پخش زنده
امروز: -
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح شهید همت که به نام معلم شهید، محمدابراهیم همت نامگذاری شده، درصدد است تا صلاحیتهای حرفهای آموزگاران مدارس ابتدایی را با برپایی دورههای حضوری و ایجاد گفتمان آموزشی در شبکههای علمی معلمان توسعه دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نجفی با بیان اینکه در سال جاری طرح تحت عنوان بهبود صلاحیتهای حرفهای منابع انسانی آموزش ابتدایی با تعیین ۷ عنوان درس و جامعه هدف شامل ۱۴۰ هزار نفر از معلمان آموزش ابتدایی شکل گرفت، افزود: توسعه تدریجی طرح با افزودن درس قرآن با همکاری سازمان پژوهش و معاونت پرورشی و فرهنگی، اختلالات یادگیری با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش مدیران، معاونان آموزشی و کارشناسان با همکاری قرارگاه سند تحول بنیادین، اجرای آزمایشی نظام دوری و آموزش راهبران آموزشی و تربیتی مدارس چندپایه و تربیت بدنی در دوره ابتدایی با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت در دستور کار این معاونت قرار دارد.
وی گفت: اساس انتخاب دروس هدف بر مبنای پژوهشها و بررسی نتایج عملکرد دانش آموزان و همچنین نتایج آزمونهای بین المللی و در نهایت نیاز جامعه آموزشی کشور است و در این طرح تأکید و اولویت جامعه تحت پوشش با نیروهای جدیدالورود، نومعلمان، معلمان استخدامی ماده ۲۸ خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: نقطه عطف و شاکله اصلی طرح معاونت آموزش ابتدایی شبکه سازی عظیم حرفهای و تخصصی بین معلمان و منابع انسانی آموزش ابتدایی است که برای اولین بار بیش از ۷۰۰۰ حلقه علمی در سطح کشور فعال شده و گفتمان آموزشی و توسعه فردی و گروهی به صورت مستمر، پویا و فعال با حضور مجریان، مدرسان، اساتید و صاحبنظران جریان دارد.
نجفی تغییر رویکرد معلمان متناسب با جدیدترین روشهای آموزشی با هدف خلق موقعیتهای یادگیری ماندگار و اثربخش در دانش آموزان را از مهمترین اهداف این طرح دانست و گفت: به منظور غنی سازی محتواهای آموزشی و تولید بستههای راهنماهای تدریس معلمان و ایجادزمینه مشارکت تمامی استانها و بهره مندی تمام معلمان از محتواهای آموزشی که با نظر مولفان کتابهای درسی تهیه گردیده است ۱۱ دبیرخانه تخصصی کشوری تشکیل شده است.
وی افزود: یکی از نقاط عطف طرح شهید همت اجرای تمرین ملی تغییر رویکرد معلمان آموزش ابتدایی طی ۴ هفته در سراسر کشور است که به صورت هماهنگ طی چهار هفته آموزش مجازی مدرسان استانی توسط مدرسان کشوری در روزهای دوشنبه و سه شنبه هرهفته در آبان ماه ۱۴۰۲ به منظور تکمیل آموزشهای حضوری، رفع اشکالات و سوالات مدرسان و ارتقا شایستگیهای معلمان (نگرش، دانش ومهارت) از طریق ارتباط تعاملی و پرسش و پاسخ با اساتید کشوری اجرا شد، طی این تمرین ملی به صورت همزمان شایستگیهای حرفهای تمامی مدرسان استانی تقویت شد و فرآیند اجرای آموزشها به صورت هماهنگ در سراسر کشور به اجرا درآمد، همچنین فیلمهای آموزشی اساتید کشوری ضبط و در حلقه علمی مربوطه به منظور استفاده در آموزش به مدرسان مناطق و نواحی تابعه بارگذاری شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با تشکیل حلقههای علمی دروس هدف و عضویت مدرسان وهمچنین معاونین آموزش ابتدایی وهمکاران اداری آنان گفتمان آموزشی و تخصصی با حضور و فعالیت دستیاران اساتید و نیروهای تخصصی دبیرخانههای درسی و رابطان ستادی به صورت مستمر در روزهای زوج از ساعت ۲۰ الی ۲۱ برگزار میگردد و به منظور نظارت و ارزیابی از اجرای طرح و همچنین احصا راه کارهای بهبود مستمر و انجام اقدامات لازم در حین اجرای طرح، معاونت آموزش ابتدایی با طراحی پرسشنامه نظارتی مبتنی بر مدل EFQM و برگزاری جلسات تبیین و آموزش برای رابطان طرح در استانها نسبت به رصد مستمر اقدام نموده است، همجنین با حضور فعال سرگروههای علمی و رابطان ستادی از طریق تعامل روزانه با سطوح مختلف از جمله معاونان آموزش ابتدایی، رابطان و مدرسان استانی و منطقهای نظارت مستمر انجام میپذیرد، تا کنون از طریق تماس تلفنی و ارتباط در گروههای مجازی با بیش از ۴۵۰ مدرس استانی و بیش از ۳۵۰ رابط منطقهای و با تمام ۳۲ رابط استانی به صورت مستقیم ارتباط برقرار شده است.