پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: رسانه ملی در این دوره از انتخابات، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تبلیغات و وعدههای غیر عملی داوطلبان که صرفا برای ورود به مجلس است، خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما امشب جمعه ۲۰ بهمن ماه میهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری در استودیو شبکه خبر بودند و درخصوص جزئیات پخش تبلیغات و مناظره نامزدها در رسانه ملی توضیحاتی دادند.همچنین علیرضا کیخا؛ مدیرکل صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، محسن رئیسی؛ مدیرکل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس و محمدباقر اعلمی؛ مدیر شبکه تهران به صورت ارتباط تصویری و یکی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از تهران و دیگری نامزد انتخابات مجلس از کرمانشاه به صورت تلفنی در برنامه شرکت کردند.
مقدمه مجری: همانطور که در خبرها دیدید و شنیدید ۲۰۰ کانال تلویزیونی ویژه تبلیغات نامزدهای انتخابات یازدهم اسفند با حضور رئیس جمهور به طور رسمی افتتاح شد، موضوع مناظرهها در کانالهای تلویزیونی نکتهای است که رسانه ملی برای ایجاد فضای رقابتی بین نامزدها برای آن برنامه ریزی و تدارک دیده است. امشب میخواهیم راجع به بحث تبلیغات در رسانه و اقداماتی که رسانه ملی برای ایجاد فضای تبلیغاتی برای نامزدها برای انتخابات یازدهم اسفند فراهم کرده صحبت کنیم.
سوال: آقای دکتر جبلی صحبتهای رئیس جمهور در مراسم افتتاح رسمی ۲۰۰ کانال تلویزیونی ویژه تبلیغات انتخابات یازدهم اسفند اشارهای کردند آقای رئیس جمهور به این که این ۲۰۰ کانال تلویزیونی و موضوعاتی که رسانه در بحث تبلیغات در این دوره از انتخابات پیش گرفته بستر تبلیغات آسان، ارزان و البته عادلانه را فراهم کرده است.
جبلی: بله، من تبریک عرض میکنم مبعث پیامبر گرامی اسلام را و فرارسیدن ماه شعبان را که در آستانهی آن هستیم که ماه سیدالرسل پیامبر گرامی اسلام هست تبریک عرض بکنم، امروز اتفاق بزرگی افتاد و ما شاهد یک مصداق تحول در رسانه ملی بودیم و همانطور که در جلسه امروز هم من عرض کردم، از سرفصلهای اساسی دوران تحول صدا و سیما این هست که حرکت ما رو به آرمان هست و نه محدود به ضوابط و تحت ضابطه؛ ممکن است که ضوابط و یا مصلحت اندیشیها محدود کند حرکت رسانه را، اما ظرفیت رسانه، قدرت رسانه، توان رسانه، باید همواره به سمت خطوط سبز باشد و به سمت آرمانها باشد، حتما یکی از آرمانها مردمی شدن انتخابات، حرکت به سمت مردم سالاری دینی هست که این گام بزرگ رسانهی ملی که تاسیس و راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی هست حتما میتواند مصداقی از این سرفصل تحولی باشد. یک نکته را هم من میخواهم این جا عرض کنم در روزهای اخیر شاهد بودیم بعضی از افراد، بعضی از کارشناسان یا چهرهها، کوچک انگاری کردند این اقدام را و فرض شان بر این است که این شبکهها، شبکههای مهمی نیست، من امیدوارم که این کوچک انگاریها نتیجه و یا ثمرهی یک نوع اشرافی گری سیاسی نباشد، که ما همیشه رسانه را و امکانات رسانه ملی را برای پایتخت و شهرهای بزرگ فرض بکنیم، اتفاقا این آسیبی که در طول سالها رسانه ملی و به تبع آن جامعه از آن رنج دیده و آسیب خورده و آن هم این که امکان رسانه ملی، قاب رسانه ملی در اختیار مناطق مختلف دوردست کشور، مناطق روستایی، مناطق شهرستانهای دور از مرکز، نبود این ظرفیت به نظرم میرسد که حتما انشاالله کمک خواهد کرد به این که این آسیب طولانی دورههای طولانی گذشتهی بر رسانه ملی انشاالله جبران شود، بله این یک اقدامی است که به عدالت در انتخابات حتما کمک خواهد کرد، امکانات رسانه ملی را به صورت بسیار ارزان و عادلانه در اختیار نامزدهای مختلف قرار خواهد داد، انتخابات آگاهانهتر از قبل خواهد شد، اگر در مقاطعی مبنای انتخابات و انتخاب مردم و رای دادن صرف پولهای هنگفت و تبلیغات گسترده بود، در این شکل برگزاری انتخابات و تبلیغات انتخابات به جای پول و تبلیغات مردم با نظرها و ایدهها و طرحهای نامزدهای انتخابات روبرو خواهند شد و آن میشود ملاک قضاوت، و انتخاب شان برای انتخاب افراد برگزیده شان برای مجلس. نکتهی بعد بحث تضارب آرا است، وقتی که در فضای تبلیغاتی جدید نامزدهای محترم در کنار هم نظرات خودشان را بیان میکنند، خود همین شنیدن همزمان دیدگاههای نامزدهای مختلف، انتخاب را برای مردم آسانتر میکند و نکته بسیار مهم این است که بسیاری از آسیبهایی که در تبلیغات انتخابات مجلس در دورههای گذشته ما شاهد بودیم از جمله وعدههای غیر عملی، از جمله ادعاهای غیر قابل تحقق، در همین تضارب افکار از آن جلوگیری خواهد شد و دیدگاههای مختلف و طرح آن جلوی طرح دیدگاهها و راهکارهای غیر عملی برخی از نامزدها را انشاالله خواهد گرفت.
سوال: دو تا محور بسیار مهم را اشاره کردید، انتخابات آگاهانه با تکیه بر آنچه که نامزدها در صحبت هایشان در قالب تولید محتوا در این شبکههای تلویزیونی قرار هست ارائه بدهند، نکته دوم هم حتما به آن خواهیم پرداخت یعنی جلوگیری از وعدههای انتخاباتی نادرستی که فقط به جهت رای آوردن شاید در برخی از مقاطع زمانی روی آن تاکید میشد. رسانه ملی در این ۲۰۰ کانال تلویزیونی تدارک مناظره دیده است، در همهی کانالها و در همهی حوزههای انتخاباتی بیشتر راجع آن برای ما بگویید.
جبلی: ما قبلا هم این پیش بینی را کرده بودیم اگر تعداد نامزدهای هر حوزه به اندازهای باشد که زمان برای برگزاری مناظره به نامزدهای محترم هم باشد ما حتما برگزاری مناظره را در دستور کار قرار میدهیم خوشبختانه این امکان فراهم شده، در بسیاری از حوزهها که تعداد نامزدها کمتر از ۲۰ یا بیشتر از ۲۰ هست این امکان فراهم شده که ما برای هر حوزهی انتخابیه ۷ مناظره را با موضوعات مختلف در نظر بگیریم، بنای ما بر این است که زمان هر مناظره حداقل دو ساعت باشد و در ساعتهای پرمخاطب کانالهای انتخاباتی این مناظرهها پخش بشود، اگر بعضی از استانها، حوزههای انتخابیه شان کم باشد حتی میشود بازپخش این مناظرهها را در شبکهی استانی هم پیش بینی کرد.
سوال: حوزههای انتخاباتی پرنامزد، مثلا مثل تهران
جبلی: پرنامزد، ما به ترتیب الفبا، ۲۰ نفر را یعنی در گروههای کمتر از ۲۰ نفر، نامزدها را تقسیم خواهیم کرد به ترتیب حروف الفبا و مناظره بین این گروههای ۲۰ نفره و یا کمتر از ۲۰ نفره برگزار خواهد شد. این به نظر میرسد که میتواند به ما و به مردم عزیز ما بیشتر کمک بکند برای شناخت بیشتر دیدگاههای نامزدهای محترم.
سوال: ما راجع به تهران صحبت کردیم، راجع به استان تهران، با توجه به تعداد نامزدها برنامه ریزیهای مختلفی در کلانشهرها از سوی مراکز استانها، صدا و سیمای مراکز استانها تدارک دیده شده یکی از آنها شبکهی تهران هست که برنامه ریزیهای متفاوتی را برای نامزدها پیش گرفته، جناب اقای محمد باقر اعلمی مدیر شبکه تهران از استودیوی دیگری ما را همراهی میکنند. بفرمایید که در استان تهران چه برنامه ریزیهایی ویژه تبلیغات نامزدها تدارک دیده شده است؟
اعلمی: از مجموع ۲۰۰ کانالی که طراحی شده ۱۰ کانال انتخاباتی به حوزهی تهران اختصاص داده شده، ۵ کانال در اختیار شهر تهران و حوزه انتخابیهی تهران که خود آن شامل ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هست و ۵ کانال هم به حوزهی شهرستانهای استان در اختیار قرار گرفته است، در طراحی جدید ما مناظرهها را پیش بینی کردیم، در خود شهر تهران بواسطهی تعداد زیادی از کاندیداها که ثبت نام کردند قریب به ۹۰ نفر مجموع کسانی هستند که تقاضای مناظره دارند، یک مقدار طراحی آن احتمالا کار سختی است ولیکن در حال برنامه ریزی هستیم، در حوزههای دیگر ۵ شهرستان مان که کمتر از ۲۰ نفر یا حدود این تعداد هستند برنامه ریزی صورت گرفته و انشاالله مناظرهها را پیش خواهیم برد.
سوال: آقای دکتر جبلی اشاره کردید به وعدههای انتخاباتی، همیشه اسم رسانه که میآید مسئلهی وعدههای انتخاباتی نامزدها هم مطرح میشود و نوآوری رسانه برای تبلیغات در این دوره چه کمکی میکند برای جلوگیری از این که وقتی یک نامزد وعدهای میدهد حتما به این فکر کند که آن را عملیاتی کند و اگر نمیتواند از همین الان جلوی آن گرفته شود.
جبلی: بله به نظر میآید با توجه به قانون جدید انتخابات که آن هم بر مقابلهی با وعدههای غیر عملی بر آن تکیه شده، ما هم همه تلاش مان را خواهیم کرد که از روشهای مختلفی بتوانیم مقابله بکنیم با وعدههای غیر عملی، یکی از روشهای آن این است که عرض کردم که در بین سوالات مناظرههایی که بین نامزدهای محترم مطرح خواهد شد، اساسا آسیب وعدههای غیر عملی یکی از همین سوالها است که نامزدهای محترم باید در مورد این صحبت کنند و راههای جلوگیری از ارائه وعدههای غیر عملی و وعدههای غیر قابل تحقق را از خود نامزدها سوال خواهیم کرد. ما تلاش خواهیم کرد که در فضای تبلیغاتی که رسانه ملی فراهم خواهد کرد ما به نوعی دچار عوام گرایی نشویم، یعنی وعدههایی که رسانه را ابزار میکند افرادی که رسانه را ابزار میکنند برای ارائه وعدههای غیر عملی، این در دورههای مختلف همانطور که اشاره کردید سرکار عالی، حتما به یک آسیب تبلیغات در دورههای قبل مبدل شده بود، برخی از افراد میآیند صرفا برای ورود به مجلس وعدههایی را میدهند که بعضا خودشان هم میدانند این وعدهها غیر عملی است یا در حیطهی مسئولیت نماینده مجلس نیست به دلیل گستردگی ابعاد آن مسئله یا موضوع یا میدانند که موانع تحقق آن وعده اجازه نمیدهد که این مسئله به شکلی که آن فرد مطرح میکند حل بشود، اما صرفا منفعت کوتاه مدت که ورود به مجلس است با ارائهی وعدههای غیر عملی توسط برخی از افراد دنبال میشد در دورههای قبل. ما در این دوره همانطور که عرض کردم هم در سوالاتی که از نامزدهای محترم مطرح خواهد شد از ایشان پرسیده خواهد شد و هم در برنامههای تبیینی که ما هم در حال حاضر دارد تولید و پخش میشود از شبکههای مختلف و هم در روزها و هفتههای آینده بیشتر به آن توجه خواهد شد ما مصادیق وعدههای غیر عملی، آسیبهای وعدههای غیر عملی و آسیبهای دراز مدتی که وعدههای غیر عملی بر جایی خواهند گذاشت از حیث سلب اعتماد مردم و رای دهندگان، ما سعی خواهیم کرد که تلاش کنیم برای جلوگیری از ارائه اینگونه وعدهها انشاالله.
سوال: در مورد مناظرهها باز هم بپرسیم که فرآیند اجرایی آن در کانالهای تلویزیونی حوزههای انتخاباتی به چه ترتیب تعیین شده؟ با توجه به تاکید حضرتعالی مبنی بر عدالت در تبلیغات بین نامزدها فرآیند این که یک نامزد یا به صورت مستقل یا حتی لیستی یا ائتلافی بتواند از این فرصت ایجاد شده استفاده کند چگونه است؟
جبلی: اولا ما از نماینده هیئت نظارت در هر حوزه انتخابیه دعوت میکنیم که ناظر اجرای مناظرهها باشد، مناظرهها به صورت ضبطی خواهد بود، همانطور که عرض کردم تلاش خواهد شد که حداقل زمان هر مناظره دو ساعت باشد، سوالاتی طرح میشود و نامزدهای محترم در مورد این سوالات پاسخ خواهند داد، در دور بعدی میتوانند دیدگاههای همدیگر را نقد بکنند و به نظر ما هر چه اتفاقا مجری دخالتش کمتر باشد در مناظره بهتر است از نظر ما که مخاطبان و مردم عزیز ما آشنا بشوند با دیدگاههای نامزدها، برای این که عدالت برقرار بشود، برای این که دستورالعملهای محتوایی ابلاغی از طرف دستگاههای قانونی مثل هیئت نظارت، اجرا بشود نماینده هیات نظارت در هنگام ضبط برنامهها حضور خواهد داشت. دستورالعمل یکسانی را ما به همه حوزههای انتخابیه به نامزدهای محترم به اطلاع شان رساندیم و ابلاغ شده که بر اساس آن عمل خواهد شد، البته خلاقیتهای استانی و خلاقیتهای حوزههای انتخابیه هم حتما در نظر گرفته خواهد شد، در کنار آن ما شیوه نامههای مشخصی را هم برای اجرای مناظره در نظر گرفتیم که همانطور که عرض کردم یکی از اصول آن این است که مجری ما حتی الامکان ورود کمتری داشته باشد برای این که دیدگاههای نامزدها واضحتر، مشخصتر و شفافتر به اطلاع مردم عزیزمان رسانده شود.
سوال: اشاره کردید به استانها و تلاشهایی که در مراکز استانها دارد صورت میگیرد خلاقیتها و نوآوریهایی که در حال تدارک و برنامه ریزی است برویم به سراغ آقای علیرضا کیخا مدیر کل صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان.
آقای کیخا وقت شما بخیر بفرمایید که در استان چه برنامه ریزیهایی برای تبلیغات تدارک دیدید و دارید انجام میدهید؟
کیخا: از ابتدای شروع این اتفاق مبارک و بی نظیر راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی که ۶ کانال متعلق به سیستان و بلوچستان هست، فرایند شکل گیری، تدوین برنامه، راه اندازی کانالها تقریبا از دو ماه قبل آغاز شد، ۲۹ دیماه کانالها افتتاح شد به طور رسمی در استان با حضور مسئولین، برای تک تک کانالها ما مسئول مشخص کردیم بلافاصله با فرمانداریهای مربوطه ارتباط برقرار شد جلساتی منعقد شد، حس خیلی خوبی در استان ایجاد شده و بازخورد خیلی مناسبی در استان ما شاهد آن هستیم، مردم در دورترین نقاط استان، استان پهناور، زیبا و پر از ظرفیت سیستان و بلوچستان امروز امکان دسترسی به این کانالها را دارند، در نقاط صفر مرزی کوهک زیبا به عنوان اولین نقطهی طلوع خورشید در کشور که تاکنون امکان دسترسی به فضای باز رسانهای و عدالت رسانهای را نداشتند این امکان برای آنها فراهم شده که براحتی برنامههای نامزدهای منطقهی خودشان را و حوزه انتخابیه خودشان را مشاهده کنند، بشنوند و به نظر میرسد یک اتفاق ویژه است برای یک انتخاب عادلانهتر و کمک میکند این فضا به هم شور انتخابات، هم انتخاب دقیقتر و به نظرم یک اتفاق ویژهای دارد میافتد، آن هم این که ما سالها آرزو داشتیم وعدههای کاندیداهایی که در عرصهی انتخابات و عرصهی تبلیغات داده میشود را درست رصد کنیم و بعد از انتخابات بتوانیم آن را پیگیری کنیم که در گذشته بواسطهی فضای هیجانی که ایجاد میشده این رصد و این پیگیری وعدهها تقریبا میشود گفت به حاشیه میرفت، اما امروز بستری را رسانهی ملی فراهم کرده که بشود بعد از اعلام برنامهها در رسانهی ملی پس از انتخابات بتوانند وعدههایی که داده شده را رصد کنند و این اتفاق به نظرم یک اتفاق مبارک است، ما در عرصهی مناظرات هم یک برنامهی ویژه را تدارک دیدیم که انشاالله قرعه کشی از فردا آغاز خواهد شد و از انتهای بهمن ماه از ۲۶ بهمن ماه در تمام حوزههای انتخابیه ضبط مناظرات آغاز میشود و انشاالله در اولین روز تبلیغات یعنی از سوم اسفندماه انشاالله به روی آنتن خواهد رفت و مردم میتوانند دقیقتر رصد کنند و بهتر انتخاب کنند کاندیدای اصلح را.
سوال: شما چند نکته مهم را اشاره کردید حتما راجع به آن صحبت خواهیم کرد در طول گفتگو با اقای جبلی، با شما خداحافظی میکنم و سلام میکنم به جناب آقای محسن رئیسی مدیر کل صدا و سیمای هرمزگان، آقای رئیسی الان در هرمزگان چند کانال راه اندازی شده؟ تولید محتواها الان در چه مرحلهای تست؟ نکتهای که آقای کیخا به آن اشاره کردند که در دورهی تحولی رسانه ملی دنبال میشود موضوع عدالت گستری، فکر میکنید آنچه که در این دورهی انتخابات رسانه تدارک دیده برای فضای تبلیغاتی چقدر در راستای این موضوع و تحقق این موضوع کمک میکند ؟
رئیسی: تبریک میگویم عید بزرگ مبعث، اعیاد شعبانیه و ایام الله دهه فجر را، استان هرمزگان که در واقع بعنوان دروازهی تمدن ایرانی اسلامی است، تدارک گستردهای در حوزهی انتخابات ما دیدیم سه کانال در حوزه انتخابیه هرمزگان وجود دارد با نامهای بوموسی، مکران و مروارید که ضریب نفوذ این کانالها بالای ۸۳ درصد است برای بحثهای کانالهای انتخاباتی، نکتهی بعدی که باید خدمت شما عرض کنم همانطور که ریاست محترم سازمان هم اشاره کردند، بحث این که در دورافتادهترین نقاط استان، استان هرمزگان مردم این امکان را دارند که به شکل کاملا عادلانه به سمع و نظرشان برسد که کاندیداها چه برنامههایی را دارند، من خدمت شما بگویم از شرق تا غرب استان نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد که مطمئنا هیچ ابزار تبلیغاتی به غیر از رسانهی ملی و صدا وسیماهای استانی این امکان را وجود نداشته که بتواند این ضریب نفوذ را در حوزه انتخابات داشته باشد، من بعنوان مثال میگویم در شهرستان بشاگرد در واقع شهرها و بخشهایی مثل گوهران، سردشت، گاف، پارامون که شاید خیلی از موارد مرتبطی که باید در این جاها باشد وجود ندارد ولی رسانه ضریب نفوذ آنجا دارد و این امکان وجود دارد برای مردم این منطقه که بتوانند برخوردار بشوند از این عدالت رسانهای، شاید نکتهای که کمتر به آن پرداختیم این است که من فکر کنم این اتفاق در کل دنیای رسانه یک کار منحصر بفرد و خاص است، شاید در هیچ جای دنیا همه آنهایی که ادعای دموکراسی هم دارند نتوانستند تابحال یک همچنین فضایی را برای کاندیداها فراهم کنند که بتوانند نظراتشان را بی واسطه به مردم بگویند و از طرفی مردم هم بتوانند اینها را ببینند و بشنوند و بر اساس آن انتخاب بکنند. من یک چند مورد را بگویم در همین چند روزه خیلی از کاندیداها که ما اینها را میبینیم با تعجب میپرسند که ما دغدغه داشتیم چطور باید با مردم ارتباط داشته باشیم و هزینههای بالایی دارد واقعا این اتفاق میافتد؟ و من در منطقه رودان، در منطقه بشاگرد که بودم در منطقهی سیریک سوال میکردند گفتم بله این امکان را در این رویکرد تحولی جدید سازمان ایجاد شده و بارقههای آن را میدیدم در واقع این یک فرصت برابر رسانهای است هم برای انتخاب کنندگان و هم برای انتخاب شوندگان، ما در صدا و سیمای مرکز خلیج فارس هم در ضبط مناظرهها، کارها و فعالیتها انجام شده، با افراد مختلف تماس گرفته شده و به حول و قوه الهی انشاالله این مناظرهها صورت میگیرد طبق دستورالعملی که وجود دارد هم در کانالهای انتخاباتی سه تا حوزه و هم در خود شبکهی استانی ما این مناظرهها را حتما بارگذاری میکنیم و مطمئنا همانطور که ریاست محترم سازمان هم اشاره کردند این که وعدههایی که این کاندیداها میدهند در این مردم آنها را کاملا بشنوند و بر اساس واقعیات بخواهند آنها را انطباق بدهند و در جای جای این استان من بگویم در بوموسی، بالاخره شاید مردم آنجا کمتر این امکان رسانهای را داشته باشند که بخواهند تبلیغات را بشنوند ولی این امکان رسانهای باعث میشود که در بوموسی، سیریک، جاسک، بشاگرد، پارسیان و خیلی از شهرستانهای استان که شاید خیلی در فضای انتخاباتی قرار نمیگرفتند این امکان فراهم بشود که بخصوص در دورهی یک هفتهای تبلیغات انتخاباتی به طور کامل در بطن ماجرای تبلیغات و وعدههای کاندیداهایی که میخواهند به آنها رای بدهند داده بشوند، در واقع میتوانم بگویم این دورهی انتخابات با این کار بزرگی که رسانه ملی انجام داد ما انتخاباتی خواهیم داشت با طعم عدالت در حوزهی تبلیغات برای کاندیداها، همکاران من هم در صدا و سیمای مرکز خلیج فارس با تمام توان تلاش خودشان را میکنند که مردم فهیم و قهرمان و مرزداران غیور هرمزگان بتوانند کاندیداهای خودشان را صحبت هایشان را بشنوند و بر این اساس انشاالله بهترین انتخاب را داشته باشند و همانطور که هرمزگان در همه انتخابات مردمش مشارکت بالایی دارند و نکته آخر اهل تسنن در استان هرمزگان یک قشری که بسیار تاثیرگذارند همیشه همراه هستند و این فراهم شده که کاندیداهایی هم که در این حوزهها وجود دارند بتوانند بیایند صحبت هایشان را بکنند و خودشان را در عرصه رقابت قرار بدهند.
سؤال: آقای جبلی نکتهای را اشاره کردند هم آقای کیخا و هم آقای رئیسی، نقاط محروم و دور افتاده ما، آقای کیخا اشاره کردند به نقاط مرزی ما که الان آن حس و حال انتخاباتی به واسطه این کانالهای تلویزیونی در آنها فراهم شده است.
پیمان جبلی؛ رئیس سازمان صدا و سیما: بله همان طور که عرض کردم این یک مصداق تحولی است هم در کشور و هم در رسانه ملی که انتخاب مردم عزیز ما بر اساس نگاه، رویکرد و نظرات نامزدهای محترم خواهد بود و نه صرفاً بر اساس این که کدام نامزد پول بیشتری دارد برای این که تبلیغات کند یا از قدرت حزبی و سیاسی بیشتری برخوردار است تا از آن قدرت حزبی استفاده کند.
سؤال: پیشتر ما این مناظرههای انتخاباتی را در پایتخت یا حتی کلانشهرها داشتیم ولی الآن به واسطه نوآوری رسانه، ما در این نقاط هم شاهد این موضوعات هستیم.
جبلی: من از همین جا میخواهم پاسخ دهم به سؤالی که درباره ائتلافها فرمودید، طبیعی است که در برخی حوزه ها، ائتلافهایی شکل میگیرند که این ائتلافهای انتخاباتی افراد و نامزدهایی را در درون فهرستهای خود معرفی میکنند و این یک اقدام جاری، منطقی و معمول است که در دورههای قبل هم اتفاق افتاده است. ما این امکان را برای ائتلافها هم فراهم کردیم. این را هم درک میکنیم که ائتلافها هر چقدر که به زمان انتخابات نزدیکتر میشود شکل منظمتر و منسجم تری به خود میگیرند، بحثها و بررسیهایی که بین لایههای مختلف سیاسی شکل میگیرد تا منجر به یک ائتلاف و یک فهرست واحد شود ما این را درک میکنیم به همین خاطر تلاش میکنیم با هماهنگی با ستاد انتخابات کشور و هیأت اجرایی مرکزی وزارت کشور بتوانیم این امکان را در روزهای آینده برای ائتلافها فراهم کنیم، از قبل هم این وعده را داده بودیم که فهرست ائتلافهای انتخاباتی هم بتوانند از این امکان تبلیغاتی استفاده کنند و حتماً ان شاء الله این را تدبیر خواهیم کرد. دوستان ما در ستاد انتخابات صدا و سیما روزانه جلسات بررسی موضوعات مختلف مرتبط با انتخابات را دنبال و بررسی میکنند، حتماً در مورد موضوع ائتلافها هم ما اطلاع رسانی دقیق تری را خواهیم داشت.
سؤال: علاوه بر کانالهای تلویزیونی ما از فضای مجازی هم استفاده کرده رسانه ملی برای تبلیغات، میخواهم راجع به این موضوع بپرسم، ولی یک نامزد انتخابات اسفند ماه پشت خط ارتباطی ما هستند از تهران. نظر شما را راجع به ظرفیتی که رسانه ملی در این دوره از انتخابات برای تبلیغات برای نامزدها فراهم کرده بپرسم.
یکی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی: پنج دوره است که در انتخابات شرکت کردم و فضا را کاملاً اشراف دارم در فضایی که در انتخابات وجود دارد و نتوانستند مردم به خوبی این کاندیداهای مد نظر خودشان را در این مدت بشناسند. مردم واقعاً مردم فرهیختهای هستند میخواهند در واقع آن فرد اصلحی که با معیارهای مردم در ارتباط است، انتخاب کنند، از طرفی نمایندگان میخواهند خودشان و تخصص هایشان را به خوبی نشان دهند. فضا تا الآن فضایی نبود که این ارتباط مستقیم و تنگاتنگ وجود داشته باشد و این مردم آگاه، آن انتخابی که میخواهند و مد نظر خودشان است اجرا کنند. منتها در این دوره یک فضایی ایجاد شده، باز نگران بودم، دیدم که حتماً یک سری افرادی که درآمد بالایی دارند میآیند و فضای بیشتری را انتخاب میکنند برای خودشان و تبلیغات بیشتری میکنند، دیدم نه این طور نبود، بر اساس یک سری الگوهایی این کارها را میکنند . مجریها دقیقاً مساوی باهم است. هیچ گونه تبعیضی بین آنها وجود ندارد و این برای من خیلی جذاب بود، یعنی من بعد از پنج دوره نمایندگی مجلس و حتی در شورای شهر اولین بار است میبینم چنین فضای عادلانه دارد صورت میگیرد و باید قبل از این، این کار انجام میشد. به نوبه خود تشکر میکنم از عزیزانی که این تفکر و این شیوه خیلی آگاهانه را؟ کنند و در حال انجام است شاید. فقط دو نکته است؛ یکی این که زمان خیلی کوتاه است، یعنی خیلیها فکر نکنم فیلم مد نظر خود را ارائه دهند، چون زمان خیلی کوتاه است و امشب آخرین شب است. من خواهش میکنم یک مقداری تمدید کنند، چون ادیت کردن این فیلمها شاید یک مقداری سخت باشد برای کاندیداها، من پیشنهاد میکنم شرایط راحت تری باشد که امکان فضایی وجود داشته باشد که بتوانند این فیلم ویدئویی که قرار است آماده کنند، آنها را تقدیم کنند.
سؤال: به نامزد دیگری از کرمانشاه سلام میکنم راجع به فرصتی که رسانه ملی فراهم کرده در این دوره صحبت کنید و این که چه تأثیری دارد بر فضای تبلیغاتی و همچنین رقابتی کردن فضای انتخابات؟
یکی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی: تشکر میکنم از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که یک نوآوری خوب و جدیدی به وجود آورده که بتوانیم روشهای سنتی تبلیغات و معرفی کاندیداها از بین برود و روش جدیدی که شامل کانالهای تلویزیونی و فضای مجازی را داشته باشیم تا بتوانند نمایندهها اخذ کنند به طریق مقتضی، خودشان را به شنوندگان عرضه کنند. واقعاً طرح خیلی خوبی است و امیدواریم این روش ادامه پیدا کنم و اعتقادم این است که اولین باری است که رسانه ملی این حالت را به وجود میآورد و روش بسیار خوبی است که علاوه بر این که هزینهها را خیلی کاهش میدهد، نیروی انسانی کمتری تلف میشود، فضای شهر کمتر آلوده میشود، روش بسیار خوبی است که هر کدام از کاندیداها خود را به این شکل به مردم عرضه کنند.
سؤال: میخواهم راجع به فضای مجازی، بحث تلوبیون و سامانه آرا از شما بپرسم، اما این دوست گرامی از کرمانشاه که خودشان نامزد هستند اشاره کردند به این که این فضایی که رسانه ملی فراهم کرده، هزینهها را کاهش میدهد، نکتهای که وزیر کشور هم در دیدار امروز صبحشان بر آن تأکید کردند.
سؤال: آقای دکتر جبلی نکته دارید؟
جبلی: بله، من همان طور که آقای وزیر کشور هم اشاره کردند میخواهم روی این موضوع تأکید کنم؛ اگر چه قانون به رسانه ملی اجازه میداد که در دریافت هزینه تمام شده این تبلیغات از نامزدهای محترم؛ عدد و رقم را تعیین کند، منتها در بار اولی که هزینههای تبلیغات اعلام شد، هزینههای تمام شده صدا و سیما برای این کار و اقدام بزرگ دهها و بلکه صدها برابر بیش از آن چیزی است که در این اعداد و ارقام معین شده، اعلام شده بود و علیرغم این موضوع، با وجود این که این موضوع با عدد و رقم قابل بررسی است، ما خود پیشگام شدیم در ارائه اعداد بسیار کمتر از آن اعداد اولیه به هیأت اجرایی مرکزی و خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت. علاوه بر آن ما پیشنهاد دادیم که اگر هر نامزدی در هر حوزه انتخابیه تنها یک درصد آرای مأخوذه را کسب کند، کل هزینه اش به او بازگردانده شود. این به نظرم کمک خواهد کرد به این که انتخابات و تبلیغات انتخابات و استفاده از ابزار رسانه ملی تقریباً رایگان یا شبه رایگان شود برای نامزدهای محترم. در مورد موضوعی که یکی از نامزدهای نمایندگی مطرح کردند، درخواست تمدید وقت بارگذاری ویدئوهای خود را کردند، من هم از همکارانم در ستاد انتخابات رسانه ملی خواهش میکنم بررسی کنند و اگر این امکان وجود دارد، این فرصت تمدید شود. این که میگویم بررسی کنند، علتش این است که اولین بار است که این تجربه در رسانه ملی اجرا میشود. بیش از سه هزار و ۸۰۰ نامزد هستند که از این امکان دارند استفاده میکنند یعنی ما با سه هزار و ۸۰۰ ویدئوی ۲۰ دقیقه روبرو هستیم که باید تمام اینها بر اساس آیین نامههای محتوایی ابلاغی از ستاد انتخابات وزارت کشور بازبینی شود اگر نکاتی در آن است فرستاده شود مجدداً برای نامزد محترم تا اصلاح شود و امکان بارگذاری پیدا کند. اگرچه تمدیدهایی که در جداول زمانی چه شورای نگهبان و چه دستگاههای دیگر اعلام میشود، کاملاً اقدام درستی است، اما این کار را بر ما سختتر میکند، چون مراحل اجرای این طرح حتماً باید مبتنی بر امکانات و ظرفیتهایی باشد که ایجاد شده، امیدوارم مشکلی پیش نیاید و پیش نخواهد آمد، اما تأکید ما این است که از نامزدهای محترم خواهش میکنیم در همان مدت زمان معین شده اقدام کنند به تولید این ویدئوهای ۲۰ دقیقهای و همکاران ما هم به محض این که اعلام شود پایان زمان اعلام اسامی تأیید نهایی تأیید شدگان شورای نگهبان، اقدام به ضبط مناظرهها خواهند کرد تا ان شاء الله ما با زمان کافی وارد آن هفت روز تبلیغات انتخابات شویم، هم بستههای تصویری ۲۰ دقیقهای و هم مناظرههایی که ضبط شده آماده استفاده و پخش شود از کانالهای انتخاباتی.
سؤال: آقای اعلمی ما برای هر حوزه انتخاباتی یک کانال تلویزیونی داریم، اما برای تهران؛ چهار تا و سؤال اینجاست چرا برای تهران، ری، شمیرانات، پردیس؛ چهار کانال در نظر گرفته شده است؟
محمدباقر اعلمی؛ مدیر شبکه تهران: آن چیزی که در ستاد انتخابات سازمان مطرح شد، تفاوتهایی بود که بین کلانشهر تهران با برخی از این شهرستانها ممکن است وجود داشته باشد، به حیث هویتی و مطالبه ای، تلاش مان این است که این کانالها را بخشهایی اختصاص بیشتری به این شهرستانها بدهیم و مطالبات خود شهرستان با موضوع خود شهرستان را پیگیری کنیم و یکی دو کانالی که اختصاصاً به خود شهر تهران میپردازد، احتمالاً موضوعات کلانتر است و مربوط به هویت تهران و مطالبات تهرانی که در این خصوص باید کار کنیم. توضیحی هم عرض کنم؛ کانالهای تهران چهار کانال در نهایت امروز افتتاح شده و پنج کانال در شهرستان ها، مناظرههای انتخاباتی هم در خود شهر تهران و حوزه انتخابیه تهران منتفی است و ان شاء الله مناظرههای شهرستانی را تدارک خواهیم دید.
سؤال: آقای دکتر جبلی جمع بندی راجع به تهران، استان تهران، حوزههای انتخاباتی و همچنین کانالهایی که برای آن تدارک دیده چیست، مناظرهها چطور ترتیب داده خواهد شد، آیا برای تهران اشاره کردید که برنامه ریزی شده برای مناظره، جزئیات این چهار کانال تلویزیونی چگونه است؟
جبلی: همان طور که همکار ما آقای اعلمی؛ مدیر شبکه تهران اعلام کردند؛ فضای انتخاباتی در تهران به عنوان یک کلان شهر بزرگ متفاوت است با بسیاری از حوزههای انتخابیه، مسائلی که یک جزء از این حوزه انتخابیه مثلاً اسلامشهر دارد، طبیعتاً متفاوت است با مسائلی که شمیرانات در همین حوزه دارد. یا مسائلی که پردیس با آن روبروست با مسائل اسلامشهر متفاوت است. ما استثنائاً برای حوزه تهران چهار کانال انتخاباتی در نظر گرفتیم که علاوه بر پخش بستههای تصویری نامزدها، تلاش میکنیم که بتوانیم مناظرهها را در این چهار کانال انتخاباتی استان تهران هم ان شاء الله فراهم کنیم. اشاره کنم به فضای مجازی، چون احتمال میدهم فرصت کم باشد. اجازه دهید اشاره کنم به آن شاید به موضوع تلاش رسانه ملی برای استفاده از ظرفیت هایش در فضای مجازی تا الآن کم توجه شده، ما بستری داریم به نام تلوبیون با بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیون کاربر، این بستر، بهترین بستر و پرمخاطبترین بستر برای نامزدهاست که استفاده کنند و تبلیغات خود را از آن مسیر دنبال کنند. این ظرفیت تلوبیون و بستر تلوبیون برای هر نامزد انتخاباتی به او اطلاع رسانی خواهد شد و پیامک زده خواهد شد به نامزدها، کلید عبور و اسم رمز آن فرد به خودش اعلام خواهد شد برای این که بتواند فضای خود را ایجاد کند. ما صفحهای را با ظرفیت بارگذاری بیش از حدود در سقف بارگذاری ۱۰ ساعت ویدئو برای هر نامزد در تلوبیون در نظر گرفتیم، علاوه بر آن فضای مجازی و حوزه فضای مجازی سازمان؛ پویش دعوت را اعلام کرده که از شبکههای مختلف صدا و سیما اطلاع رسانی میشود. در بستر صدا و در فضای مجازی در حوزه صدا ما شبکه ایران صدا را داریم با گستره بسیار قابل توجهی که دارد، نامزدها میتوانند فایلها و بستههای صوتی خود را برای ایران صدا بارگذاری کنند و صفحات خود را داشته باشند. در حوزه فضای مجازی شاید کار عظیمی که در راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی انجام شده باعث شده خیلی دیده نشده، اما این ظرفیت فضای مجازی که امکان ارتباط تعاملی نامزدها با مخاطبان، مردم و رأی دهندگان فراهم میکند حتماً یکی از ظرفیتهای بسیار خوب خواهد بود. من نکته آخر میخواهم از مخاطبان گرامی این برنامه و مردم عزیزمان درخواست کنم با یک جستجو در تلویزیونهای هوشمند خود یا در ست آپ باکسهایی که در اختیارشان است حتماً یک بار جستجو را انجام دهند، شیوه جستجو و یافتن کانالهای انتخاباتی در بستههای تصویری اطلاع رسانی شده و خواهد شد تا کانالهای ارتباطی ایجاد شده را بتوانند بر روی گیرندههای خود داشته باشند و از محتوای آن استفاده کنند.
سؤال: نکته و موضوعی باقی مانده است؟
جبلی: امیدوارم ان شاء الله این اقدام رسانه ملی که در انطباق با سند تحول رسانه ملی اتفاق میافتد و البته بستر قانون انتخابات اصلاح شده، این اجازه به ما داده شده، بتواند یک گام تحولی در برگزاری انتخابات با تبلیغات عادلانه و آگاهانهتر ان شاء الله فراهم کند.