تولید لوکوموتیو داخلی منتظر سفارش گذاری
تولیدکنندگان داخلی از توان تولید لوکوموتیو در حد استانداردهای جهانی برخوردارند، اما نبود سفارش گذاری به چالشی برای این صنعت منجر شده است.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت
خبرگزاری صداوسیما؛ براساس اعلام شرکت راه آهن کمتر از هزار دستگاه لوکوموتیو در کشور وجود دارد که نیمی از آنها زمین گیر شده و این در حالی است که توان تعمیر و بازسازی انواع لوکوموتیوهای با عمر بالای ۳۰ سال و زمینگیر شده در ناوگان ریلی از سوی فعالان این صنعت در داخل کشور وجود دارد.
صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن میگوید: میانگین عمر لوکوموتیوهای باری در سیر، بالای ۳۰ سال است و نیازمند نوسازی اساسی است.
براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ سه شرکت از ۸ شرکت بزرگ فعال در صنعت ریلی توان تولید سالانه بیش از ۱۰۰ لوکوموتیو را دارند، اما به گفته یکی از تولیدکنندگان در حالی که لوکوموتیو تولید شده از سوی صنعتگران داخلی، ۷ هزار ساعت کارکرد تمام وقت را با موفقیت پشت سر گذاشته، اما تا به حال قراردادی با این واحد تولیدی منعقد نشده است.
براین اساس؛ ایجاد انگیزه برای فعالان بخش خصوصی از یک طرف و بازگرداندن لوکوموتیوهای قابل تعمیر به چرخه، فرصت دیگری است که توان آن در کشور وجود دارد.
به گفته آقای مرتضی ملانژاد مدیر عامل شرکت واگن پارس مپنا؛ تعدادی از لوکوموتیوهای این شرکت بلااستفاده مانده و برای راه اندازی نیازمند سرمایه گذاری و این در حالی است که ظرفیت صنایع ریلی کشور خالی و در انتظار سفارش گذاری است.
به گفته یکی از مهندسان تعمیر لوکوموتیو شرکت واگن پارس؛ این شرکت توان تعمیر اساسی ماهانه ۵ تا ۷ لوکوموتیو را دارد. این ادعا را میتوان در ناوگان ریلی تبریز مشاهده کرد؛ لوکوموتیو مسافری با توان هزار و ۳۰۰ اسب بخار که به همت بخش خصوصی بازسازی و به ناوگان ریلی ملحق شده است.
رحیمی رئیس شرکت خصوصی تعمیرات لوکوموتیو میگوید: ۶۰ درصد قطعات این لوکوموتیو مطابق با استانداردهای بین المللی ساخت داخل شده است و لوکوموتیوهایی که بازسازی میشوند معمولا ۲۰ سال در ناوگان ریلی فعالیت میکنند.
براساس این گزارش؛ هم اکنون ۵۲۰ لوکوموتیو در خطوط ریلی فعال است، اما به بیش از هزار لوکوموتیو در کشور نیاز داریم.
گزارش از رضا صفاری خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما