پخش زنده
امروز: -
نشست پیگیری اجرای دستورالعمل حریم خصوصی با حضور مدیران کسب و کارهای بخش خصوصی در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز ملی فضای مجازی، نشست پیگیری اجرای دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمعآوری، پردازش و نگهداری اطلاعات آنها با حضور مدیران ارشد سکوهای فضای مجازی به ریاست دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
آقای آقامیری با بیان این که اقتصاد دیجیتال و حوزههای مرتبط با مردم برای مرکز ملی فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: اجرای دستورالعمل حریم خصوصی میتواند کمک قابل توجهی به حفظ دادههای مردم برای مقابله با حملات سایبری کند و اجرای این دستورالعمل برای ما مهم است.
در ادامه این نشست مدیران ارشد و نمایندگان کسب و کارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال با تاکید بر این که این دستورالعمل برای حفظ حریم خصوصی و امنیت دادههای مردم ضروری است و به دلیل خلاء قانونی در این حوزه اقداماتی پراکنده تاکنون از سوی بخش خصوصی صورت گرفته بود، اما با ابلاغ این دستورالعمل روند رعایت شیوه نامه های امنیتی برای ایمنتر شدن دادههای مردم، به صورت مشخصتر و بهتر پیش رفته است.
مدیران سکوها همچنین در این نشست گزارشی از وضع اجرای این دستور العمل در سکوهای خود به رئیس مرکز ملی فضای مجازی ارائه کردند برای اجرای بهتر این دستورالعمل پیشنهاداتی دادند.
همچنین در این نشست با بررسی چالشها و مشکلات پیش روی اجرای این دستورالعمل، فعالان این حوزه اعلام کردند که برای اجرای کامل مادههای آن نیاز است تا سه ماه زمان مصوب شده به شش ماه افزایش یابد.
در پایان هم پس از بررسی نظرات و پیشنهادات بیش از ۳۰ مدیر عامل و مدیر ارشد از سکوهای دیجی کالا، والکس، تپسی، نوبیتکس، آپ، جیبیت، یکتانت، زیبال، دیوار، اسنپ، اسنپ دکتر، بیمه بازار، زرین پال، ازکی، ازکیوام و جاباما مقرر شد تا این جلسات به صورت متناوب و مستمر ادامه یابد.
حدود یک ماه پیش، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی و شیوه جمعآوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران را به دستگاه های مرتبط و سکوهای برخط فعال در کشور ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، سکوهای برخط داخلی باید شفاف، نحوه استفاده و نگهداری دادههای کاربران را به آنها اعلام کنند. همچنین سکوها موظفند، ایجاد تغییر در این سازکار را دو ماه قبل از اجرا به کاربران اعلام و موافقت آنها را در هر مرحلهای دریافت کنند. به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی، چنانچه کاربران خواهان حذف اطلاعاتشان از سکویی شدند، آن ارائهدهنده خدمات برخط موظف است در چارچوب قوانین این کار را انجام دهد. همچنین دادههایی که به هویت و اطلاعات شخصی کاربران مربوط میشود، باید به صورت رمزنگاریشده ذخیره شو تا اگر آن سکو با مشکلی اعم از حمله سایبری و هک مواجه شد، دادههای کاربران منتشر نشود و مهاجمان نتوانند از آنها سوء استفاده کنند.