پخش زنده
امروز: -
قاسم احمدی لاشکی، نماینده ادوار مجلس، دوره نهم و دهم گفت: مجلس باید بر همه موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی احاطه داشته باشد و درباره آن برنامهریزی کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شبکه خبر در برنامه فی المجلس با آقای قاسم احمدی لاشکی، نماینده ادوار مجلس ، دوره نهم و دهم موضوع، درسها و عبرتهای مجلس با نمایندگان ادوار را بررسی کرد.
سوال: در این برنامه خدمت آقای قاسم احمدی لاشکی هستیم، لاشک از توابع نور است، ایشان نماینده ادوار مجلس دوره نهم و دهم بودند که از نوشهر و چالوس نماینده شدند و رای آوردند و الان معاون امور حقوقی و مجلس وزارت آموزش و پرورش هستند یعنی این دوره اصلاً کاندیدا نشدند و در همان سمت معاونت پارلمانی در وزارت آموزش و پرورش انجام وظیفه میکنند.
آقای احمدی چرا در این دوره کاندید نشدید؟
احمدی: معمولاً کسانی که میآیند فاصله که بیفتد این عادی میشود که دیگر نیایند، ما هم مجلس نهم و دهم بودیم و مجلس یازدهم را نبودیم هرچند با مجلس فاصله نداشتیم یعنی من از ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۹ که از ۷ خرداد شروع شده بود یعنی تقریباً یک ماه بعد از فاصلهای که از مجلس دهم داشتیم به نوعی کار پارلمانی و مجلس را و الان هم عملاً در مجلس هستیم ولی بنا به توصیههایی که خانواده بیشتر داشتند باعث شد که در وضعیت فعلی ماندگار شویم و دوست داشته باشیم که عزیزان دیگر و جوانان وارد عرصه شوند و اجازه داشته باشند آنها هم انشاالله نقش آفرینی کنند.
سوال: خانواده از نمایندگی شما شاکی شده بود؟ یعنی برایشان وقت نگذاشته بودید؟
احمدی: دقیقاً همین است شما در کلانشهر نماینده بودید، ما در شهرهای کوچکتر، حوزه ما حوزه نوشهر و چالوس بود که الحمدلله پیگیریهایی که انجام شد کلاردشت هم جزو حوزه شد، چون در دوره ما یک فرمانداری مستقل شد، شد ۳ شهرستان یک حوزه وسیعی از نظر جغرافیایی میشود شما از جاده کندوان را ببینید، از تونلی که وارد میشوید بروید در مناطق بزرگ کجور تا به سمت نمک آبرود، تا روستاهای پراکندهای که مرزن آباد و کلاردشت دارد و بروید در خود حوزه بخش مرکزی نوشهر که میرسد به سمت نور حوزه وسیعی است بنابراین یا نباید بروید یا اگر رفتید درگیر هستید و، چون شهرستانهای کوچک هستند طبیعتاً مردم انتظار دارند.
سوال: مگر چقدر جمعیت دارند؟
احمدی: الان حدوداً ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و این جمعیت ثابت است شما میدانید این مناطق، چون منطقهای هستند که مهاجر پذیر هستند و خصوصاً در فصل خاص که گردشگر ورود پیدا میکنند این جمعیت به بالای ۲ میلیون نفر میرسد یعنی شما حساب کنید از آرد و نان گرفته که چقدر باید فضا عوض شود تا خدماتی که باید توسط دوستان ارائه شود بنابراین کار بسیار سختی است.
سوال: مثلاً چه توقعاتی داشتند و چه باعث میشد که شما نتوانید برای خانواده وقت بگذارید؟
احمدی: ما هرچه داریم برای مردم بود و الان هم عشق میکنیم از با مردم بودن ولی وقتی آمدید کوچکترین کارها را نمایندهای که در شهرستان است درگیر آن میشود.
سوال: شما هم در نوشهر و هم در چالوس دفتر داشتید؟
احمدی: بله و هم در کلاردشت ۳ دفتر داشتیم وقتی شما به شهرستان میروید امروز یک نماینده در دسترسترین فرد است به عنوان یک مسئول برای مردم، یعنی دقیقاً میشود حلقه واسط که بتواند مشکل مردم را به مقامهای بالا دست منعکس کند در شهرستانهای کوچک طرف کوچکترین کارهایش را هم میگفت، من چند مثال بیاورم به عنوان خاطرات که شاید لذت هم داشته باشد اخوی بنده پزشک است یکی از بندگان خدا که در این انتخابات به بنده هم خیلی لطف داشت و کمک کرده بود والده شان مریض میشود شب زنگ میزند اشتباها به جای این که به من زنگ بزند به اخوی زنگ میزند ساعت ۲:۵۰ دقیقه صبح ایشان گوشی را برمیدارد میگوید آقای دکتر احمدی؟ برادرم میگویند بفرمایید، میگوید حال مادر اصلاً خوب نیست کمک کنید سریع یک تخت خالی کنیم ما میخواهیم بیاوریمش تهران، اخوی هم میگوید گوشی را بده سوپروایزر بیمارستان تا شرح حال را بدهد، گفت میگویم از منزل دارم میآورمش شما سریعتر آماده کن من بیمارستان نیستم، اخوی از او میپرسد که بیمهاش چیست که اگر مثلاً بیمه تامین اجتماعی دارد بیمارستان میلاد هماهنگ کند که برایش راحتتر باشد، اگر دفترچه از خدمات درمانی است در بیمارستانهایی که آن جا دفترچه اش را میپذیرند، میگوید روزی که رای میخواستی سوال میکردی که دفترچهات چیست؟ میگم دارم میآورمش، برادرم گفت ببخشید آن کسی که برایش رای جمع کردید من نبودم کس دیگری بود اخوی بنده بود، گفت ببخشید حاج قاسم شما نیستی؟ گفت نه، گفت پس ببخشید. یعنی طرف کسی را میخواهد بیاورد که نزدیکترین فرد باشد مشکلش را گره گشایی کند به همین خاطر از این دست کارها شما از نمایندههای شهرستانی میبینید این هم لذت دارد که من بعید میدانم هیچ جایی این قدر راحت مسئول در دسترس باشد و مشکلات مردم را هم منعکس کند، الان ۳ هفته نمایندهها میآیند داخل صحن مصوبات و کارهای قانونیشان را در تهران انجام میدهند یک هفته باید بروند در حوزه انتخابیه آن هفته حوزه انتخابیه که میروند اگر دقت کنید هفته برگشت آن یا طرحها زیاد میشود یا نظارتها یا پیگیریها، خوب اینها کارهای بزرگی است مثلاً شما الان ببینید نماینده میآید میگوید آقا هفته دیگر میخواهیم با رئیس فلان اداره مان با وزیر هماهنگ کنید ما میخواهیم بیایم آن جا، وزیر بهداشت را هماهنگ کنید ما صبحانه کاری میخواهیم برویم پیش وزیر آنجا اینها کارهای خوبی است یعنی طرف راحت میتواند مشکلاتش را منتقل کند، سخت است، شاید همین باعث میشود که خانوادهها میگویند دیگر حق شرکت نداری پس سهم ما چه میشود، ولی در مجموع، چون کار هم پیش میرود به نظر من شاید بعضیها بگویند این کارها دخالت در اجرا است آنها جای خود، ولی در مجموع میخواهم بگویم، چون نماینده سهل الوصول است و از بخشدار راحتتر میشود به او دسترسی داشت بنابراین مردم هم مشکلاتشان را منعکس میکنند.
من فکر میکنم که شاید جمهوری اسلامی یکی از کارهای بزرگ و ارزشمندش همین است که نمایندهها در دسترس هستند اگر الان شما دقت کنید در مجلس دهم خواستند انتخابات را استانی کنند کل کارهایش هم انجام شد من خودم هم جزو موافقین بودم که بگذارید کار کلان را دنبال کنیم، شاید بعضیها بگویند نماینده سطحش میآید به اندازه دهیار که بخواهد جوی محل، آب محل، گاز محل را دنبال کند ولی بالاخره باید راهکاری را برایش پیدا کرد که این بنده خدا از چه طریقی او مجبور است برود انجام بدهد ولی من میخواهم که آن استانی شدن را، من خودم بیشتر راغب بودم، اما آخر سر که تصویب هم شد رفت شورای نگهبان ایراداتی گرفت و برگشت و مجدد نیامد دیگر بحث بشود و انجام هم نشد، چون یک سری میگویند این باعث میشود که دیگر طرف محیط و فضا را بزرگتر میبیند این باعث میشود آن اتفاق اصلی نیفتد و رابطه مردم و مسئولین محدود و کم بشود من خودم به شخصه فکر میکنم مجلس ما شاید بعضیها بگویند مجلس عوام است به همین خاطر احساس من این است که شاید این باعث بشود ما از کارهای بزرگ بمانیم و این هم جزء ضعفها است یعنی آن قدر درگیر میشویم که کارهای اساسی و کلان را از آنها میمانیم واقعا یک نماینده وقت نمیکند فکر کند و این یک آسیب بزرگی است الان خود ما در بحث نیروی انسانی یکی از پرچالشترین حوزه وزارت آموزش و پرورش است من باید برای ۵۰ سال آینده نیرو را ببینم این فردی که میخواهد بیاید ۳۰ سال، ۳۵ سال میخواهد خدمت کند من الان باید ببینم که جمعیت آن موقع من چقدر است، چقدر باید تربیت کنم ولی گاهی آن قدر فضا فضای احساسی میشود میگوییم حالا شما هم باش ببینیم چطور میتوانیم شما را نگه داریم در صورتی که شما میدانید الان در فرانسه کسی میخواهد معلم بشود باید ۶ سال برود در تربیت معلمش دوره بگذراند برگردد بشود معلم، نه این که فضا را به سمت امروز تا فردا ببینیم چه میشود، روزمرگی کار را بگذرانید این ستون تا آن ستون فرج است ما معمولاً داریم این کارها را میکنیم ولی من معتقد هستم اگر آن مجلس هم بیاید کنارش که از این طرف رابطه مردم و مسئولین هم قطع نشود از آن طرف هم به کارهای کلان مجلس خواص، هرچه میخواهیم اسمش را بگذاریم، مجلسی باشد که به کارهای کلان بپردازد.
سوال: یک چیز مثل مجلس خبرگان منتها آن اختیارات وسیعتری داشته باشد، در واقع مرحله جدی تصویب قانون آن جا باشد.
احمدی: دقیقاً همین است حالا، چون مجلس خبرگان هم فرمودید من روی اهمیت مجلس خبرگان هم یکی دو نکته عرض کنم، مستحضر هستید که مجلس خبرگان برای دوره ۸ ساله است و کارشان کار بسیار وزین و مهم و سنگینی است بنابراین آن جا را هم باید دقت کرد، چون میدانید قانون آنها مستقل است و بحثهای خاص خودش را دارد و از آن طرف هم، چون زمانش دو برابر زمان یک نماینده مجلس است که باید کارهایشان را هم انجام بدهند و اهمیت ویژهای هم دارد به نظر من آن را هم باید با یک نگاه ویژه نگاه کرد ولی آن در یک حوزه تخصصی کار میکند ولی مجلس باید بتواند همه موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را احاطه داشته باشد و رویش برنامهریزی کند.
سوال: نکتهای که شما میگویید یعنی پراکندگی که در اثر تعدد وظایفی که از نمایندگان مجلس انتظار دارند پیش میآید این باعث میشود که به مسائل عمده و کلی نتوانند رسیدگی کنند یا مسائل دراز مدت، یک نکته دیگر هم این است که در مورد آن چیزهایی که رانتهای بزرگ مثلاً منافع گروههای بزرگی است قدرت را جابجا میکند، نمایندگیهایی که گرفتاریهای خُرد دارند مورد بیاعتنایی یا تهدید یا تطمیع قرار میگیرند و از آنها انتظار دارند که زود کنار بروند. برای شما پیش آمده که مثلاً به شما پیشنهاد امتیاز شود یا چیزی شبیه به رشوه برای این که لایحه یا چیزی تصویب بشود یا نشود.
احمدی: خوب است که شفاف صحبت کنیم بگویم نه، دروغ گفتم و متاسفانه از این دست اتفاقات میافتد ولی هنر در این است که به قول دکتر شریعتی در انزوا پاک ماندن مهم نیست، در اجتماعی قرار گرفتی و آن فضاهای خاصش را دیدی و منزه ماندیم آن هنر است، این طبیعی است بالاخره از بین ۸۵ میلیون نفر، ۲۹۰ نفر چکیده عصاره ملت میآیند و باید تصمیم بگیرند و حتماً هم باید کارهای کلان را دنبال کنند آن جایی که گلوگاه فساد میشود حوزههای اقتصادی است و به نظر من آن جا را باید دقت بیشتری کنیم آیا مجلس این ظرفیت را دارد؟ حتماً دارد، دستگاه ناظر است حالا بماند دیوان محاسبات و دستگاههای دیگر وابسته به آن، آنها جای خودش، اما خود یک نماینده شما دقت بفرمایید از ماده ۲۰۷ -۲۰۸ -۲۱۲ -۲۲۰ همه اینها از کجاست؟ از تذکر شفاهی، از تذکر کتبی، سوال، استیضاح، تحقیقات و تفحص حتی ماده ۲۳۴ که اعلام میکند اگر تعدادی از نماینده به این برسند که استنکاف اتفاق افتاده یا قانون را درست اجرا نکردند و دارند ناقص اجرا میکنند یا کمیسیون تخصصی به این برسد حتی میتواند بیاید بررسی کند و پروندهاش را هم به دستگاه قضایی برای بررسی بدهد پس این دستگاه خیلی نظارتش میتواند قوی باشد من حس میکنم یکی از ایرادات ما این است که بیشتر دنبال قانون نویسی هستیم تا از ابزار نظارت استفاده کنیم. اگر به من اجازه بدهید، چون من بررسی هم معمولی انجام داده بودم بد نیست بعضی از نکاتش را محضر عزیزان عرض کنم از دور اول انتخابات یعنی قانون انتخابات مجلس بعد از انقلاب اسلامی ۱۷ بهمن ۵۸ است انتخابات کی برگزار میشود؟ ۲۴ اسفند ۵۸ شما از دور دوم فقط در بحث این که قانون انتخابات را عوض کنیم خوب چقدر وقت داریم برایش میگذاریم، در دومین دوره چهار بار آمدیم بر این موضوع وقت گذاشتیم که قانون انتخابات را چه کار کنیم، در مجلس سوم ۸ بار دوباره در همین یک موضوع ورود کردیم، در مجلس چهارم یک بار اصلاح کلی قانون انتخابات دوباره نوشتیم در مجلس پنجم یک بار بازنگری کلی دوباره در مورد فقط اینها قانون انتخابات است یعنی طرحهایی که نمایندگان محترم میآوردند، در مجلس ششم که شما هم تشریف داشتید و نقش آفرین بودید بیش از ۲۵ بار طرح قانون اصلاح قانون انتخابات را آوردید هرچند سه مورد اصلاحاتش انجام شد و بقیه نصف راه رها میشد و میرفت، دوباره در مجلس هفتم بیش از ۳۰ بار طرح و لوایح راجع به قانون انتخابات آمد که پنج بار آن به قانون تبدیل شد، در مجلس هشتم ۱۳ بار و در مجلس نهم که خود ما بودیم ۲۸ جلسه وقت مجلس را این موضوع گرفته بود که اصلاحات محدودی هم بیشتر اتفاق نیفتاد و مجلس دهم هم باز از روزهای نخستین اقدام به اصلاح همان چیزهایی که از قبل مانده بود از مجلس نهم که عرض کردم انتخابات استانی که در ۹ شهریور ۱۳۹۵ اعلام وصول شده بود آمد تا در اردیبهشت ۹۸ آن هم نهایی شد، اما شورای نگهبان ایراد گرفت برگشت کرد باز مجلس به آن نپرداخت پس چه اندازه از وقت مجلس، این فقط برای یک موضوع است حالا آن که عضو کمیسیون اقتصادی است میرود در منطقه خودش موضوعات را مینویسد، دوباره یک طرح آماده میکند با امضای ۱۵ نماینده شروع میکند کسی که در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری است میرود یک سری از موضوعات آموزش عالی مربوط به دانشگاهها یا آموزش و پرورش یا بنیاد نخبگان و در این حوزه میآورد آنجا و آماده میکند یعنی الان اگر بپرسید از حوزه تقنین در معاونت قوانین مجلس یا حتی دولت یقیناً به شما خواهند گفت که بیش از ۶۰۰ طرح آن جا نیمه کاره مانده است دو فوریتی آن باز یک مقدار قابل توجه زیاد است، اینها نشان میدهد که پس ما خیلی وقتمان بیش از اندازه برای نوشتن طرحها میگذاریم که خیلیهایش هم به نتیجه نمیرسد اگر یک سوم این را برای نظارت بگذاریم که من در این مجلس جزو کارهای خوب بود که سهشنبههای نظارتی گذاشتیم کار خوبی است البته فکر میکنم کیفیتش نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، اما در مجموع اگر بخواهد یک عدد این چنینی را بگذاریم نظارتهای مان را درست کنیم حتماً آن رانت دیگر خیلی کمتر اتفاق خواهد افتاد، حتماً اگر این اتفاق بیفتد فساد مسائلی از این دست کمتر خواهد شد یعنی آن شفاف سازی که میگوییم که نباید الان چه اندازه برای شفاف سازی از گذشته تا به امروز مجلس هی گفته انجام میدهیم، از خود رای من نماینده که ببینم شفاف سازی من چقدر است تا موضوعات دیگر، خوب این اندازه که برای این وقت گذاشتیم اگر برای نظارت در برخی از موضوعاتی که نیازمند وقت گذاری بود میگذاشتیم یقین بدانیم مشکلات کمتر بود. من به شخصه به عنوان کسی که ۸ سال تجربه قانونگذاری را دارم میخواهم عرض کنم که ما حتماً نیازمند این قصه هستیم.
شما الان خیلی از کشورهای توسعه یافته دنیا را نگاه کنید مگر آیا هر روز آنها قانون تصویب میکنند؟ الان عرض کردم برای قانون انتخابات ما همه دورهها باید بدهیم کتابچه قانونمان را عوض کنیم هر سال شما الان نمیتوانید بگویید کتاب آیین نامه داخلی انتخابات را به من بده ببینم، میگوید برای کدام سال را میخواهی؟ در صورتی که قانون انتخابات مشخص است در قانون اساسی مشخص کرده در اصل ۶۴ عده نمایندگان مجلس ۲۷۰ نفر است، از آن اصلاحیهای که سال ۱۳۶۸ خورده گفته به ازای هر ۱۰ سال میتوانید به لحاظ شاخصهای انسانی، جغرافیایی و سیاسی و نظایر اینها ۲۰ نفر هم میتواند حداکثر اضافه بشود همان سال ۷۸ این اتفاق افتاد بعد از آن چرا نتوانستیم دوتا را اضافه کنیم، چون من گفتم سهم منطقه من چه میشود؟ دیگری گفت سهم منطقه من چه میشود؟ آخر این شد که در این مدت باید حداقل ۴۰ تا اضافه میشد حالا این که بشود به نفع است یا نشود به نفع است باز جای بحث دارد، این که من ممکن است خودم بعضی جاها مخالفت کنم، اما این که ممکن است امروز یک جا با ۵۰ هزار نفر یک نماینده داشته باشد بعد از آن طرف استان البرز با جمعیت شاید سه، چهار میلیونی دو نماینده داشته باشد این نشان میدهد که طبیعتاً نیاز به اصلاح دارد اگر قرار است رسیدگی بشود آن جا جمعیت محدودتر، فضای کوچکتر و اینجا یک مجموعه بسیار بزرگتری را دارد اداره میکند و قطعاً کار برایش سخت است، اینها نیازمند اصلاحاتی است که باید در حوزه تصمیم سازی کلان خود قوه مقننه اول برای خودش تصمیم بگیرد و بعد بگوید قانون من را دستگاههای دیگر، دستگاههای اجرایی و دیگران شما باید حتماً این را لحاظ کنید ضمن این که مظلوم هم است قوه تقنین، شما ببینید میگویند من به بچهها یاد میدهم اینها را، خوب قوا را نام ببر، قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضاییه خوب میروم در شهرستان میگویم بچهها میخواهم بروم قوه قضاییه کجا بروم؟ میگویند دادگستری فلان جا است یا میگویم میخواهم بروم قوه مجریه میگویند فرمانداری فلان جا است، میگویم حالا میخواهم بروم قوه مقننه جا دارید؟ نه خوب این چه اشکال دارد مثلاً فضایی هم در شهرستانها باشد که هر سال در این کوچه و آن کوچه مردم ندوند ببینند دفترش کجاست، خوب این دفتر برای دستگاهی به نام دستگاه قوه مقننه است یعنی نیاز است، من فکر میکنم اینها جزو ضرورتهایی باشد که جزء اصلاحات مورد نیاز باشد.
سوال: خوب ضرورت آن به پراکندگی اش است، یعنی باید پراکنده باشد شما میگویید خودتان سه دفتر داشتید نمیشود مثلاً در نوشهر یک جا متمرکزش کرد؟
احمدی: ببینید الان در مجلس انتخابات شما حوزه مرکزی دارید و حوزه فرعی، الان نوشهر میشود حوزه اصلی، چالوس و کلاردشت و بخشهای مرزن آباد و کجور حتی بخش صلاح الدین کلا که انشالله در آینده بخش شود اینها جزو پراکندگیها است، انتخابات دلش آن جا است آن جا را بزنند به عنوان مرکز اصلی، بله میتواند شعباتی هم داشته باشد اینها شدنی است.
سوال: یکی از چیزهایی که من فکر میکنم جزو همین مقولههای اصلاحات است و شما هم میگویید خیلی هم شاید ضروری باشد ولی به نظر میآید که هیچ نمایندهای واقعاً برای انجام دادن آن انگیزه ندارد این است که کلاً انتخابات مجلس به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک بشود ولی البته به آن نچسبد یعنی چیزی در حدود ۶ ماه تفاوت داشته باشند که این باعث میشود که هر کسی که میخواهد رئیس جمهور بشود از پیش سعی کند که اکثریتی را در پارلمان به دست بیاورد یعنی شش ماه پیش از این که خودش به عنوان رئیس جمهور در انتخابات شرکت کند بداند که بالاخره اکثریت را در پارلمان به دست آورده طرفدارهایش اکثریت هستند یا نیستند چه بسا خیلیها در همان انتخابات مجلس یک فراکسیون قوی نمیتوانند تشکیل بدهند دیگر اصلاً نخواهند رئیس جمهور بشوند و این یعنی در واقع تا حدودی که روحیه ایرانی میپذیرد یک جور کمک میکند به تشکیل یک چیزی شبیه حزب و یا شکل سازماندهی حزبی چرا هیچکس تا حالا دنبالش نرفته؟
احمدی: من با شما هم عقیده هستم و چون واقعاً ما حزب به معنای واقعی نداریم و من این را بیشتر باند میدانم که ایام انتخابات بلند میشوند در سایر ایام نمیبینمشان و این بد است همراهی مجلس و دولت شاید جز ضرورتها باشد که راحتتر کار را پیش ببرند شما یک تجربهای دارید در مجلس ششم و دیدید چقدر مشکلاتی در همان ایام ایجاد شده بود این تعارض باعث میشود که آسیب ببیند جامعه یعنی ما دنبال این هستیم که آن پست را فقط اشغال کنیم از این طیف فکری بیاد به آن طیف اینکه چه اندازه میتوانیم مشکل و گره گشای مردم باشد و مشکل مردم را حل کند خیلی به آن فکر نکردیم میخواهیم آن پیروز بشود من یک مقالهای از خود شما میخواندم یک مطلبی را که میفرمایید در قصه رای دادن میگفتند که بیا اینجوری من میگفتم که خدا به من عقل داده باید بر اساس آن رای بدهم قرار این نیست که من یک آدم بله قربان گویی صرف بیشتر نباشم شما هرچه گفتید من این دست فراوان دیدم در دوران خود مجلس خودم هم دیدم یعنی گهگاهی حق را رها میکنیم به خاطر اینکه فلانی از ما نرنجد خب این نگاهها بد است حالا شما میگویید که آقا الان ما در یکی از دورههای شوراهای شهر و روستا دیدیم که به مشکلاتی داریم میخوریم آمدیم قانون را طوری تغییر دادیم در مجلس دوره ۴ سالهشان را کردیم ۶ ساله یعنی یک دوره داشتیم که شوراهای شهر و روستا ۶ ساله شدند این تهش ممکن است که یک چنین اتفاقی اینجا بیفتد این بد نیست به فرمایش شما این وقتی به هم نزدیکتر شوند هماهنگی برای پیشبرد کارها بیشتر میشود شما قانون مینویسید که اجرا بشود اجرا را باید چه کسی انجام بدهد دولت خوب اگر الان یک قانون سختی بیاید شما الان قانون برنامه ششم توسعه برنامه ششم توسعه من که از برخی از دوستان مرکز پژوهشهای مجلس هم میپرسیدم گفتم چه اندازه عملیاتی و اجرایی شد با اینکه ۵ ساله نیست و ۷ ساله شد چون باید ۱۴۰۰ خاتمهاش بود ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ ولی برنامه هفتم آماده نشد و دو سال الان میگذرد امسال هم الان مجلس تصویب کرده تا پایان سال برنامه ششم است یعنی ۷ سال کمتر از ۳۷ درصد عملیاتی شد یعنی من قانونی نوشتم که قابلیت یا اجرایی نداشت یا خوب ننوشتند دقت نکردند اینها جز ایرادات است الان که مجلس محترم دارد برنامههای ۵ ساله هفتم را حالا اسم توسعه را کردهاند پیشرفت برنامه هفتم پیشرفت را الان دارد آماده میکند امیدوارم که این نوع مسائل را دیده باشد که چه اندازه عملیاتی است اجرایی است و خودش دست دستگاههای اجرا را هم بگیرد و کمکش کند و الا یک چیزی بنویسند تخیلی باشد یک طیف عذر میخواهم توهمی باشد این خوبیت ندارد بنابراین حالا خیلی از قسمتهایش هم شاید کار شد و اتفاقات خوبی هم افتاد حالا خود آموزش و پرورش در حوزه نوسازی و توسعه تجهیز مدارس ما در مجلس برنامه هم پنجم و هم ششم کارهای خوبی در واقع آنجا رقم خورده بود و اتفاقات خوبی انجام شد اما خیلی فاصله داریم با آن نقطه آرمانی که مد نظر است بنابراین باید من هم معتقد هستم که نیاز به این تزریق ایده است که این فاصله این دوتا کمتر شود مصداقی عرض کنم مجلس جدید که آمد قریب یک سال تا یک سال و خوردهای از دولت قبل مانده بود دیگر میزان تعداد سوالاتی که از وزرای دولت قبل شد با ورود جدید مجلس قبلی را که نگاه کنید دقیقاً فرمایش شما مشخص است یعنی خیلی از وزرا آمدند برای پاسخگویی سوالات در صورتی که نماینده محترم تازه تشریف آورده ولی چون با یک ذهنیت بیرونی هم آماده بود ایام تبلیغاتش بود و سوالات زیادی را مردم ازشون داشتند آنها را همان سریع گرفت.
سوال: یعنی همدیگر را میشناسند ؟
احمدی :بله یعنی انرژی به جای اینکه که کمک شود و هم افزایی اتفاق بیفتد من معتقدم که این کار باعث آسیب زدن میشود سوال اینکه انتخابات مجلس یک خرده عقب بیفتد و برسد به نزدیک انتخابات ریاست جمهوری با فاصله ۶ ماهه یا ۹ ماهه با انتخابات ریاست جمهوری این را کدام دستگاه باید عرضه کند خود دولت باید به عنوان احمدی لاشکی بله میتواند خود دولت به عنوان لایحه بدهد به نظر من مجلس هم میتواند مستقیم ورود کند البته یک دقت هم بکنیم قانون اساسی باید حتماً لحاظ شود چون در قانون اساسی آورده شد که دوره ۴ ساله ولی میشود برای دستگاههای دیگری که در واقع دورهاش را شاید نیاورد مثل شوراهای شهر و استان و امثالهم هماهنگ کرد بالاخره تفسیر قانون هم که با شورای نگهبان است این هماهنگی است ضمن اینکه خود قانون اساسی هم اگر سال ۶۸ تغییراتی در آن ایجاد نشد در خود اصل ۱۷۵ به بعد را نگاه کنید شفاف آورده که اگر میخواهید مواردی را هم اینجا اصلاحاتی نیاز دارد این رویه را پیش بگیرید و من در واقع حسب آن چیزی که شما هم اشاره فرمودید اعتقاد دارم که برای همراهی این دو تا دستگاه که هم افزا باشند برای حل مشکلات مردم میتواند یکی از راهکارها این باشد .
سوال: چند دفعه در مجالس نهم و دهم دعوا و کتک کاری شد؟
احمدی: حالا کتک کاری که نداشتیم الحمدلله ولی دعوا کم نداشتیم .
سوال: نه در نهم و نه در دهم ؟
احمدی : ببینید ما
سوال: ولی در مجلس ششم ما داشتیم؟
احمدی : بله مجلس ششم خیلی خاص بود احمدی لاشکی در مجلس نهم و دهم مجمع نمایندگان استان مازندران این بحث انتقال آب دریای خزر که بود و دنبال میشد مجامع شمالی گیلان و گلستان و مازندران یک بحثی بود که این انتقال آب دریای خزر به سمت سمنان اتفاق بیفتد.
سوال :اصلاً ممکن است؟
احمدی : ممکنش را اهل فن باید بگویند ولی آنچه که اتفاقاً آن زمان بخشی را من خودم رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران هم بودم خوب دیدیم غالباً عزیزانی که در حوزه محیط زیست هستند خطراتش را هی دارند به ما گوشزد میکنند که این خطراتش هست.
سوال: مخصوصاً اینکه دریا نیست دریاچه است؟
احمدی : بله بسته است دیگر خب این دریای بسته میگفتند که نکند که این بلای ارومیه سرش نکند بختگان بشود به همین خاطر باید میماندیم خوب اینجا خیلی دعواها هم شد اتفاقاً یادم نمیرود که علی آقای مطهری رئیس آن لحظه جلسه بود نایب رئیس بود آن لحظه اداره جلسه بود آنجا خیلی تنش شد اتفاقاً آقای دامادی من یادم نمیرود نماینده ساری بود اصلاً به نوعی شاید فیزیکی هم داشت میشد این درگیریها ولی خوب از این اتفاقات میافتاد و نتیجه داد و نگذاشتیم در واقع این اتفاق بیفتد ما خاطرات خوشی هم در این مجالس داشتیم زمانی که سپاه را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کردند یادم نمیرود تمام نفرات مجلس از فراکسیون امید که آقای عارف هدایتش میکرد تا جناب آقای حاجی بابایی که فراکسیون ولایی را چون سه تا فراکسیون بود همه به اتفاق دیگر آنجا اهل تسنن و تشیع نداشتیم همه و حتی اقلیتهای دینی همه لباس سپاه پوشیدند در مجلس حاضر شدند یعنی یک یکپارچگی خاصی که آنجا مشاهده شد درگیری هم که فرمودید این را هم باز بگویم شاید به دردتان خورد من در این ۸ سال ۶ سال عضو کمیسیون تلفیق بودجه بودم بنابراین با عدد و رقم یک مقدار بیشتر آشنا هستم روز آخر تلفیق بودجه باید جمعبندی میشد و این جمعبندی را منعکس میکردیم به صحن علنی دیدم حالا من چون ممکن از کاندیدا باشد اسم را نمیآورم رئیس وقت کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد که آقا یک عددی حدود ۳۷۵۰ میلیارد پول داریم اینجا اگر اشکال ندارد رای گیری کنید در اختیار نمایندگان باشد که اینها در واقع پروژههایی که دارند در منطقه روی آن پروژهها بگذارند من حقیقتاً رفتم پرسیدم از رئیس گفتم این منبعش از کجاست که این را گذاشتید گفت حالا چه کار دارید شما بروید به قول خودمونیها حالش را ببرید گفتم خوب نه بدانیم بد نیست دیدم ایشان به من نمیگوید من یک خورده مشکوک شدم آقای کرد بچه داشتیم شاید دوره شما هم حتماً بوده یک کیف خیلی جمع و جوری بود ایشان نماینده سازمان برنامه و بودجه بود ما بهش میگفتیم جعبه سیاه سازمان برنامه و بودجه دیگر الان بازنشسته شدهاند در این دوره و تشریف بردند ایشان انسان خیلی شریف و محترمی بود من رفتم پیش ایشان و گفتم که این عددش از کجاست این به ما خیلی محبت داشت به آموزش و پرورش چون من کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بودم گفتم گفت به کسی نگی ها این همان یک درصدی که چند روز پیش در حوزه منابع درآمدیتان تصویب کرده بودید آن یک درصد از شرکتهای سودده و بانکها بوده که آن عددش شده بود ۷۵۰۰ تا خوب رئیس پیشنهاد آن را نصف کرد برای آنجا بدهند به آموزش و پرورش و مابقیش را آورد اینجا من آمدم گفتم که اینکه سهم ماست گفتم آقا داد و بیداد کردم و گفتم آقا اینطور نیست دیدم کار دیگر گذشت مجبور شدیم که دیگر الان یک سیدیهایی را میدهند اطلاعات را قبلاً یک سری کتابچههای بزرگ و قطور اگر یادتان باشد دوره شما بود آنها بود دیگر مجبور شدم گفتم آقا نباید رای بدهی گفتن شاید رای بیاورد من گفتم میشناسم شما را رای نمیدهید گفتند اشکال ندهد بگذارید رای بگذارد ۷ نفر به نفع من رای دادند که نه برای آموزش و پرورش است سی و خوردهای گفتند نه همان آقا ما درگیر شدیم بالاخره این انگشت ما هم شکست کل این کتابها را پرت کردیمخلاصه این طرف و آن طرف حال ما هم آن شب خیلی بد شد فردا بالاخره آمدیم در صحن صحبت کردیم که این سهم آموزش و پرورش بوده این حق نیست که از آموزش و پرورش کسر شود و برود برای جاهای دیگر.
سوال: آموزش و پرورش که اینقدر بی پول است؟
احمدی: شما الان مستحضر هستید آقای دکتر ما الان مثلاً اگر میگوییم ۲۴۰ هزار میلیارد تومن از یک عدد حدود ۲۴۰۰ هزار میلیارد بودجه منابع عمومی دولت مثلاً ۱۱ درصد ۱۱ و اندی درصد اعتبارش میشود خب این عدد را حدود ۹۷ و ۷ دهم درصد این بودجه صرفاً میشود بودجه جاری حقوق معلم خوب من باید یک پولی داشته باشم که کیفیت بخشی اتفاق بیفتد پول داشته باشم که مدرسه بسازم پول داشته باشم که برای ارتقا در حوزههای نهایی و امثالهم آقا بالاخره الحمدلله تلاشمان این شد که فردا یک نطق ۵ دقیقهای در صحن علنی بالاخره گرفتیم با انگشت شکسته هم بود و آمدیم و خواهش کردیم که حالا باشد خدمت نمایندهها اما باید صرفاً برای آموزش و پرورش همان مناطق هزینه شود که الحمدالله اینگونه تصویب شد و شد این هم یکی از خاطراتی که با دعوا بود .
سوال: گفتید که الان چقدر کارمند دارد آموزش و پرورش؟
احمدی :یک میلیون حدوداً ۹۰۰ و اندی تقریبا دولتی داریم در مدارس دولتی ما هستند و بیش از ۲۵۰ هزار نفر در مدارس غیرولتی.
سوال: شما چند تا بچه دارید ؟
احمدی :من یک فرزند دارم.
سوال :یک دختر
احمدی: بله یک دختر
سوال: بله همان که گفتید که در واقع دختر فشار اصلی را میآورد که شما کاندیدا نشوید؟
احمدی: بله یکی از دلایل اصلی ایشان بود.
سوال: بله دختر وقتی که تک دختر هم باشد دیگر خیلی انتظار دارد که توجه یعنی عادت میکند به توجه کامل؟
احمدی: بله چون جای دیگر بهش توجه نکردیم از سال ۱۳۷۷ من درگیر انتخابات پارلمان شهری شدیم به نوعی تا همین ایامی که بودیم این بندگان خدا به ما گفتند که لااقل یکجا حرف ما را شما گوش کن این دوره انتخابات را شرکت نکن .
سوال :الان چند سالش است؟
احمدی : ایشان دانشجو هستند دانشگاه علامه دارند درس میخوانند و مترجمی زبان عربی دارد میخواند و خیلی هم علاقمند به این رشته بودند و الحمدلله دارند درسش را میخوانند .
سوال :نکته دیگر؟
احمدی :ممنون ما خیلی خوشحال شدیم حضرت عالی را زیارت کردیم از عزیزان تشکر کنم از رسانه ملی تشکر کنم حضرت آقا فرمودند چهار تا کلید واژه را برای انتخابات این دوره از بحث امنیت ، سلامت ، رقابت و مشارکت آن سه تای اول مقدمهای است برای آن مشارکت حداکثری باز در این چند روز من دیدم در این واژگانی که حضرت آقا داشتند فرمودند توده مردم را داشته باشید یعنی خیلی وصل نشویم به خواص به افراد خاص به لیدرها میخواهد در اجرای فرامین مقام معظم رهبری این رویه را در واقع اداره کند میخواهم به مردم عزیز و بزرگوارم عرض کنم مشکلات فراوان است مشکلات اقتصادی بسیار فراوان است و سخت اما ان مع العسر و یسرا معتقد هستیم عزیزانی که انتخاب میشوند یادشان برای این روزها باشد که مردم برایشان چه میکنند.
سوال: تهدید آن رانتخوارهای بزرگ و منابع قدرت بزرگ تهدید جدی یعنی تهدید جانی اینها که اتفاق نیفتاد برای شما؟
احمدی: نه الحمدالله نداشتیم تا حد معمول بوده ولی خوب خدا در واقع ما را کمک کرد و ما میگوییم که خدا ما را آنی و آنی به حال خودمان وا مگذار بالاخره خطر تهدید میکند ما انسان هستیم و شیطان هم همیشه در کمین است و من همین جا هم به عزیزان کاندیداهای محترم میگویم مراقبت کنید اول خودم را سفارش میکنم و بعد هم دیگران را
بله نماینده ملت باید شجاع باشد و امیدوارم که شما هم به نمایندگان شجاع رای بدهید.