پخش زنده
امروز: -
یک تحلیلگر رسانه معتقد است، یکی از پنج اولویت اصلی رسانههای فارسی زبان خارجی در یک ماه منتهی به برگزاری انتخابات، تمرکز بر روی کاهش غرور ملی در جامعه ایران است.
کارشناس مسائل رسانه در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، گفت: بررسی محتواهای ۱۰ رسانه فارسی زبان خارجی نشان میدهد که برنامهسازان این رسانهها تولیدات خود را در یک ماه منتهی به انتخابات به سمت تصویرسازیهای جعلی، اختلال در نگرشها و کاهش علاقه به ایران سوق دادهاند.
سینا قربانی افزود: غرور ملی به معنای احساس مثبت افراد جامعه نسبت به کشورشان است و اختلال در این شاخص، مانع مشارکت عمومی مردم در انتخابات میشود.
او با اشاره بر اینکه کاهش غرور ملی در یک جامعه عاملی برای گسترش حس ناامیدی و خودباختگی ملی است، اظهار داشت: رسانههای فارسی زبان خارجی به دنبال این هستند تا با افزایش اخبار منفی و ناکارامد نشان دادن ساختاریهای سیاسی و اجتماعی ایران، مانع مشارکت مردم در شوند.
این کارشناس رسانه، میافزاید: غرور ایرانی یکی از مهمترین سازههای هویت ملی ما است و یکی از مهمترین کارویژههای غرور ملی دفاع در برابر تهاجمات، مهاجمین است.
کارشناس مسائل رسانه گفت: در شرایط فعلی تبیین نخبگانی، اعتبارزدایی از حریف و دفاع محتوایی در سطح گسترده و وسیع میتواند نقش موثری در مقابله با تهاجمات محتوایی خارجی داشته باشد.
سینا قربانی با اشاره به یکی از محورهای عملیاتی رسانههای فارسیزبان خارجی، گفت: میزان تولیدات محتوایی با زمینه امیدزدایی میان مردم و به ویژه نسل جوان به منظور بیتفاوت کردن آنها نسبت به ایران و مشارکت در انتخابات، روندی صعودی دارد. این کارشناس رسانه با تاکید بر نقش رسانهها در تصویرسازی ذهنی، گفت: تصویر ذهنی همان تصاویری است که از خویشتن، خود داریم؛ به عبارتی بر اساس "نظریه تصویر ذهنی"، انسان بیش از آنکه با واقعیات سروکار داشته باشد، با برداشتی که از واقعیت دارد، سروکار دارد و نهایتا نیز بر اساس همین برداشتها و تصاویر ذهنی تصمیمگیری میکند.
او افزود: تجربیات، دانش، علایق و گرایشهای فردی در ایجاد تصویر ذهنی موثر هستند، بنابراین افراد از یک موضوع واحد، برداشتهای یکسان ندارند و به همین دلیل است که در مواجهه با موضوع واحد، واکنشهای متفاوت از خود نشان میدهند.
قربانی تصریح کرد: رسانههای فارسیزبان تلاش میکنند، با مخدوش کردن تصویرِ انتخابات در ایران، ذهنیتهای واجدین شرایط را در گام اول مختل کنند و در گام دوم تصویر ذهنی غلط و نادرستی از مشارکت داشتن در انتخابات تولید و در افکارعمومی بازتولید کنند.