پخش زنده
امروز: -
با آغاز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی مجلس برای تبلیغات تلویزیونی، در روزهای آتی اطلاعرسانی پُرحجم، دقیق و کاملی انجام میشود تا تمام نامزدها با ساز و کارها، آشنا شوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، رییس سازمان صدا و سیما با حضور در گفت وگوی ویژه خبری رسانه ملی با اشاره به رسالت سازمان صدا و سیما در تحقق دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت نظام مردم سالار جمهوری اسلامی ایران، گفت: معتقدیم انتخابات در اشکال مختلفش نقش مهمی در تحقق این دو رکن اساسی ایفا میکند.
پیمان جبلی، افزود: تلاش رسانه بر این است که ۴ راهبرد انتخاباتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب؛ یعنی «مشارکت»، «امنیت»، «رقابت» و «سلامت» را با استفاده از ظرفیت اساسی رسانه ملی در دو بُعد مشارکت و رقابت فراهم کنیم.وی با بیان این که به موجب قانونِ انتخابات در دورههای قبل امکان استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای تبلیغات مجلس وجود نداشت؛ اما در اصلاحیه قانون این اجازه به رسانه ملی داده شد و ما آن را مغتنم شمردیم، عنوان کرد: با آن که قانون، ما را مجاز کرده بود؛ اما تکلیف دانستیم تا در مسیر تحقق یکی از دو سر فصل اساسی دوره تحول رسانه ملی که عدالت گستری است، عمل کنیم.
رییس رسانه ملی از فراهم شدن فرصت برای آن دسته از افرادی که در دورههای قبل به واسطه نداشتن تمکن مالی و پشتیبانی جریانهای قدرت از رقابت باز میماندند، سخن گفت و افزود: مهمترین مصداق عدالت انتخاباتی همین فرصتی است که قانون در اختیار رسانه گذاشت.
جبلی، راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزههای انتخابیه را امری بسیار دشوار و پیچیده دانست و از زحمات دست اندرکاران و به خصوص همکاران فنی سازمان، قدردانی کرد.
وی با بیان این که طی هفت روز، فرصت تبلیغات انتخاباتی کانالها به صورت ۲۴ ساعته در اختیار تبلیغات نامزدها خواهد بود، تشریح کرد: به طور متوسط ۱۰ هزار دقیقه در طول هفت روز در اختیار خواهیم داشت و هر نامزد ۲۰ دقیقه فرصت تبلیغات پیدا میکند که خود و حامیانش را معرفی و درباره موضوعات اساسی اعلام نظر کند.
رییس سازمان صداوسیما، تأکید کرد: شفافسازی به شکل مطلوبی رخ خواهد داد و مردم با سوابق، دیدگاهها و برنامههای نامزدها آشنا میشوند که در آینده نیز معیاری برای پیگیریها و مطالبات ما از نمایندگان منتخب خواهد بود.
جبلی با بیان این که معرفی حامیان، یک ابتکار جدید و مهم در اجتماعیسازی تبلیغات انتخابات مجلس است، تصریح کرد: حامیان به دنبال جلب مشارکت و تشویق مردم برای رأی دادن به نامزد مورد نظر خود هستند.
وی رعایت عدالت انتخاباتی در هر حوزه انتخابیه را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به این که ویدئوهای ۲۰ دقیقهای برحسب تعداد نامزدها در هر حوزه انتخابیه طی شبانه روز و در بازه زمانی ۷ روزهی تبلیغات بازپخش خواهد شد، اذعان کرد: مسلماً این فرصت در حوزههای پرنامزد کمتر است تا جایی که ممکن است در یک حوزه تنها دوبار بازپخش و در حوزه دیگر تا ۲۰ مرتبه هم بازپخش داشته باشیم.
رییس سازمان صدا و سیما در ادامه، با بیان این که استفاده از فرصت تبلیغاتی تلویزیون برای شهر تهران که با برخورداری از ۳۰ کرسی در مجلس و ۲۴۰۰ نامزد، موقعیتی استثنایی دارد، گفت: پاسخ گویی به این امر در چهار حوزه انتخابیه استان تهران یعنی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از بزرگترین چالشهای ما محسوب میشود؛ بنابراین فقط برای تهران چهار کانال راهاندازی شده است.
جبلی، ادامه داد: راهکار دیگری که برای تهران در نظر گرفته شده آن است که به جای افراد، ائتلافها از فرصتهای تبلیغاتی در نظر گرفته شده به تعداد نمایندگانشان استفاده کنند؛ اما با این وجود، امیدواریم ظرفیت ما پاسخ گوی نامزدها در تهران باشد که ناگزیر به صرف نظر از حوزه انتخابیه تهران نشویم.
وی با اشاره به افزایش کمی و کیفی برنامههای عام انتخاباتی در شبکههای مختلف سیما و صدا، بیان کرد: به عنوان نمونه در معاونت سیاسی برنامههای «بالاتر»، «تصویب شد»، «فراکسیون شهدا» و «خاطرات نمایندگان» این شبها در حال پخش هستند و در معاونت سیما رئالیتی شوی «کتاب قانون» از شبکه اول، «تقاطع» از شبکه چهار و «منطقه آزاد» از شبکه ۲ و همچنین برنامه «شش در دو» از رادیو تنها چند نمونه از برنامههای متنوعی هستند که برای انتخابات تدارک دیده شده است.
رییس رسانه ملی، اضافه کرد: در شبکههای استانی نیز خاطرات چند هزار دستاندرکار برگزاری انتخابات از اقشار مختلف مردمی در دورههای مختلف انتخابات ثبت و ضبط شده که در قالب برنامههای کوتاه پخش خواهد شد.
جبلی با بیان این که در روزهای آتی اطلاعرسانی پُرحجم، دقیق و کاملی انجام خواهد شد تا تمام نامزدها با سازوکار مذکور آشنا شوند، عنوان کرد: یک وبگاه را معرفی کردیم که هر نامزد ضمن ثبتنام، وجهی را واریز و برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی میکند.
آیین نامه محتوایی تبلیغات که به تصویب ستاد انتخابات رسیده در اختیار نامزدها قرار میگیرد و ضوابط فنی، شکلی، محتوایی و قانونی به اطلاع آنها خواهد رسید.
وی با اشاره به امکان بازپخش ویدئوهای تبلیغی در تمام ساعات شبانه روز در شرایط برابر، به این سؤال که تکلیف افراد رد صلاحیت شدهای که در مرحله اعتراض هستند، چه میشود، عنوان کرد: براساس اعلام شورای نگهبان حتی تا یک روز قبل از شروع تبلیغات نیز امکان تجدیدنظر وجود دارد؛ بنابراین این فرصت تا آخرین لحظه، فراهم است و همه میتوانند ثبتنام و اعلام آمادگی کنند؛ اما در نهایت اگر فردی نتواند وارد عرصه شود، مبلغی که واریز کرده بود، برگردانده میشود.
رییس سازمان صدا و سیما درباره هزینه تبلیغاتی در نظر گرفته شده برای ثبتنام نیز این گونه توضیح داد: در تلاشیم عدالت را رعایت کنیم، وجوه در نظر گرفته شده در حوزههای انتخابیه مختلف، متفاوت است و از تمام نامزدهایی که در یک حوزه هستند به یک میزان دریافت خواهد شد؛ قانون اجازه داده سازمان صدا و سیما هزینه تمام شده را از نامزدها دریافت کند؛ با این حال هزینه اعلامی، نسبتی با هزینه تمام شده ندارد و مبلغ حداقلی را درنظر گرفته شده است تا همه بتوانند استفاده کنند.
جبلی با تأکید براین که رعایت بیطرفی در انتخاباتی با ۱۲ هزار نامزد، امری دشوار است، اظهارکرد: چندهزار ناظر خواهیم داشت که برمحتوای ویدئوهای تهیه شده نظارت میکنند تا از بروز موارد احتمالی مانند تعرض به افراد یا ادعاهای بی اساس در تبلیغات پیشگیری شود.
وی، افزود: رسانه صدا و سیما خود را در معرض چالش قرار داده است تا تجربه مردمیسازی و اجرای عدالت در انتخابات را عملیاتی کند.
جبلی در خاتمه، ضمن اعلام این که کانالهای انتخاباتی در استانهایی که کمتر از چهار حوزه انتخابیه داشتهاند، افتتاح و پخش آزمایشی محتوای انتخاباتی از دو هفته قبل آغاز شده است، گفت: کانالهای محلی در زنجان، قزوین، ایلام، یزد، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، افتتاح شدهاند و به تدریج در مابقی استانها نیز در حال انجام است.
خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم طی دو سه روز آینده به این فهرست اضافه میشوند و در نهایت، دهه مبارک فجر آیین رسمی افتتاح ۲۰۰ کانال انتخاباتی برگزار خواهد شد.