معاون آموزش ابتدایی
لزوم تدوین یک مدل نظارتی هوشمند برای برنامههای ابتدایی
خدمت به دانشآموزان ابتدایی کشور، وحدت و انسجام درونی و تعاملات فعال و اثربخش بینبخشی و فرابخشی دارد.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛ معاون آموزش ابتدایی در اولین نشست با اعضای ستادی معاونت آموزش ابتدایی بر لزوم تدوین یک مدل نظارتی هوشمند برای رصد و پایش فعالیتها و برنامههای ابتدایی از سطح ستاد تا مدرسه تاکید کرد.
حمید طریفیحسینی گفت: خدمت به دانشآموزان ابتدایی کشور، وحدت و انسجام درونی و تعاملات فعال و اثربخش بینبخشی و فرابخشی و تمرکز بر احیای هویت دوره ابتدایی به عنوان عنصر شکلدهنده به سیاستها، برنامهها، اقدامات و فعالیتهای معاونت آموزشی رمز موفقیت و پیشبرد امور در معاونت آموزش ابتدایی است.
طریفیحسینی با اشاره به ضرورت کیفیتبخشی آموزشی و تقویت مدارس دولتی، اذعان کرد: زبانآموزی برای دانشآموزان دوره ابتدایی و توانمندسازی نیروی انسانی دو مسئله مهم در معاونت ابتدایی است و گامهای خوبی در این دو حوزه برداشته شده که باید تقویت شود.
وي افزود: زبانآموزی اساس و زیربنای کسب مهارتهای تفکر و استدلال کودکان است و تقویت بعد زبانآموزی و پرورش شناختی با تمرکز بر ظرفیتهای ادراکی، شناختی، هیجانی و رفتاری و کارکردهای عالی شناختی و فراشناختی زیربنای یادگیری و آموزش در دوره کودکی و فراهم کردن زمینههای بروز خلاقیتها و استعدادهای متفاوت دانشآموزان از اولویتهای مهم معاونت خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از گذشته تا به حال موضوع انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندههای از تحصیل، توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی با تاکید بر دانشآموزان روستایی و عشایری، مرزی و دوزبانه و چندپایه از موضوعات مهم و اولویتدار معاونت آموزش ابتدایی بودهاند که در دوره جدید راهبری امور در معاونت آموزش ابتدایی با رویکرد متفاوت و در قالب برنامههای جامع بینبخشی و فرابخشی باید مورد رسیدگی قرار گیرند.
طریفیحسینی با اشاره به ضرورت احیای هویت دوره ابتدایی و ویژگیهای رشدی دانشآموزان در این دوره بر طرحریزی تمامی برنامهها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی در تناسب با این امر و همچنین انجام کارها بهصورت نظاممند، پیوسته و شبکهای با همکاری سایر معاونتهای آموزشی و تخصصی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش، از تنقیح سیاستها، قوانین و مقررات مرتبط با حوزه آموزش ابتدایی در سطوح درون و بیرون از وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی دیگر از اولویتهای این معاونت یاد کرد.
طریفی در بخشی از سخنان خود در خصوص اهمیت نظام مدیریت و اداره امور مدارس، تسلط مدیران مدارس بر آئیننامه اجرایی مدارس را ضروری دانست و گفت: مدیران و ارکان مدیریتی مدرسه باید نسبت به اختیارات و اموری که به آنها تفویض شده آگاه بوده و در مقابل، به آنچه برعهده آنها است پاسخگو باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش نظارت جدی بر عملکرد تمامی مدارس ابتدایی را امری مهم تلقی کرد و در این راستا لزوم تدوین یک مدل نظارتی هوشمند برای رصد و پایش فعالیتها و برنامهها از سطح ستاد تا مدرسه با تاکید بر نظارت فرایندی و توجه به رضایت والدین و دانشآموزان را یادآور شد.
طریفیحسینی اضافه کرد: مهمترین عنصر در آئیننامه مسیر رشد معلمی که به منظور استقرار گام بعدی نظام رتبهبندی معلمان و در جهت رشد و تعالی و ارتقاء رتبههای معلمان در حال تنظیم است، عنصر توانمندسازی معلمان است که در این راستا باید به صورت تخصصی و منطبق با یک الگوی خودتوانمندسازی شرایط رشد و تعالی معلمان را با محوریت مدرسه فراهم کرد.