هدفگذاری برای صادرات لکوموتیوهای ایرانی
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت از برنامه ریزی برای صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: صادرات قطعات لکوموتیو هم آغاز شده است.
آقای روح الله ارجمندی در گفتگو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با اعلام این خبر؛ افزود: طرحی ارائه شده و در صورت تایید وزیر صمت، پس از واردات لکوموتیو دست دوم، ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسازی و بازسازی در شرکتهای داخلی انجام میشود که هم دِمونتاژ آن و هم بازسازی ۵۰ درصدی از بدنه، بوژی، شاسی و چرخ اشتغالزایی دارد و صادرات با حداقل ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر دستگاه صرفه اقتصادی خواهد داشت.
وی گفت: در خصوص سایر محصولات با توجه به اشباع بازار ناشی از نبود سفارش گذاری، به دنبال این هستیم که با کمک شرکتهای استاندارد بین المللی، مجوز صادرات به کشورهای CIS، روسیه و اروپا را دریافت کنیم که هم اکنون چندین شرکت زیر مجموعه به این امر اقدام کرده اند.
ارجمندی از صادرات بوژی به اروپا برای نخستین بار خبر داد و ادامه داد: براساس قرارداد منعقد شده تا سال آینده هزار دستگاه بوژی به اروپا صادر خواهد شد که خرید ۲ هزار دستگاه محور و ۴ هزار دستگاه چرخ را در پی دارد و صرفا صادرات بوژی برای ۳ شرکت ارزش آفرینی و زنجیره تامین خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در صادرات تولیدات داخلی از لحاظ قیمت، کیفیت و زمان، توان رقابت با رقبای خود را داریم، گفت: وزارت صمت درصدد آن است که با کمک به استانداردسازی تولیدات داخلی و اخذ استانداردهای بین المللی برای صادرات، چالش صادرکنندگان را رفع کند.
تعمیر لکوموتیو به همت شرکتهای دانش بنیان
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت به قدمت شرکت مپنا در تعمیر لکوموتیو اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، شرکتی دانش بنیان با شرکت راه آهن قرارداد ۳ ساله برای تعمیر و نگهداری همه لکوموتیوهای زیمنس داخل کشور منعقد کرده است.
وی به توانمندی این شرکت دانش بنیان اشاره کرد و ادامه داد: این شرکت با دارا بودن سالنهای آزمایش مختلف، قابلیت تعمیر صفر تا ۱۰۰، دِمونتاژ و مونتاژ لکوموتیوهای دست دوم و همچنین بازسازی، نوسازی و صادرات این لکوموتیوها را نیز دارد و ۲ واگن سازی کشور با عقد قرارداد در این مسیر همراه این شرکت خواهند بود.
آمادگی وزارت صمت برای تامین ارز تجهیز قطعات لکوموتیو
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص ادعای راه آهن در خصوص تعمیر نشدن لکوموتیوهای زمینگیر و لازمه نوسازی ناوگان با اعلام نیاز ۲ هزار دستگاه برای دریافت مجوزهای واردات، گفت: توانمندی گرم کردن لکوموتیوهای سرد موجود در راه آهن وجود دارد و وزارت صمت آمادگی تامین ارز برای تامین و تجهیز قطعات را دارد به شرطی که دوستان ریالش را تامین کنند؛ مشکلی در زمینه تخصیص ارز در حوزه بهره برداری وجود ندارد.
وی در خصوص آمار و ارقام وارداتی اعلامی راه آهن گفت: این اعداد دور از ذهن است، براساس برنامه ریزی، سالانه باید بین ۱۴ تا ۱۵ لکوموتیو به ناوگان سیر کشور افزوده شود که در ۳۰ سال گذشته این امر محقق نشده است، این موضوع که به یکباره حداکثر نیاز خود را اعلام کرده اند، باید در جواب گفت: نیاز به این تعداد بالا به یکباره رخ نمیدهد و ناشی از یک کوتاهی است که هم اکنون مدیران وقت به این نتیجه رسیده اند که باید افزوده شود.
ارجمندی اضافه کرد: البته این موضوع را هم باید مدنظر قرار داد که به هر مجموعهای هم سفارش لکوموتیو داده شود قطعا به لحظه تحویل نمیشود.
وی به اعلام نیاز سالانه راه آهن به ۱۳۰ دستگاه انواع لکوموتیو اشاره کرد و گفت: ظرفیت ساخت سالانه حداقل ۱۴۰ لکوموتیو نو و واگذاری به ناوگان ریلی در صورت سفارش به وزارت صمت و شرکتهای تولیدکننده داخلی وجود دارد.
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در خصوص ۵۰ درصد نوسازی و ۵۰ درصد واگذاری در تعمیر و نوسازی؛ گفت: شرکتها میتوانند در مقابل کاری که انجام میدهند لکوموتیو دریافت کنند به عنوان مثال راه آهن به اذعان خودشان بیش از ۴۰۰ لکوموتیو سرد و زمینگیر دارد، برخی از لکوموتیوها قابلیت تعمیر و گرم شدن دارند، که این امر مستلزم هزینه و سرمایه گذاری است در این زمینه نهادهای بالادستی همچون وزارت راه و شهرسازی میتواند تعدادی از لکوموتیوها را واگذار کند و درآمد حاصله را صرف بازسازی بقیه لکوموتیوها کند که با اطلاعی که دارم شرکتها از این موضوع استقبال میکنند.