پخش زنده
امروز: -
نشست خبری فیلم سینمایی «تمساح خونی» به عنوان اولین اثر نمایش داده شده در روز دوم جشنواره فجر، در خانه رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در این نشست جواد عزتی کارگردان، کامران حجازی تهیهکننده، عباس جمشیدیفر، شبنم قربانی، بهزاد خلج، الناز حبیبی از بازیگران فیلم، امیر عاشق حسینی صدابردار، مسعود سخاوتدوست آهنگساز، بابک کریمی طراح صحنه، آرتا ماهان طراح لباس و پدرام افشار نویسنده حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، محمدرضا مقدسیان مجری نشستهای خبری جشنواره فجر ۴۲، توضیح داد که هر روز جشنواره به یکی از بزرگان سینما که دیگر میان ما نیستند، تقدیم میشود و امروز جشنواره به نام فریماه فرجامی اختصاص دارد.
کامران حجازی تهیهکننده در ابتدای این نشست عنوان کرد: امیدوارم از فیلم خوشتان آمده باشد و ممنونم که اینجا کنار ما هستید.
جواد عزتی کارگردان نیز در پاسخ به اولین سوال درباره الگوهای تجاری در ساخت این فیلم مطرح کرد: من میخواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و در وهله دوم حتما بخش سینما بودن فیلم برایم مهم بود. یعنی وقتی فیلم را میبینم، بین پلانهای این فیلم و پلانهای یک سریال تفاوت قائل باشم.
عزتی ادامه داد: یادم است روز اول که دور هم جمع شدیم، گفتم من دوست دارم این فیلم را برای این بسازم که در هر بخش آن حتی یک پیشنهاد کوچک برای سینما داشته باشد. اولین بار بود که کامل این فیلم را در سینمای رسانه تماشا کردم و به نظرم قطعا پیشنهادهایی در فیلمبرداری، تدوین، طراحی صحنه و… داشته است.
الناز حبیبی بازیگر «تمساح خونی» نیز درباره تجربه همکاری با جواد عزتی به عنوان کارگردان توضیح داد: برای من چیز عجیبی نبود، زیرا تجربه همکاری با آقای عزتی را داشتهام و ایشان ۹۰ درصد حواسشان به پارتنرش است. به همه عوامل این کار خسته نباشید میگویم.
عباس جمشیدی فر دیگر بازیگر «تمساح خونی» درباره همکاری با جواد عزتی بیان کرد: من تجربه کارکردن با آقای عزتی را در جایگاه کارگردان داشتم. اولین نمایشی که در تئاتر بازی کردم به کارگردانی آقای عزتی بود در سال ۱۳۷۹ که در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و در آن سال جایزه اول بازیگری فجر را گرفتم. سه کار بازی کردم که کارگران آن جواد عزتی بود. شکر خدا در اولین فیلم سینماییاش هم به من اعتماد کرد و با هم کار کردیم.
وی درباره اینکه چه ویژگی باعث میشود بازیگران حاضر به بازی کردن در کمدیهای استاندارد نباشند، توضیح داد: در روندی که خیلیها به کندی جلو میروند و به نظرم بد نیست، گاهی افراد بر مبنای نگاه و سلیقه خودشان اثری را خلق میکنند که کندی شریفی است. آقای عزتی، چون همیشه شریف فکر میکند، براین اساس بسیار معتقدست و اکثر کارهایی که با آقای عزتی داشتم، همین طور بوده و اجازه نمیدادند منِ بازیگر، شوخی انجام دهم که خوب نباشد. این نگاه اوست و قابل احترام است.
شبنم قربانی بازیگر «تمساح خونی» در ادامه این نشست گفت: خوشحالم که در این گروه حضور داشتم. آقای عزتی مانند بازیگری در عرصه کارگردانی هم درخشان بودند و یکی از چالشهای بزرگ من در این فیلم بازی کردن جلوی آقای جمشیدیفر بود.
در ادامه نیز، بهزاد خلج دیگر بازیگر فیلم اظهار کرد: دغدغه اول من برای بازی کردن در این فیلم مشق کردن برای جواد عزتی بود. در کار طنز بازی کردن، بسیار سخت است، اما نگران بازی در این فیلم نبودم، زیرا میدانستم جواد عزتی کار را هدایت میکند و به خودش دل سپردم.
جواد عزتی کارگردان اثر، درباره فاصله گرفتن از سینمای کمدی و ساخت فیلم کمدی عنوان کرد: من ذات سینمای ایران را دوست دارم و حیف است که این سینمای باشکوه در سرش بخورد و دائما بگوییم سینمای ایران عقب مانده است. قبل از هر چیزی دوست داشتم سعی کنم مخاطبان با سینما آشتی کنند. من دیدگاه خودم را از کمدی و سینمایی که بلد بودم، جلوی دوربین بردم و قصد مقایسه با کمدیهای دیگر را نداشتم.
عزتی درباره سوالی درباره پیام فیلم برای مخاطب گفت: خوش باشید!
این کارگردان و بازیگر درباره معنای «تمساح خونی» و وجود فحاشی در فیلم توضیح داد: «تمساح خونی» یک اصطلاح و برای انسانهایی است که با جیب خالی ریسکهای بزرگ میکنند. ما نخواستیم چنین چیزی باشد و فکر میکنم فحاشی وجود ندارد ولی اگر فحاشی هم در فیلم بوده است، من عذرخواهی میکنم.
پدرام افشار نویسنده این فیلم درباره پایبندی به سینمای ژانر در نوشتن فیلمنامه عنوان کرد: حضورم در این پروژه را مدیون اعتماد آقایان عزتی و حجازی هستم. این فیلم کاملا به ژانر وفادار و تلفیقی از اکشن و کمدی است. طبعا بخش عظیمی از کارهای اکشن منوط به اجرا است و آقای عزتی ایدههایی داشتند و با هم چک کردیم. صادقانه اینکه صددرصد فیلمنامه با اجرای آقای عزتی ارتقا یافت. فیلمنامه سکانسهای سختی داشت که انگار کار یک کارگردان فیلم اولی نبود.
جواد عزتی کارگردان «تمساح خونی» درباره سوالی درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی فیلم و اینکه آیا بعد از جشنواره تغییری در آن اتفاق میافتد یا خیر، خاطرنشان کرد: یک سال قبل از این فیلم، فیلمنامه دیگری را میخواستم جلوی دوربین ببرم که کمدی هم نبود. درباره اکران هم حقیقتا هر کسی دوست دارد تا دقیقه نود کارش را بهتر کند. شاید در نسخه اکران مردمی دوباره تدوین کنیم، اما خیلی تغییر نمیکند.
وی ادامه داد: اگر احساس میشود که در یک سوم پایانی فیلم افت داشته است، باید دستی بر فیلم بکشیم. واقعیت امر این است که فیلمنامه غیرخطی نوشته شد و وقتی تصمیم بر کلید زدن فیلم گرفتیم، میخواستیم که فیلمنامه را خطی بسازیم.
افشار نویسنده فیلم نیز در پاسخ به همین سوال و درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی توضیح داد: به نظر من ضربآهنگ فیلم به صورت استاندارد حفظ شده است و در واقع ما به ژانر متعهد بودیم.
مسعود سخاوتدوست نیز درباره ساخت موسیقی اثر عنوان کرد: فکر نمیکردم در طول پروژه با کارگردانی مواجه هستم که کار اولش است، زیرا تکلیفشان با کار مشخص بود. من نیز سعی کردم موسیقی جنبه خندهدار کار را تشدید نکند. ما دو رویکرد کمدی شخصیت و موقعیت را در فیلم داشتیم و اکشن بودن روی فیلم سوار بود. در نتیجه موسیقی باید ریتم خوبی میداشت. متاسفانه موسیقی در سالن با دیلی شنیده میشد و خود این مساله که آقای عزتی نمیخواستند فیلم را به سمت ابتذال ببرند، در آهنگسازی فیلم موثر بود.
آرتا ماهان طراح لباس این اثر نیز در ادامه این نشست بیان کرد: خوشحالم که عضوی از خانواده «تمساح خونی» بودم. نگاهها به لباس در ژانر کمدی در زمانهای دیگر متفاوت و سخت است. در کل بحث رئال بودن و رقم زدن اتفاقات جدید را در طراحی لباس فیلم در نظر داشتیم.