صنعت و کشاورزی بگیرید؛ باید افرادی باشند، ولی این که صرفاً مباحث نظری را بداند کافی نیست، حتماً باید در اجرا هم بوده باشد، یعنی این که یک مقداری با مسائل اجرایی، چون گاهی اوقات قانون نوشته میشود، قابلیت اجرا ندارد، تکلیف مالایطاق است. در آن سیاستهای کلی که رهبر حکیم انقلاب ابلاغ کردند، یکی این است که این قابلیت اجرا داشته باشد. اگر کسی در کار اجرا نبوده باشد، خیلی متوجه نمیشود حتماً خوب است که مثلاً یک حالا شرطی گذاشتند پنج سال یک سابقه اجرایی، آموزشی و پژوهشی و الا این که از پشت میز دانشگاه بلند شود مستقیم بیاید، گاهی اوقات ممکن است حرفهای خوبی بزند، اما در عمل امکان پیاده شدن آنها نباشد.
سؤال: شما بالأخره در موردی، میخواهید یک حکم دهید؛ یعنی توضیح دهید مثلاً به رئیس جمهور چه میگویید درباره همین مجلس یازدهم؟ آیا مجلس یازدهم؛ مجلس بی خاصیتی نیست؟ خیلی متهم است به بی خاصیتی.
حسینی: نه مجلس کارهای بزرگی را انجام داده، مثلاً همین قانون جهش تولید دانش بنیان؛ این شرکتهای دانش بنیان الآن دارند امتیازاتی برای آنها در نظر میگیرند، مزایایی که وجود دارد، تسهیلاتی برای آنها قائل میشوند و اینها کارهای بسیار بزرگی دارند انجام میدهند یا بحث مسکن این نبود که رئیس جمهور مطرح کند، قانون جهش تولید مسکن که بیاید همه دستگاهها را ملزم کند که همکاری کنند با وزارت راه و شهرسازی. خود دستگاههای دولتی امتناع میکنند از نظر این که زمینهای خود را واگذار کنند، ولی الان این قانون شده، بالأخره وقتی شناسایی میکنند زمینی که الان بلااستفاده مانده، بلافاصله میتواند وزارت راه این را تملک کند و بعد رایگان در اختیار مردم بگذارد، یک سری قوانین بسیار خوب است.
سؤال: مهمترین کاری که مجلس یازدهم کرد چه بود؟
حسینی: علاوه بر این مواردی که میگویم، بحث برنامه هفتم بسیار مهم است، چون نگاه به پنج سال آینده است. بودجه سالانه اهمیت دارد و موارد فراوانی را ما میتوانیم بگوییم که مطرح شده در بحث بهداشت، سلامت و موارد دیگر. بحث نظارتی آنها هم قوی بوده، نسبتاً. یعنی فرض کنید مثلاً در سال جاری ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است. نمایندهها باید مراقبت میکردند که به موقع این پول پرداخت شود، چیز خوبی است. یا مثلاً جاهای دیگر، نقصی، ضعفی یا بحث آب و مسائل دیگر، اینها را به جد دنبال بودند که کارها به خوبی انجام شود. یا بحث رتبه بندی معلمان، درست است که یک بار سنگینی بر دوش دولت بود و دولت میتوانست همان ابتدا تقاضای استرداد کند، چون از دولت قبل به مجلس رسیده بود، ولی دولت این کار را نکرد، چون اهتمام دارد به وضعیت معیشتی معلمان و این مسأله را دنبال کرد. ممکن است اختلاف نظر کارشناسی هم داشته باشیم، در بعضی جاها مجلس میآید تغییراتی میدهد، ولی امیدواریم این لوایحی که دولت به مجلس میدهد، این لایحه تبدیل به طرح نشود دیگر، یعنی این قدر تغییر و تحول نکند که آن شاکله اصلی اش بخواهد جا به جا و عوض شود.
سؤال: الآن چه مدت است شما معاون پارلمانی هستید؟
حسینی: از شهریور، یعنی از اواخر مرداد ۱۴۰۰، یعنی روزی که آقای رئیسی وزرایش را معرفی کرد به مجلس، دیگر ما از روز اول آمدیم مجلس و شروع کردیم.
سؤال: در این مدت رئیس جمهور از شما در رابطه با مجلس چه خواسته؟
حسینی: در ارتباط با مجلس مسائل نمایندگان را منعکس کنیم، بعد اگر نطقی میکنند، تذکری میدهند، سؤال میکنند، ما اینها را پاسخگو باشیم. یک مورد عرض کنم؛ ما شش هزار سؤال داشتیم در این دوره. شش هزار؛ سؤال کم بود. در این شش هزار سؤال تعداد زیادی آمده در کمیسیون ها، قانع شدند، وزرا را بسیج کردیم که با اینها صحبت کنند بالأخره سؤالشان را پس بگیرند. خلاصه در مراحل مختلف، اینها قانع شدند، تنها ۲۹ سؤال در صحن علنی مطرح شده و از آن ۲۹ سؤال فقط ۹ مورد بوده که نمایندگان قانع نشدند.
نماینده پارلمانی کارش رسیدگی بهمسائل نمایندگان نسبت به دولت است
این کار پارلمانی است یعنی از شش هزار شما برسید به ۹ موردی که اصطلاحاً میگویند کارت زرد. یا این که یک زمانی ۱۲ استیضاح مطرح بوده، البته بی سابقه بوده در گذشته هم ما این طور نداشتیم. حضرت آقا هم تذکری فرمودند که افراط در استیضاح نباید باشد.
مثلاً ما مجلس پنجم بودیم، کلاً دو استیضاح از اول تا آخر بیشتر نبود. ولی مثلاً این جا میبینی یک نفر طراح سه استیضاح شده همزمان؛ از سه وزیر، ولی باز بالأخره اینها فقط یک مورد ما داشتیم که منجر شد به برکناری وزیر و بقیه سر جای خودشان هستند.
مجلس یازدهم نسبت به مجلس پنجم بسیار فعال است
در هر صورت، چون معاون پارلمانی رئیس جمهور داریم و معاون پارلمانی وزارتخانهها و دستگاه ها، کاری که ما کردیم تا حالا ۳۰ جلسه برای آنها داشتیم، یعنی هر ماه تقریباً ۳۰ ماه گذشته از دولت، متوسط ماهی یک جلسه داشتیم، هماهنگی بین معاونان پارلمانی، آن مطالبات نمایندگان که مطالبات مردم است؛ اینها را بیاییم و عمل کنیم، یعنی مثلاً پیگیری کنیم واقعاً آن خواستههای واقعی، مثلاً من رفتم در یک شهر مرزی در باجگیران، میبینم که مثلاً آن جا تعطیل شده بود؛ چندین سال متوقف شده بود، رفت و آمد نبود، بازارچه دیگر تعطیل بود، نماینده گفته ما کمک کردیم از وزارت خارجه جاهای دیگر، این راه اندازی شده است.
معاون پارلمانی شخصا به دنبال حل مسائل مردم است
حسینی: یا خود ما که میرویم استانها و شهرستانها این است که واقعاً حرفهای حسابی که نماینده ها دارند اینها را بیاییم پیگیری کنیم که انجام بشود، چون اینها دلسوزند لذا ما یکی اینکه مطالبات نمایندگان را پیگیری میکنیم یکی در بحث طرحها و لوایح است ما این را به جد دنبال میکنیم لایحهای که دولت میفرستد باید بیاوریم در مجلس به هرحال تبیین کنیم یا طرحهایی که نمایندگان دارند هر طرحی که نمایندگان میدهند ما این را بلافاصله میآییم نقاط قوت و ضعف را مشخص میکنیم و در دولت مطرح میکنیم معمولاً نظر معاون پارلمانی تایید میشود، چون ما رویش کار کردیم کار کارشناسی یعنی از وزارتخانههای مختلف دعوت کردیم افراد صاحب نظر، اندیشمند اینها را آوردیم باهاشون صحبت کردیم میگوییم بعنوان مثال به ده دلیل ما میگوییم که این به مصلحت نیست و اصلاً تلاش ما بر این است که لایحه مقدم باشد بر طرح.
حسینی : شما مثلاً نماینده بودید یک طرحی نوشتید مثلاً بحث سینما مثل میخواهم بگویم در صدا و سیما در بعد رفاقت عده ای هم امضا کردهاند شاید حتی نخواندند که چی هست و اینها بالاخره این مسئله را ما داریم بعد میآید در صحن، اما لایحه این است که بالاخره واقعاً یک جایی کمبودی هست خلائی هست مشکلی دارد، کار پیش نمیرود بیرون میآید اول از یک وزارت شروع میشود و چه بسا از استان شروع بشود بیاید وزارتخانه بعد بیاید در دولت، در کارگروه در کمیسیون، بعد میآید در صحن دولت آنجا باز وزرای مختلف نظر میدهند یعنی یک مسئله از جهات مختلف از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار میگیرد آن موقع تازه میاید مجلس و مجلس هم کار کارشناسی اش را میکنند میخواهم بگویم این کاملاً دیگه جرح و تعدیل میشود و در نهایت مصوبهای که میآید بیرون میتواند مفید باشد کار ما بالاخره ما بیشتر کار نرمافزاری است ما کار سختافزاری نداریم بیشتر تعامل گفتگو هست بعضی وقتها نمایندهها میآیند ناراحت هستند مثلا یک مشکلی هست عصبانیتی وجود دارد ما بالاخره باهاشون سعی میکنیم با ملایمت توضیح بدهیم بهشون.
حسینی: خیلی وقتها همان طور که گفتم دعوت میکنند میرویم شهرستانهایشان را از نزدیک میبینیم مردم با چه مشکلاتی مواجه هستند و اینها و کارها را پیگیری میکنیم این چیز خیلی خوبی است مثلاً یکی از وزرای عراق آمده بود من گفتم ما اینجور معاون پارلمانی داریم برایشان جالب بود و میگفتند ما اینجور چیزی نداریم و به خاطر همین گاهی اوقات تنش میشود تشدید میشود اختلافات و اینها و این کمک میکند به هر حال.
سوال: حالا فکر میکنید که رئیسجمهور از شما چی بخواهد در ارتباط با پارلمان بعدی یعنی پارلمان بعدی حالا تو پارلمان فعلی ظاهراً چیزی نخواستید که مورد نیاز داشته باشیم به اینکه مقدمه اش را مجلس انجام دهد تا شما بتوانید کار را انجام دهید در پارلمان بعدی چه نیازی یعنی فکر میکنید رئیسجمهور از شما میخواهد؟
حسینی: نه ببینید رئیس جمهوری خوب نظرش این است که آن مواردی که نظر دولت هست بیاید و با همراهی، مثلاً ببینید ما بحث وزارت بازرگانی داشتیم اول مثال میزنم دیگر اول مطرح شد که خود نمایندگان یک طرحی دارند بعد گفتند که نه طرح حالا شما بروید مثلاً خودتان یک لایحه بیاورید ما لایحه آوردیم یک سازمان تشکیل بشود بعد دوباره گفتن سازمان نشود، چون سازمان میشد زیر نظر مثل رئیسجمهور دیگر خیلی نمیشناسند نظارت برش داشته باشند تذکر بدهند سؤال کنند و از این حرفا این بود که گفتند که نه بروید وزارت بیاورید خوب ما رفتیم در دولت بحث شد وزارت بازرگانی به خاطر بحث کنترل قیمتها مطرح بود.
خوب بعداً باز یک مرحلهای رسید در صحن هم تصویب شد داشت ادامه پیدا میکرد یک مرتبه شش ماه مسکوت گذاشتهاند که میخواهم بگویم مثلاً توقع دولت این است که وقتی یک نیازی وجود دارد میآید مطرح میکند این به نتیجه برسد به پایان برسد یا مثلاً در بحث بودجه خوب خیلی دستگاهها کلنجار میروند بحث میکنند اینها، این که دو مرتبه بیاید محل تغییرات جدی پیدا بکند کار دولت سخت میشود مشکل میشود یا مثلاً همین بحث اینکه یک بار مالی اضافی داشته باشد بعد ما دچار کسری بودجه بشویم کار سخت میشود یعنی آسیبش به مردم میرسد این است که از این جهت رئیسجمهور خوب دغدغه دارد نگران است یا اینکه هماهنگی و انسجام بین وزرا گاهی اوقات اینها با هم منافعشان بالاخره با هم تلاقی دارد یا مثلاً تعارض دارد هر کدوم ممکن است چیزی بگویند این توقع است که ما یک صدای واحد داشته باشیم.
رئیسجمهور توقع دارد که ما سؤالات و ابهاماتی که نمایندگان دارند حتما پیگیر باشیم
حسینی: بله ما بحث میکنیم در دولت اختلاف نظر ممکن باشد، اما رای گیری میکنیم در نهایت میشود لایحه دولت میشود بودجه میشود بعد در مجلس باید یک وفاق و همراهی وجود داشته باشد که به نتیجه برسد و بعدش میخواهم بگویم به اصطلاح آقای رئیسجمهور توقع دارد که ما سؤالاتی که نمایندگان دارند ابهاماتی که دارند اینها را حتماً پیگیر باشیم با نماینده صحبت کنیم ما همین کار را میکنیم جلسات علنی از ساعت هشت صبح تا ساعت دوازده استآنجا نشستیم دائم داریم با نمایندگان گفتگو میکنیم یا در کمیسیونها میرویم که واقعا اگر حرف شان حساب باشد خوب ما منتقل میکنیم ما برخی از تغییرات حتی در دولت داشتیم خواسته برخی از نمایندگان هم بود که این کار صورت بگیرد یا نمایندگان خودشان میآیند قبلش میگویند آقا مثلاً این ضعف وجود دارد شما این را برطرف کنید و ما اینها را منتقل میکنیم.
سوال: حرف نا حساب یعنی حرفهایی که بیشتر به مسائل جزیی محلی میپردازد چه مقدار از سؤالها اصلاً به مسائل جزیی و محلی پرداخته؟
حسینی: خوب وجود داره یعنی در این مجلس خوب بیشتر از سال گذشته است حتی تحقیق تفحص مثلاً ما داریم از شهرداری مثلا یک شهرستان تحقیق تفحصش مطرح شده.
سوال: به صورت سؤال از وزیر در میآورند؟
حسینی: نه تحت تفحص و خوب جداگانه میروند روال خودشان را طی میکنند.
سوال: نه آن سوالهایی که وقت وزیر رامیگیرد؟
حسینی: خوب سؤالات متعدد است بعضی هایش را الان تقسیمبندی کردند گفتند سؤالات ملی و سوالات منطقهای سوالات منطقهای میآید در حد هیئترئیسه و اینها دیگر به صحن کشیده نمیشود ولی خوب به هر حال میآیند سؤالات شان را کلی مطرح میکنند نمیآیند بگویند که مثلاً در فلان شهرستان میگوید مثلاً توزیع پزشک در سطح کشور عادلانه نیست و غیره.
سوال: یعنی یک راهی پیدا میکنند.
حسینی: میگویم غالباً نمایندگان در ادوار مختلف افراد دلسوز بودند ولی این هم هست که یک نماینده میتواند از موقعیت خودش هم بهرهبرداری بکند و مشکلساز هم میتواند باشد این هم هست یعنی یک موقعیت و جایگاهی دارد، چون قانون اساسی این جایگاه را داده و میتواند و میگوید بالاخره آقا شما این کار را انجام ندادی بعد من سؤال میکنم مثلاً فرض کنید که از ما سؤال میکرد که راجع به وقتی وزیر ارشاد بودیم شما در مورد قانون برنامه پنجم توسعه مثلاً چه کردی حالا باید بنشینی کلی توضیح بدهی در ابعاد مختلف که بعداً میتواند یا در کمیسیون شما هرچه توضیح بدهید میگوید من قانع نشدهام چیزی وجود ندارد.
سوال: سوالی که ما از همه نمایندهها میکنیم چند تا بچه دارید شما؟
حسینی: سه تا.
سوال: پسر یا دختر؟
حسینی: دو تا دختر هستند و یک پسر، نوه داریم.
سوال:پسر بزرگ است یا دختر؟
حسینی: دختر بعد پسر بعد دختر.
سوال: سه تا هم نوه دارید؟
حسینی: بله.
سوال: نوه دختری؟
حسینی: بله.
سوال: خوب بچهها بزرگشان الان چند ساله هست؟
حسینی: من سال شصت و چهار ازدواج کردم متولد شصت و پنج است.
سوال: یعنی الان سی و هفت ساله است؟
حسینی: در دانشگاه دارد تدریس میکند الحمدالله.
سوال: بچهها علاقهمند به کار نمایندگی مجلس و کار سیاسی نیستند؟
حسینی: نه، در این وادیها نیستند پسر ما مثل شما بیشتر علاقه به سینما و فیلم و برنامههای تلویزیونی دارد چون خود ما از قدیم در کار هنری و فرهنگی و اینها بودیم.
سوال: خوب حالا اگر بهاصطلاح این مسئله نسل جوان تغییراتی که در نسل جوان پیش آمده برای شما چه حالتی دارد یعنی الان اینکه پرسیدم از بچههای خودتان میخواهم ببینم که بچهها الان برای مجلس چقدر میتوانند اهمیت قائل باشند بچههای شما خودشان رای میدهند؟
حسینی: بله آنها که خوب به جد پیگیرند و خوب در جریان هم هستند، چون خود ما بالاخره نامزد بودیم در مجلس یا در ریاست جمهوری فعال میشوند و علاقه دارند و اینها ببینید اگر اهمیت مسئله خوب تبیین بشود برای نوجوانهای ما برای مثلاً رای اولی های ما اینها خیلی کمک میکند که احساس کنند که آنها هم در سرنوشت کشور نقش آفرین هستند و اینکه بدانند واقعاً همه چیز در کشور ما براساس رای خود مردم است یعنی از آن روستا که شورای شهر روستا انتخاب میکند تا شهر، تا نماینده مجلس و بعد هم جدی است یعنی بالاخره ما چرخش نخبگان داریم اینطور نیست که مثلاً یک عده ثابت بیایند بشوند نماینده مجلس معدود افرادی هستند که مثلاً چند دور است بعضی شهرها هر دوره یک نماینده جدید میزنند یا دولتها بالاخره تغییر میکند و تغییرات جدی ما در کشور داریم و اینها همه رای مردم هست که تعیینکننده است.
برای هر صندلی پنجاه و یک نماینده مثلا نامزد وجود دارد
حسینی: خوب اگر بدانند که واقعاً آن فردی که مثلاً، الان میگویند که برای هر صندلی پنجاه و یک نماینده مثلا داوطلب وجود دارد خوب حالا اگر واقعاً دقت کنند از این پنجاه و یک نفر بهترین راانتخاب کنند حتماً مجلس میتواند جایگاهش ارتقا پیدا بکند و تاثیرش بیشتر باشد، چون هر چه کار کارشناسی دقیقتری صورت بگیرد برای کشور بهتر است یا افراد هرچه دلسوزتر باشد در تعارض منافع، منافع و مصالح ملی را مقدم بدارند بر اینکه حالا منفعت خودشان چی هست حتی حوزه انتخابی، انتخابیهشان چیه مسائل کشور مهم است میخواهم بگویم یک دید وسیعی داشته باشند تنگ نظری نداشته باشند یا اینکه حضرت آقا فرمودند که بخواهند صرفاً وجاهت برای خودشان داشته باشند، چون الان کسی که منفی صحبت کند مخالف خوانی بکند انتقاد بکند این بیشتر مطرح میشود و رسانهها هم که دیگر.
سوال:معلوم است که دنبال وجاهت میگردد؟
حسینی: و لذا اگر حالا جوانهای ما هم که اگر بیشتر دانشآموزها با این مسئله آشنا بشوند اهمیت کار را بدانند نگویند نه فرق نمیکند، بینید گاهی یک نماینده میتواند یکی با رای اش بشود وزیر ممکن نشود استیضاحی مثلاً به نتیجه برسد یا نرسد میخواهم بگویم یک نفر هم در مجلس نقشآفرین است بعد هم آدمهای مؤثر میتوانند دیگران را هم همراه کنند با خودشان با استدلال با منطق از این جهت اگر واقعاً جوانها دقت بیشتری بکنند یا مثلاً اینطور نباشد که بیاعتنا باشند در دانشگاهها یک مقطعی یک عده آمدند گفتند که دانشگاهی ها درسشان را بخوانند کاری به مسائل سیاسی نداشته باشند حضرت آقا به شدت گفتند باید سیاسی باشد و بینش داشته باشد بدانید ما اگر جوان هایمان، نوجوانهای اهل فهم و درک و بینش سیاسی نباشند این به زیان کشور است دیگران میتوانند بیایند و بعد در مواقع خاصی با هیجانات و احساساتی ایجاد میکنند آنها را تحت تاثیر خودشان قرار بدهند.
سوال: نظرتان در مورد بودجه صدا و سیما چیست به نظرتان میآید که بودجه باید کم بشود و یا زیاد؟
حسینی: خوب صداوسیما الان نقش بسیار مهمی را ایفا میکند یعنی رسانه ملی باید بتواند در قالب جذاب هنر خیلی از مفاهیم را منتقل بکند الان دیگر عصری نیست که صرفاً با سخنرانی و با وعظ و خطابه و اینها بشود مسائل را پی برد، چون دیگران الان سرمایهگذاری فراوانی کردهاند یعنی شما ببینید این همه شبکه فارسی زبان که راهاندازی میشود این همه بازیهایی که ساخته میشود این همه سریالها فیلمهایی که ساخته میشود نشان میدهد که ما هم باید در این زمینه بیشتر کار بکنیم الان چند سریال تاریخی همین طور مدتها مانده خوب اگر واقعاً اینها حمایت جدی صورت بگیرد سریعتر میتواند به نتیجه برسد و از این جهت دولت هم خوب توجه و اهتمام دارد به اینکه صداوسیما و چندین بار هم در دولت مطرح شد که هر وزارتخانهای به سهم خودش کمک بکند حالا بودجه سالانه در جای خودش.
حسینی: اما اینکه مثلاً وزارت نفت ما همین امسال یا پارسال داشتیم که مثلا فیلمی ساخته که مردم بدانند چه زحماتی کشیده میشود و همین فاز یازده پارس جنوبی در نقطه صفر مرزی در خلیج فارس خوب این چه سکوی عظیم را نصب کردنش چه کارهای زیادی انجام شده، چون بعضی وقتها مردم نمیدانستند که چه خون دلها به قول معروف خورده شد تا اینکه یک کاری به ثمر برسد اینها در قالب فیلم خیلی مؤثر است شما خودتان یادتان است که زمان داعش هر چه سخنرانی میشد تحلیل سیاسی که داعش خطر دارد و فلان خیلیها باور نمیکردند میگفتند که حالا ... و بعد در آن سریال پایتخت بود یک قسمت نشان دادند و بعد فیلم به وقت شام که نشان داده شد آن موقع فهمیدند که خطر داعش چه چقدر زیاد است و اینها و باید مثل ما کمک بکنیم باید انجا سردار سلیمانی و دیگر عزیزان بروند و نگذارند.
حسینی : مجلس پنجم یک ویژگی دیگر هم داشت من بگویم سه فراکسیون ما داشتیم فراکسیون حزبالله بود مجمع حزبالله و مستقل هر سه کرمانی بودند آقای مهندس باهنر یکی بود، آقای مجید انصاری و یک فراکسیون هم به اصطلاح آن موقع میگفتند چپ بالاخره اینها بودن این است که به هر حال کرمانیها اهل سیاست و مسائل این جوری هم هستند آره خیلی شخصیتهایی داشتیم مرحوم مثلاً زرگر بود و خیلی از بزرگان.
سوال: بله خیلی نمایندگان با نفوذ و اینها؟
حسینی: بله آقای فاکر بود از استان ما آقای زادسر بود و خیلی پرشور و نشاط بود مرحوم عباس عباسی بندرعباسی بود.
سوال: خدا بیامرزد.
حسینی: و شخصیتهای زیادی بودند که در آن مجلس حضور داشتند یک شخصیتی که باز خیلی جالب بود مرحوم موحدی ساوجی بود ایشان دقیق مطالعه میکرد این که ما میگوییم بعضی نماینده ها طرحها را نمیخوانند ایشان همه را دقیق میخوانند و همیشه هم نظر داشت اون موقع هم دکمهای نبود فشار بدهیم اون موقع قیام بود این که میگویم شفافیت آن موقع شفاف بود شما میدانید که در مجلس میایستادیم ایشان با وجودی که میدانست مثلاً هیچکس رای ندهد، اما نظرش را مطرح میکرد گاهی خودش تنهایی میایستاد یکبار مراسمی بود برای تجلیل از آقای هاشمی رفسنجانی، چون ما در دورهای بودیم که بخشیش در دوره آقای هاشمی بود رئیسجمهور بود یک بخشی هم آقای خاتمی بود خوب این جمعیت پر بود اینجا کشوری و لشکری و همه مسئول بودند و بالا نشسته بودند همه بعد میخواستند به عنوانی که دیگر دوره اواخر دوره آقای هاشمی بود جلسه که شروع شد قرآن خواندند بعد آقای ناطق گفتند که امروز دیگر نطق قبل از دستور نداشته باشیم آن موقع نطقها اول کار بود دیگر و بیاییم به این برسیم به همین که میخواهیم تجلیل بکنیم مثلاً از رئیسجمهور، همین که جلسه شروع شد ایشان کتاب آیین نامه را گرفت دستش و برد بالا که تذکر آییننامه خوب همه این که اصلا بحثی نشده است گفت این جلسهای که شما میخواهید بگیرید طبق آییننامه نیست، چون رئیسجمهور یا برای تحلیف بیاید یا برای معرفی کابینه بیاید یا برای بودجه بیاید یا سؤال باشد ما چنین چیزی در آییننامه نداریم.
سوال: تجلیل نداریم.
حسینی: بله تجلیل میتوانست باشد ولی در جلسه مثلا غیررسمی .حرفش هم حساب بود دیگر ولی خوب دیگر با طنز شوخی و اینها میخواهم بگویم که اینجور افراد هم داشتیم که واقعاً خیلی دقیق بودند و کوتاه نمی آمدند روی مواضع خودشان و بسیار آدمهای مؤثری بودند و یاد همه شان بخیر باشد آقای فاکر مثلاً کمیسیون اصل نود ایشان خیلی جدی بودند پیگیر بودند و دیگر عزیزان به هر حال ما جزو جوانها بودیم.
سوال: تهدید و تطمیع و اینها چطور؟ موضوع این که گروههایی که صاحب منافع هستند سعی میکنند رأی نماینده را عوض کنند حالا هم از راه تطمیع بعضی وقتها از راه تهدید؟
حسینی: حالا آن چیزی که ما میدانیم بیشتر تلاش میکنند که اینها را متقاعد کنند و همراه کنند و ممکن است بخش خصوصی افرادی بیایند نظر بدهند تو جلسات اینها تاثیر بگذارند.
سوال: نکته دیگر؟
من دو سه مورد را بگویم ببینید جابه جایی که صورت گرفت یعنی اینکه مثلاً از دولت موسوم به سازندگی ما رسیدیم به دولت اصلاحات و دولتی که شعارش مثلا توسعه سیاسی بود و برخی وقتها ما دنبال میکردیم مثلاً یک کارهایی انجام شود بیشتر مثلاً در بحثهای سیاسی مثلاً اولویت کاری مان هست و اینها این هست که مجلس هم سعی میکرد که نقش مفیدی داشته باشد یک نکتهای که حالا شما اشاره کردید ممکن است نمایندگان بعضی وقتها، این را ما داشتیم که وقتی دولت تغییر کرد یک تعداد نمایندگان هم تغییر کردند حالا تعدادشان را نمیخواهم بگویم چند نفر ولی این را هم داریم این مثلاً برای بنده خیلی تعجب برانگیز بود که چطوری میشود.
سوال: مواضعشان تغییر میکرد؟
حسینی: بله مواضعشان تغییر کرد خودشان را منتقل کردند.
سوال: یعنی دیدند باد از یک طرف دیگر میوزد؟
حسینی: این است ما این چیزها را هم داشتیم ولی خب بههرحال باز میگویم انسانهای بسیار صالح، با صفایی در آن دوران بودند همین طور در دورههای مختلف به هر حال تجربیات خوبی است خوب است که اینها مکتوب و ثبت و ضبط شود آخر بماند، چون هر نماینده در حوزه انتخابیه خود کارهای متنوع و فراوانی داشت هم در خود به اصطلاح مجلس در موضعگیریهایی که داشتند در نطقهایی که بود در مسائل گوناگون مثلا در آن دوران ما آمدیم با مرحوم آقای کردان صحبت کنیم آمدند در رفسنجان رادیو رفسنجان راهاندازی کردند خوب این یک کار مثلاً فرهنگی بود مثلا شاید دیگران خیلی به کار فرهنگی توجه نمیکردند ولی ما مثلاً به خاطر اهمیتی که به این مسئله میدادیم این را دنبال میکردیم و یا مثلاً در برخی از سفرهایی که ما حالا به عنوان عضو کمیسیون سیاست خارجی آن موقع میگفتند میرفتیم برای خود ما هم جالب بود مثلا یک سفر رفتیم با آقای ناطق با رئیس محترم مجلس رفتیم به عربستان و آنجا دیدارهای متعددی بود و خیلی نکات مفیدی بود که آدم مقایسه بکند بفهمد مثلاً در جاهای دیگر چه اتفاقاتی میافتد و از این جهت دوران خاطره انگیزی برای ما بود امیدواریم که مجلس آینده هم مجلس کارآمد و توانمندی باشد که بتواند مشکلات کشور را به کمک دولت حل کند انشالله.