پخش زنده
امروز: -
متخصصان یک شرکت دانش بنیان هوافضایی موفق به بومی سازی هواپیماهای شش نفره دوزیست شدند که با ارتقای فناوری آن و عبور از روش کنترل دستی به خودکار لایه چینی، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن این هواپیماها را کاهش داده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یک شرکت هوافضایی در قالب یک طرح کلان فناوری به بومی سازی هواپیماهای شش نفره دوزیست مبادرت کرده بود با ارتقای فناوری ساخت این محصول و عبور از روش کنترل دستی به خودکار لایه چینی، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن این هواپیماها را کاهش داده که میتواند زمینهساز تسهیل صادرات این هواپیماها باشد.
بر اساس این گزارش، این شرکت در اسفند، ۱۳۶۷ توسط گروهی از مهندسان و فن آوران ها پایهگذاری شد که طراحی و ساخت هواپیماهای سبک در رده JAR-VLA و JAR ۲۳، ساخت قطعات فلزی، کامپوزیت، تبدیل قطعات فلزی به کامپوزیت و انجام طرح در زمینه مواد مرکب را در دستور کار خود دارد.
از این رو، زمینه اصلی فعالیت هوافضایی این شرکت، تولید محصولات کامپوزیتی است که به عنوان یک صنعت نوآورانه تلقی میشود.
تیم طراحی این شرکت، از زمان آغاز به کار موفق به طراحی و ساخت دو هواپیمای تمام کامپوزیت شده است که هر دوی این هواپیماها هماکنون در ایران به صورت عملیاتی استفاده می شوند.
هواپیماهای پیکا-۱ و ۲ (که پیش از این به ترتیب پرنده آبی و آزاد نامیده میشدند) این دو محصول دارای گواهینامهها و تاییدیههای لازم هستند. پیکا-۱ دارای گواهینامه VLA و پیکا-۲ ، UL است.
این شرکت هوافضا دارای گواهینامه DOA (Design and Organization Approval) از سازمان هواپیمایی کشوری بوده و همچنین دارای قابلیت طراحی و تولید قطعات فلزی و کامپوزیتی است که در صنایع مختلف کاربرد دارند.
هواپیمای پیکا-۳، آخرین هواپیمای طراحی شده توسط این شرکت دانش بنیان است که یک هواپیمای بال بالا و فوق سبک که بر اساس بالاترین استانداردهای اعمال شده در کشورهای اروپایی طراحی شده است، به همین جهت این هواپیما میتواند به آسانی خود را با بازارهای فروش که نیازمند رعایت استاندارد UL هستند، مطابقت دهد.
انتصاری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان هوافضایی در خصوص هدفی که این شرکت در طرح کلان هواپیمای دو زیست دنبال میکند، توضیح داد: این نوع هواپیما از آنجا که باید هم در خشکی و هم در آب نشسته و برخاست کند، از طراحی دشواری برخوردار بوده و به همین دلیل، در دنیا کمتر روی آن کار شده است.
با این حال، این شرکت، تولید این نوع از هواپیما را به دلیل نیاز بخشی از ارگانها و نیاز کشور در دستور کار خود قرار داد تا کشورمان هم از این نوع هواپیما برخوردار شود.
وی در خصوص کاربرد این نوع از هواپیماها اظهار داشت: اقلیم کشور و وجود دریا در شمال و جنوب کشور وجود چنین هواپیماهایی را ضرورت میبخشد چرا که به تبع وجود چنین اقلیمی، این نوع از هواپیماها در سفرهای دریایی و صنعت گردشگری و همچنین اورژانس و نجات دریایی و. کاربرد پیدا میکرد.
مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه نمونه تحقیقاتی ساخت هواپیمای دو زیست، سال ۹۴ به ثمر نشست و مورد تائید بهرهبردار قرار گرفت، گفت: پس از تائید بهره بردار تولید این نوع از هواپیما عملا شروع شد و الان هم در مرحلهای اخذ گواهینامه از سازمان هواپیمایی هستیم تا طی آن دیگر شرکتها و مردم و سازمانهای غیر نظامی هم بتوانند از آن استفاده کنند. برای اخذ این گواهینامه ما نیاز به حمایت مالی معاونت علمی داریم تا بتوانیم نمونه این محصولات را به سازمان هواپیمایی ارائه و از آنها کسب مجوز کنیم.
انتصاری گفت: اگر بتوانیم گواهینامه مربوطه را اخذ کنیم، قادر خواهیم بود به مردم، سازمانها و ارگانهای غیر نظامی، مدارس آموزش خلبانی و مراکز گردشگری تفریحی در مناطق آزاد شمال و جنوب خدمات ارائه کنیم.
وی افزود: تعدادی از هواپیماها به ارگان مربوطه ارائه شده تا آزمایش های را انجام دهند و بعد از انجام بررسیهای لازم سفارشهای جدید میگیریم.
انتصاری همچنین در خصوص ظرفیت تولید این مجموعه تصریح کرد: ظرفیت تولید، همواره براساس سفارش مشتری است در کنار هواپیمای دو زیست، مجوزهایی از سازمان هواپیمایی کشوری برای دو محصول دیگر داریم و گواهینامههای آن را هم دریافت کرده ایم و حدود ۳۰ فروند از آنها را ظرف هفت، هشت سال گذشته تولید کرده ایم؛ یکی از این محصولات، هواپیمای دو نفره و دیگرب آن هواپیمای اسپرت است که افراد به صورت شخصی میتوانند آن را خریداری کنند و گواهینامه فوق سبک بگیرند و با آن پرواز کنند.
وی ادامه داد: نوع دیگری از هواپیماهای دو نفره از سوی شرکت ما طراحی و ساخته میشود که مناسب آموزش خلبانی در سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته است و ما تنها شرکتی بودیم که در سال ۱۳۷۲ بعد از آمریکا توانستیم هواپیما فول ادونس کامپوزیت متریال را تولید کنیم.
به گفته او، این شرکت، مجوز تولید هواپیمای دو نفره تا سالی ۲۴ فروند و هواپیمای دو زیست - که بزرگتر و نیازمند تجهیزات بیشتر است - تا سالی سه فروند را دارد.
انتصاری همچنین درباره قیمت و هزینه تمام شده ساخت هواپیمای دو زیست گفت: اگر بتوانیم تورم را کنترل را کنیم و در شرایط برابر حساب کنیم محصول ما تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر است، ضمن اینکه بومی سازی این نوع از هواپیماها صرفا کشور و جامعه را از این نوع تکنولوژی بی نیاز نمیکند بلکه در کنار این مهم، مواهب دیگری همچون ایجاد اشغال و ارتقا دانش فنی را هم به دنبال دارد.
همچنین، از آنجاکه کار با این هواپیماها نیاز به آموزش دارد و برای تعمیر و نگه داری آنها تجهیزات و تکنسین لازم است عملا با ساخت آن یک بازار اقتصادی رقم خورده و صنوف مختلف از مواهب آن بهرهمند خواهند شد.
وی افزود: میزان ارزآوری هواپیمای اسپرت چیزی حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار یورو است. هواپیمای آموزش خلبانی در هر سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته ۲۵۰ هزار یورو و هواپیمایی آب نشین، چون از فن آوری پیشرفتهتری برخوردار بوده و تجهیزات بیشتری دارد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است.
به باور او، مزیت هواپیماهای ساخت داخل فارغ از بومی سازی این تکنولوژی، کاهش هزینههای ناشی از تعمیر و نگه داری نمونههای مشابه خارجی است که خود اغلب چند برابر هزینه خرید این نوع از هواپیماها را به کشور تحمیل میکند.
انتصاری، افزود: به دنبال عملیاتی سازی این طرح کلان عملا امکان اشتغال، ۶۰ تا ۱۲۰ نفر هم رقم خورد که در صورت افزایش ظرفیت تولید و حمایت دولت و معاونت علمی این میزان اشتغال زایی افزایش هم خواهد یافت.