پخش زنده
امروز: -
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوع کم شدن رشتههای نظری در حال بررسی است و در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد مهدی کاظمی، گفت: این اقدام باید کارشناسی شود تا مشخص شود آیا ضرورت دارد تفکیک رشتههای مختلف در شاخه نظری داشته باشیم یا خیر؟ به گفته کاظمی، در حال حاضر در برخی از رشتهها قرابت بسیار بالایی بین دو رشته وجود دارد و تعداد واحدهای درسی اختلافی با هم ندارند که بر این اساس این موضوع باید بررسی میشود که آیا ضرورت دارد این تفکیک داشته باشیم که طبیعتا هم در ساماندهی نیروی انسانی و هم در برنامه ریزیهای آموزشی و هم کسب شایستگیهای مدنظر در سند تحول هم بتواند محقق کند با این نگاه برنامه ریزی میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: موضوع اینکه چهار رشته تجربی، ریاضی، هنر و انسانی به یک رشته یا چند رشته تبدیل شود، در حال بررسی کارشناسی است و هر وقت تصمیم قطعی گرفته شود در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد و به اطلاع خواهد رسید. به گفته کاظمی، دانش آموزان دربارع موضوعاتی که منتشر میشود به فضای مجازی توجه نکنند و تمرکز دانش آموزان بر تحصیل و کسب علم آموزی باشد و فقط به اطلاع رسانی که از طریق وبگاه وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی و مسئولان توجه کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره تاثیر سوابق تحصیلی گفت: دروس عمومی در سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ سهم ۲۸ درصدی خواهد داشت. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در خرداد ۱۴۰۳ هر سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم امتحانات به صورت نهایی برگزار خواهد شد. وی گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۵ تولید سابقه در هر سه پایه تحصیلی داشته باشیم از هم اکنون دانش آموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تحصیل میکنند، امتحانات آخر سال به صورت نهایی برگزار خواهد شد، لذا همه امتحانات در هر سه پایه تحصیلی به صورت متمرکز و نهایی در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، دورس در رشتههای مختلف متفاوت خواهد بود بطوریکه در پایه دهم در دو رشته ۹ عنوان درسی و دو رشته دهم ۱۱ عنوان درسی و در پایه دوازدهم طبق روال گذشته خواهد بود.
کاظمی افزود: در هنرستانها نیز هنرجویان اگر بخواهند در کنکور سراسری شرکت بکنند باید ایجاد سابقه بکنند. وی افزود: در ساختار فعلی رشتههای هنرستانی هیچکدام از امتحانات آنها نهایی برگزار نمیشود ولی اگر بخواهند در کنکور سراسری در گروه هنر یا سایر گروهها شرکت کنند باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی اقدام بکنند، البته در گروه هنر صرفا برای سال تحصیلی آینده ,، چون سابقه تحصیلی فقط ملاک پایه دوازدهم است در چند عنوان درسی از دروس عمومی صرفا از دروس رشتههای خود این هنرجویان که در هنرستان گذراندن فقط به صورت نهایی امتحانات برگزار خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: همه دروس عمومی مشتمل بر دین و زندگی، فارسی، عربی و زبان انگلیسی به صورت امتحان نهایی برگزار خواهد شد. کاظمی افزود: تولید سوابق به تحصیلی سازمان سنجش برای منظورکردن در کنکور ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰ درصدی خواهد بود ولی سهم دروس عمومی در مجموع سهم آزمون ۲۸ درصد است که در کنکور ۱۴۰۴ به ۳۰ درصد هم افزایش خواهد یافت. وی گفت: در کنکور ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی مشتمل بر دروس عمومی و تخصصی است. ولی ۵۰ درصد مابقی غیر از سابقه تحصیلی طبیعتا تاثیر خود آزمون سراسری خواهد بود. وی اضافه کرد: در کنکور ۱۴۰۴ این سوابق دتحصیلی به ۴۰ درصد تقلیل پیدا خواهد کرد و سهم سوابق تحصیلی ۶۰ درصد خواهد بود. به گفته کاظمی، در کنکور سال ۱۴۰۲ دروس عمومی تاثیر ۲۶ درصد داشت در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر ۲۸ درصدی خواهد داشت یعنی دو درصد دروس عمومی تاثیرش افزایش پیدا خواهد کرد و در کنکور ۱۴۰۴ این تاثیر به ۳۰ درصد خواهد رسید. یعنی نسبت به سال ۱۴۰۲ , چهار درصد سهم دروس عمومی افزایش خواهد یافت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دروس تخصصی نیز به نسبت آنچه در کل سال سوابق تحصیلی یعنی مازاد بر ۵۰ درصد از ۲۸ درصد کم شود طبیعتا ۲۲ درصد دروس تخصیصی موثر خواهد بود.
کاظمی گفت: کنکور سراسری در مجموع از دروس تخصصی برگزار خواهد شد و به علت اهمیت دروس عمومی تاثیر دروس تخصصی در سوابق تحصیلی کاهش یافته است.
وی گفت: در حوزه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش با توجه به اینکه ارتباط بیشتری با بازار کار دارند، بررسی محتوایی و آمایشی نسبت به این موضوع انجام شده است که براساس قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفهای بر آن شدیم که برخی از رشتهها که متناسب با نیازهای بازار کار نیست و بیش از ۴۰ رشته در سال تحصیلی جاری افت داشته و این روند ادامه دارد، تجمیع شده است و در رشتههای دیگری لحاظ شده است و دانش آموزان و هنرجویان میتوانند در هنرستانها در آن رشته های جدید تحصیل کنند. به گفته کاظمی، براساس نیاز بازار کار هم رشتههای جدیدی ایجاد خواهد شد، مثلا برای سال تحصیلی جدید یک رشتهای تحت عنوان راهبری جرثقیل ایجاد شد که این رشته بر اساس تقاضا و نیازی بود که در بازار کار وجود داشت و متولیان مربوطه این رشته را خودشان متولی گری خواهند کرد و جذب نیرو نیز صدرصد برعهده گرفتند که پس از فارغ التحصیلی دانش آموزان صدرصد آنها جذب این صنعت خواهند شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: به منظور ایجاد مشوقهای لازم هم برای هنرجویان هنرستانی و هم برای ذینفعان اصلی این موصوع که با بازار کار صنایع، اتحادیهها و مشاغل در ارتباط هستندپیشنهادهای در برنامه هفتم داشتیم و همچنین تقاضای دیگری از جمله موضوع بحث نظام وظیفه و آموزش عالی برای هنرجویان هست که در حوزه نظام وظیفه پیشنهاد افزایش دو ماه کسر خدمت شده که با یک ماه در قرارگاه مهارت آموزی مصوب شد و فارغ التحصیلان هنرستانی یک ماه از زمان خدمت آنها کسر خواهدشد. کاظمی گفت: اگر این پیشنهادها محقق شود تسهیل گری خواهد شد برای اینکه هنرجویان هنرستانی در رشتههای موفقتر بتوانند در بازار کار وارد شوند و تسهیلات خودشان را در صورت لزوم داشته باشند، از سوی دیگر هم مشوقهای بیمهای و مالیاتی پیش بینی شده است که در قانون برنامه هفتم هم آمده که در صورت تصویب آئین نامههای مربوطه ارائه خواهد شد.