پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از شرکت سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نوآموز در سنجش بدو ورود به دبستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمید طریفیحسینی، وجه ممیز سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بخش عادی را در حوزه توانبخشی بیان کرد و گفت: در هدف شماره یک اساسنامه تشکیل سازمان گفته شده که این سازمان تشکیل میشود تا بتواند در حوزه آموزش، پرورش، و توانبخشی خدماتی را ارائه کند که خروجی آن انسانی باشد با ویزگیهایی که در آنجا تشریح شدهاست.
وی با بیان این که سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود دو دهه امکان جذب نیروی توانبخشی را نداشت، افزود: نیروی توانبخشی مولفه مهم نظام توانبخشی است و ما در کنار نظام آموزشی و پرورشی، یک نظام توانبخشی داریم که مهمترین رکن این نظام توانبخشی، نیروی انسانی است.
طریفیحسینی با اشاره به ایجاد مراکزی تحت عنوان مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بههنگام، گفت: حدود ۸۱۹ مرکز جامع در سطح کشور فعال است، تامین نیروی انسانی متخصص، مورد نیاز مراکز و تامین فضای مورد نیاز و تجهیزات تخصصی، زیرساخت و منابع آماده شد و آموزشهای لازم به نیروهای متخصصی داده شد و در حال حاضر در این مراکز، خدمات جامع حوزه سنجش بدو ورود و غربالگری بچهها انجام میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که سالانه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از نوآموزان در سنجش شرکت میکنند، گفت: غربالگری نوآموزان در این مراکز که نقش مراکز ثابت و دائمی را دارند، به صورت فرآیندی در طول سال تحصیلی انجام میشود و امروز حدود ۸۰۰ هزار نفر از نوآموزانی که مهر سال آینده باید به کلاس اول بروند، کار سنجش یا نوبتگیری آنها برای انجام فرآیند سنجش صورت گرفته که طی یک ماه آینده، نوبت آنها مشخص میشود.
وی افزود: بنا داریم تا خردادماه، کار سنجش بدو ورود تمام بچههایی که در مهر ۱۴۰۳ به کلاس اول میروند را به اتمام برسانیم و بچههایی که دارای اختلال یادگیری، نقص توجه بیشفعالی، آسیب زبان و گفتار، اختلالات هیجانی و رفتاری شدید دارند یا دیرآموز هستند، میتوانند به این مراکز مراجعه کنند.
طریفیحسینی خدمات به بچههای پیشدبستان را خدمتی بسیار موثر و کارآمد دانست و گفت: علیرغم اینکه پیشدبستانی در کشور بهصورت غیردولتی اداره میشود، ولی دانشآموزانی که در معرض خطر یا دچار اختلالی باشند، بهصورت کاملا رایگان در مراکز ما پذیرفته میشوند و خدمات تخصصی آموزش و توانبخشی به آنها ارائه میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: سنجش نوآموزان را از ۴ سالگی آغاز کردهایم و اولویت ما کسانی هستند که سال آینده، ۵ سالگی را طی میکنند و باید وارد کلاس اول شوند ولی محدودیتی از نظر ابزار و پذیرش نوآموزان در مراکز نداریم و با رویکرد تشخیص و مداخله بههنگام، اینکه به موقع تشخیص دهیم و یک فرصت زمانی برای مداخلات تخصصی در آن سن طلایی رشد بچهها داشتهباشیم، برای اینکه بتوانیم تواناییهای ذهنی و مهارتهای لازم را دانشآموزان کسب کنند و سطح آمادگی بالاتری برای ورود به تحصیلات رسمی در دوره ابتدایی را داشته باشند.